Wat is er nieuw

Juwel Rio 125, een nieuwe start

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spruitje
  • Startdatum Startdatum
S

Spruitje

Guest
Hallo allemaal!

Zoals in mijn andere topic te lezen is, is het niet van een leien dakje gegaan wat mijn tweede aquarium betreft. Mijn eerste aquarium loopt echter wel als een zonnetje! (klopt af)

Ik had ook snel mijn plezier verloren in het tweede aquarium, al de vissen die stuk voor stuk dood gingen... Nu lijkt het onder controle, maar ga volgende week toch beginnen met een herhaalde kuur zoals de gebruiksaanwijzing aanraadt. Nu doe ik dat nog even niet met de hitte. Omdat ik ook nooit echt een beoogd plan had met dit aquarium lijkt het qua planten ook niet je-van-het.

Ik haal morgen een Juwel Rio 125 op (81x36x50 cm) bij iemand die er graag vanaf wil. Hierin zitten nog een stuk of 10 visjes volgens de beste man, neon-tetra's en roodneuszalmpjes.

Het idee is om deze bak helemaal schoon te maken en de vissen tijdelijk onder te brengen in mijn gezonde bak, als ze gezond blijken.

Daarna wil ik in deze bak graag Corydoras Habrosus en een Betta man. Eventueel nog een schooltje voor de middenlaag, zijn hier de tetra's en roodneuszalmpjes geschikt voor?

Verder houd ik jullie graag op de hoogte van de vorderingen!

(Als mensen nog stekjes over hebben, graag! Ik werk niet met CO2 😉 Over de prijs komen we via PB wel uit 🙂 )

Soms kun je pech hebben in onze hobby. Laat je vooral niet uit het veld slaan zou ik zeggen en probeer er weer een mooie bak van te maken. Alvast veel succes ermee dus.

Dat is inderdaad ook de reden dat ik opnieuw begin, want het is wel een hele leuke hobby! Heb ook al erg veel plezier van mijn eerste aquarium met garnalen, guppen, CPO en de appelslakken 🙂

Ik heb gisteren het aquarium opgehaald.

Het zat vol met draadalg, een paar plantjes, er bleek nog een stronk in te zitten en 12 vissen. 6 roodneuszalmen, 4 kardinaal tetra's en 2 neon tetra's. Beide neon tetra's hebben een schimmelinfectie (zichtbaar op de bek van de een en op de schubben van de ander).

qPla-5yiRTSk7jSlRI59TOLJ_8fzetJu.jpeg

Dit was nadat ik de vissen eruit gehaald heb, nog voor het schoonmaken. Een foto van het 'schone' aquarium heb ik nog niet.

Het eerste idee was dus om de vissen in mijn goedlopende eerste aquarium te doen als tijdelijk onderkomen, maar nu met die schimmel ga ik ze vanaf morgen (aangezien zondags de winkels gesloten zijn..) behandelen met Colombo Bactyfec.

qPla-5yiRTSk7jSlRI59TOLJ_8fzetJu.jpeg

Zo zagen de meeste planten eruit, een aantal heb ik weggegooid en een aantal redelijk schoon kunnen krijgen.

Plan de campagne:
- Vissen beter krijgen
- Vissen tijdelijk onderbrengen in aquarium nr 2 die dan geen andere vissen meer bevat
- Grind helemaal schoonspoelen/vervangen door filterzand van Wildkamp, kleinste korrel
- Interne filter eruit halen en vervangen door een extern filter die nog gekocht moet worden
- Stukje bij beetje nieuwe makkelijke planten aanschaffen

Op zich een leuke bak en je hebt een hele klus eraan om alles weer op orde te krijgen denk ik.
Succes met je plan.

Vandaag de hele dag wat bezig geweest met het aquarium. Als eerste heb ik een 60x30x30 aquarium klaargemaakt voor de Roodneuszalmen en de kardinaal tetra's, die nu hierin verblijven totdat de nieuwe doorstart gemaakt is.

Al het alg weg gehaald, het interne filter verwijderd, filterzand (0,4 - 0,8 mm) op de bodem gedaan en allemaal planten die ik teveel had in mijn eerste aquarium in de Juwel gezet. Het eerste aquarium lijkt nu best wel leeg tov hoe deze eerder was.

Waterniveau tot +/- halverwege gedaan, tijdelijk intern filtertje erin (in afwachting van de Eheim 2213 die onder de kast komt te staan), verwarming erin en nu is het drie weken wachten! Wel wil ik in de tussentijd kijken of ik ook enkele Appelslakken ergens vandaan kan halen, dat waren namelijk ook de eerste bewoners van mijn eerste aquarium.

Hoe het er nu uit ziet:
CdPpKgbGRe2oPf_6Ha5tYAA3kBLZZ_of.jpeg

(Anubias staat enkel met de wortels in het grind, de stok waar de bladeren uit komen er mooi boven)

Ik ben nu nog op zoek naar een mooi stuk hout voor erin, maar daar heb ik nog wel even de tijd voor.

Ik kwam ook de Pangio Kuhlii tegen en ben zeer gecharmeerd van dit 'slangetje', kan deze op dit fijne grind gehouden worden of moeten ze echt op zand?

O, en de planten staan nu in het grind op een willekeurige plek (behalve de planten aan de rechterkant). De daadwerkelijke plaats ga ik later mee bezig.

Lekker bezig geweest. Ik heb paarse appelslakjes van > 1 cm die weg kunnen, woon in Breda. Iets voor jou? Wat een geweldig filmpje trouwens van die zeekoe (profielfoto/filmpje).

Dankje Mascha.
Zeker iets voor mij! Enkel woon ik in Zuidwest Friesland, beetje ver bij Breda weg 😛

Anubias staat enkel met de wortels in het grind, de stok waar de bladeren uit komen er mooi boven.????

Wortels Niet in bodem.
Of op stok, of steen.

Ik meende gelezen te hebben dat dit wel kon, Anubias in fijn grind met enkel de wortels. Dan zal ik ze op het hout binden als ik dit gevonden heb.

Ik heb ze een tijd met alleen de wortels in de bodem gehad. Dat gaat prima. De wortelstok moet alleen boven het zand/grind blijven.

Ik heb ze er gewoon boven op staan, met piepklein loodje aan wortel(in plantenkweekbak)

In dat geval laat ik ze mooi in het grind staan met de wortelstok boven het grind. Ik ga absoluut niet met lood werken in mijn aquarium 😉

Wie zegt dan ,dat je dat moet doen? bij mij zitten er geen vissen bij,hoor.

Is een opkweekbak.

Ik nam het aan, niemand zei het 🙂 Oke, een opkweekbak voor planten dan?

Het plan om appelslakken als eerste bewoners in mijn aquarium te doen is gefaald.

Begin van de avond lag er allemaal water op en onder de kast waar mijn andere aquarium op staat, gelijk leeg gehaald en inderdaad, er zit een lek op de bodem..

Daarom ervoor gekozen om de roodneuszalmen en de kardinaal tetra's al in het grote aquarium te doen en alles van mijn garnalenbak in de opvangbak over te brengen.

Ik ben erg blij dat ik vorige week ook van die bodemprut uit mijn garnalenbak in het grote aquarium heb gedaan wat hopelijk het proces versneld heeft, al baal ik nu als een stekker dat er een kans is op een grote nitrietpiek. Dat wordt elke dag het water deels verversen, maar dat zal het waard zijn.

Eerder had ik er geen rekening mee gehouden dat een bodem ook vol bacteri�n zit die de aquaria goed draaiende houden, dus ik hoop echt dat er (mbv die garnalen- bodemprut) in elk geval een aantal zitten en dat de grote hoeveelheid planten mee helpt.

Het houd je wel bezig hoor, zo'n aquarium 😛

Hier nog een foto van het lek:
zR-X8qyv9MsseQMuPoXWz8GGH14AzsU2.jpeg

Het hele aquarium is hier gevuld met water en waar de reflectie stopt op de bodem is het nat. Is dit nog te kitten of is het beter dit aquarium te verkopen als hamsterhok?

Er zijn mensen, die plakken er een stuk glas overheen.

Bertus, our handyman, weet het vast wel🙂

Ik heb besloten te stoppen met de RIO 125. Het ziet ernaar uit dat ik tijdens het laatste halfjaar van mijn studie naar het buitenland kan en daarna heb ik plannen minstens een jaar buiten Nederland te werken. Mijn vader en zusjes hebben aquaria absoluut niet als prioriteit maar vinden het wel leuk om te zien.

Het is niet eerlijk naar mijn vader en zusjes toe om ze de zorg van het grote aquarium op te dringen en naar de vissen is het ook niet fair, want als er iets met ze is zal het niet of laat gezien worden.

Wel zal ik een nieuw topic maken van mijn garnalen aquarium, die ik ga aanpassen. Dit 60cm bakje vind mijn vader geen probleem, vooral omdat je alleen hoeft te voeren, spons van het filter uit knijpen en soms water te verversen. Minimale inspanning voor maximaal plezier 🙂

Jammer, maar natuurlijk gaat een studie voor.
Succes met de studie alvast in het buitenland.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan