Wat is er nieuw

Juwel Lido 200 van Nedor

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nedor
  • Startdatum Startdatum
N

Nedor

Guest
Hallo allemaal.

Vorige week mijn witte Lido 200 gaan afhalen.

Leeg op het kastje 😀

vLwCj223sJLH9DxME_HNDwmdqRydxGMm.jpeg

De achtergrond Juwel Cliff Dark snijden is toch iets moeilijker dan dat ze voordoen op de achterkant van de doos :stom:
Plaat staat ook iets gebogen. Dus Aquarium op zijn kant siliconen en wat extra gewicht was wel nodig.

Na 2dagen drogen terug op zijn kast.

Het vullen met grind, stenen en water kon beginnen.
Blijkt dat het leidingwater hier verre van ok is om een mooie aquarium te krijgen. Jammer dat al heel de bak vol was voor ik dit te weten kwam 😀 Gelukkig kan ik over super putwater beschikken. Na een testje van dit water wist de aquarium winkel mij te zeggen. Prachtig water heel je bak hiermee vullen.

Vol bakje met overlekker water voor de toekomstige plantjes en vissen. Schoonvader jarenlang een fervent aquariaan had nog een mooi steentje liggen.

Na een nachtje draaien ziet mijn bakje er als volgt uit.

Nu dinsdag naar de winkel voor plantjes. Als iemand tips heeft wat mooi zou staan laat maar weten.

Leuk bakje!
Weet je al wat de bewoners worden? Ik denk dat vallisneria wel leuk zou staan in dit bakje.

De eerste planten zitten er in van vandaag

Anubia Nana

Nymphaea Zenkeri rot / rouge

Microsorium Pteropus

Vallisneria Spiralis

mayaca fluviatiles

Aponogetan ulvaceus

rvxJ89fDQ9Av_xuya8IPh3qRnQ1dSQBZ.jpeg

mooi!
wat een kekke steen, lijkt wel op een lava steen
dat plantje op de voorgrond kan je beter je los planten, heb hem hier zelf ook.

groeten Matthijs

Wat moet ik met het plantje vanvoor juist doen?

Je hebt hem nu in drie bosjes van verschillende takjes geplant. Matthijs bedoelt dat je beter elk takje individueel kan plaatsen en daarbij steeds enige afstand kan houden.

Leuk de varen zo op het filterhuis!

~ Ivo

De Nymphaea Zenkeri is al verplaatst naar links vooraan.

Nog iemand tips voor een leuk plantje links achteraan en rechts vooraan??

Aan de achterkant zou ik een mooie snelgroeier zetten, denk dan aan waterpest, cabomba of hoornblad.

Nog wat extra plantjes gaan halen.

Bacopa Amplexicaulis
Lilaeopsis Novaezelandiae

Momenteel zit men bakje er als volgt uit.

MQkvJMl3bXrp7jDjg4AA2Z63XaJSx59B.jpeg

Wat laten indraaien en dan gaan we voor wat visjes.

Volgende week vrijdag ga ik een schooltje kardinaal tetra's halen.
Ik zou er ook graag een paar maanvissen in plaatsen maar vinden jullie dit een goed idee?

Eerste bewoners zwemmen rond

11 Kardinaal Tetra's
2 Sewellia lineolata deze hebben ook een stukje kienhout gekregen.

8VwFasFsKLcLDksWdS94NNEHxY8Hgb2y.jpeg

Mooi aquarium! 😀 ik blijf deze volgen!

Nieuwe bewoners.
Koppeltje Colisa lalia Neon

ulf496_b6DUeIY2JH_9TbaKHR5T9jJyn.jpeg

Ik wou nog een blikvanger en dat is deze mooie vis echt wel.

Heb je inmiddels drijfplanten? Die hebben deze vissen wel nodig om zich prettig te voelen. Hoewel ik sowieso bang ben dat je niet lang plezier van ze gaat hebben. Trichogaster lalius is de laatste jaren erg zwak. Zeker exemplaren die van dergelijke (lage) kwaliteit zijn. De meeste mensen houden ze niet langer dan een paar weken in leven. Anderen mogen blij zijn dat ze een paar maanden in leven blijven. Vooral de temperatuur (20-22 graden, wat ook beter zou zijn voor je Sewellia's) en een rustige omgeving zijn belangrijke factoren om deze soort gezond te houden.

Oei ziet er direct niet goed uit als ik dit lees ;(
Is 20 - 22�C niet wat te min voor ze.
Als ik kijk naar welke planten ik staan heb en welke vissen zit ik nu op 24�C
Ziet er mij een temp. uit die voor al mijn inwoners en planten goed is.

Hoe kan je zien dat ze van dergelijke lage kwaliteit zijn??

Ik hoop toch iets langer dan een paar weken van ze plezier te hebben.

De eisen van Kardinaaltetra's en Dwerggourami's (en Sewellia's) liggen te ver uit elkaar om deze vissen te combineren.

Dat het lage kwaliteit is kan je zien aan de strepen die aan de achterkant heel rommelig lopen i.p.v. recht naar beneden zoals aan de voorkant. Ook is de kop van het mannetje misvormd. Het gevolg van massaproductie zonder degelijke selectie.

Zo horen de strepen te lopen en de kop eruit te zien:

0opKgQNwuQXQq-otkAEEz27w7GMMRhyg.jpeg

Als je i.p.v. kardinaaltetra's voor neon tetra's gekozen had kon je de temperatuur gerust op 20-22 graden zetten. Voor kardinaaltetra's is dit te laag.

Merci voor de duidelijke uitleg.

Tssss zit ik met een rommelige gestreepte gourami :stars:
Maar toch zelfs met zen rommelige streepjes en misvormde kopje blijf ik hem leuk vinden en ga ik hem goed blijven verzorgen. 😀

Die 20-22�C blijf ik wel raar vinden dacht ergens gelezen te hebben dat zo een gourami 24�C graag had. Voor te kweken mocht je zelf naar 29�C gaan.

24+ graden gaat juist richting kweektemperaturen. T. lalius die op dergelijke temperaturen gehouden worden hebben vaak nesten, maar voortplanting is vermoeiend (nest bouwen, vrouwtje najagen, paren, nest verdedigen etc.). Daardoor verouderen de visjes veel sneller dan nodig. Zeker voor visjes die door slechte kweek zo zwak zijn geworden is het zwaar. In het wild ervaren ze ook niet jaarrond hoge temperaturen. Dan heb je het over enkele weken/max. enkele maanden. In de zomer mag je de bak gerust laten opwarmen als je ervoor zorgt dat de temperatuur de rest van het jaar in de lage range blijft. Dan hebben ze een rustperiode.

hallo nedor,

ik ben ook van plan een Lido 200 aan te schaffen. Nu moet hij op een plaats komen waar we er meestal van rechts naar kijken. Ik zie nu op alle foto's dat de interne filter altijd rechts zit. Kan deze alleen maar rechts of ook links.

hoe bevalt de bak verder??

Bram

Leuk ingericht aquarium.

@Bramdi: Filter zit standaard rechts achter, kan niet naar links. Die van mij heb ik er bij de winkel uit laten snijden om vervolgens met een externe filter aan de slag te gaan.

Alles verloopt vlot met mijn bak Bram.
Zeker een aanrader.

Volgens mij kan je bij de bestelling vragen dat ze hem leveren zonder filterhuis.

Ikzelf ben van plan om een witte boord te plakken aan de rechterkant juist zo groot als de filter.

Als beginnende aquariaan ben ik wel tevreden met de interne filter van Juwel.
Werkt makkelijk.

Tip bij het plaatsen van achterwand op filter best voldoende silicone gebruiken.
Bij mij is de wand op de filter na 2 weken losgekomen.
Ik had deze geplakt met silicone die ik gekocht had in aquariumwinkel van JBL.

Nu hangt hij vast met TEC7 silicone veel beter materiaal om te plakken.

Als je nog vragen moest hebben laat maar iets weten.

Update van hoe aquarium er nu uitziet.

A4QexbpYGst1TLHZbRIEGwbYd_mJtG_i.jpeg

Zwarte binnenfilter verborgen.

Eigen kweek Guppy

Den deze wou ook nog eens graag op de foto

Schoon en fris,dat zie ik graag.

Mooi ingericht! Ik had deze inderdaad al gezien toen ik aan het voorbereiden was voor me eigen bak 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan