Juwel Rio 125L


T

Tweeq

Guest
Hoi Allemaal,

Aangezien ik behoorlijk nieuw ben en aan het zoeken voor een geschikt aquarium heb ik een klein vraagje.
Ik probeer een zo groot mogelijk aquarium aan te schaffen voor de ruimte die ik heb.

Nu is mijn oog gevallen op 2 verschillende aquariums
- Superfish Home 80L
- Juwel Rio 125L

Nu is de kast waar ik het aquarium op wil zetten precies 80cm.

Het liefste zou ik gaan voor de Juwel maar die is 81cm breed.

En dan nu de "domme" vraag.

Is het aan/af te raden om een aquarium van 81cm te plaatsen op een 80cm brede kast? of is een slag kleiner dan toch beter?

Graag hoor ik van jullie.
 
Ik zou er gewoon een plaat overheen leggen van 81,5 cm :D
Mits de kast sterk genoeg is om het aquarium te dragen natuurlijk
 
Kijk ook eens naar de Ferplast van 80cm want daar passen de goedkope Philipsbuizen in en er zit een tijdklok ingebouwd.
 
Loaches, Jessica,

Het gaat er mij meer om of die .5 cm aan beide kanten eventueel voor torderen en lekkages gaat zorgen of dat het geen probleem is.

Ferplast is erg mooi trouwens maar wel veel duurder.
 
Loaches, Jessica,

Het gaat er mij meer om of die .5 cm aan beide kanten eventueel voor torderen en lekkages gaat zorgen of dat het geen probleem is.

Ferplast is erg mooi trouwens maar wel veel duurder.
Daarom zeg ik een plank eronder van 81,5 cm...^^^
 
Idd, als ik kijk naar hoe de juwel-kasten zijn gebouwd, zeg ik: plank eronder en het zou moeten kunnen als de kast sterk genoeg is.
 
Ik zou een bak niet laten uitsteken in ieder geval. Ferplast is niet veel duurder dan de Juwel denk ik.
 
https://www.google.nl/webhp?sourcei...+dubai+80&tbm=shop&*&spd=12972866828929799128
Dat is voor de 80cm Ferplast.
Het scheelt misschien 2 tientjes maar dat verdien je snel terug met de goedkope verlichting.

Ik vind die Ferplast zeker mooi Jessica, maar ook die is 81cm breed. Dus zelfde probleem.

Iemand van jullie ervaring met de Aqualantis Style Led 80? Die is wel precies 80cm

Ik zie deze bij hornbach voor 119 euro staan, klopt dat wel? De rest van NL verkoopt ze voor 100 euro meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bak is precies 80 meet ik net maar de bodem waar hij instaat zeg maar loopt iets taps toe en dan meet ik 80.7 onvegeer.
 
Ik zie deze bij hornbach voor 119 euro staan, klopt dat wel? De rest van NL verkoopt ze voor 100 euro meer.

Dan zou ik dat eens navragen want dat is niet duur.
 
Is het niet handiger te kijken naar (bijbehorende) kast van 81 cm (of misschien 100 cm)? Doordat je je blind staart op de 80 cm beperk je je in je keuze van het aquarium (en hoogte van het aquarium). En als het echt niet breder kan, dan misschien juist kleiner. Denk aan 70 cm breed, 65 cm hoog, bijvoorbeeld een Lido 200 of iets dergelijks)

Daarnaast misschien handig je de vraag te stellen of een dergelijke kast geschikt is voor het dragen van een dergelijk aquarium? Het gaat toch snel om 160-190 (aquarium, water, steen) kilo bij een Rio 125. Ik heb ook een kastje thuis van 80 cm van de Leenbakker(?) en die ziet er solide uit, maar daar zet ik geen aquarium van 160-190 kilo op.
 
Ik neem aan dat met deze vraag de topicstarter wel ervan overtuigd is dat het kastje het gewicht zal kunnen dragen;)
 
Het is precies wat Jessica zegt.

Het is een stevig kastje wat aan de muur hangt en vervolgens ondersteund wordt met 4 aluminium poten.
Deze reden waarom ik het "persee" op die locatie wil is vanwege de locatie. Weinig direct zonlicht en geen doorloop van mensen.

Het Kastje is 80x40, vandaar de maximum van 80cm breed. Ik zal later vandaag een foto posten.
 
Hangt die?? Ben benieuwd naar de foto;)
 
Kastje Hangt en heb ik nu ook ondersteund met 4 aluminium poten. Hangen is met 4 keilbouten.

Vandaar ook nog steeds de twijfel tussen bijpassend meubel of niet. Al vind ik de meeste meubels inclusief aquarium te hoog.
 
Ja het is jouw keuze en jij kan het het beste inschatten maar ik zou op zich niet een bak willen zetten op iets wat hangt. Het is toch een redelijk gewicht van rond de 150 kilo wat erop komt natuurlijk.
 
Hoi Jessica, maar ik sta open voor kritiek en advies nog meer. Zoals gezegd ik ben echt beginnend op mijn 15L bakje na. Wat je niet echt een aquarium kan noemen.

Pootjes zijn niet goed zichtbaar maar het zijn er 4,.. ik twijfel meer en meer haha

Foto 15-03-17 10 11 20.jpg
 
Ik begrijp je onzekerheid en als ik de foto zo bekijk zou je denken dat oogt vrij sterk maar goed dat is enkel afgaand op een foto. Er zijn hier op het forum best veel mensen met meet technische kennis en misschien dat die hier iets zinnigs van kunnen zeggen. Zelf had ik het kastje denk ik op de grond gezet en onder de bovenplaat een versteviging gemaakt tegen inzakken hiervan.
Misschien kun je anders bij de kringloop kijken voor een geschikt kastje. Die kosten vaak maar een paar euro daar.
 
Daar zou ik nooit van z'n levensdagen een bak van 80cm opzetten!
 
Daar zou ik nooit van z'n levensdagen een bak van 80cm opzetten!

Hahaha, dat is een duidelijk statement..... ;)

Wat ik zeg ik twijfel ook heel erg en nu nog meer, andere optie is gewoon een complete set inclusief meubel maar dan kan die daar niet staan en staat hij meer in de loop.... wat geloof ik ook niet briljant is voor de vissen, begreep ik.
 
De constructie van dat kastje is niet geschikt voor een aquarium,oa het bovenblad moet bovenop de zijkanten van het kastje rusten.

Waarom kan een complete set daar niet staan dan?
 
Daar zou ik nooit van z'n levensdagen een bak van 80cm opzetten!

Hahaha, dat is een duidelijk statement..... ;)

Wat ik zeg ik twijfel ook heel erg en nu nog meer
De constructie van dat kastje is niet geschikt voor een aquarium,oa het bovenblad moet bovenop de zijkanten van het kastje rusten.

Waarom kan een complete set daar niet staan dan?


Hoi Seabait,

Is meer vanwege smaak en inrichting. Het kastje boven hangt op 1.20 hoog, en 9/10 Sets zijn 1.20 hoog. Dat zou betekenen dat ik beide kastjes weg moeten halen voor een aquarium wat ik dan eigenlijk net te hoog vind
 
Ja lastig allemaal die keuzes ;)
 
Daar zou ik nooit van z'n levensdagen een bak van 80cm opzetten!
helemaal mee eens wordt s´morgens met natte voeten opstaan als je dit doet :br::br:

@hoi Seabait,

Is meer vanwege smaak en inrichting. Het kastje boven hangt op 1.20 hoog, en 9/10 Sets zijn 1.20 hoog. Dat zou betekenen dat ik beide kastjes weg moeten halen voor een aquarium wat ik dan eigenlijk net te hoog vind

weet niet hoe handig je bent maar zon kastje van juwel is vrij simpel na te maken in gewenste hoogte en eigen kleur
enige waar je rekening mee moet houden is voldoende ruimte voor het losse filter mocht je dit willen toepassen

groet
jaap
 
Ik zou het ook zeker niet doen.

Zelf kastje maken is een betere optie.
Kan je zelf de hoogte en breedte bepalen.
 
Zelf maken moet je maar net kunnen natuurlijk dus daarom ook dat ik aangaf om eens bij de kringloop te kijken of op MP;)
 
Ik en mijn vrouw hebben de keuze gemaakt, allemaal heel erg bedankt voor de input.

Wij gaan toch voor een meubel inclusief aquarium en ook maar wat groter.... haha.

Voor nu valt ons oog op de Aqualantis Fusion 100 inclusief meubel.

Mits jullie nog andere goede aquaria hebben ter aanbeveling

Groetjes
 
Ik en mijn vrouw hebben de keuze gemaakt, allemaal heel erg bedankt voor de input.

Wij gaan toch voor een meubel inclusief aquarium en ook maar wat groter.... haha.

Voor nu valt ons oog op de Aqualantis Fusion 100 inclusief meubel.

Mits jullie nog andere goede aquaria hebben ter aanbeveling

Groetjes

Goede keus. Zelf heb ik goede ervaringen met de Ferplast maar de keus is aan jullie;)
 
zo goedemorgen das weer heel wat anders zeg
goede keuze mooi bak en kast

ook erg mooi het merk Akastabil bv de fusion 100

succes en groet
jaap
 
zo goedemorgen das weer heel wat anders zeg
goede keuze mooi bak en kast

ook erg mooi het merk Akastabil bv de fusion 100

succes en groet
jaap

Haha het is zeker wat anders, echter ik wil dit zo goed mogelijk aanpakken omdat ik nu al veel plezier beleef aan 15L.
 
Je hebt inderdaad met zo n maat bak veel meer mogelijkheden natuurlijk en daar zul je vast en zeker veel plezier aan gaan beleven;)
 
Is dat het kastje waarop je het wil neerzetten? Ben je serieus (persoonlijke mening)? Ik zou het niet doen. Dit is vragen om problemen. Koop een bijbehorende kast. Het dressoir is niet afgesteund in het midden en zal eventueel na jaren doorbuigen. Dat geeft torciekrachten (spanningen) in het aquarium met lekkage tot gevolg. Al zet je er een TV op van 70 kilo, die zal na verloop van tijd wat gaan doorzakken. Geen probleem voor een TV, wel als er een aquaium van 80 of 125 kilo op staat die niet mag doorbuigen.
 

Terug
Bovenaan