Juwel rio 125 welke verlichting nodig?

T

Tamara.1

Guest
Goedemiddag allemaal.

Wij hebben voor dochterlief een nieuwe rio 125 aangeschaft. Leuke beginnersbak. Ze wil hierin corydiras, chinese algeneters, appelslakken, guppen, platys nog even twijfel icm met guppen, en vuurgarnaaltjes.
Gisteren gevuld en wat plantenbesrand opgebouwd.
Dennerle voedingsbodem helaas geen filterzand (niet te krijgen dus aquariumzadn 0.4 tot 1... Zoiets) .

Nu is de vraag: als ik in de beginnersforum kijk praten ze over liters van de bak keer 35 voor get aantal lumen. Dan zou ik op 4375 lumen moeten komen. De lamoen die er nu inzitten zijn die van day en nature van juwel gezamelijk 2990 lumen. Ik zie mensen met helialux van juwel maar die is 3000 lumen.
Foto toegevoegd voor het plantenbestand. Geen idee bij sommige wat het is (kijkt schuldig). Maar meeste kleine co2 vraag en makkelijkere planten volgens de Diebo.
Zaten wel te denken aan cos toevoeging maar de vloeibare is niet goed las ik al. Oja hebben ook geen opstartbacterien. Na onderzoek draai ik hem nu 4 weken in op vissenvier.

Pff lang verhaal🙈
Alvast bedankt
Grietjes beginnend aquariaan (buiten mn 60 litervakje van vroeger om🙈)
 

Bijlagen

  • 16066506210547187513602341506889.jpg
    16066506210547187513602341506889.jpg
    412.9 KB · Weergaven: 96
Je verlichting hangt inderdaad af van het gekozen plantenbestand. M.a.w. planten moet je dus uitkiezen ook aan de hand van je hardware mogelijkheden. Je hebt al licht boven het aquarium dus je weet wat je maximum intensiteit is en dus kan je uitvinden welke planten eronder passen. Dat wordt dan je keuze. Overigens kan je dat gemakkelijk controleren door eens bij de online aanbieders te kijken. Ze vertellen veelal bij elke planten soort wat de vraag is voor een goede groei. Het is een groot voordeel wanneer je belichting goed is afgesteld op je plantenbestand of andersom; wanneer je planten passen bij je lichtsterkte. Bij eventuele problemen is dan snel te achterhalen waar de oorzaak ligt. Over het totaal kan in elk geval nog dit gezegd worden. Je voegt geen CO2 wat betekend dat je moet kiezen voor planten die een lage tot hooguit gemiddelde lichtsterkte vragen. Hieraan voldoen je lampen zeker.
 
da's zeker een leuke beginnersbak voor je dochter. Leuke combi tussen een scape en een kinderinrichting. Is ze tevreden met de inrichting?
 
@Hulst ja zeker ik ben dol op aquascapes en zij vind het ook belangrijk een natuurlijke bak te hebben. We hebben veel plaatjes opgezocht en de scape is volledig zoals zij het wilde met 2 kanten steen en hout en het prachtige spongebob huisje en steentjes😎. Ze is 11 jaar en heeft autisme/adhd en tot nu tie een poezen obsessie wat nu ook naar visjes begint door te zetten❤️. We gaan nu samen aan de slag om haar en ons wegwijs in de aquariumwereld te maken.
 
@benvo bedankt voor de reactie.
Ik zal dan nog even mijn planten proberen op te zoeken op de verkoopsites en bekijken wat die precies vragen (het voorwerk eigenlijk). Is er nog winst te behalen met een helialux? Worden daar de platen blijer van en wij dan automatisch ook?
 
@benvo bedankt voor de reactie.
Ik zal dan nog even mijn planten proberen op te zoeken op de verkoopsites en bekijken wat die precies vragen (het voorwerk eigenlijk). Is er nog winst te behalen met een helialux? Worden daar de platen blijer van en wij dan automatisch ook?
Sterker licht vergroot je plantenkeuze natuurlijk maar dan ontstaat ook al snel de verplichting om CO2 toe te voegen. Zelf heb ik een plantenbak met veel licht maar ik voeg dan ook CO2 toe.
IMG_20201015_100852.jpg
 
@benvo prachtige bak! De helialux in niet eens veel meer lumen maar neem aan dat het andere lichtwaardes zijn waardoor planten meer co2 vragen?
 
Leuk ingericht met die gekleurde steentjes! Ik zie idd de wat gemakkelijkere plant staan. Wel staan sommige Anubia in het zand; daar gaan ze van rotten. Dus ff op het hout binden of op een steen. Verders zou ik niet nog sterkere lampen halen tenzij je vol gas met co2 aan de slag wilt in combi met moeilijke planten. de juwel lampen zijn al vrij sterk en zorgen al voor genoeg algvorming ;p haal plantenvoeding, dat zorgt dat je plantjes blij zijn en zorg voor wat schaduw door middel van drijfplanten, dan komt het helemaal goed! Heb zelf ook de rio 125, leuke maat en de kids zijn hier ook erg fan van de visjes :)
 
@Norion
Ah ja dat zijn die kleine donkergroene met ronde blaadjes toch? Verkoper zei al dat ze het goed op hout zouden doen ik zal ze even proberen vast te binden🤐🤔. Voor nu zit er een dennerle 9 in 1 voedingsbodem onder de heuvels daarban weet ik niet hoe lang die voeding afgeeft dus wanneer ik voeding in het water zou moeten doen🤔. Wat leuk dat jullie ook de rio 125 hebben thuis heb je een foto🥰
 
@Norion ik hoopte met de vallisneria wat schaduw en beetje schuilplaats te creeren als ze gaan groeien zou dat voldoende zijn?
 
@Norion anubias poging tot redden gedaan met aqualijm🙈😇 aquariumzand lang gespoeld maar toch nog witte waas. Staat pas 24 uur maar goed hoop dat het nog neerdaald.
 

Bijlagen

  • 16066617264357102696694289887881.jpg
    16066617264357102696694289887881.jpg
    397.4 KB · Weergaven: 65
Van de zijkant
 

Bijlagen

  • 16066622569339146988678411044135.jpg
    16066622569339146988678411044135.jpg
    413 KB · Weergaven: 61
@benvo prachtige bak! De helialux in niet eens veel meer lumen maar neem aan dat het andere lichtwaardes zijn waardoor planten meer co2 vragen?
Voor jullie huidige plantenbestand zou ik het bij de huidige verlichting laten. Er zitten inderdaad in het witte licht kleurenspectrum verschillende kleuren die van belang zijn. Voornamelijk is dat het roodgebied en in mindere mate in de blauwe sector. Daarbij heeft het blauw een diepere water doordringbaarheid. Het heeft een kortere golflengte waardoor minder verstrooiïng ontstaat.
 
@Norion anubias poging tot redden gedaan met aqualijm🙈😇 aquariumzand lang gespoeld maar toch nog witte waas. Staat pas 24 uur maar goed hoop dat het nog neerdaald.
Die witte waas zal wel weggaan, niet te veel aandoen. Je bak moet zich stabiliseren op allerlei gebied. Zo gemiddeld zou ik daar op zo'n week of vier rekenen.
 
@Norion wij zijn zeker van plan 4 weken te wachten voor we vissen gaan toevoegen. We hebben all in one teststrips gehaald. En zullen dan de waterwaardes testen (ga ik nog wel over inlezen). We waren niet van plan de visjes te verliezen a as n een nitraatpiek💪
 
Oeps bedoelde @benvo🙈
 
@Norion wij zijn zeker van plan 4 weken te wachten voor we vissen gaan toevoegen. We hebben all in one teststrips gehaald. En zullen dan de waterwaardes testen (ga ik nog wel over inlezen). We waren niet van plan de visjes te verliezen a as n een nitraatpiek💪
Pas wel op, test strips zijn niet echt betrouwbaar. Probeer een druppel test set aan te schaffen. Of laat je water testen bij je Lfs met een druppeltest.
 
Pas wel op, test strips zijn niet echt betrouwbaar. Probeer een druppel test set aan te schaffen. Of laat je water testen bij je Lfs met een druppeltest.

Ja ik had zoiets al begrepen dat ze niet een precieze aanduiding geven. Miss maar een druppeltest halen🙈 wat is de afkorting lfs? 😇
 
Ik plak mijn anubia en mos of javavarens ook altijd met een flinke dot lijm op hout en stenen haha! Heb het geduld niet voor visdraad, dat gepiel met knoopjes leggen 🤣

je kan wachten tot de vallisneria lang genoeg is, of bijvoorbeeld een Lotus toevoegen. Mocht je merken dat je veel alg kweekt, dan kan je altijd nog drijfplanten toevoegen. Ik merk dat de drijfplanten ook als haven en rustplaats word gebruikt door meerdere visjes. Erg leuk om te zien! Maar stoor me soms ook aan die lange wortels waardoor ik bijna alles weer verwijder om het vervolgens weer te laten woekeren haha.
 
Ik plak mijn anubia en mos of javavarens ook altijd met een flinke dot lijm op hout en stenen haha! Heb het geduld niet voor visdraad, dat gepiel met knoopjes leggen 🤣

je kan wachten tot de vallisneria lang genoeg is, of bijvoorbeeld een Lotus toevoegen. Mocht je merken dat je veel alg kweekt, dan kan je altijd nog drijfplanten toevoegen. Ik merk dat de drijfplanten ook als haven en rustplaats word gebruikt door meerdere visjes. Erg leuk om te zien! Maar stoor me soms ook aan die lange wortels waardoor ik bijna alles weer verwijder om het vervolgens weer te laten woekeren haha.

Ja haha vroeger in mijn kinderbakje ook wel eens een draadje geprobeerd tevergeefs... 🙈.
Ik wou echte drijpolanten vermijden omdat dan de jonkjes teveel gaan overleven haha. Ze wil guppen en platys dus zie de bui al hangen🤐🙈.
 
:ROFLMAO: Binnen drie maanden een zeer overvolle bak en de noodzaak er nog 1 in te draaien voor al het nageslacht :thumbs:

Je kan er ook wat jagers bij stoppen! En anders verkopen ze leuk op marktplaats, moet ik zeggen. Zeker de blauwe platy’s en endlers. Maar goed, dan moet je wel zin hebben in vage marktplaatspraktijken hihi. Wel een super leuke bak en ben benieuwd naar je verdere vorderingen!
 
:ROFLMAO: Binnen drie maanden een zeer overvolle bak en de noodzaak er nog 1 in te draaien voor al het nageslacht :thumbs:

Je kan er ook wat jagers bij stoppen! En anders verkopen ze leuk op marktplaats, moet ik zeggen. Zeker de blauwe platy’s en endlers. Maar goed, dan moet je wel zin hebben in vage marktplaatspraktijken hihi. Wel een super leuke bak en ben benieuwd naar je verdere vorderingen!

Hmmmm jagers🤔. Wil de bak niet teveel vol proppen. Las dat corys met 8 graag leven? Dochterlief wil 2 man gup en 5 vrouwgup of 6.. De chinese algeneter even lezen nog met hoeveel. Platys dus ook nog geen idee qua hoeveelheid. De orginele juwel filter erin dus durf niet teveel te bellasten. Een idee?
 
Heb je de bijgeleverde filtersponzen erin zitten? Ik heb de nitraatspons en de houtskoolspons eruit gehaald, een giga vijvermat gekocht en daar op maat geknipte matten van gemaakt. Plus wat filterwatten toegevoegd en dat ding doet het fantastisch! Hou je de nitraatvreter erin met een lage bezetting, dan ga je problemen krijgen met je plantengroei. Maar goed, daarmee geef je je filter iig een flinke boost, mocht je dat interessant vinden voor je eigen bak.
En verder begrijp ik je twijfel, guppen en platy’s zijn geen scholenvissen en gaan je hele bak door. Super gezellig maar zorgt snel voor een onrustige bak bij teveel visjes. En welke Chinese algeneters bedoel je eigenlijk?
 
Ik dacht deze.. Mmm filter ombouwen? Zal ik eens naar kijken (leek) zit er hard aan te denken de platys te laten. Ze heeft ook wel een oogje op tetras. Maar begreep dat die de guppen te druk vonden.. Nog even onderzoeken.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201129_122317_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20201129_122317_com.android.chrome.jpg
    368 KB · Weergaven: 66
Kijk, goed dat ik t ff navraag. Deze gekkies zijn super fijne vissen mits alleen of in een grooooot aquarium. Had er twee wat prima ging, tot ze volwassen waren en bleven vechten. Ze schoten continu de bak door en raakte beschadigt. Hou t bij 1, is mijn advies. Ze worden vrij groot en eten veel alg (plus diepvriesvoer en ander lekkers) dus je hebt er geen 8 nodig. Mocht je oto’s willen, dan moeten ze juist wel weer in een groepje en in een goed ingedraaid aquarium zodat ze voldoende voedsel kunnen vinden.

De ph en kh eisen van platy’s en tetra’s liggen vrij uiteen. Dus ideaal is het niet. Maar ik heb dezelfde combi want ik heb nog wat overgebleven platy’s op een lagere ph/kh en ze doen het er prima op, moet ik zeggen. Open anders een “visbestand vraag”-topic, er zijn een hoop knappe koppen op dit forum die mee willen denken aan het ideale bestand :)
 
Kijk, goed dat ik t ff navraag. Deze gekkies zijn super fijne vissen mits alleen of in een grooooot aquarium. Had er twee wat prima ging, tot ze volwassen waren en bleven vechten. Ze schoten continu de bak door en raakte beschadigt. Hou t bij 1, is mijn advies. Ze worden vrij groot en eten veel alg (plus diepvriesvoer en ander lekkers) dus je hebt er geen 8 nodig. Mocht je oto’s willen, dan moeten ze juist wel weer in een groepje en in een goed ingedraaid aquarium zodat ze voldoende voedsel kunnen vinden.

De ph en kh eisen van platy’s en tetra’s liggen vrij uiteen. Dus ideaal is het niet. Maar ik heb dezelfde combi want ik heb nog wat overgebleven platy’s op een lagere ph/kh en ze doen het er prima op, moet ik zeggen. Open anders een “visbestand vraag”-topic, er zijn een hoop knappe koppen op dit forum die mee willen denken aan het ideale bestand :)

De corys waren toch juist groepsdiertjes?
En die siamese algenetertjes noem je otos? Die moeten dan met 1? Ik had er vroeger 2.
 
Kijk, goed dat ik t ff navraag. Deze gekkies zijn super fijne vissen mits alleen of in een grooooot aquarium. Had er twee wat prima ging, tot ze volwassen waren en bleven vechten. Ze schoten continu de bak door en raakte beschadigt. Hou t bij 1, is mijn advies. Ze worden vrij groot en eten veel alg (plus diepvriesvoer en ander lekkers) dus je hebt er geen 8 nodig. Mocht je oto’s willen, dan moeten ze juist wel weer in een groepje en in een goed ingedraaid aquarium zodat ze voldoende voedsel kunnen vinden.

De ph en kh eisen van platy’s en tetra’s liggen vrij uiteen. Dus ideaal is het niet. Maar ik heb dezelfde combi want ik heb nog wat overgebleven platy’s op een lagere ph/kh en ze doen het er prima op, moet ik zeggen. Open anders een “visbestand vraag”-topic, er zijn een hoop knappe koppen op dit forum die mee willen denken aan het ideale bestand :)
Ik zal idd ook eens in vissenbestand forum de vraag stwellen💪
 
Cory’s zijn groepsdieren. Oto’s zijn groepsdieren. Siamese algeneters zijn solisten.
 
Otocinclus is de volle naam. Ben vreselijk dyslectisch dus gebruik graag afkortingen :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan