Juwel high-lite nature

T

Theo28

Guest
Goeiedag,

Op dit moment heb ik in mijn vision bak 2x juwel high lite day verlichting hangen.
Ik zat er aan te denken om hier 1 van te vervangen voor een nature tl lamp omdat mijn planten niet optimaal groeien naar mijn idee.
Ik vroeg me af of hier iemand meer ervaring mee heeft en deze setup ook in zijn bak heeft?

Groeten,
Theo
 
Het is denk ik ook een kwestie van smaak. Zelf vind ik die lampen met veel wit niet mooi.
Ik ken overigens wel leden die met daglichtlampen prima groei kregen in de bakken.
Het is jammer dat je in de Juwel de standaard Philips buizen niet kan plaatsen.
Geef je ook voeding en/of co2 en wat zijn de andere waterwaarden??
 
Tja mijn water was in het begin erg geel dat is gelukkig nu opgelost en kwa kleur ziet het er prima uit. De planten hadden het erg moeilijk er zijn er een aantal gesneuveld daarom heb ik vloeibare voeding aangeschaft namelijk hs aqua floracarbo en ferrocell. De laatste vooral omdat ik rode planten erg mooi vind en graag weer wil plaatsen. Ik heb nu in mijn bak 6 bodemplanten staan en een aantal oppervlakteplanten met een voedingsbodem.
Verder ben ik de ph waarde van het aquariumwater aan het verlagen naar ongeveer 7 met eikenextract en vervang ik om de 2 weken 20% van het water.

Een CO2 installatie aanschaffen voor zo weinig planten vind ik te duur zeker omdat ik nog maar een beginner ben haha. Vandaar dat ik ook aan het kijken ben voor een goedkope optie een betere plantengroei tl lamp. De rest van de waterwaarde heb ik door middel van een analyse stripje gemeten van pro jul scan en leek allemaal in het groene gedeelte te liggen. Ec waarde was 0,5 maar is alwweer een tijd geleden zal binnenkort nog eens meten.

Groeten,
Theo
 
Je kan indien nodig ook aan bio co2 denken.
Wat zijn verder de waterwaarden dan??
 
Uit het testje komt:

NO3 - 0
NO2 - 0
GH - >7*d
KH. - 6*d
PH. - 7.4
Chlorine 0
CO2 - 15 mg/l
 
De voorste lamp zou je innerdaad kunnen vervangen.
 
@Tom zei:
De slechte groei zal niet veroorzaakt worden door je lampen.
Je moet het meer zoeken in een gebrek aan koolstofbemesting.

:thumbs:.
 
Oke bedankt voor de tip.
 
Terug
Bovenaan