Juwel Rio 180 intern filter vervangen door extern filter; overwegingen


miccstapel

Member
Lid geworden
29 juni 2022
Berichten
12
Leeftijd
36
Dag forummers,

Ik heb al menig (nachtelijk) uur hier op het forum doorgebracht, zoekend naar inzichten en lerend van jullie ervaringen.

Ik heb een Juwel Rio 180 met een intern filter, de standaard Bioflow M. Mijn bak is zwaar beplant en heeft een aquasoil. Ik heb al sinds het begin moeite met een goede waterdistributie, met CO2- en algenproblemen tot gevolg (zie ook mijn recente thread over staghorn alg - al is die ook deels te wijten aan een ammoniumpiek).

Nu zou ik graag overstappen op een extern filter. Ik heb de JBL E901 op het oog. Daar wil ik de JBL externe verwarming (ProTemp E300) aan toevoegen.

Na een week of 3-4 kan ik dan het interne filter uit mijn aquarium slopen. Ik wil dan ook de achterwanden weghalen en deze vervangen door een zwarte poster. Daarvoor moet het aquarium wel een stukje van de muur. Ik heb hier en daar al wat gelezen over veel water eruit halen en met onderkast en al zachtjes verplaatsen, maar ik zie er wel een beetje tegenop.

Wat denken jullie: goed idee? Heeft iemand ervaring met het weghalen van het interne filter en het overstappen op een extern filter? Ik merk dat ik een beetje in cirkeltjes aan het redeneren ben en hoop op jullie advies!
 
Wat ik je kan vertellen is dat ik eenzelfde aquarium heb.

Mijn methode is door met een (wat langer) glaceermes het binnenfilter op de 2 zijden van de hoek los te werken. Gaat echt perfect.
Voordeel glaceermes:
Licht buigzaam, niet scherp.

Verder heb ik een JBL 1502 werkend.en een diy spraybar over de achterwand.

Tip van @benvo
 
Hoe krijg je die plakknoppen weg?
 
Ik heb de lido 350 en de interne filter was heel makkelijk eruit te slopen door een grote tapijt me gebruiken. Iedere kant heeft 4 lijmpunten. Snij de bovenste en buiten- onderste eerst los. Dan trek je laatste twee onderste binnen lijmen rustig los. Voor achterkant heb ik een juwel poster gekocht met hun lijm. Mijn ervaring? begin er niet aan. Is echt troep. Je poster rolt terug lijm is een soort vaseline die luchtbellen laat. Die luchtbellen treken na 24 uur weer weg maar is niet de moeite waard. Echt vies werk. Ga naar action en koop zwartbord verf. Met een roller. Schilder de schone achterkant 2 tot 3 keer en je bent klaar. wil je het weghalen in de toekomst? doe je het zo met een mesje.
 
Hoi,

En je weet zeker dat het algenprobleem door de waterdistributie komt? Ammoniumpiek krijg je meestal door teveel afvalstoffen. Ik heb zelf ook een Rio180 en daar in het begin getest met een dropchecker en deze gaf toen overal dezelfde groene kleur. Ik ben dan ook op zich wel tevreden met het standaard filter al heb ik wel wat media vervangen en is het zaak eigenlijk wekelijks bij het onderhoud de filterwatten even schoon te spoelen zodat het filter goed door blijft stromen. Ikzelf heb ook de nodige alg problemen gehad maar dit kwam naar mijn mening door de felle verlichting icm te weinig voeding. Sinds ik m'n verlichting gedimd heb en m'n voeding redelijk stabiel gaat heb ik een heel stuk minder last van algen. Draadalg is sowieso helemaal weg.

Nou weet ik niet wat je visbezetting is, wanneer je veel vis hebt of de zogenaamde grote vervuilers is het wellicht wel handig om een extern filter te nemen met meer capaciteit. Iets anders dat je nog zou kunnen proberen is om zelf een spraybar te fabriceren en deze aan de achterkant te monteren, dit zou een betere waterdistributie moeten geven.

Voor het verwijderen van het filter zijn de adviezen hier boven al gegeven. Maar ik dacht laat ik ook is een andere optie opgooien ;) .

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan