Juwel Rio 180 wordt te warm..... door TL Nature 45W

S

Spikey's Dream

Guest
Hallo allemaal,

Wij zijn nieuw op het forum en gaan ons nog voorstellen, maar lopen tegen een probleem aan.

Onze bak staat in de woonkamer waar het gemiddeld 24 graden is. We hebben een 100W verwarming in de bak, maar deze staat op minimale stand en heeft nu zelfs een avondje uit gestaan.

Toch loopt de temperatuur in de bak op naar 28,3 graden en pas weer omlaag zodra de verlichting uit gaat.....

Kan dit liggen aan de verlichting? We hebben de twee standaard 895mm 45W nature lampen erin zitten... :S
En als meerdere mensen dit probleem hebben, wat is jullie oplossing geweest. We willen de temperatuur op 26,5 graden hebben voor de visjes, dit zijn ze gewend.

Alvast heel erg bedankt!
 
Welkom alvast familie Koudstaal,

Lijkt mij h����l sterk dat het twee 45W lampen lukt om de temperatuur van een 180 liter aquarium met 4 graden omhoog te krijgen. Dus daar zou ik zelf het probleem niet zoeken.

Zou het kunnen dat het licht samen geschakeld is met de verwarming? Aangezien je zegt dat de temperatuur pas daalt wanneer het licht uitgaat.

En anders zou ik het probleem bij het verwarmingselement zoeken (misschien per ongeluk verkeerd ingesteld, of is de temperatuurweergave onjuist?).
 
Dank...

Dat leek ons ook sterk, omdat ik verwacht dat Juwel vast zou hebben nagedacht over de samenstelling van de inrichting, maar de verwarming hebben we uit gezet om te bekijken of het daar aan lag en we vonden de bak de laatste dagen al steeds warmer worden.

Het verwarmingselement is apart en heeft dus zelfs uit gestaan, terwijl de temperatuur bleef stijgen...
We hebben een digitale meter en er vanavond ook een thermometer uit de testlab ingedaan. Ze gaven beide boven de 28 graden aan... :(

Maar ik neem aan dat jij dus niet soortgelijke ervaringen hebt of kent?
 
We gaan morgen voor de zekerheid naar de winkel met het verwarmingselement. Hoe dan ook, bedankt voor het advies BijnaBiotoop.

Fijne avond verder! :zwaai:
 
Helemaal geen gekke gedachte. Tweemaal 45 Watt wordt warm!

Wel goed de verwarming even te checken. Misschien gewoon eens in een emmer water kijken wat hij qua temperatuur bereikt als je hem bv. instelt op 28 graden C.?

~ Ivo
 
Ik heb ook de Juwel Rio 180, met 2x T5 45 Watt.
1x Dennerle Trocal Color en 1x Juwel Highlite Day.

Ik gebruik de verwarming van het aquarium wel en bij mij komt het niet hoger dan 24 graden.
Heb de verwarming daar ook op ingesteld.

De lampen geven inderdaad warmte af, maar de temperatuur blijft bij mij gewoon op datgene wat ik heb ingesteld.

De CV staat bij mij in de huiskamer op 20 graden.


Ben benieuwd wat dan de oorzaak zou kunnen zijn bij jullie.
 
Waar hangt de thermometer? Hoog in de bak mss?
 
Heb hier ook een Rio 180 staan met de t5 buizen erin.
Zelfde probleem gehad,
Vooral in de zomerdag wil de temperatuur nog wel eens oplopen.
Ik heb uiteindelijk de verwarming verwijderd.
Nu is de temperatuur overdag rond de 25 graden.
Als de verlichting uit is daalt de temperatuur tussen de 0,5 en 0,8 graden
 
Goedemiddag allemaal,

De verwarming heeft de gehele nacht uit gestaan en het licht ook. De temperatuur van het water is langzaam gezakt naar 26,7 graden. :thumbs: Nu staan de lampen weer aan en de temperatuur stijgt nu al weer met een 0,1 graden... :S

Goed idee, Mascha en Ivo, om de verwarming te controleren in een emmer, ga ik zo zeker nog even proberen...

De thermometer hangt onderin de bak, omdat ik de eerste dag al het idee had dat lager een betere meting zou geven, maar toch bedankt Mondeo.

Enigszins geruststellend om te horen Mark100186, wij begrepen er hier al niks meer van... Maar worden dergelijke sets dan niet getest of is het zo afhankelijk van de kamertemperatuur?

En de bak open laten staan is met onze kater geen goed idee, tenzij we erbij blijven zitten.

Bedankt voor alle adviezen! Ik hoop snel uit te vinden hoe ik de ideale omgeving in mijn bak kan bereiken.

Meer adviezen blijven natuurlijk welkom!! :help:
 
Goedenavond allemaal,

Als vervolg op bovenstaand onderwerp wil ik de gevonden problemen en oplossingen nog even met jullie delen... :c

De verwarming bleek niet uit te slaan, dus die hebben we met veel gedoe in de winkel kunnen ruilen.
Hierdoor liep de temperatuur alsmaar op, terwijl het water allang zijn temperatuur bereikt had.

Inmiddels zijn we er ook achter dat het bij ons in huis al te warm was, waardoor we de CV naar 22,5 graden gezet hebben. Hierdoor is de standaard temperatuur in het aquarium, dus zonder verwarming al 24,8. Daarbij gaan dan overdag de lampen aan en komen we rond de 25,8 maximaal.

We hebben dus zeker geen verwarming nodig!



Bedankt voor alle adviezen en goede raad :thumbs:
 
Terug
Bovenaan