juwel ledverlichting zonder rood?

S

sylvia

Guest
Hallo,

Ik heb een juwel trigon 350 met 2 lichtbalken. Ik heb de tl's (blauw en rood) vervangen voor ledverlichting, maar het valt me op dat er nergens rode ledjes zitten. Wel heel veel wit en een paar blauwe. Is dit normaal? Want ik heb toch ook rood licht nodig voor de plantengroei?
Of werkt dit anders met ledverlichting?
 
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar.

Ik heb ook een Trigon met nog steeds t5 verlichting maar ben toch wel benieuwd hoe het licht er uit ziet.

Kun je een fotootje laten zien? Overigens heeft Dennerle ook ledverlichting voor Juwelbakken en ben ook wel benieuwd naar ervaringen hiermee.

gr Peter
 
Hoi hoi,

Van de ledjes zelf zal ik later nog even een foto plaatsen, maar zo ziet het er in zijn geheel uit. Misschien een beetje lastig om goed te kunnen zien, maar voor nu ben ik heel tevreden!
20161218_135901.jpg
 
Met rgb ledstrips heb je rood, groen en blauw in 1 led zitten.
 
In de leds boven mijn nano bakjes zie je ook 90% witte leds en een paar blauwe.
 
Het rood zit in het spectrum van de witte leds. (wit licht bestaat immers niet zonder rood) Hoeveel rood er in zit hangt af van de kleurtemperatuur van de betreffende strip.

Aparte RGB-strips worden gebruikt om kleuraccenten aan te brengen, zonsondergang enzo, maar dat is meer voor het oog, planten malen daar minder om.
 
Aha weer iets geleerd, bedankt voor jullie reacties!
@ alexej
ik ben wel van plan om in de toekomst ook de ledcontroller te gaan gebruiken, dan is het denk ik wel zo mooi om zo'n aparte strip te hebben.. kun je die gewoon overal halen? En is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden? Qua lumen ofzo? Want dat heeft toch ook met helderheid te maken?
@ peter
dank je! Qua felheid vind ik het zelf wel meevallen, het is niet feller dan de tl's, maar het is lastig zien op de foto..
wel is het idd erg wit, dat klopt..
straks gaan er nog wat drijfplanten in en ik denk dat het totaalplaatje dan wel wat zachter aanziet.
hier nog een foto van de ledjes
20161221_120042.jpg
 
ik ben wel van plan om in de toekomst ook de ledcontroller te gaan gebruiken, dan is het denk ik wel zo mooi om zo'n aparte strip te hebben.. kun je die gewoon overal halen? En is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden? Qua lumen ofzo? Want dat heeft toch ook met helderheid te maken?

De RGB balk is wat dat betreft makkelijker. Als je witte balk zorgt draagt voor het benodigde licht (zie onder), dan zet je er RGB enkel bij voor de schoonheid. Dan is er maar 1 ding belangrijk: kun je alles aansluiten op de benodigde techniek. Ik neem aan dat je met 1 besturing zowel de witte als de rgb strip wilt besturen. Dus; past je huidige strip op zo'n ledcontroller?

Voor de duidelijkheid, het aantal Lumen (lichtsterkte) en de teint (Kelvin) is wel degelijk belangrijk voor de witte strip!
Wat je nodig hebt hangt af van de inrichting. Vind ik moeilijk om voor je te bepalen, want (her)ken niet al je planten. Ik zie plantjes op de bodem die veel licht nodig hebben, en Anubias hoog in het hout wat weinig licht nodig heeft. Tja, probeer daar maar eens het juiste bij te bedenken... En dan heeft de hoogte van de bak ook invloed, en je vissen, en je inrichting et cetera. Daar moet je forum/google maar eens voor raadplegen. Hoeveel lumen je nodig hebt is een hele studie op zich. En hoeveel Lumen LED opbrengt is dan een tweede studie :)
De gewenste temperatuur is ook afhankelijk van bovenstaande punten, maar weegt m.i. iets minder zwaar.
 
Wanneer je een extra ledstrip moest kopen moet je zeker letten dat deze waterdicht is en er voldoende leds per meter aanwezig zijn, meestal zijn dit er 60/m maar bij de goedkopere soms minder.
 
@Alexej

Super bedankt voor je informatie! Ik begin het een beetje te snappen..
Ja, het liefst wil ik natuurlijk alles op 1, maar heb ook al gelezen dat de controller van juwel maar 1 lichtbalk stuurt, wat in mijn geval dus inhoud dat ik er al 2 moet hebben..
ik ga eerst maar eens uitzoeken of daar andere mogelijkheden voor zijn en dan gelijk idd maar eens eea goed uitzoeken, zeker wat betreft de planten, goed dat je het zegt, nog niet alles staat al waar het zou moeten en er komen straks ook nog drijfplanten in, dus dan moet ik daar natuurlijk ook weer rekening mee houden...
ik ben weer een stuk wijzer! Dank je wel

@Apisto

Hele goede tip! Dank je wel
 
Terug
Bovenaan