Juwel Rekord 800 binnenfilter


J

justinthingy

Guest
Beste forumleden,

Na lang zoeken op het forum ben ik nog niet mijn vraag echt tegengekomen ik heb weinig tot geen kennis over filters maar heb het idee dat de standaard binnen filter die meegeleverd zit met de Juwel Rekord 800 niet super is ik las al veel over het geluid en ook ik heb daar last van.

Nu zou ik graag wat informatie willen vinden over een buitenfilter zodat ik misschien de gehele binnenfilter eruit kan halen als dit beter is
Hiervoor zie ik een aantal voordelen en nadelen.

Voordelen van buitenfilter:
Makkelijk schoon te maken
Betere filtering voor het aquarium???
Misschien incl. verwarming in de filter???
Buitenfilter staat buiten het aquarium (ruimte)
Kan mooi in het kastje eronder gezet worden

Nadelen van buitenfilter:
Binnenfilter is netjes weggewerkt
Geluid kan m.b.v.. kastje verminderd worden???

De punten met vraagtekens zijn punten waar ikzelf niet helemaal zeker over ben. hiervoor zou ik dus graag jullie hulp willen. ook vroeg ik me af wat er geschikt is voor mijn aquarium (110L) graag met behulp van MP wil ik hieraan gaan komen om de kosten een beetje te onderdrukken.

Ik heb ook geen idee wat mijn huidige filter precies aankan ect.

Alvast bedankt voor de hulp
 
Een eheim 2213 is een mooi filter voor een 80cm bak, welk filter perfect is hangt o.a. af van je bezetting. Dus, wat is je visbestand? Als je een een lage bezetting hebt dan voldoet het binnenfilter ook prima hoor.

Een buitenfilter incl verwarming kan wel, maar die zijn wel (flink) duurder.
 
Mijn bedoeling is om het filter systeem mee te gaan nemen in een aantal grote veranderingen die ik wil gaan doen in mijn aquarium.
Mijn plannen voor mijn aquarium gaan zijn:

Als bodem ga ik zand gebruiken met Ardenne breukstenen in de bak. (ja eerst stenen dan zand! haha) hier wil ik dan een aantal planten in laten groeien maar ik wil ook plek houden voor de vissen die er tussen kunnen gaan zitten. Ook wil ik gebruik gaan maken van Moss omdat ik graag Vuurgarnalen erin wil gaan doen met mischien nog een aantal andere soorten. hierbij komen een tweetal kleine algeneters (Chinese algeneter, die kleine platte ronde) wat hier nog bij gaat komen ben ik nog niet aan uit maar dit is mijn eerste opstelling nadat de bak goed ingedraaid is.

Alvast bedankt voor de tip!
 
Die chinese algeneters vragen veel tot heel veel stroming, dat zou je kunnen bereiken door een sterk filter op je bak te zetten. Maar dan blazen je vuurtjes wel weg...
 
Dan vallen die af haha maar de 2213 zou goed zijn voor mijn formaat aquarium?
 
De 2213 is een prima filter voor ~80 cm bakken ja, mits niet *mutjevol* met vis. Zijn er genoeg te krijgen op MP, probeer er 1 te vinden met kranen.
 
Meteen een vraagje van mij erbij, ik wil het binnenfilter van mijn rekord800 verplaatsen van de hoek naar het midden van de zijkant dus eigenlijk een stukje naar voren.(dit omdat ik het aquarium in de muur ga wegwerken en er zo dus zicht is van 2 kanten, is toch lelijk als je vanuit 1 kant naar het filter kijkt.) is dit een beetje te doen? is die ook goed los te krijgen? en hoe zet ik hem vast? vis vriendelijke kit? wat een vragen h� ^^. Mijn binnenfilter lijkt het prima te doen, ook zonder lawaai, extern is wel stuk mooier!
 
Ik heb ook een 2213 op de 80 cm en dat werkt perfect hoor. En toch wel een redelijke bezetting in die bak.
Ik heb in de rio125 niet de binnenfilter eruit kunnen krijgen. Het moet willen heb ik gehoord maar ja dan moet je een beetje technisch zijn vermoedt ik.
Ik hoorde dingen kraken en ben dus maar gestopt met het eruit halen van de interne filter.
 
GeeStation zei:
Meteen een vraagje van mij erbij, ik wil het binnenfilter van mijn rekord800 verplaatsen van de hoek naar het midden van de zijkant dus eigenlijk een stukje naar voren.(dit omdat ik het aquarium in de muur ga wegwerken en er zo dus zicht is van 2 kanten, is toch lelijk als je vanuit 1 kant naar het filter kijkt.) is dit een beetje te doen? is die ook goed los te krijgen? en hoe zet ik hem vast? vis vriendelijke kit? wat een vragen h� ^^. Mijn binnenfilter lijkt het prima te doen, ook zonder lawaai, extern is wel stuk mooier!

Kan wel denk ik als je gewoon kit haalt die gemaakt is voor aquaria ik heb and er een gevonden bij praxis weet nu niet zo het merk maar er stonden plaatjes van vissen op ik heb er ook nog geen problemen mee gevonden wel heb ik hem Lang laten "drogen" succes ermee iedergeval!
 
een beetje technisch zijn we wel, maar goed ik ben dus ook bang voor gekraak.
kit/lijm hecht natuurlijk ook zo belachelijk goed op glas/plastic!
Ga toch een poging wagen, als het zover is zal ik foto's maken.
thnx voor de praxis tip ;)
 
Misschien dat je hiermee wat geholpen bent? Succes

Zelf verwijderen van binnenfilter
Een binnenfilter is niet moeilijk om te verwijderen. Juwel heeft bewust het filter zodanig aan de bak bevestigd dat het vrij makkelijk door jezelf eruit te halen is.

Scherp stanleymesje Met een scherp stanleymesje die je kan verlengen zoals het mesje op de afbeelding en een stevig plamuurmes erbij heb je de benodigde gereedschap bij de hand. Meer is er niet voor nodig!
Snij aan de zijkant waar het filter op het glas zit bevestigd rustig met het stanleymesje de aquariumkit los. Je kan het mes verlengen om er goed bij te kunnen komen. Wanneer de meeste aquariumkit los is, dan steek je de plamuurmes ertussen en oefen je een klein beetje kracht uit. Mocht het filter niet loskomen, ga dan geen onnodig kracht uitvoeren maar pak je het stanleymesje weer en snij het verder los. Dan neem je de plamuurmes weer, net zolang tot het filter los genoeg zit om het filter eraf te trekken. Binnen een paar minuten heb je het totale filterdeel van de aquarium glaswand verwijderd, zonder beschadigingen.

Visaquarium
 
Ik had denk ik ook niet het goede mes ervoor. Maar dan moet je dat denk ik doen voordat de bak ingericht is.
Ik had wel een vrij dun en scherp mes maar ondervond veel weerstand en had het gevoel dat de kit meeveerde.
 
Daf-Truckie zei:
Misschien dat je hiermee wat geholpen bent? Succes

Zelf verwijderen van binnenfilter
Een binnenfilter is niet moeilijk om te verwijderen. Juwel heeft bewust het filter zodanig aan de bak bevestigd dat het vrij makkelijk door jezelf eruit te halen is.

Scherp stanleymesje Met een scherp stanleymesje die je kan verlengen zoals het mesje op de afbeelding en een stevig plamuurmes erbij heb je de benodigde gereedschap bij de hand. Meer is er niet voor nodig!
Snij aan de zijkant waar het filter op het glas zit bevestigd rustig met het stanleymesje de aquariumkit los. Je kan het mes verlengen om er goed bij te kunnen komen. Wanneer de meeste aquariumkit los is, dan steek je de plamuurmes ertussen en oefen je een klein beetje kracht uit. Mocht het filter niet loskomen, ga dan geen onnodig kracht uitvoeren maar pak je het stanleymesje weer en snij het verder los. Dan neem je de plamuurmes weer, net zolang tot het filter los genoeg zit om het filter eraf te trekken. Binnen een paar minuten heb je het totale filterdeel van de aquarium glaswand verwijderd, zonder beschadigingen.

Visaquarium

Die bij mij zitten muurvast.Moest er toch wel veel moeite voor doen om de filter los te maken.
 
GeeStation zei:
een beetje technisch zijn we wel, maar goed ik ben dus ook bang voor gekraak.
kit/lijm hecht natuurlijk ook zo belachelijk goed op glas/plastic!
Ga toch een poging wagen, als het zover is zal ik foto's maken.
thnx voor de praxis tip ;)


Als het filter los zou geraken, zeg je weer..
Hadden ze beter vast moeten zetten,toch?

Bison glaskit (ook voor aquariums). kan je gebruiken.
 
No problem!

Ik had ook ergens gelezen dat je er met een stanley mes ofzo tussen kon komen door het soort van door te snijden weet niet of dat met elke interne filter is maargoed mischien heb je er wat aan!

Edit: zie net dat het er al staat haha niet gezien!
 
Even een vraagje nog,

De eheim 2224 externe filter is dat te zwaar voor een juwel rekord 800 (110l) of gaat dit gewoon?

Ik hoor het graag,

Justin
 
GeeStation zei:
een beetje technisch zijn we wel, maar goed ik ben dus ook bang voor gekraak.
kit/lijm hecht natuurlijk ook zo belachelijk goed op glas/plastic!
Ga toch een poging wagen, als het zover is zal ik foto's maken.
thnx voor de praxis tip ;)

Om er nog even op terug te komen het was de formido!
Niet te praxis :oops:
 
justinthingy zei:
Even een vraagje nog,

De eheim 2224 externe filter is dat te zwaar voor een juwel rekord 800 (110l) of gaat dit gewoon?

Ik hoor het graag,

Justin

Zal wel gaan, maar geeft wel meer stroming dan een 2213. Dus wellicht wat minder geschikt voor vissen die geen stroming wensen.
 
Ik vind het lastig. ben nog steeds druk bezig met zoeken en vind verschillende dingen nu vind ik alleen de prijs wel een punt waarop ik wil letten en ga ik hem liever ophalen dan verzenden dus het moet ook niet te ver zijn.. ik heb dus nog geen idee naar welke filters ik moet gaan zoeken..
 
Voor mij is het iig gelukt om het filter te verwijderen, zoals gezegd een Stanley mesje doet wonderen. geen problemen! paar dotjes kit en hij zat op zijn nieuwe plek vast! ging perfect! thnx voor de hulp )ik zou foto�s erbij zetten maar kan zo te zien alleen via een url. :/
Niet veel verstand van filters, maar kan je die eheim 2224 externe filter niet zachter laten lopen? zodat die toch geschrikt is voor de rekord800?
 
Ik kan een Eheim 2213 van iemand over nemen is deze geschikt voor een Rekord 800?
Of is dan de standaard ingebouwde filter van Juwel net zo goed?

heel graag reactie dan kan ik hem vanavond nog ophalen wil graag van het weekend mijn bak gaan omgooien denk dat ik er een topic voor gaan aanmaken met de foto's erbij.
 
Is een stuk beter zelfs dan het interne filter dus ik zeg doen! ;)

EDIT-lees net terug maar was ook al meerdere keren door verschillende mensen aangegeven dat dit filter prima kan.
Kijk ff of er kraantjes en andere dingen bijzitten want anders moet je dit weer extra kopen en zeker de kranen kosten aardig wat.
 
Zoals ik op de foto zie zitten er kraantjes bij wel oudere denk ik maar voor 20 euro is dit wel een mooie koop denk ik?

Ik zal de MP link erbij doen voor de duidelijkheid:
KLIK!
 
Seabait zei:
Is een stuk beter zelfs dan het interne filter dus ik zeg doen! ;)

EDIT-lees net terug maar was ook al meerdere keren door verschillende mensen aangegeven dat dit filter prima kan.
Kijk ff of er kraantjes en andere dingen bijzitten want anders moet je dit weer extra kopen en zeker de kranen kosten aardig wat.

Sorry hiervoor raak ervan in de war haha ik haal alles door elkaar haha
 
Yeeeehh ik heb eindelijk een buitenfilter het is de 2213 geworden.

Nu heb ik nog een vraag , Hoe kan ik de uit en in stroom het beste laten lopen er zit zo'n buisje bij met van die gaatjes voor de uitstroom zorgt deze voor genoeg stroming? en hoort deze in het water of er boven?

ik hoor het graag,

iedergeval alvast bedankt voor alle hulp.
 
Buisje kan je het beste net onder het wateroppervlak doen en dan met de gaatjes ietsje schuin naar boven zodat het water lekker in beweging is.
 
Super ga ik dat eens proberen ga dit weekend alles schoonmaken en opzetten en dan volgend weekend op zn plek zetten en vullen!
 
Iemand nog enige tips om de verwarming mooi weg te werken? zou een stukje in de achterwand willen maken maar dan zit ik met stil staan water of gaat dit wel weer als ik er water gleuven in maak? of gewoon ergens onder/achter de stenen stoppen?

Ik hoor het graag ga vanavond/ morgen foto's plaatsen in een nieuw topic
 

Terug
Bovenaan