Juwel rekord 600 anders inrichten (tips?)


D

Daan van Kaauwen

Guest
Hallo beste mensen van het Aquaforum!

Ik ben een tijdje niet geweest op het forum maar vond dat ik me weer meer bezig moest houden met mijn aquarium en hem na een half jaartje opnieuw in te gaan richten (nu dus :)) Ik heb een juwel rekord 600 aquarium en ben van plan om er (veel) nieuwe planten in te zetten, en wat nieuwe vissen. Dan is mijn vraag of de vissen tijdelijk uit het aquarium moeten i.v.m. stress of zoiets en hoe dan (tijdelijk klein aquarium enz.) tips zijn ook altijd welkom bijvoorbeeld over leuke vissen en mooie planten die niet te moeilijk zijn om bij te houden.

Alvast bedankt!
 
Bedankt! iemand nog tips?
 
niemand?
 
Ik zou met kleine stapjes langzaam aan de inrichting veranderen.. af en toe een plantje vervangen, of verplaatsen, of wat ook.. dan hoeven je visjes er niet uit. Als je dit rustig doet dan levert dat heus geen stress op bij de dieren..
Alleen als je de bodem zou willen vervangen dan moet je misschien wel de bak leeg halen.
Het is wel zinnig om iets te vertellen over je aquarium.. hoe is het nu? En wat zou je anders willen? Heb je daar al over nagedacht?
 
Mijn aquarium heeft zwart grind en in het midden staat kienhout met twee plantjes. de plantjes zitten onder het alg en ik wil het aquarium weer netjes maken en ervoor te zorgen dat het hobby leuk blijft (niet dat je denkt "niet weer dat aquarium vol alg schoonmaken) ik wil er weer iets moois van maken waar je trots op kan zijn.
 
Ok, dus je hebt duidelijk problemen met je huidige beplanting.. en alg.
Het punt is dat als je nu je beplanting gaat vervangen, en je inrichting gaat omgooien en/of eventueel andere visjes er nog bij.. dat je het risico loopt dat je binnenkort weer dezelfde problemen gaat krijgen.. en dan is alle moeite voor niets geweest.
Dan kun je nu beter proberen te achterhalen wat de oorzaak is van de problemen.. dan zal gaandeweg het aquarium vanzelf een stuk mooier gaan worden (en de hobby weer leuk gaan worden).

Heb je foto's van je bak die je kunt posten? Dan kunnen mensen je beter helpen bij het 'opfrissen' van je bak.
Voeg je nog middelen toe aan het water?
Wat heb je er voor vissen in? En hoeveel?
Wat heb je voor verlichting boven je bak hangen? Hoe lang heb je dat aan?

Ik heb een vergelijkbaar aquarium (qua omvang), vol met planten.. zowel trage groeiers als ook snelgroeiers.. aardig wat drijfplanten (dempen het licht), iets meer dan 10 uur per dag.. en geen alg. Voeg eens per week een beetje plantenvoeding toe.
 
Probleem. Ik kom net beneden, blijkt de lichtkap kappot te zijn. ik kan nu geen foto's maken maar ik ga wel een test setje kopen waarmee ik het water kan testen. als er problemen met het water zijn zal ik dat hier vertellen. ik voeg aquasafe toe bij de bak maar begin te twijfelen of dit genoeg is. ik heb als verlichting (Net kappot gegaan) een t8 buis van juwel hangen. ik heb op het moment 11 vissen:
1 platy (andere zijn helaas overleden)
3 chinese danio's
4 neon tetra's (eentje is overleden maar deze heb ik al meer dan een jaar)
5 roodkopzalmen (doen het gewoon goed)
1 glasgarnaal
1 cardina japponica garnaal

ik wil misschien nog: zwaardragers (evt kweken daar heb ik wel zin in), platy's omdat ik er nu maar een heb. hebben jullie idee�n voor andere vissen, tips en/of kritiek? Ik hoor het graag.

Foto's komen als ik de verlichting gerepareerd heb maar ik krijg de lamp niet los (mogelijk vast gezogen/gesmolten) in de lamp is geen bewiging te krijgen ook niet met een tang. morgen maar naar de winkel
 
Trouwens mijn lamp staat ook ongeveer 10 uur aan en planten voeding heb ik niet, is dat vloeibaar?
 
eens in de 2 weken doe ik verversen + aquasafe wat dus niet nodig is :( (ik gebruik wel kraanwater is het dan niet nodig als water verbeteraar?)
 
Daan van Kaauwen zei:
eens in de 2 weken doe ik verversen + aquasafe wat dus niet nodig is :( (ik gebruik wel kraanwater is het dan niet nodig als water verbeteraar?)

In Nederland is het kraanwater goed genoeg om het niet eerst voor te moeten behandelen met dit soort middelen.
Maar hoeveel ververs je dan elke 2 weken?


Daan van Kaauwen zei:
ik heb op het moment 11 vissen:
1 platy (andere zijn helaas overleden)
3 chinese danio's
4 neon tetra's (eentje is overleden maar deze heb ik al meer dan een jaar)
5 roodkopzalmen (doen het gewoon goed)
1 glasgarnaal
1 cardina japponica garnaal

ik wil misschien nog: zwaardragers (evt kweken daar heb ik wel zin in), platy's omdat ik er nu maar een heb. hebben jullie idee�n voor andere vissen, tips en/of kritiek? Ik hoor het graag.

Ik zie allerlei scholendiertjes in te kleine groepjes.
In ieder geval geldt dat voor de garnalen, de tetra's en de danio's, van de rest weet ik het niet. Dus liefst 10+ per soort..
Ook zitten er best grote verschillen tussen de eisen die ze stellen qua temperaturen, chinese danio's zijn eigenlijk koelwater visjes terwijl neon's het graag wat warmer willen, roodkopzalmen ook dacht ik.
Dus eigenlijk zou je je visbestand even onder de loep moeten nemen, en moeten uitdunnen vrees ik.. voordat je er vissen bij gaat doen.
Uitgaande van wat je al hebt zou ik persoonlijk gaan voor 1 scholenvis aangevuld met een mooie school garnalen.
 
mij is verteld dat 5 goed is. om nu de scholen te vergroten zie ik niet echt zitten aangezien het dan (denk ik)al gauw vol is in mijn aquarium. ik ga de waterwaardes meten en stel er is iets verkeerd (wat ik wel vermoed) dan zal ik dat hier posten en dan hoop ik dat jullie daar een oplossing voor hebben
 
Daan van Kaauwen zei:
mij is verteld dat 5 goed is. om nu de scholen te vergroten zie ik niet echt zitten aangezien het dan (denk ik)al gauw vol is in mijn aquarium.

Je kunt overwegen om te kiezen voor ��n school, en deze te vergroten, en de rest van de scholenvissen een ander thuis te geven (MP of forum), of aan te bieden bij je leverancier.
Kellemes heeft helemaal gelijk....
De vissen komen beter tot hun recht in een grotere school, en jij hebt weer helemaal gelijk als je zegt, dat alle vissen uitbreiden een te volle bak tot gevolg heeft.

Lastige kwestie.....
 

Terug
Bovenaan