Wat is er nieuw

Juwel Primo LED 70 van Freakert

Freakert

Well-known member
Lid geworden
7 december 2022
Leeftijd
39
Hallo,

Ik heb sinds augustus 2024 weer een 70 liter bakje draaien in de vorm van de Juwel Primo 70 LED.
"Vroeger" als 1e echte aquarium begonnen met een 70l bakje. Veel van geleerd door de jaren heen, maar uiteindelijk vervangen door de 180l bak die ik sinds 2021 heb. 70l bakje is toen naar buiten gegaan met de gedachte die "binnenkort" wel grondig schoon te maken. Helaas bleek dat het regenwater wat er in is gekomen bevroren geraakt is in de winter met als gevolg een geklapte bodem....%@^#&€&€%....

Dus bij de hornbach nieuw bakkie gescoort, wat hout en wat plantjes, en aan de slag gegaan.
Potgrond als bodem met een laagje gemixt grind er bovenop.
Hout er in, paar plantjes uit de andere bak gejat en indraaien maar😋

20240812_123950.jpg

Even later was het tijd om alles een definitief plekje te geven. Planten begonnen het goed te doen en het was tijd voor de bewoners.
Er zijn 2 koppeltjes guppen in gegaan samen met een stuk of 10 vuurgarnalen.

Heb hier ondertussen ook een bakje Cirax bij het filter gezet. Filter bestaat nu van boven naar onder uit: Smal koolstofsponsje(?), grof schuimfilter, fijn schuimfilter en als laatste het bakje Cirax. Resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf😋

20241126_181851.jpg

De garnalen gaan lekker in deze bak:

20250131_011932.jpg

En nog een paar shots van hoe de bak er vandaag bij staat:

20250228_214301.jpg

20250228_214319.jpg

20250228_214328.jpg

20250228_214335.jpg

De volwassen guppen zijn inmiddels verhuisd naar de 180 bak zodat de jonkies hier veilig op kunnen groeien.

20250228_222550.jpg

Rip Shrimpstick🤣

Laatst bewerkt:
Geen Co2 inderdaad, zelfs geen plantenvoeding!
Dit bakje blijft mijn ouderwets low tech bakje, gewoon omdat het kan.

Het gekke vind ik dan wel weer dat de hygrophila polysperma (aan de linker kant) die overal keihard gaat in dit bakje in de loop van 4 maanden misschien 5cm gegroeid is. Bladeren blijven zo klein dat je goed moet kijken om hem niet voor Rotala aan te zien.
Daar tegenover gaat de "Cuba" als een malle hier en beginnen de javavarens in het grind te wortelen🤣

Ja geen bak is gelijk zoals je kan zien. Mooi dat alles vanzelf gaat eigenlijk.

Ik dank graag dat dat door mijn jarenlange ervaring met deze maat bak gaat😎

Heb er verder wel een bakje met makkelijke bewoners van gemaakt, dat zal ook wel meehelpen denk ik

Ik heb vroeger ook de 60cm bakjes gehad nog met de T5 en eigenlijk voegde ik daar ook niks of weinig toe. Maar ja tegenwoordig met led is dat lastig maar ja jou bakje heeft geen zee van licht en dat is wel weer prettig.

Ik heb de deksel van mn oude bak nog. Als ik hier ooit verlichtingsproblemen krijg gaat er weer de ouderwetse TL boven. Had gelukkig net 3 reserve TLbalken aangeschaft voor de upgrade naar 180l. Die zijn nu ook niet meer te krijgen helaas, zoek er nog 1 van ~90cm

Vandaag de boel gesnoeit, en vind hem dan toch gelijk weer wat kaal ogen.
Misschien toch eens kijken naar wat bewoners die de bak wat meer vullen dan de witte babygupkes die nu amper opvallen.
Vanaf welke leeftijd is het eigenlijk een beetje verantwoordelijk om guppen te verkopen? Ze zijn nu 5 maanden

20250413_164934.jpg

Verder valt me op dat deze pluk mos mooier groeit dan alle andere plukken van dezelfde soort die ik hier heb.
Kan iemand hier iets van verklaren?
Zou mooi zijn als ik het overal zo kan laten groeien

20250413_165031.jpg

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan