Wat is er nieuw

Juwel Monolux 60 door MaeikeLouise

• Onderwerp starter Onderwerp starter MaeikeLouise
  • Startdatum Startdatum
M

MaeikeLouise

Guest
Ik heb gister (1 maart) via marktplaats een mooi aquarium met visbestand op de kop getikt. Het is een Juwel Rekord 60 van 54 Liter (60x30x30).

Zo zag hij er bij de vorige eigenaar uit:
juwel_60_totaal.jpg

Visbestand:
2 albino Corydoras
1 schwartzi Corydoras
2 siamese algeneters (Gyrinocheilus Aymonieri) gold (10-12 cm)
3 Neon tetra
6 Kardinaal tetra
1 Black Molly
2 Borneo steenkruipers
91 vuurgarnalen (heb ze geteld 😉 )

Na thuiskomst de vissen uit het zakje in de emmer met het aquariumwater. Filter (Elite jet flo 75) en Verwarming zaten ook in een emmer met aquariumwater. De garnalen zaten nog in de bodem met rest water dus die ook in een emmer gedaan.

De bodem bestond uit groot grind en aangezien die me niet geschikt leek voor de bodemvissen en garnalen die gelijk verwijderd en het hele aquarium even afgespoeld met water en afgedroogd.

img_27864.jpg

Kleiner grind (1-2 mm) gewassen en erin gedaan en 2 mooie grote stukken Mopani hout toegevoegd. Daarna wat planten uit mijn andere aquaria gehaald (was een erg kaal aquarium vind ik) en er in gedaan. Oa anubis nana, javavaren en valisneria.

img_17871.jpg

Daarna gevuld met zoveel mogelijk van het oude water maar toch nog 75% vers water moeten toevoegen. Filter en verwarming er weer in en de vissen en garnalen laten wennen en ook erin. Wilde ze niet te lang in de emmers laten 🙁

img_7872.jpg

img_17899.jpg

img_17885.jpg

img_7896.jpg

img_7894.jpg

Ziet er top uit!

Helaas waren vanmorgen beide steenkruipers overleden. Ze hadden aparte lichte vlekken op hun lijf. Misschien zuurstof tekort in het water in combinatie met de stress van de verhuizing 🙁

img_7912.jpg

Ook de tetra's hingen allemaal lucht te happen aan het oppervlak. Heb gelijk de net geleverde sponsfilter geinstaleerd zodat er meer waterbeweging is. Het lijkt te helpen iedereen zwemt weer vrolijk rond.

Vind zelf de albino Cory's erg druk. De Schwartzi Cory is daarin tegen heel erg rustig. Weet iemand of dit zo hoort? Dat er zo'n verschil in gedrag zit per soort cory?

Ook nog maar Catappa bladeren toegevoegd voor de garnalen en nog een fijn bladerige plant uit de aqua 20 die toch in de verkoop gaat.

Waterwaardes waren gisteravond als volgt (colombo druppeltesten):

PH 7.5
NH3 0
NO2 0.5 (misschien de filter een klap gehad van de verhuizing?)
NO3 10
PO4 2.0 (geen idee of dit goed is)
KH 5 (beetje laag?)
GH 9

Net maar even 25% water ververst voor het nitriet gehalte. Hopelijk hersteld de filter snel, houdt het iig even in de gaten.

Erg jammer van de steenkuipers! Gastromyzon punculatus zijn ook wel hele gevoelige vissen, die wel echt schoon water moeten hebben en zijn ook lastige eters. Ik kan me voorstellen dat door zo'n verhuizing erg zwak worden.

De Gyrinocheilus Aymonieri zou ik proberen ergens anders onder te brengen. Deze vissen worden vaak wel tot 20cm groot. Ik heb ze niet omdat ik mijn 1,2m bak te klein voor ze vond. Dus in 60x30 horen ze echt niet thuis.

Wat je over die cory�s zegt herken ik dan wel weer. Toen ik mijn Lido 120 kocht via marktplaats zaten daar ook albino corys in die vond ik ook zo ontzettend druk vergeleken met de andere corys. Dat is dus voor hun �normaal gedrag�

Succes met dit bakje. Leuk begin al zo...

Vind het ook erg jammer van de steenkruipers. Had er al 3 in mijn 45 liter bak en vind ze echt geweldig.

Op de marktplaatsfoto zag ik de algeneters er niet op staan en was dus ook erg verbaasd dat die er in zaten. Zou ik zelf nooit gedaan hebben. Ik ga voor die 2 zoiezo zo snel mogelijk een nieuw huisje zoeken.

Vind zelf de corydoras Aeneus erg leuk misschien neem ik daar op termijn een paar van bij. De 3 die ik nu heb lijken me niet eenzaam en scharrelen lekker rond dus voorlopig houd ik ze.

Het zelfde geld voor de kardinaal en neon tetra's. Die hangen met z'n zevenen (1 zondert zich af en 1 ben ik kwijt) gezellig bij elkaar. Misschien dat ik er later nog 5-6 neon tetra's bijkoop maar voorlopig blijft het nog even zo. Ik wil namelijk heel graag microrasboras Kubotai in mijn aquarium. En wil dat het met daar een stuk of 15 van niet te vol wordt.

De molly zoek ik een mannetje en vrouwtje bij en die blijven dan hierin of gaan op termijn naar mijn 45 liter bak.

De vuurgarnalen laat ik lekker zitten 😉 die vind ik helemaal geweldig.

Ik zou ook graag 2 L144 (Ancistrus Albino Gold/ m,v) erbij willen. Daarvan kan ik misschien van iemand jongen overnemen dus die komen wat sneller.

Heb een mannetjes en vrouwtjes black molly gehaald. Dus ze zijn nu met zijn drietjes 🙂

De Siamese algeneters staan op marktplaats en hoop snel iemand te vinden die ze een beter huis kan geven.

Ziet er goed uit zeg 🙂 even een vraagje over je hout heb je dat lang gespoeld? ik heb het nu een paar weken in een emmer staan en nog steeds thee water!?

Ik heb de eerste stukken (ander aquarium) echt 6-7 keer uitgekookt. Toen nog heel licht verkleuring in het water maar nu na 1,5 maand in het aquarium zie je er niet veel meer van.

De stukken in dit aquarium heb ik 2 keer uitgekookt, dit omdat ze nauwelijks in mijn pan paste 🙂
Ik heb nu wel meer verkleuring maar ik heb daarna catappabladeren toegevoegd dus is nu heel geel. Maar na een aantal keer uitkoken en dan afspoelen en 2 maanden in het aquarium heb je er geen last meer van. Tevens zijn de meeste vissen gewend van nature aan gelig water dus is voor hen alleen maar gunstig 🙂

Oke dankjewel dat ga ik ook even doen het weekend 🙂

MaeikeLouise zei:
Ik heb de eerste stukken (ander aquarium) echt 6-7 keer uitgekookt. Toen nog heel licht verkleuring in het water maar nu na 1,5 maand in het aquarium zie je er niet veel meer van.

De stukken in dit aquarium heb ik 2 keer uitgekookt, dit omdat ze nauwelijks in mijn pan paste 🙂
Ik heb nu wel meer verkleuring maar ik heb daarna catappabladeren toegevoegd dus is nu heel geel. Maar na een aantal keer uitkoken en dan afspoelen en 2 maanden in het aquarium heb je er geen last meer van. Tevens zijn de meeste vissen gewend van nature aan gelig water dus is voor hen alleen maar gunstig 🙂

Bedenk wel dat als je hout gaat koken de structuur kan veranderen wat rotting tot gevolg kan hebben.

Wat kan ik dan het beste doen? Sorry voor de vragen MaeikeLouise...

TonHageraats zei:
Bedenk wel dat als je hout gaat koken de structuur kan veranderen wat rotting tot gevolg kan hebben.

Marja zei:
Wat kan ik dan het beste doen? Sorry voor de vragen MaeikeLouise...

TonHageraats zei:

Geeft niet hoor. Ben ook wel benieuwd naar het antwoord.

De siamese algeneters staan op marktplaats. Heb besloten ook de albino corydoras op marktplaats te zetten. Ze zijn heel druk en maaien steeds mijn planten om (ook al hebben ze ruimte genoeg om te grondelen). De schwartzi cory doet dit niet en is veel rustiger (en tevens mooier 😉 ) Ga opzoek naar een mooi schooltje om hem gezeldschap te houden.

Ga ook 3-5 neon tetra's bijhalen om het schoolgedrag wat te bevorderen.

De rasbora kubotai (die vind ik echt heel mooi) laat ik even wachten tot dat ik ooit een Juwel Rio 180 heb 🙂 (keep on dreaming). Wel krijg ik deze maand wat appelslakken van Jootje67. Die lijken me echt heel leuk om door het aquarium te zien scharrelen en ook leuk voor de kinderen (ze zullen vast niet snel wegschieten voor drukke kinderen voor de ruit).

Zojuist de Siamese algeneters en de albino corydoras verkocht. Ze komen in een 2 meter aquarium bij de nieuwe eigenaar dus dat is heel fijn voor ze. En hij had al een paar albino cory's dus die gaan zich vast ook helemaal thuis voelen.

Dat is goed nieuws! Dat is een stuk fijner voor jou, voor de vissen en ook voor de nieuwe eigenaar. Een win/win/win situatie dus...

Vandaag mijn visbestand uitgebreid:

- 6 Emerald green corydoras
- 4 Panda corydoras
- 5 Neon tetra
- 11 Microrasboras Kubotai

De Cory's zijn nog heel klein, vooral de panda's maar 2.5 cm. Echt super schattig. Ik hoop over een jaar als ze veel groter zijn een 1 meter bak te hebben dan hebben ze dan veel meer ruimte.

Het is misschien wat druk maar wilde toch heel graag de Kubotai meenemen toen ik nogmaals verliefd werd in de winkel. De medewerkster kon alleen niet tellen dus heb er 1 extra.

Even kijken hoe alles settelt. Ze zitten er nog maar net in en hebben net eten gekregen dus het is nu heeeeeeel druk 🙂

Ook even een andere poster achtergrond meegenomen. Een met veel planten en een zwarte achtergrond, dat vind ik toch mooier dan blauw. Ook nog even wat grote planten gekocht zodat de vissen meer kunnen schuilen.

Leuk allemaal die panda ben ik ook helemaal verlief op :smitten: hahaha ging even kijken wat voor visje de Microrasboras Kubotai ziet er goed uit ik hou wel van het kleine spul 🙂 :foto:

Ik houd ook wan kleine visjes. De grootste vissen zijn 6-7 cm. Voor mij geen maanvissen of grote cicliden.
Ben zel helemaal verliefd op de groene kleur van die kubotais.

Helaas is een van de Emerald Cory's overleden vandaag. Hij deed vanaf dag 1 al anders dan de rest dus zat eraan te komen maar toch heel jammer. Heb een hoop planten (en drijfplanten) toegevoegd. De visjes lijken het naar hun zin te hebben en maken mooi gebruik van de plantjes. De Kubotai's en de tetra's gaan regelmatig als een grote school door de bak heen. Zo leuk om te zien dat ze het wel kunnen vinden met elkaar.
Het water werd wel heel erg snel bruin (door het hout), dus maar even tijdelijk een panty met koolstof opgehangen. Na 1 dag al heeeeeel duidelijk verschil.

Visbestand is nu zo:
11 Microrasboras Kubotai
5 Kardinaal tetra
9 Neon tetra
1 Schwartzi Cory
5 Emerald green Cory
4 Panda Cory (hadden helaas niet meer dus zal later meer bij halen)
3 Black molly (2v,1m)
90 vuurgarnalen

img_118164.jpg

img_8154.jpg

img_8161.jpg

En 3 van de 4 pandatjes (ben verliefd op die kleintjes)
img_8171.jpg

Eindelijk mijn Kubotai's enig sinds op de foto weten te krijgen:
img_8299_copy_3.jpg

En een panda en emerald cory naast elkaar:
img_8263_copy.jpg

Ziet er weer goed uit 🙂 wat een idee met die panty :thumbs:

Wat doet die panty dan? niets toch?

In stromend water wel, wat er langs stroomt.

De panty zelf doet niks nee. De koolstof die ik erin heb zitten wel en dit hangt idd in de stroming.
Zo heb ik tijdelijk koolstof filtering zonder mn filter te verbouwen 😉

Gister van Jootje67 5 appelslakken gekregen. Een blauwe, een wit/gele en 3 roze/paars. Ze vermaken zich prima in de bak en hoefde niet te wennen. Gingen er gelijk vandoor richting het stukje komkommer die ik voor ze had neergelegd 😉

Ik zou proberen om met bv een zuignap de panty ergens achterin te verstoppen 😉

Oh hij is er al weer uit hoor 😉 heeft er maar 3 dagen in gehangen.

De Appeltjes:
img_8577-1_copy_2.jpg

En de vuurtjes aan de spaghetti:
img_8541-1_copy.jpg

Heb maandag een Juwel Rio 180 kunnen halen niet ver hier vandaan. Hij is wat gehavend en heeft wat krasjes op het glas maar ja daar was de prijs ook naar.
img_8590-1_copy.jpg

Maar er zat wel al een achterwand in, en er zat een buitenfilter (JBL CristalProfi e900) bij. Dus ik is blij!!!!

Na bodem verwijderen, schoonmaken en nieuwe bodem plaatsen de filter helemaal nieuw gevuld en met nieuwe slangen aangesloten. Wat plantjes en hout dat ik al had liggen er in. Helaas nog erg kaal maar ja de rest zit nog in de Juwel rekord 60, dus kan pas op het laatst. Nu lekker indraaien:
img_8617-1_copy.jpg

Wauw dat is nog is een verschil 🙂 ben benieuwd hoe die eruit gaat zien 🙂 superleuk die slakken die wil ik ook in me bak hebben 😀

Ben nu ook al 1,5 week een aqua 40 aan het indraaien. Dit wordt de bak voor de vuurgarnaaltjes:
img_8593-1_copy.jpg

img_8530-1_copy.jpg

img_8529-1_copy.jpg

Er zit nu een enkele sponsfilter in maar de dubbele is onderweg. Ben zelf erg tevreden over het resultaat en kan niet wachten tot de vuurtjes (een aantal uit de Rekord 60) er in kunnen.

Tijdens het verwijderen van de bodem uit de nieuwe rio 180 kwam ik wat verrassingen tegen:
img_8610-1_copy.jpg

6 slakkenhuisjes:
- torenslakje was al leeg
- een leeg anatome helena huisje
- 2 zeker nog gevulde helena huisjes
- en 2 waarvan ik twijvelde

De laatste 4 zitten dus in de aqua 40. De twee gevulde bleken nog te leven en scharrelen lekker door de bak. De 2 twijvelaars liggen nu al 3 dagen stil dus denk dat die niet meer leven. Maar wel leuk 2 onverwachte helena's. En aangezien ik bij de garnalen toch geen slakken wilde mogen deze wel blijven om de rest weg te werken 😉

Leuk bakje voor je garnaaltjes en wat een verrassing van de helena's! Ik heb ze ook en vind het echt super leuke slakjes!

Zo staat hij er nu bij. Ben er erg blij mee:
img_8686_copy.jpg

De aqua flow 100 uit de baby bak erbij gehangen om het indraaien te versnellen.

De vuurtjes zitten inmiddels lekker in de aqua 40. Tijdens het verplaatsen 5 zwangere dames gesignaleerd 😉
img_8658_copy.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan