Wat is er nieuw

Juwel Rio 125 van Visstick

Visstick

Well-known member
Lid geworden
13 januari 2025
Leeftijd
46
Ik heb nu sinds 2 maanden deze Juwel Rio 125 draaien.
De bak draait met de interne filter en standaard verlichting. Heb wel de Daylight vervangen voor de Colour. Ik dim deze met pvc buisjes.
Ondanks de makkelijke planten heb ik er wel CO2 op zitten, gestuurd op een PH controller. Ik merk daardoor dat ik de alg er beter onder houd en de planten veel mooier (voller) groeien.
Verder voeg ik Micro en Macro plantenvoeding toe op basis van de welbekende poeders.
Qua vis is het beperkt omdat ik een nogal felle kempvis erin heb. De Neons werden de bak uitgejaagd dus die heb ik helaas dus weg moeten doen. Gelukkig laat ze de 3 Otocinclus en 5 Japonica garnalen wel met rust.

Bijlagen

• IMG_8559.jpeg
    IMG_8559.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 134
  • IMG_8562.jpeg
    IMG_8562.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 131
leuk ingericht en leuke planten! wat is dat voor plant bovenop het hout? 🙂

leuk ingericht en leuke planten! wat is dat voor plant bovenop het hout? 🙂
Dank! Dat is de Javavaren Trident.

• Leuk
Waarderingen: F.
Maar weer een plaatje voor het archief. Bak draait prima verder. Doe inmiddels niet meer wekelijks waterwissel maar om de week, ivm lichte bezetting.
Echinodorus is er uit, die werd te lomp.

IMG_9014.jpeg

Een paar aanpassingen gedaan voor een iets minder rommelig geheel.
Linksvoor 3 stuks Cryptocoryne Lucens erin. Wat kikkerbeet eruit gehaald en Belgisch groen gesnoeid.

Bijlagen

• IMG_9207.jpeg
    IMG_9207.jpeg
    4.1 MB · Weergaven: 72
  • IMG_9208.jpeg
    IMG_9208.jpeg
    4.2 MB · Weergaven: 74
  • IMG_9210.jpeg
    IMG_9210.jpeg
    4.5 MB · Weergaven: 77
Heel mooi

Erg fraai en hoe krijg je die linksachter zo mooi vol? Haal je de langere stelen weg of....................... ?

Erg fraai en hoe krijg je die linksachter zo mooi vol? Haal je de langere stelen weg of....................... ?
De Nymphoides Taiwan… Als je de stelen halverwege afknijpt dan krijg je nieuwe aftakkingen vanaf dat punt. Dat is wat bij mij gebeurd althans.

Mooi hoor. Dus je hebt nu de LED nature en color erin zitten? Dit heb ik ook gedaan semen met een deel afschermen. Dit geeft een natuurlijker licht.

Gr
Stefan

Dus je hebt nu de LED nature en color erin zitten? Dit heb ik ook gedaan semen met een deel afschermen.
Ja klopt, maar ik dim momenteel niet meer met de PVC buisjes. Doordat de Javavaren zo vol is gegroeid breekt dat het licht voldoende.

Ik heb wat updates doorgevoerd in de techniek.
Onlangs een nieuwe lamp aangeschaft, de Chihiros Universal WRGB. Zolang alle kleuren evenredig verdeeld zijn vind het mooi licht. Zodra ik ga spelen met de kleurverdeling wordt het kermis en vind ik het nep ogen allemaal. Verder wel een prima lamp. Fijn dat het dimbaar is en dat ik meer ruimte heb nu de ledbuizen weg zijn.
Heb tevens een Chihiros doseerpomp aangeschaft 4 kanaals. Werkt prima.
De bak draait verder ook wel prima op wat lichte baardalg op de crypto na. Met de doseerpomp is het wat makkelijker geworden om dagelijks Carbo toe te voegen, wat ik momenteel dan ook doe.
Verder moet alles nog wat voller groeien momenteel.

Bijlagen

• IMG_0032.jpeg
    IMG_0032.jpeg
    4 MB · Weergaven: 37
  • IMG_0031.jpeg
    IMG_0031.jpeg
    4 MB · Weergaven: 45
  • IMG_0030.jpeg
    IMG_0030.jpeg
    3.8 MB · Weergaven: 42
  • IMG_0012.jpeg
    IMG_0012.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 41
  • IMG_0007.jpeg
    IMG_0007.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 38
  • IMG_0006.jpeg
    IMG_0006.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 37
Bak draait redelijk nu, was lange tijd niet zo door de vreselijke baardalg.
Ben al lange tijd met baardalg aan het stoeien, je wordt er gek van. Nu ik sinds 3 weken de verlichting (Chihiros Universal) drastisch heb verlaagd naar ongeveer 55%, merk ik dat er geen nieuwe baardalg meer verschijnt.
De Polysperma en Nymphoides Taiwan groeien nog steeds snel en mooi vol met dikke stengels, ondanks dat ik maar op krap 13 lumen per liter zou moeten zitten. Daar laat de CO2 zijn meerwaarde zien denk ik, zoals @Cornelius van de week ook al opmerkte.
De Cryptos heb ik flink moeten terugsnoeien ivm de baardalg, dus maar wat nieuwe erbij gezet. Daardoor oogt het weer wat voller.

Bijlagen

• IMG_0756.jpeg
    IMG_0756.jpeg
    4.2 MB · Weergaven: 27
  • IMG_0758.jpeg
    IMG_0758.jpeg
    3.9 MB · Weergaven: 26
  • IMG_0757.jpeg
    IMG_0757.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 27
Ziet er goed uit.

Het leed dat baardalg heet, ik blijf er ook altijd mee kampen. Zolang het niet uit de hand loopt, vind ik het prima, maar ook dat is soms een hele klus

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan