Wat is er nieuw

Juwel Rio 240 Gezelschapsaquarium van Mrunterwijst

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mrunterwijst
  • Startdatum Startdatum
M

Mrunterwijst

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb besloten ook maar een foto album te starten van mijn Juwel Rio 240 aquarium, vooral omdat ik alle tips en aanwijzingen goed kan gebruiken, en deze ook op prijs stel.

Ook kan ik op deze manier de voortgang van mijn bak op een overzichtelijke wijze in de gaten houden, als je er elke dag een tijdje naar staart valt het toch minder op.

Om me even voor te stellen, dit is mijn 2e aquarium. Heb begin 2015 een 60cm aquarium cadeau gekregen, en sindsdien ben ik ook besmet :thumbs: Al snel ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een groter aquarium wilde hebben. Dit heeft dus geresulteerd in de (tweedehands overgenomen) Juwel Rio 240.
Ik wil er een gezelschapsaquarium van maken, met wat mooie plantengroei. Hoop dat ik hier als beginnen er in ga slagen.

IMAG0045_zpsg8ny0wns.jpg

Zo had ik hem ingericht, de tie-wraps zitten er nog omheen om de Anubius aan het hout te laten groeien, deze gaan er te zijner tijd af.
De stenen liggen nog bovenop het hout omdat het hout anders nog naar het oppervlak wil stijgen.

Ik heb voor een soort fijn grind/zand achtige bodem gekozen, met een korrel van 1-1,5mm. Deze zijn nog geschikt voor eventuele Corydorassoorten.

Ik moet nog wel wat verzinnen om in de gehele bak stroming te krijgen, momenteel zit er een binnenfilter in, rechts in de hoek. Aan de linkerzijde van de uitstulping is het uitstroom gevestigd, je ziet het uiteinde van de buis nog zitten. En aan de voorzijde, bovenaan, is de instroom. Dit zorgt ervoor dat er niet in de gehele bak stroming is.
Nu heb ik links achter in de hoek al een slangetje uit de bodem laten steken, waar een luchtpompje op aangesloten is. Deze zorgt voor wat beweging in die hoek, maar dat was het wel.

Enige tips hiervoor zouden welkom zijn?

Verder zal ik hier de voortgang van de bak blijven plaatsen.

Mvg.

Ziet er goed uit.. prrrrachtig stukje spiderwood.
Weet je welk type binnenfilter er in zit?

Mooie bak. Mooi hout ook.

Dank je, heb zitten puzzelen met 2 stukken hout, en ze uit eindelijk op deze manier door elkaar kunnen steken.

Het binnenfilter is een Juwel Bioflow, weet echter niet welk type. Ik zal daar komend weekend eens proberen achter te komen.

Ziet er al goed uit! Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de planten wat gegroeid zijn.

Eventjes een Fast-Forward. De bak is inmiddels ingedraaid, en de eerste bewoners zitten er in. Ik had reeds een bak staan, waar een klein schooltje van 4 purperkopbarbelen in zat. Mij werd verteld dat deze vissen geschikt zijn voor een 60ltr aquarium, ben echter tot de conclusie gekomen dat dit niet het geval is.
Vandaar dat deze 4 vissen het spits mochten afbijten, aangevuld met 4 andere soortgenoten. Ook zijn er enkele planten en stenen toegevoegd, evenals het stuk hout aan de rechterzijde op de bodem. Ik hoop dat de bak nu niet te vol begint te worden, dit zal na een tijdje wel duidelijk worden.

IMAG0061_zps0av9yzbt.jpg

Hieronder een foto van de (bijna complete) school purperkopbarbelen, ze zijn helaas alleen te snel om een duidelijke foto te schieten.

IMAG0063_zps7afrjs1d.jpg

Ik ben van plan om hierna een school Cordydoras Panda aan te schaffen, 10 stuks heeft mijn voorkeur. Deze zaten ook in een klein schooltje in mijn vorige bak, vond het erg leuke actieve visjes.

Opbouwende kritiek en tips/adviezen zijn altijd welkom!

Mooie bak hoor! Corydoras Panda is inderdaad een leuke keus, al vind ik 10 wel wat weinig voor zo'n grote bak, niet dat het niet kan hoor. Heb je de Paleatus overwogen?

Dennis_89 zei:
Mooie bak hoor! Corydoras Panda is inderdaad een leuke keus, al vind ik 10 wel wat weinig voor zo'n grote bak, niet dat het niet kan hoor. Heb je de Paleatus overwogen?

Nog niet aan gedacht, ik zal me de komende tijd eens even inlezen, er zijn natuurlijk ook veel verschillende soorten te vinden!

Ja, ik heb er intussen 11 (soorten) zitten. Paleatus wordt een stukje groter. Als je daar een stuk of 10 van hebt rondzwemmen zijn ze ook duidelijk aanwezig.

Daar zijn we weer. Heb het de afgelopen tijd enorm druk gehad, vandaar dat er een tijdje geen foto's of iets dergelijks zijn geplaatst. Er is in de tussentijd natuurlijk wel van alles gebeurd.

De planten groeien goed, het aquarium is al een heel eind dicht aan het groeien. Dat betekent dus ook dat het binnenkort alweer tijd is voor een goede snoeibeurt. Vanwege de aanschaf van een groepje Epiplatys Dageti heb ik ook enkele drijfplanten aangeschaft, een lelie en de Hygroyza aristata. Hopelijk voelen de vissen zich op deze manier snel thuis in de bak. Ook de waardes zijn in orde, hij blijft stabiel. Het pompje doet zijn werk ook goed, er is wat meer stroming in de bak en het zwerfvuil wat er voorheen nog wat bleef liggen, is ook voor een groot deel verdwenen.

Hieronder een deel van het groepje Epiplatys Dageti, het lijken er erg veel door de spiegeling van het water, maar er zijn er 6 in totaal.
IMAG0118_zpsh0bmxgew.jpg

IMAG0102_zpsdgm6fwxa.jpg

Ik kan nu alleen nog niet zien wat de mannetjes en wat de vrouwtjes zijn, de vlek onder hun kaak is nog niet zichtbaar. Weet iemand hier toevallig hoe lang het duurt voor het onderscheid makkelijk gemaakt kan worden?

Ook heb ik een schooltje Corydoras Panda aangeschaft (sorry, wat de boer niet kent, eet ie niet 😀) en een (hopelijk) koppel Apistogramma Cacatuoides Red. Deze zien er prachtig uit, en zijn bovendien erg vredelievend tegenover hun medebewoners. Ook hebben ze in de tussentijd al een soort eigen 'territorium' opge�ist, rechtsvoor in de bak, bij de halve kokosnoot in die hoek. Dat wordt als het ware afgebakend door het stuk kienhout wat er ook ligt.
Het mannetje
IMAG0094_zpsvq2iyzmc.jpg

En het vrouwtje
IMAG0097_zpspuisifkd.jpg

Ik zal deze week nog eens wat duidelijkere foto's proberen te maken, ze zijn in de tussentijd ook alweer wat mooier van kleur geworden.

Hieronder volgt nog een compleet plaatje van de bak, is ook niet helemaal up to date maar daar heb ik de komende tijd wel weer de gelegenheid voor. Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben hoor ik het graag!

IMAG0087_zpssh9vkfcn.jpg

Overigens vergeten te vermelden, de C. Panda zijn tijdelijk navraag heeft me geleerd dat deze niet heel goed samengaan met de dwergcichlide. Kennis van me is momenteel in opstart met zijn bak, en wanneer die eenmaal af is krijgt hij de Pandatjes van me, leuke beginnersvisjes (aldus ook een soort van beginner)

Dank je Mondeo!

Dankjewel Crash Cowboy!

Bij deze de duidelijkere foto's van de bewoners. De purperkopbarbelen zijn zo ontzettend nieuwsgierig dat het lastig is foto's te maken, ze vliegen overal voor door en volgen je elke kant op. Dat is overigens helemaal niet erg, het zijn erg leuke actieve beestjes.

IMAG0131_zpshirnzn5u.jpg

Het vrouwtje begint ook al een mooi kleurtje te krijgen vergeleken bij de aankoop.

IMAG0136_zpsol5zanko.jpg

1 van de 2 Ancistrussen. De andere is wat lichter, meer roze van kleur.

IMAG0133_zpsnrworzrk.jpg

IMAG0134_zpstwfehdnb.jpg

En ten slot een foto van de huidige staat van de bak. In de tussentijd wat bijgesnoeid. De zuurstofplanten weer een heel stuk ingekort en een beetje verplaatst.
De plant aan de rechterzijde, die aan de bovenkant rode bladeren krijgt, heb ik ook wat naar achteren verplaatst. Het stoorde me een beetje dat deze massieve en hoge plant zo ver naar voren stond.

IMAG0126_zpsrdjaujkv.jpg

Nu wil ik jullie om advies vragen;

Wanneer de panda's naar de nieuwe eigenaar gaan, ben ik van plan 1 of meerdere L-nummers te nemen. Vanzelfsprekend niet de grote, maar max 15/20cm. Om wat meer schuilplaatsen en dergelijke te cre�ren, heb ik wat platte stukken leisteen liggen. Deze wil ik gaan verwerken in het zand, om er een soort grotjes van te kunnen maken.
Zou ik dan de stenen die hier in het midden liggen verwijderen, en daar de grotjes maken? Of dit aan de rechterzijde ongeveer bij het stukje kienhout? Wat is jullie mening?

Ook zou ik de huidige staat kunnen behouden, maar deze als het ware bovenop de grot te plaatsen, dus een stukje ophogen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan