Wat is er nieuw

Juwel Rio 180

Altum1981

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Hallo allemaal,

Heb nu net een jaar een Rio 180. Eerste bak sinds mijn 19de weer.
Erg goed nagedacht over de bezetting. Het zou een Zuid-Amerikaanse bak worden, wat dwergchicliden, karperzalmen en wat meervallen.

Het is anders gelopen. Het is een manenbak geworden.

Rio 180 101x40x50 (180 liter water), binnenfilter van Juwel gehouden heeft een capaciteit van 600 liter per uur dat is 3 keer je bak inhoud in een uur. Ph:5-6, T:25C-27C. T5 lampen een color en amazon day light. Licht gedurende 12 uur per dag. Waterverbeteraars: Maldon zeezout, pot thee (engelse thee) ivm looizuur. Wekelijkse verschoning van 35 liter. Bij de verschoning worden de filterwatten elke keer vervangen. Eerste deel van het filter wordt 3 maandelijks uitgeknepen het biologisch deel wordt 1 keer per jaar voorzichtig uitgeknepen.

Het water dat je je bak uithevelt is perfect water voor je kamerplanten.

Inrichting:
1 stuk kienhout
1 stuk spiderwood (ik weet het het is aziatisch 🙂 )
2 Echinodorus Bleheri
Veldje Dwergamazone zwaardplant
Veldje Valisneria Gigantea
1 steen in het midden
Catalpabladeren
De bodem bestaat fijn grind met een zandbank in het midden.

Bewoners:
8 Gastropelecus Sternicla (wildvang Suriname)
17 Paracheirodon Axelrodi
4 Otocinclus Afinis
6 Corydas Panda
1 Panaque Nigrolineatus
2 Pterophyllum Scalare (wildvang Brazilie)
4 Pterophyllum Scalare sp Peru Altum (wildvang Peru)

Pech dat het allemaal mannen zijn 🙁

Ik hoor jullie denken 6 manen in een rio 180?

Ik zie het zo: Hoe meer zwemruimte je creeerd, hoe beter en makkelijk de vis zich zal aanpassen.

783615altum1981_0_82_p6210011_2.jpg
[/img]

Altum1981 zei:
Hallo allemaal,

Heb nu net een jaar een Rio 180. Eerste bak sinds mijn 19de weer.
Erg goed nagedacht over de bezetting. Het zou een Zuid-Amerikaanse bak worden, wat dwergchicliden, karperzalmen en wat meervallen.

Het is anders gelopen. Het is een manenbak geworden.

Rio 180 101x40x50 (180 liter water), binnenfilter van Juwel gehouden heeft een capaciteit van 600 liter per uur dat is 3 keer je bak inhoud in een uur. Ph:5-6, T:25C-27C. T5 lampen een color en amazon day light. Licht gedurende 12 uur per dag. Waterverbeteraars: Maldon zeezout, pot thee (engelse thee) ivm looizuur. Wekelijkse verschoning van 35 liter. Bij de verschoning worden de filterwatten elke keer vervangen. Eerste deel van het filter wordt 3 maandelijks uitgeknepen het biologisch deel wordt 1 keer per jaar voorzichtig uitgeknepen.

Het water dat je je bak uithevelt is perfect water voor je kamerplanten.

Inrichting:
1 stuk kienhout
1 stuk spiderwood (ik weet het het is aziatisch 🙂 )
2 Echinodorus Bleheri
Veldje Dwergamazone zwaardplant
Veldje Valisneria Gigantea
1 steen in het midden
Catalpabladeren
De bodem bestaat fijn grind met een zandbank in het midden.

Bewoners:
8 Gastropelecus Sternicla (wildvang Suriname)
17 Paracheirodon Axelrodi
4 Otocinclus Afinis
6 Corydas Panda
1 Panaque Nigrolineatus
2 Pterophyllum Scalare (wildvang Brazilie)
4 Pterophyllum Scalare sp Peru Altum (wildvang Peru)

Pech dat het allemaal mannen zijn 🙁

Ik hoor jullie denken 6 manen in een rio 180?

Ik zie het zo: Hoe meer zwemruimte je creeerd, hoe beter en makkelijk de vis zich zal aanpassen.

783615altum1981_0_82_p6210011_2.jpg

Mooie manen.

Die van jou mogen er anders ook wezen.

Vind een vision vaak niet mooi. Je hebt hem erg mooi ingericht!

Thx,maar die heb ik inmiddels niet meer.

Discussenbak? Heckels zo te zien... Wat een lappen zeg. Wat voor bak heb jij nu dan?

Groet Sajjad

876536_0_82_p6210009_2.jpg

Nee geen Heckels,wel gehad ooit. Nu een rio 300 met Stendker Tefe,s.

Ah... Die hebben nog wat weg van Heckels. Een rio 300? Jaloers... Die wilde ik ook.. maar ja ruimtegebrek. Volgend huis....

Rio 300, Hoe laat jij hem lopen? Op het binnenfilter of toch een pot? Juwel hebben wel goed geintegreerde pompen vind ik. Hoe doe jij dat met voeren...

Vind het gewoon is fijn om weer eens met een andere liefhebber over dit te kunnen hebben.

193499alltum1981_0_82_p6210024.jpg

2 externe filters,en de vissen zijn al aan de maat. Dus voeren kan prima als ik thuis ben na het werk.

Ik voer 2 keer per dag, dag voor verschonen geen eten. Ik geef eigenlijk vriesvoer en een tabimin voor de meervallen.

252564alltum1981_0_82_1.jpg

Ik voer zo vaak ik kan,diepvries en granulaat. En voor de bodembewoners tabletten.
5a6x per dag voor de discus,Zoveel dat niets blijft liggen.

Mooie manen.
Het stukje wat je over het filter zegt klopt in de praktijk helaas niet helemaal trouwens.
Die 600 liter per uur is zonder filtermateriaal en zal dus met materiaal aanzienlijk minder zijn,na een bepaalde tijd als het filtermateriaal vuil bevat zal het misschien net 1 keer per uur de bakinhoud filteren.
Een extra filter bijplaatsen zou niet overbodig zijn.

@ Seabait,

Thx voor het compliment ben er ook erg blij mee.

Dat heb ik idd ook gehoord. Als je de uitstroom voelt hij elke keer wel even krachtig, hoewel dit natuurlijk heel subjectief is. Regelmatig de kop van de pomp schoonhouden, ik merk het verschil niet echt.

396885altum1981_0_82_2.jpg

Is ook een mooie vis trouwens!

Zo op de foto's te zien heb je aardig wat van alg in je bak en heeft oa met de kwaliteit van je water te maken.

Ik had idd erg veel last van alg. Van die groene slijmerige alg. Water aanzuren wil nog wel helpen daarom ook de thee. Ik had een Dennerle T5 Plant en een Dennerle T5 color; branduren:15. Ja ik weet het veel te veel licht.

Nu heb ik de branduren verlaagt naar 12 uur en een andere lamp ipv de plant de Amazone Day. Voer maximaal 2 keer per dag en een dag voor verschoning geen voedsel.

Door de andere lamp en verminderde branduren is de alg aanzienlijk verminderd tot bijna niets. Ik wil ook geen waterverbeteraars gebruiken op chemische basis. Ik denk dat ik de alg nu wel onder controle kan krijgen!

876599altum1981_0_82_p6210015_2.jpg

Zo ziet het er nu uit ongeveer.

Ieder z'n manier van vissen houden natuurlijk maar is echt zo dat de belasting van je bak om meer filtercapaciteit vraagt.
Is enkel een advies en aan jezelf om daar wel of niet iets mee te doen natuurlijk.

Advies is altijd fijn daarom zitten we ook dit forum. Ik was ook eerst bang voor overbelasting van mijn bak. Dat kan natuurlijk goed gepaard gaan met veel alggroei.

Ik conditioneer mijn water alleen op natuurlijke basis.

Hij staat er nu zo bij:

764854altum1981_0_82_p8100030.jpg

Begrijp me niet verkeerd hoor,ik noem het belasting en zeker geen overbelasting.

Advies is altijd fijn. Het is belasting want bij overbelasting zou je dat merken. Ik verschoon ook wekelijks.

Wat versta je onder natuurlijke water conditioners.

Sera nog wat, je kent het wel van die flesjes die kan kopen die zogenaamd het water visvriendelijk maken. In mijn jeugd mijn 60ger mee verpest....

Thee en zout kunnen ze krijgen.

Wat kalk in de vorm van krijt onder de valisneria.

Vloeibare voeding wordt 3 maandelijks geinjecteerd in de bodem.

Ah,welkom in de nieuwe wereld.Water uit de kraan bevat weinig tot niks tegenwoordig voor planten. Maar dat is mijn mening.
Krijt helpt alleen als het ouwe meuk is,en eens in de drie maand is te weinig.Een te kort aan voeding geeft algen.

Altum1981 zei:
Advies is altijd fijn. Het is belasting want bij overbelasting zou je dat merken. Ik verschoon ook wekelijks.

Bij overbelasting stop je meer vis in een bak dan goed is voor de bak,denk zelf dat jouw bestand net kan maar dat je dan wel meer filtercapaciteit zou moeten gaan gebruiken.

Wat je aangaf over het licht speelt zeker een rol en je aanpassing heeft een verschil gemaakt maar is duidelijk te zien dat het nog niet in balans is ook al ben je dat zelf wel van mening.

Heb zelf een vision 180 en gebruik ook helemaal geen middeltjes.
Staan 2 filters op met in totaal iets van rond de 900 liter per uur bruto filtering.

De balans zou beter kunnen idd. Terwijl stickjes wel een goede indicatie geven. Ruimte voor een pot heb ik niet... je kan ook een grotere kop kunnen kopen voor je binnenfilter 900liter per uur.

Kijken wat dat zou doen.

987265altum1981_0_82_p8040036.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan