Wat is er nieuw

Juwel Rio 180 project van Peter.

• Onderwerp starter Onderwerp starter PJKremers
  • Startdatum Startdatum
P

PJKremers

Guest
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, niet helemaal nieuw hier wat betreft de aanmeldingsdatum. Maar aangezien ik toch ben ge�nspireerd ben door de vele leuke projecten die hier te volgen zijn, en de nuttige informatie die ik er al vanaf heb gehaald wil toch mijn projectje ook met jullie delen.

Even wat voorgeschiedenis. Sinds een jaar eigenlijk pas gek van aquaria geworden. Voor mijn beroep ben ik vaak een aantal maanden van huis, en aangezien mijn vriendin tijdens die tijd een klein aquarium in ons huis had aanschaft, is de hobby ontstaan... haha.

We hebben nu een 60 cm bakje staan met wat guppen, platy's en neontetra's . Het volgende project zal toch we wat anders aangepakt worden, maar hoe en wat daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ben nog steeds erg lerende wat betreft vissen, planten etc.. dus kritiek en tips zijn altijd welkom.

Dit is ons huidige aquarium:

NtNeqozwj-P1stCs2J2PwUfaWlmozsqO.jpeg

Voor het nieuwe aquarium is het de bedoeling om de onderkast af te werken met steigerhout, tevens het idee om het steigerhout te lakken, zodat het bij de rest van onze meubels in huis past, maar hoe en wat en wat ik daarvoor ga gebruiken moet ik nog even bekijken.

Hieronder de fotos van de Juwel Rio 180 terwijl ik hem aan het vullen was om te kijken of hij helemaal lek vrij was. Ik had hem via Marktplaats gekocht, en wilde toch wel 100% zeker weten dat het hier geen onverwachts waterballet wordt.

Bij het aquarium zat ook een standaard achterwand, ik was eerst nog van plan zelf de achterwand te gaan maken, maar ik ben er toch vanaf gezien. Als ik op dit aquarium ben uit gekeken en het tijd wordt voor een grotere kan dat eventueel altijd nog. De kans dat er in de toekomst ooit een grotere komt acht ik namelijk zeer groot.. haha.

Aangezien ik zeker wilde weten dat mijn frame van het aquarium recht zou worden heb ik maar een verstek zaag gehaald. Komt gezien dit project heel goed uit, en voor toekomstige andere klussen natuurlijk ook nooit verkeerd om in huis te hebben!

Na een dagje werken de volgende foto's 😉.

En het origineel tegen het gemaakte frame tot dus ver.

Een aantal dagen later even bezig geweest met MDF, nu begint het toch al wel vorm te krijgen

En de kast met het aquarium erop

Hier moet ie uiteindelijk komen te staan 😀

Van de week het frame verven en bezig met het steigerhout en de deuren die erin gemaakt moeten worden. Daarnaast nog even aquariumkit bestellen om de achterwand erin te zetten. Weet er iemand nog een goede webwinkel hiervoor?

Nieuwe updates volgen snel.

Welkom.
Mooi projectje.. ik wou dat ik zo handig was, als ik iets gezaagd heb ben ik blij als ik mijn vingers nog heb 😉

Leuk bezig! Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.

leuk bezig maar zou even het mdf even weer los halen en dan eerst even goed gronden en aflakken voor je het weer monteert
dit ivb vochtschade

groet

jaap

Thanks voor de reacties, en @ Mark, gewoon beginnen en proberen, aldoende leert men. Kan altijd klein beginnen!

@ Jaap, was het al van plan maar wilde eerst alles bevestigen zodat ik de randen mooi glad kon afwerken met de schuurmachine. Een paar mm verschil houd je toch altijd wel. Iig thanks voor het advies.

Om maar op je reactie direct terug te komen, vandaag weer een dagje bezig geweest. Eerst alles geschuurd en daarna de achterplaat gedemonteerd en in de grondverf gezet. Vervolgens de rest ook en daarna in de verf gezet. Inmiddels staat het uit te harden in de zon, vanavond de boel maar naar binnen tillen en dan vrijdag waarschijnlijk weer verder. Hieronder de foto's.

ipJAlfNVshF3Z5uzs-uKgNMV2KS_DNo2.jpeg

Word vervolgd!

Groet Peter

Wat is dat voor een bier? Nog nooit eerder gezien haha

Haha dat is "Best bier", best bier voor feestjes ed ook. Aangezien het tempo er op die dagen wat meer in zit.

Vandaag en gisteren weer even verder gegaan. Ik moet de deurtjes nog afstellen maar het begint er nu een beetje op te lijken. Moet ook nog een afdekplank zagen die op de bovenkant van de kast komt. Het aquarium zal er als het ware in vallen, maar rust wel op de MDF.

Achterwand zit er inmiddels ook ingekit.

r4uH5DnF4T8yIPv5DKM3wNuXZbWNmkl7.jpeg

Hierna nog de kast afwerken, schuren en in de lak zetten, en de deurtjes stellen. Daarna nog de plankjes voor het vrouwtje maken, en de plank voor de pomp en elektra. Ben van plan om zelf een kleine schakelkast te maken met makkelijk bedienbare knoppen. Maar hoe en wat dat er straks gaat uitzien is voor mij nog een raadsel, eerst nog even goed over na denken.

Tot de volgende update

Vandaag weer verder gegaan, kon het na gisteren niet laten om het vandaag grotendeels af te maken. Het steigerhout zit nu 4 keer in de lak en moet zeggen dat het een mooi resultaat geeft, veel diepere kleur dan normaal. Kan het niet op de foto krijgen dus dat zullen jullie moeten geloven.
Alleen de planken in de kast nog verven, en er nog 1 bijmaken. Daarna maar beginnen met het leidingwerk e.d.

y97cxxfRVfKWO9Rbj6_4l2ouT6AgPIVe.jpeg

En hier is hij gevuld en met de deur hendels erop.

Netjes :thumbs:

Wauw, super zeg! Succes met je inrichting!

Mooi gemaakt !

Zeker mooi! 🙂

Thanks voor de positieve reacties iedereen! Doet je toch altijd wel goed 😉

Ik ben inmiddels weer even verder gegaan. Heb de elektra nu in de kast gemaakt. Op de manier hoe hij nu bevestigd zit zal die waarschijnlijk niet blijven zitten. Even duidelijk aangegeven wat wat is zodat mijn vriendin het straks ook kan bedienen indien nodig.

Daarnaast bezig gegaan met de techniek netjes weg te werken in de kast. Ik wilde namelijk een systeem waarbij ik makkelijk water kon aftappen of verversen. Dus vandaar de afsluiters en T-stukken. Als het af is zal ik nog wel een leidingschematje uitwerken zodat het misschien wat duidelijker uit komt. Ik had helaas wat minder ruimte in de kast dan ik hoopte, vandaar de misschien wat onlogische bochten erin (na de pomp/filter).

Hopelijk morgen de rest afronden.

pHDHgq_rDn0VO9Q26iv4uX_i-xnPVguD.jpeg

Afgelopen weekend even de rest afgemaakt en de bak ingericht. Wij vinden het zeer geslaagd en zijn er blij mee! Hele systeem is nu ook lek vrij en vanmorgen even 1/3e deel water ververst met het systeem wat ik ervoor gemaakt heb. Werkt zeer prettig!
Enige wat nu nog rest is een lampje inbouwen in de kast want nu is het wel erg donker als je hem open doet. Verder wil ik nog even kijken om led verlichting bij de bestaande verlichting in te bouwen, om zo zonsopkomst en ondergang enigszins na te bootsen.

xaMlSnCX5wmszD4QYspaqPa246cx2UCn.jpeg

En hier de kraan aangesloten tijdens het vullen.

goed gelukt zeg ben niet on fan van steigerhout maar ziet er erg mooi uit
en die techniek prachtig bedacht
inrichting is ook mooi grappig die twee kersenbuikjes tussen de stenen

groet

jaap

mooi meubel heb je gemaakt. lekker veel foto's, dan kan ik een beetje een stappenplan vormen voor mijn meubel 🙂

En mocht je er nog aan toe komen, ben ik ook erg benieuwd naar een schematje van de leidingwerk. Ziet er ook goed uitgedacht uit.

Thanks Jaap & thebow!

Zou mooi zijn als je wat aan de foto's hebt, ik heb mijn stappenplan ook grotendeels van dit forum afgehaald. Hieronder het leidingsysteem schematisch weergegeven. In mijn kast lopen de in en uitlaat over elkaar heen, maar dat kwam omdat ik mijn verwarming niet kwijt kon aan de linkerkant.

Mocht je een systeem van pvc gaan maken, probeer dan de knie'tjes te vermijden, deze zorgen voor extra veel leidingweerstand en beperken je flow door je systeem. En ik zou bij een 3-weg verbinding er voor zorgen dat de stroming bij normaal bedrijf altijd "recht" door deze fitting gaat.

NwwNyoTT0XtRkpRIb8LaMW0XVP731Ura.jpeg

wauw!! als ik net zo handig was als jij had ik ook zoiets gemaakt 🙂 maar dan in een hoek, met 2 1,50m bakken 🙂 😛
maar helaas ben ik dat niet 🙁

Bedankt voor het schema. Al die kraantjes overal tussen is zodat je onderdelen kunt ontkoppelen denk ik?
Waarom zou je je Hydor willen bypassen?
Wat is het nut van het kraantje tussen je 2 kranen?
Gebruik je de stroming van de pomp om water af te voeren?
Hoe werkt dat met vers water je systeem in krijgen? gebeurt dat door de druk op je kraan?

sorry voor zoveel vragen maar dit is een topic waar ik ook over moet gaan nadenken binnekort 🙂

Bedankt!!

Het lijkt misschien moeilijker dan het is Jeroen, maar met het juiste gereedschap en wat geduld is het prima te doen! In een hoek met 2 1,50 meter bakken? Staat die ook op het forum, ben benieuwd, maar eens even opzoeken straks!

@Thebow,

Ja die kranen ertussen is idd dat ik onderdelen kan ontkoppelen. Mocht de verwarming bijvoorbeeld kapot gaan kan ik hem er tussenuit halen zonder dat ik de pomp moet stop zetten. Daarnaast vul ik het aquarium ook via die by-pass in verband met lucht wat via de leiding meegaat. Ik zal hem niet vaak gebruiken, maar ik vind het erg makkelijk. Het is dat de pomp en filter in 1 onderdeel verwerkt zitten, anders had ik bij het filter ook een by-pass gemaakt. Daarnaast is het ook een beetje meegekomen via mijn beroep, ik ben WTK op zeeschepen, en daar heb je van allerlei leidingsystemen waar je ook verschillende elementen kan by-passen. Maar ik dwaal af 😛

Dat kraantje tussen die 2 afvoeren heb ik gedaan zodat tijdens het leeg laten lopen ik niet mijn leidingwerk ook leeg laat lopen. Anders moet je daarna de boel weer ontluchten, met lucht in je systeem draait je pomp ook niet zo lekker.

Als ik water wil verversen dan sluit ik de kraan aan, draai de afsluiter bij de kraan een klein beetje open (dan zie je het water al stromen), dan doe ik die tussen afsluiter dicht om vervolgens de kraan helemaal open te draaien. En dan zie je het niveau al redelijk snel dalen. Einde van de slang leg ik trouwens bij ons in de tuin neer. Als er voldoende uit is dan stop ik de pomp en daarna de kraan dicht. Vullen via de andere kant en met de druk van de kraan is dat meer dan voldoende. Je kan er ook nog voor kiezen om vullen en drainen tegelijkertijd te doen.

Geen probleem voor het aantal vragen, vraag maar raak! 😉

Hallo Peter,
nee die staat niet op het forum, omdat deze (nog) niet bestaat 😉

maar we hebben een leuk huisje gezien, een drive-in woning met een prachtige beneden/tuinkamer waar een soort keukentje inzit.
daar is een mooie soort van bar, en daar zou het mooi passen. vandaar 😉

Bij de pomp zat trouwens geen aan en uit schakelaar, zelfde geldt voor de verwarming. Dus daarvoor heb ik schakelaars in de kast gemonteerd, misschien helpt dat je ook wel enigzins.

Z1B_xZDVnuVTqQKjVpfB4rUoDQb3C0og.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan