Wat is er nieuw

Juwel Primo 110 Blackwater - welke blikvanger geschikt?

De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Leeftijd
29
Goedenavond,
Ik heb een 1,5 jaar draaiende Juwel Primo 110 die ik opnieuw wil inrichten. Zelf zat ik te denken aan een Zuid-Amerika/Amazone biotoop.

Qua inrichting denk ik aan het volgende:
- Hout: spiderwood en mangrovehout
- Stenen: verschillend formaat afgeronde rivierstenen
- Bodem: fijn licht (filter)zand, met evt kleibolletjes bij planten
- Planten: Echinodorus, Helanthium tenellum, Amazone Kikkerbeet

Misschien wil ik ook nog javavaren, vallisneria en anubias toevoegen, maar daarmee wijk ik af van de ‘pure’ biotoop.

- Botanicals: Catappabladeren, bananenbladeren, elzenproppen en diverse pods

Op dit moment zwemmen er een 30-tal blauwe neocaridinas, 4 amanos en 3 albino corydora pygmaeus rond. Ondanks dat het niet geheel Amazone is, gaat dit bestand mee.

Daarnaast wil ik graag nog een blikvanger er bij, en ik twijfel over een aantal soorten:
- Microgeophagus ramirezi
- Apistogramma cacatuoides
- Mikrogeophagus altispinosus

Zijn deze te combineren met de Cory’s en garnalen, is de een geschikter of sterker dan de ander, of zijn ze sowieso niet geschikt voor een 80cm? Andere suggesties zijn ook meer dan welkom!

Een schooltje tetras (rummy-nose, kardinaaltjes of neons) lijkt me ook erg mooi, maar ik weet niet of dit nog te combineren valt met bovenstaande?

Ik hoor graag jullie mening en tips!

Groet,

De Leidse Glibber

• Leuk
Waarderingen: M075
Ps. Ik heb ook nog een lege Juwel Primo 60 staan, zou ik hier ook eventueel een Amazonebiotoop van kunnen maken? Ik denk dat 60cm niet geschikt is voor welke tetra soort of bovengenoemde ‘blikvangers’. Maar mijn vriendin lijkt het ook leuk om het zelf met de Primo 60 te proberen, en ik zoek nog leuke biotoopvisjes voor haar.

De rummy nose zou ik niet in de Primo 110 houden.
Ik heb ze in een Juwel Rio 125 gehad en daarin waren ze nerveus. Zenuwachtig stereotype zwemgedrag, Van rechtsboven naar linksonder en terug. Bijna de hele dag door.

Ik heb een vermoeden dat die een grotere bak nodig hebben dan de Primo 110. Aquainfo heeft het over minimaal een meter maar dat lijkt mij zelfs nog aan de kleine kant gezien hun zwemgedrag,

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Als koppel kun je in een 80cm ook prima een tweetal Maroni s houden. Dat zijn rustige vissen maar als garnalen hebt dan zal elke vis een garnaal wel als prooi zien.

Als koppel kun je in een 80cm ook prima een tweetal Maroni s houden. Dat zijn rustige vissen maar als garnalen hebt dan zal elke vis een garnaal wel als prooi zien.
Dat zou ik echt niet doen! Het is een groepsvis. En veel te groot voor 80 cm.

Wat denk je van een trio Crenicara filamentosus?
Roodneuzen zijn net als kardinalen flinke zwemmers dus zou ik inderdaad niet doen in 80 cm. Neontetra zou wel kunnen bijvoorbeeld.

Rasbora espei is een leuke en rustige vis die mooi schoolt.

Pseudocrenilabrus nicholsi of multicolor (al komt die niet uit het amazonegebied)?

Leuke vissen allemaal, dank voor de suggesties! Helemaal puur Amazone hoeft het niet te zijn hoor, een soort natuurlijke jungle style inrichting met verschillende vissen is ook goed hoor. Dus ik sta open voor alle aanbevelingen!

Hebben jullie toevallig ook nog suggesties voor de 60L bak van mijn vriendin? Het liefste ook vissen die passen bij een black water inrichting.

Alvast bedankt!

Wil zij ook black water? Of is dat jouw wens?
En misschien is het handig als zij dan ook een accountje aanmaakt?

Uit Zuid-Amerika?
De mijne wel want die waren geëmigreerd :DD :DD Ik ben bang dat de Neocaridina s ook niet daar wegkomen maar ik had dat even gemist:deal:

Edit:
De Neocaridina garnaal (zoals de bekende
Vuurgarnaal) komt oorspronkelijk uit Azië, met name uit zoetwaterhabitats in China, Taiwan, Korea en Vietnam. Ze bewonen rivieren, beekjes en langzaam stromende poelen, en zijn inmiddels door aquariumliefhebbers en kweek verspreid over de hele wereld

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan