Juwel Rio 180 goed opgestart hoe nu verder?


Mirla Stam

New member
Lid geworden
31 mei 2023
Berichten
3
Leeftijd
53
We hebben er 25 kg goed uitgespoeld zand in.
Een interne sponspomp waarvan we de zwarte spons hebben vervangen door actief kool en de verwarming op 24 graden.
Hout en makkelijke planten.
Colombo aquastart en bactostart
2 dopjes Plantenvoeding en een capsule bij de Echonadorus
Een co2 pomp. De actieve kool is
IMG-20230606-WA0002.jpeg
om het bruin dat het hout afgeeft weg te filteren.
Hij staat nu 3 dagen en trekt al lekker helder.
We willen na 7 dagen een 50% waterwissel uitvoeren. Wat doen we dan met het actieve kool (verwijderen of niet, zwarte spons er in of er uit) en met de plantenvoeding (toevoegen of niet?) Verder nog tips?
De visjes komen er pas 14 augustus in.
 
Ik zou vanaf de eerste dag gewoon plantenvoeding toevoegen . Nu is et zo dat actieve kool chelaten uit het water kan binden dus die combi is niet echt handig. Goed dat je een lange indraaitijd hebt. Ik zou de eerste 4 weken niet verversen zonder bewoners want dan haal je ook weer eten voor de juiste bacterien eruit.
Na 4 weken kun je wel een flinke waterwissel doen als je wil. Zelf ververs ik niet tijdens de opstart.
Het hout zal nog wel een tijdje kleur afgeven hoor maar dat kan geen kwaad en je kan er wat schimmel op krijgen en ook dat is niet erg.
 
Ik zou vanaf de eerste dag gewoon plantenvoeding toevoegen . Nu is et zo dat actieve kool chelaten uit het water kan binden dus die combi is niet echt handig. Goed dat je een lange indraaitijd hebt. Ik zou de eerste 4 weken niet verversen zonder bewoners want dan haal je ook weer eten voor de juiste bacterien eruit.
Na 4 weken kun je wel een flinke waterwissel doen als je wil. Zelf ververs ik niet tijdens de opstart.
Het hout zal nog wel een tijdje kleur afgeven hoor maar dat kan geen kwaad en je kan er wat schimmel op krijgen en ook dat is niet erg.
Hoe doe je dat met Estimative Index dan? Dan ververs je ook de eerste 4 weken niet?
 
Ja dan ververs ik wel want anders kan de hoeveelheid voeding te hoog oplopen. Ik ga er vanuit dat de TS geen EI volgt.
Maar in de gewone en kleinere bakken van mij ververs ik dus niet de eerste maand. Veel doen het ook wel en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
 
Voeg ook voeding toe. Vlokken of pallets voor vissen. Anders kan je leuk indraaien maar kan je bak nog niks hebben zodra je vissen toevoegd. Beetje voer erin, 1 a 2 keer per week.
 
Voeg ook voeding toe. Vlokken of pallets voor vissen. Anders kan je leuk indraaien maar kan je bak nog niks hebben zodra je vissen toevoegd. Beetje voer erin, 1 a 2 keer per week.
Klopt helemaal en goede aanvulling inderdaad.
 
Hoi @Mirla Stam

Leuk dat je met eenzelfde aquarium bezig bent, allebei een Rio 180.

Een klein vraagje heb ik voor je. Is de bodembedekking niet erg wit? Zou een iets donkere bodem niet wat minder reflectie geven met de verlichting? :)
 
Ik weet niet hoeveel lumen die verlichting is maar je moet ook de no3 en po4 goed op peil houden.
 
Ja, de bodem is erg wit zand. Was voor nu het enige dat ze hadden bij Hornbach. Maar er zit nog wel flink wat beplanting in de planning. Wat we wilden hadden ze afgelopen weekend niet op voorraad.
 
Welke planten zoek je? Vaak hebben mede-aquarianen wel stekjes voor je.
Afgezien daarvan zijn er genoeg winkels die een (veel) ruimere keus hebben dan de Hornbach.
 
Wit zand blijft ook niet extreem wit gelukkig :) en wat kleine kiezels oid kunnen al een hoop breken. Vind een donkere bodem wel wat rustiger staan maar een lichte kan ook erg leuk zijn bij bepaalde vissen. Weet je al wat je wilt gaan houden in de bak?
 

Terug
Bovenaan