Wat is er nieuw

Juwel Rio 125

Lumineon99

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2020
Leeftijd
26
Hallo allen,
Wat vinden jullie van dit visbestand voor een Juwel Rio 125:

8x Gymnocorymbus ternetzi (Zwarte tetra)
8x Corydoras pygmaeus (Dwerg corydoras)
8x Nannostomus marginatus (Dwerg potloodvisje)
3x Xiphoporus maculatus (Platy, 1m2v)
2x Mikrogeophagus altispinosus (Boliviaanse ram, 1m1v?)
1x Ancistrus (borstelneus pleco, man of vrouw?)

Op dit moment zit er alleen 8x zwarte tetra in, de bak draait al een lange tijd en de waterwaarden blijven stabiel.

Ik sta open voor suggesties, maar blijf wel het liefst bij zuid- en midden Amerika.

Persoonlijk vind ik het nogal disco worden met zoveel soorten; ik zou de ancistrus en platys zelf schrappen en grotere scholen tetra's en cory's doen.
Ja daar zat ik dus inderdaad ook een beetje tegenaan te hikken,
dus meer dwergcories en tetraatjes, en dan wel koppeltje bolivian ram + 8 dwergpotloodvisjes?
En dan hoeveel meer, 12 totaal van ieder bijvoorbeeld?

Oh en raad je dan de pygmy aan (corydoras) of toch n andere soort cory?
Mvg Lumineon

De pygmaeus zwemt in dezelfde laag als de dwergpotloodvisjes, dat gaat rommelig ogen, de pygmaeus is als enige corydorassoort die in de middenzone zwemt, kun je beter de habrosus nemen als dwergcorydorassoort

• Leuk
Waarderingen: Miro
Pygmy's zijn super leuk om naar te kijken; maar dat geldt wel voor alle soorten. Je kunt ook kijken naar een schooltje panda's bijvoorbeeld, de keuze is reuze. Als je voor dwergsoorten gaat, zou ik een school van plusminus 15 doen in zo'n bak. Geldt voor de rest van je scholenvissen ook; uiteraard ervan uitgaande dat je afdoende filtercapaciteit hebt ook. Hou er wel rekening mee dat sommige soorten territoriaal kunnen worden in parings/broedtijd, dus een overvloed aan planten en stenen is geen overbodige luxe in je bak.

De pygmaeus zwemt in dezelfde laag als de dwergpotloodvisjes, dat gaat rommelig ogen, de pygmaeus is als enige corydorassoort die in de middenzone zwemt, kun je beter de habrosus nemen als dwergcorydorassoort
Ik dacht te lezen dat de potloodvisjes vooral bovenin zitten?
Ik heb al eerder pygmaeus gehad, deze zaten echter vooral op de bodem en speelden veel samen op het hout (dat inderdaad tot halverwege de hoogte van het aquarium komt).
Heb je anders misschien een alternatief voor de dwergpotloodvisjes aangezien ik toch wel graag de pygmaeus wil hebben?

Dankje voor je berichtje!

Zou dan de dwergbijlzalm nemen een leuke groep van stuk of 20
Dus dan zou ik dit hebben als bestand:
15 x Black Skirt Tetra (Gymnocorymbus ternetzi)
2 x Bolivian Ram (Mikrogeophagus altispinosus)
15 x Pygmy Cory (Corydoras pygmaeus)
20 x Marbled Hatchet (Carnegiella strigata)

Is dit dan niet erg vol? Volgens aquadvisor zit ik dan ook op een capaciteit van 132% voor mijn aquarium.
Zijn er nog andere opties dan bijlzalmpjes die ook veelal bovenin zullen blijven? Ik twijfel of ik dit wel leuke vissen vind.

Ja die "regels" van x-vis/L water zijn letterlijk nergens op gebaseerd en ooit door een nobody in het leven geroepen wat vervolgens als trouwe kuddedieren die de mensheid nou eenmaal is, braaf nagepapegaait.

Zelf kijk ik gewoon naar het gedrag van de vissen en de filtering, als beide op orde is is het totaal geen probleem als je een wat drukke bak hebt

Ja die "regels" van x-vis/L water zijn letterlijk nergens op gebaseerd en ooit door een nobody in het leven geroepen wat vervolgens als trouwe kuddedieren die de mensheid nou eenmaal is, braaf nagepapegaait.

Zelf kijk ik gewoon naar het gedrag van de vissen en de filtering, als beide op orde is is het totaal geen probleem als je een wat drukke bak hebt
Ahh oke, maar heb je misschien nog wel andere leuke soortjes in plaats van bijlzalmpjes? Daar voel ik gewoon niet veel voor hahaha

Ja zelf ben ik groot fan van killifish soorten maar kan ze zelf niet meer houden omdat mijn bakken geen deksel hebben, maar vooral de aplocheilus lineatus heeft heel leuk jaaggedrag, verlangt wel oppervlaktegroen

Ja zelf ben ik groot fan van killifish soorten maar kan ze zelf niet meer houden omdat mijn bakken geen deksel hebben, maar vooral de aplocheilus lineatus heeft heel leuk jaaggedrag, verlangt wel oppervlaktegroen
Killi zijn inderdaad leuk, alleen niet zuid-/centraal-amerikaans waar ik eigenlijk wel naar op zoek ben!
Hoe zit t met de zwaarddrager, zitten die ook niet midden/boven?

Nee zwaarddragers zwemmen ook in het midden en planten heel makkelijk voort en waar laat je de jonkies?

Nee zwaarddragers zwemmen ook in het midden en planten heel makkelijk voort en waar laat je de jonkies?
Ahh toch verkeerd begrepen.
Hebben de vissen ook weer iets om op te knabbelen, vind dat dan geen probleem leek me zo hihi.
Heb je nog andere opties in de amerikaanse sector?
Mvg Lumineon

Zou iemand anders mij dan nog misschien verder kunnen helpen? Zou ik heel erg waarderen !
Toch bedankt Nicolientje!

het is een vrij drukke bak, ik zou niet alles in een keer introduceren

Zwaarddragers en platys zou ik niet combineren met de Altispinosus. Die passen wat water waardes helemaal niet bij elkaar.

Altispinosus is erg leuk dus die zou ik centraal zetten, wellicht zelfs 1m 3v o.i.d.
Zijn de rouwtetra's geïntroduceerd als birth-control? Dan zou je die ook weg kunnen laten, ik vind ze wat te grof voor een 80cm bakje. Ze worden namelijk zo'n 6 cm lang en omdat ze ook vrij hoog zijn, best een visje.
Ik vind die flinke school pygmy cory wel weer leuk en daar zou ik het, samen met nog een borstelneus even bij laten. Eventueel nog die bijlzalmpjes al ben ik daar zelf nooit een fan van, neurotische visjes zijn dat.

Je kunt later altijd nog een school van een tetra soort bij plaatsen mocht het te leeg aanvoelen.

Zwaarddragers en platys zou ik niet combineren met de Altispinosus. Die passen wat water waardes helemaal niet bij elkaar.

Altispinosus is erg leuk dus die zou ik centraal zetten, wellicht zelfs 1m 3v o.i.d.
Zijn de rouwtetra's geïntroduceerd als birth-control? Dan zou je die ook weg kunnen laten, ik vind ze wat te grof voor een 80cm bakje. Ze worden namelijk zo'n 6 cm lang en omdat ze ook vrij hoog zijn, best een visje.
Ik vind die flinke school pygmy cory wel weer leuk en daar zou ik het, samen met nog een borstelneus even bij laten. Eventueel nog die bijlzalmpjes al ben ik daar zelf nooit een fan van, neurotische visjes zijn dat.

Je kunt later altijd nog een school van een tetra soort bij plaatsen mocht het te leeg aanvoelen.
Bedankt voor je reactie, maar de rouwtetra's vind ik een erg leuke vis, vandaar dat die erin zit. Overigens had ik deze dus al, dus eruit laten is geen optie. Sterker nog, ik heb er gister wat cadeau gekregen van een vriend dus dat zijn er nu 12.
Overigens heb ik mij vergist in welke corydoras ik heb. Ik heb geen pygmaeus, maar de corydoras paleatus.
Voor de Alti vind ik het persoonlijk waarschijnlijk leuker als het er 2 zijn (1m/1v).
Ik ben zelf inderdaad ook geen fan van bijlzalmpjes, vandaar dat ik zoek naar een alternatief. Maar misschien dan voor nu dit bestand aanhouden:
12x rouwtetra/black skirt tetra
12x Corydoras paleatus
2x Bolivian ram

Op dit moment zitten de 12 tetra's dus al in de bak samen met een groepje van 8 corydoras.
Zou dit nog een prima bestand zijn of moet ik misschien toch de rammen vergeten als ik 12 rouwtetras heb?

Mvg,
Lumineon

waarom kijk je niet eerst wat er gebeurd als je je huidige bestand overzet, misschien zie je dan wat de bak goed kan doen.

waarom kijk je niet eerst wat er gebeurd als je je huidige bestand overzet, misschien zie je dan wat de bak goed kan doen.
Ga nu inderdaad eerst even 2 weken aankijken hoe het gaat zo met de cory en tetraatjes! Bedankt

Mee eens, eerst eens aankijken met je huidige bestand. Een koppeltje Alti's toevoegen zou na verloop van tijd nog best kunnen denk ik.

Mee eens, eerst eens aankijken met je huidige bestand. Een koppeltje Alti's toevoegen zou na verloop van tijd nog best kunnen denk ik.
Ik dacht dat je corydorassen en dwergcichliden beter niet kon combineren, ivm drukte voor de cichliden? (Zelf geen ervaring mee.)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan