Juwel Rio 125L Aquarium interne filter vervangen ja/nee?


Boris Cornelis

Well-known member
Lid geworden
4 november 2018
Berichten
152
Leeftijd
28
Beste aquaforum leden,
Ik heb tweede hands een juwel aquarium gekocht met een ingebouwde interne filter
Het liefst vervang ik deze met een externe, aangezien ik veel lees over dat dit beter werkt, en ik ook weer die ruimte terug krijg in de bak zelf.
Wiet iemand een goede optie voor een externe filter die voor dit formaat aquarium geschikt is?
Het liefst speelt budget ook een rol hierbij.

Graag hoor ik wat jullie aanbevelen
 
Eheim classic 250 (2213) is prima voor zo'n aquarium, tweedehands voor een paar tientjes te krijgen.

Iets nieuws en budget, de JBL e702 is er voor onder de honderd euro en komt met slangen, connectoren en filtermedia (al zou je wel wat meer filtermedia kunnen bijkopen).
 
Is de Eheim experience ook een optie?
Ik heb hier echt te weinig kennis over
 

Ik zou ook eens kijken op Hornbach naar bijvoorbeeld een potfilter van Eheim en de cristalprofi 902e van JBL. Dan heb je het nieuw en met registreren op bijvoorbeeld JBL 3 jaar garantie.
 
Klopt heb ik ook naar gekeken, echter met de aankoop van een nieuw aquarium probeer ik ook 2e hands te zoeken
Tot nu toe kijk ik naar:
Eheim experience
Eheim pro 3
Eheim 2213

Tetra 700
Tetra 800

Ik heb een 125 liter bak, is er een hiervan die jullie sws afraden?
 
De Eheim Xperience 250 is vergelijkbaar met de JBL e702 die ik eerder noemde en ook een prima keuze.
De classic serie van Eheim historisch gezien erg robuust gebleken maar heeft weer geen mandjes om media in te doen. Dit maakt het onderhoud iets lastiger, maar zeker niet onoverkoombaar.
Ook die filters van Tetra zijn prima en lijken erg op het JBL principe.
Om eerlijk te zijn maakt het niet zo veel uit, alle filters die je noemt zijn prima geschikt om een Juwel rio 125 te filteren.
 
Dus dan is misschien de beste optie nog wel de gene met hoogste pomp capacitieit
 
Dus dan is misschien de beste optie nog wel de gene met hoogste pomp capacitieit
Haha ja, nee en misschien ;)

Debiet van een filter is mooi maar niet altijd heiligmakend en de filters die jij noemt ontlopen elkaar allemaal niet zo. Heb je bijvoorbeeld goeramies of een betta vis dan is stroming juist weer niet zo wenselijk dus het zal ook afhangen van het visbestand welke je voor ogen hebt.
 
wilde eventueel wel goeramies nemen voor mijn boven laag, maar een tetra x 800 plus heeft 790 l/h
Dit zou dan eventueel niet kunnen daarmee ivm te veel stroming?
 
Beste Boris,

Hier staat een ingerichte Rio 125 al vier jaar te draaien op z'n standaard filter en die voldoet prima. Reserve-onderdelen zijn overal verkrijgbaar en voor garnalenliefhebbers is er sinds kort ook een afsluiter van de filteropening te koop. Deze heb ik ook en kost ongeveer € 12,- en voldoet prima.

Een reageerder geeft aan dat een jbl 902 kan worden aangeschaft bij hornbach. Deze is gunstig geprijst. Mijn plaatselijke zaak vraagt aanzienlijk meer voor hetzelfde product. Echter als uw budget beperkt is zou ik het interne filter laten zitten en geld bewaren voor andere zaken. Mijn ervaring is dat aquariumwinkels klanten ten nadele adviseren ten opzichte van het standaard juwelfilters om zo een extra extern filter te verkopen. Sterkere pompkracht enzo, maar vergeten erbij te vertellen dat die externe pomp door het hoogte verschil effectief vaak het zelfde is als de standaard pomp.

Overigens heb ik naar aanleiding van dit topic de jbl aangeschaft.
 
....(nog een aanvulling) in het standaardfilter van de juwel zit 3,5 liter filtervolume en kan 600 liter per uur pompen. Volgens de fabrikant kan dit in aquaria tot 300 liter gebruikt worden. Bij de eerder geopperde eheim 2213 is dit maar 3 Liter volume met een pomp voor 500 liter per uur bestemd voor bakken tot 250 liter. Ik heb geen ervaring met dit filter maar als ik naar de specs en het gedateerde ontwerp kijk, kan ik niet snappen dat iemand dit zou kiezen boven andere filters.
 
Mijn bak draait ook met het interne filter en ben er erg tevreden mee. Maar begrijp ook dat je dat zwarte vierkante ding uit de bak sloopt haha want hij is wel vrij groot!
 
Aan de andere kant is het wel weer zo dat je met een extern filter weer de heater, instroom en uitstroom buizen in de bak hebt, en dat vind ik ook weer een lelijk gezicht.... Bij mijn Lido 200 ook het originele filter in gebruik. Bevalt me prima!!!!

Geen slangen en lekkende pompkoppen en dergelijke... Kan het aquarium weer dichter aan e wand staan... En mocht je het een lelijk gezicht vinden van buitenaf, plak een stuk zwarte folie op de zijruit zodat je het binnenfilter niet direct meer ziet....
 

Terug
Bovenaan