juwel rio 180 Z-A (sander058)


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
hierbij ga ik een fotoalbum starten van mijn opnieuw te starten rio 180.

dit is wat ik op dit moment heb:
aquarium:
juwel rio 180 met de afmetingen.
101 cm(l) x 41 cm(b) x 50 cm(h)

filter:
tetra tec 700 (700 l/h)
JBL crystal profi e7011 (700 l/h)

CO2 systeem:
dernele co2 systeem.

heater:
100 Watt heater.
en als het nodig is een 200Watt of 50 Watt erbij of ter vervanging

Bodem:
zand bodem.


verlichting:
2 x45W T5 895mm

en wil graag het volgende gaan doen:

bodem:
Ancistrus CF cirrhosus 1x
apistogramma cacatouides 1m 2v

midden:
Gymnocorymbus ternetzi (rouw tetra) 6x

midden/boven:
Paracheirodon axelrodi (kardinaal tetra) 25x

PH: rond de 7ph
GH: tussen de 5-12GH
temperatuur: 24 graden.
bodem: zand.
veel spiderwood/hout/stenen.

planten:
- echinodorus barthii
- '' '' bleheri
- '' '' argentinenses
- '' '' harbich
- '' '' tehellus
- althernanthera rosefolia
- elodea densa
- limophilla heterophylia
- heteranthera zosterfolia

drijfplanten:
- limmobium leavigatum

ik heb de planten besteld en het aquarium is aan het indraaien nu nog zonder planten maar hoop in de loop van de week mijn planten binnen te krijgen.

hieronder een foto van het aquarium:
IMG_5228.jpg
 
vandaag wat hout gehaald en 2 kokosnoten. de kokosnoten smul ik zelf leeg om dan een mooi onderkomen van te maken voor de apisto's.
het hout leek veel kleiner in de winkel maar past er mooi in.

nu heb ik alleen een aantal vragen met betrekking tot het opstarten:

- kan je het spiderwood gewoon in het aquarium leggen dit om het te laten zinken of is dit niet verstandig.
- hoevaak verversen tijdens opstart en hoeveel %

vragen over de vis:
- ik was vandaag in de LFS en daar werd me vertelt dat de rouw tetra wel een gemeen moeilijk visje kan zijn.. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? ze adviseerde mij het licht visje ook wel de Hemigrammus ocellifer alleen deze krijgt pas mooiere kleuren bij een lage PH waarde. en wil met de PH waarde rond de 7 gaan zitten.

hieronder een fotootje van het spiderwood
IMG_5238.jpg
 
Mooie vooruitzichten Sander en wat een pracht van een aquarium met kast,wit is beter dan zwart want daar zie je alles op van stof.
Ik ben zelf ook in een opstartfase met een Ferplast Dubai 100 en zal hier binnenkort ook een eigen topic voor aan gaan maken.
Ik ga jouw topic op de voet volgen en hopelijk kan ik nog wat leren van jou.:thumbs:
 
Mooie vooruitzichten Sander en wat een pracht van een aquarium met kast,wit is beter dan zwart want daar zie je alles op van stof.
Ik ben zelf ook in een opstartfase met een Ferplast Dubai 100 en zal hier binnenkort ook een eigen topic voor aan gaan maken.
Ik ga jouw topic op de voet volgen en hopelijk kan ik nog wat leren van jou.:thumbs:

ik zal joun vorderingen ook volgen wanneer je van start gaat. als je nog tips en tricks hebt zijn ze ook van harte welkom! dit is namelijk mijn eerste keer dat ik een tropisch aquarium opstart ;)
 
Jouw allereerste keer wauw,ik heb 20 jaar geleden al tal van aquariums gehad en tal van vissen maar ben er al zoveel jaar uit dat het voor mij ook opnieuw wennen is.
Deze week krijg ik mijn laatste 3 planten en ook de bewoners en dan ga ik ookde 2de externe buitenfilter aansluiten dit om glashelder water te verkrijgen.
 
Jouw allereerste keer wauw,ik heb 20 jaar geleden al tal van aquariums gehad en tal van vissen maar ben er al zoveel jaar uit dat het voor mij ook opnieuw wennen is.
Deze week krijg ik mijn laatste 3 planten en ook de bewoners en dan ga ik ookde 2de externe buitenfilter aansluiten dit om glashelder water te verkrijgen.

haha dat is een hobby die net zolang duurt als mijn hele leven :p
 
jij hebt serieus de kokosnoten open gekregen met een zaag? ik heb erop staan zagen, beuken en draaien maar was geen beweging in te krijgen... uiteindelijk knalde die in 4 stukken uit elkaar :juggle: heb ze toen maar kant en klaar gekocht :D
 
vandaag dan eindelijk mijn planten binnen gekregen!! :D en het zijn er een boel. de bak staat mooi vol maar kan geen foto maken want heb mijn beide TL lampen stuk gekregen. legde de tl armatuur voor me neer en ja tijdens het planten schopte ik er tegen aan de ene brak door mijn grote teen en de andere brak door de hoek van de kast :( morgen ochtend dus nieuwe TL buizen halen. beetje jammer had voor dat geld de visjes mooi kunnen halen.

maar hier wel even een foto van de bult planten toen ik halverwege was ;)
IMG_5262.jpg
 
vanmorgen gelijk nieuwe TL buizen gehaald en nieuwe voeding voor de planten hieronder een foto van hoe het aquarium er nu bij staat!! :D
IMG_5270.jpg


nu goede voeding en CO2 toevoegen en hopen dat alles mooi dicht groeit.

zal nog even kijken of ik ergens mos kan krijgen en dit op de zweefende takken kan binden.
 
hierbij een update:

mijn bak is nu een week aan het indraaien en heb vandaag voor het eerst mijn waterwaardes even getest. de planten die groeien als kool vooral mijn drijfplantjes! :D

IMG_5295.jpg

IMG_5297.jpg


de waterwaardes zijn als volgt:

Ph= 7,2
Gh= 8
Kh= 5
NH4/NH3= 0mg/l
NO2= 0mg/l
no3= 0mg/l
PO4= 0,5 mg/l
Fe= 0,25mg/l
Co2= 12 mg/l
 
Wauw ziet er goed uit!
Binnenkort ga ik zelf ook een rio180 opstarten, dus kijk voorlopig met jou mee! ;-)
 
Weer even een update en mij eerste snoeibuurtje gehad. Aquarium ziet er wat minder mooi uit door het vele bruin alg maar het is nog in opstart dus normaal. Hieronder een overzicht van de bak

IMG_5355.JPG
 
Mooi hoor.
Je kan het beste ff met een pluk filterwatten of een oud pasje het glas schoonmaken anders koekt het helemaal aan en krijg je het er vaak bijna niet vanaf na verloop van tijd.
 
Mooi hoor.
Je kan het beste ff met een pluk filterwatten of een oud pasje het glas schoonmaken anders koekt het helemaal aan en krijg je het er vaak bijna niet vanaf na verloop van tijd.

Bedankt voor de tip! En het bruinalg wat aan de wortels zit van de drijfplanten gewoon laten zitten?
 
Ja gaat vanzelf weer weg als het goed is,kan trouwens ook wat zweefvuil oid zijn wat in de haartjes blijft hangen.
 
Mooi hoor, maar moeten de kokosnoten echt uitgekookt worden of is goed schoonmaken ook voldoende?
De drijfplanten spoel ik regelmatig schoon in schoon leidingwater, er gaat veel "vuil" in zitten.
 
Mooi hoor, maar moeten de kokosnoten echt uitgekookt worden of is goed schoonmaken ook voldoende?
De drijfplanten spoel ik regelmatig schoon in schoon leidingwater, er gaat veel "vuil" in zitten.

Op internet lees ik overal dat je ze van te voren wel moet uitkoken. Dit heb ik ook gedaan en het water werd bruin-zwart. En na de tweede keer gaf het nog een heel klein beetje af. Nu geeft het ook niks af aan mijn water
 
Op internet lees ik overal dat je ze van te voren wel moet uitkoken. Dit heb ik ook gedaan en het water werd bruin-zwart. En na de tweede keer gaf het nog een heel klein beetje af. Nu geeft het ook niks af aan mijn water

Bedankt voor je antwoordt. Ik kon er één krijgen van iemand en die wilde ze uitkoken, maar ik dacht dat dat niet nodig was, maar toch wel dus.
 
Zelf gebruik ik voor de ramen gewoon zo n groen schuursponsje van de AH met 2 kanten. De ene kant spons en de andere kant het schuuroppervlak en daarmee doe ik de ramen. Dat groene schuuroppervlak krast niet en reinigt prima verder. De gewone goedkope keukensponsjes zeg maar.
 
Weer even waterwaardes gemeten niet heel veel verandert de ph po4 en fe zijn iets gezakt en de kh en co 2 iets gestegen. Nog 2 weken indraaien te gaan en dan de eerste vissen erin kan het geduld maar lastig opbrengen

IMG_5365.JPG


Ook twijfel ik nog een beetje over de rouw tetra's dit omdat de lfs medewerker me vertelde dat het vervelende beestjes kunnen zijn. Iemand ervaring? En ook had ik de vraag 1 of 2 algeneters
 
Gaat prima zo . Wordt een prachtige bak !!!

dankjewel stefan! ben er erg tevreden over vind alleen de snelgroeier naast het hout iets minder. dit is het sterrenkruid en krijg er een in de knoop indruk van. maar ze groeien wel erg snel en zorgen voor een boel beschutting!
 

Terug
Bovenaan