Juwel primo 70 van Hans1982


H

hans1982

Guest
Goedendag, heb me inmiddels voorgesteld en zal proberen de voortgang van mijn bak hier bij te houden. Ik heb dus een nieuwe Juwel Primo 70 aangeschaft, welke ik vandaag heb voorzien van onderstaande beplanting

Achter
-Anubias barteri
-Echinodorus bleheri
-Hygrophila polysperma
-Microsorum narrow leaf
-Vallisneria natans

Midden
-Anubias mini
-Nesea crasscaulis
-Limnophila aromatica
-Ludwiga Repens rubin

Voor
-Eleocharis
-Lobelia cardinalis

Mos
-Javamos
-Monosolenium pelia

Nu heb ik direct 2 vragen, ik ga mijn bak de komende 2 weken eerst laten indraaien er komen dus nog geen vissen in. Maar wat is nu de beste temperatuur om in te stellen zodat de planten goed kunnen wortelen?

Daarnaast heb ik vernomen dat ik nu zo min mogelijk verlichting aan moet zetten en dat ik dit op moet bouwen iedere dag een uurtje langer, ik begin morgen dus met 1 uurtje licht is dit voldoende?

En wat zouden jullie aanraden kwa voeding, ik ben nieuw betreft aquariums dus wat adviseren jullie voor voeding en hoevaak en hoeveel. Ik heb geen voedingsbodem of co2 installatie.

En wat vinden jullie tot nu toe van de inrichting, alle kritiek, op/aanmerking zijn welkom

Alvast bedankt, en hoop regelmatig te updaten

20170125_190550.jpg


20170125_190602.jpg


20170125_190608.jpg
 
Beste Hans,

Mooi begin heb je gecreëerd. Je hebt al veel grote planten geplaats en alles mooi opgevuld. Ik zie direct waar je met de bak heen wil.

Als ik uit eigen ervaring mag spreken,
Omdat je gelijk flink hebt uitgepakt gaat het je wel een paar euro kosten.

De meeste planten verslijmen en sterven in de opstart fase.
De planten nemen nog niet de juiste hoeveelheid voedingsstoffen op en moeten wennen aan de temperatuur en watersamenstelling.

Omdat je watersamenstelling nu in de opstart zo schommelt zullen je planten het zwaar te verduren hebben.

De meeste kiezen ervoor om te beginnen met makkelijke planten en voornamelijk snel groeiende (zuurstof) planten.
Die passen zich makkelijk aan en kunnen wat hebben qua waterwaarden etc.

Op die manier zal er een evenwicht onstaan.

Nadat je de 3 tot 4 weken indraai periode hebt doorstaan kan je beginnen met het plaatsen van je definitieve planten bestand en inrichting.

Hier op het forum kan je veel artikelen vinden betreft het voedingsschema en lichtschema voor je planten.

Ikzelf begin met wat hout (inwateren zodat het zinkt en kleur afgifte) een hele bos waterpest en drijfplanten. Ik gebruik opstart bacteriën maar dat hoeft niet perse. En dan een dosis gedult.
Ik begin met dagelijkse waterwissel van 30% en 3.5 uur licht. Beetje visvoer om alles op gang te brengen en dat is het.

Als je een testset hebt voor het water, dan kan je de hele ontwikkeling monitoren. Kost wat maar dan heb je ook wat :D

Ik bouw dan de verlichting op zodat ik na 3 weken op 7.5 uur licht zit.
Als ik dan alle nieuwe planten heb geplaatst schroef ik het licht op tot 8.5 uur afhankelijk van je planten uiteraard.

Succes!!!

PS: goed bouwjaar 1982
 
De meesten beginnen toch ergens rond de 8 uur licht. Ook als ze niet slechts met snelgroeiers starten. En terecht ook want bij te korte licht duur komt de fotosynthese in de knel. Eigenlijk maak je het de planten zo alleen maar lastiger.
@Daniel dat zou zomaar ook eens kunnen verklaren waar jou slechte ervaringen vandaan komen.

Temperatuur. Begin eens rond de 22 graden C. Dat is voor veel planten ok.

Verder Hans: let goed op de wijze waarop je Anubias en Microsorum plant. Die horen met hun wortelstok boven de bodem. Anders gaat het mis.
De Nesea vraagt veel licht, evenals de Ludwigia als je daarvan tenminste wilt dat de bladeren mooi rood kleuren.

Je hebt wel veel plantensoorten voor het formaat aquarium. Een vuistregeltje is 1 soort per 10 cm voorruit breedte. Daarvan afwijken is niet erg natuurlijk, maar zoiets komen wel ergens vandaan ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt in elk geval een lekker groen bakje en nu kun je kijken wat er allemaal goed zal aanslaan en eventueel daar je bestand later op aanpassen.
 
Bedankt voor alle adviesen, ik ga mijn verlichting dan toch maar direct 8 uur laten branden zal dit direct morgen aanpassen.

De Microsorum narrow leaf staat inderdaad in de bodem, ik zie dat deze inderdaad opgebonden moet worden ook dit zal ik morgen aanpassen, zo zie je maar dat een forum en laten zien wat je doet altijd leid tot goede tips en adviezen.

Heb me ook een beetje ingelezen in plantenvoeding maar hier ben ik nog niet helemaal uit, iemand misschien nog een goede tip?

Ik heb net ook een led dimmer besteld, ga eens kijken of de verlichting eventueel gedimd kan worden hier kom ik nog op terug, eerst de planten maar laten aanslaan en hopen dat er niet teveel verslijmd.
 
Toevallig viel mijn oog erop en had ik mn bril ook nog eens op;). Succes met de bak verder.
 
Heb mezelf ook een beetje verdiept in de voeding van de planten en heb hiervoor onderstaande producten aangeschaft van Easylife
-Profito voor de plantenvoeding
-Easy Carbo om het CO2 te compenseren
-Rootsticks voor voeding vanaf de wortel

Daarnaast heb ik voor het opstarten ook nog Easylife filtermedium en Easystart aangeschaft met het idee baat het niet dat schaad het ook niet.

Op de site van Easylife zag ik ook nog de tip om de verlichting aan te zetten van 08:00 tot 12:00 en vervolgens van 16:00 tot 21:00, hierdoor hebben de planten weer een periode om de CO2 te herstellen in de bak. Is dit een fabeltje of niet en heeft dit eventueel consequenties voor de vissen zelf? Mij maak het niet veel uit, meestal ben ik toch niet thuis op die tijdstippen.
 
Als je geen co2 hebt dan is een pauze ook niet nodig. Ik heb het hier uit van 12.00-14.00uur maar dat is meer om toch in het begin van de avond de bak te kunnen zien en niet langer dan 9 uur het licht aan te hoeven hebben.
 
Ik had op een gegeven moment last van rode alg, het instellen van de pauze in de belichting heeft me daar vanaf geholpen. Het is altijd even uitzoeken wat het beste werkt.

Aangezien je veel planten hebt, zou ik ook kijken naar NO3 en PO4 bemesting, ik heb dat in het begin niet gedaan waardoor mijn planten slecht groeiden / achteruit gingen. Je kan natuurlijk ook eerst even kijken/meten wat de NO3 en PO4 waarden zijn en of ze voldoende hoog blijven.
 
Het was mij vroeger aangeleerd om ook met licht een opbouw schema te hebben bij het opstarten. Zo zie je maar weer, iedreen kan wat leren op het forum:D

Succes net de opstart Hans, is toch de leukste tijd.
Vooral als al je bedachte plannen en theorieën over je opstart allemaal goed uitpakken.
 
Goedendag, kleine update gister de varen op het hout geplaatst. Heb ik een beetje moeten schuiven met planten, ben nog niet helemaal tevreden maar laat het voorlopig even zo staan.

Gister ook easycarbo en profito toegevoegd.

En vandaag de eerste dosis easystart, dus vandaag beschouw ik als eerste opstartdag.

Vanmiddag weer easycarbo toevoegen dat ga ik dagelijks doen. Nu wachten tot alles aanslaat.
 
Hierbij nog een aantal foto's nog niet helemaal tevreden, maar even kijken wat goed gaat groeien. Eventuele tips zijn nog van harte welkom.

20170128_094433.jpg


20170128_094439.jpg


20170128_094458.jpg


20170128_094504.jpg
 
Gister voor het eerst wat water ververst, wat bladeren verwijderd en weer opstart bacteriën toegevoegd. Tot nu toe ben ik zeer tevreden en heb nog geen last van algen, planten lijken het goed te doen.

Daarnaast heb ik me gister een beetje verdiept in de eventuele bezetting en wil als de waterwaardes het toelaten volgende week zaterdag de eerste bewoners plaatsen. Maar ik heb even hulp nodig betreft de soorten.

Ik zat zelf te denken aan een koppel dwerg gourami's, een groepje kardinaal tetra's en dan iets voorop de bodem. Nu is mijn bak redelijk beplant dus veel grondoppervlak is er niet wat zouden jullie adviseren voor op de bodem? En wat zou het maximaal aantal tetra's zijn voor mijn bak met in het achterhoofd dat er een koppel dwerg gourami's bij gaan komen en nog iets voor op de bodem?

En welke vissen zouden jullie eerst toevoegen, want ik begreep dat je de vissen niet allemaal tegelijk moet toevoegen.
 
Dwerg goerami's zijn eigenlijk altijd als je ze bij de winkel koopt geïnfecteerd met het iridovirus. Vaak leven ze maar heel kort. Voor je aquarium zou je dus beter voor bijvoorbeeld de honinggoerami gaan.
De kardinaaltetra wil ook een stuk warmer dan de goerami's. Beter neem je dan de neon tetra, die wil graag wat koeler.

Als bestand kun je dan zoiets nemen:
2x honinggoerami (koppeltje)
10x neon tetra
6x Corydoras panda

Je temperatuur kun je dan op 22 graden zetten.
 
Ik sluit me hier bij aan. Dwerg gourami's zijn prachtige visjes maar heb nu 3 x een koppel gehad en werden niet ouder dan 1 jaar.

Er zij veel soorten labyrintvissen die je wel zou kunnen houden.
 

Terug
Bovenaan