Wat is er nieuw

Juwel RIO 240 nieuwe filter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Azerox
  • Startdatum Startdatum
A

Azerox

Guest
Hallo,

Ik koop mijn binnenkort de RIO 240.

Nu lees ik op de ene forum dat de filter die erbij geleverd is een goed apparaat is (binnenfilter), terwijl op andere forum weer staat dat ik een andere buitenfilter moet nemen.

Het volgende komt in mijn bak:

Dieren:

Betta splendens 1x man 4x vrouw
kardinaaltetra's 20x
Corydoras sterbai 15x
Cherry Schrimp 20-40x
Apple Snail 5x

Planten:

Vallisneria asiatica 3x
Cryptocoryne walkeri 3x
Eustralis stellata 2x
Rotala rotundifolia 3x
Ceratopteris thalictroides 2x
Cyperus helferi 2x
Rotala wallichii 2x
Lilaeopsis novea-zealandiae 3x
Cryptocoryne wendtii groen 3x
Kienhout 3x

Welke filter adviseren jullie mij?

En waarom natuurlijk?

Als ik een buitenfilter koop, moet de binnenfilter dan uit staan?

Alvast bedankt!

Ik zou het binnenfilter eruit halen. Het binnenfilter is niet per definitie slecht, maar een buitenfilter heeft meer capaciteit.
Daarnaast neemt het binnenfilter een hoop ruimte in beslag.

Ik zou kiezen voor de Eheim 2075(600) of de JBL Cristalprofi 1501e. (ongeveer dezelfde prijsklasse)

Met dit niet al te zware bestand moet een JBL e901 of vergelijkbare Eheim ook meer dan voldoen.
Hou er daarnaast rekening mee dat Betta's niet van stroming houden en dat dit nog eens extra van belang is voor langvinnige varianten.

~ Ivo

Bedankt.

Ik denk dan eerder aan de JBL e901.

Vind die 2075 ook goed maar die kost bijna net zoveel als de hele aquarium.

Tegen de 200 is wel erg prijzig voor mij.

Gelukkig heb ik nog even de tijd om misschien extra te sparen ;-)

Geen stroming had ik gelezen, maar hoe voorkom ik dat?

Wat wij hebben gedaan is de uitstroom langs de achterwand gericht.
Over de breedte van de bak een visdraadje gespannen en daarvoor hangen drijfplantjes. Zo is er toch wat stroming, maar zijn er ook rustige plekken voor de Betta's.

~ Ivo

JBL Cristal Profi 901e is � 99,50
Eheim 2071 is � 128,50

Beide hebben nagenoeg dezelfde filtercapaciteit. Grote voordeel van Eheim is dat de onderdelen tot in lengte van jaren beschikbaar zijn/blijven.

Harold zei:
Beide hebben nagenoeg dezelfde filtercapaciteit. Grote voordeel van Eheim is dat de onderdelen tot in lengte van jaren beschikbaar zijn/blijven.
Waarom zou dat bij JBL niet zo zijn?

Ander verschil zit hem in de meegeleverde instroom en uitstroom. Bij JBL is er net wat meer flexibiliteit. De instroombuis van de JBl is met een schuifsysteem op hoogte te stellen en later eenvoudig nog te veranderen. De uitstroom van de JBL kan eenvoudig diverse richtingen op worden gedraaid. Ook is de uitstroombocht van de Eheim wat 'lager' dan die van de JBL, wat inhoudt dat de uitstroom hoger in de bak staat, meer naar het oppervlak toe, wat vermoedelijk meer CO2 verdrijft.

Beiden uitstekende filters, een paar punten verschillen. Wat je prefereert is aan jou, niet aan ons, we kunnen slechts meedenken en verschillen aangeven.

~ Ivo

Ik ga sowieso 1 van de 2 halen.

Ligt er net even aan wat me portemonnee op dat moment leuk vindt.

Bedankt!!

Bij een "beperkt" budget is de JBL zeker een goede keus.

Heb zelf een Eheim. Die van JBL leek mij ook wel wat, maar ik vond de buizen (in vergelijking met die van Eheim) minder stevig.Ook de pot zelf vond ik minder stevig lijken. Maar de uitstroom is wel beter te regelen dan die van Eheim. Alles wat je nodig hebt zit er in.
Bij Eheim moet je soms nog filtermateriaal er bij kopen en/of kranen. Helaas deed die van JBL het bij mij niet, dus mijn ervaring met de JBL filter was van zeer korte duur.

Over die van Eheim ben ik zeer tevreden.Hoor het ding bijna niet, mits je hem op voluit zet. Nadeel is dus dat de uitstroom minder goed te regelen is en hoe zachter je hem zet, hoe harder hij gaat brommen. Soms zitten de buizen echt muurvast aan de slangen, ze uit elkaar halen kost bij mij meer moeite dan om ze schoon te maken.

Azerox zei:
Hallo,

Nu lees ik op de ene forum dat de filter die erbij geleverd is een goed apparaat is (binnenfilter), terwijl op andere forum weer staat dat ik een andere buitenfilter moet nemen.

als je steeds doet wat een ander zegt schiet het ook niet op

waarom koop je een RIO 240. als je het buitenfilter eruit wil halen
ga dan op zoek naar een aquarium zonder binnenfilter

persoonlijk zou ik als ik de RIO 240 kocht het gewoon proberen met alleen het binnenfilter

de waardes goed in de gaten houden

mocht het niet lopen kun je altijd nog kleinere filter erbij kopen

voordeel is dat je dan ook nog het ene filter schoonmaakt de andere met rust laat

lowie1960 zei:
Azerox zei:
Hallo,

persoonlijk zou ik als ik de RIO 240 kocht het gewoon proberen met alleen het binnenfilter

voordeel is dat je dan ook nog het ene filter schoonmaakt de andere met rust laat

Ik zou lekker een buitenfilter doen, als je een Juwel nieuw koopt kunnen ze hem zonder filter bestellen geloof ik. Anders kan je altijd makkelijk met een plamuurmes of fileermes het filter er uitsnijden.

Binnenfilter van Juwel zorgt voor veel vervuiling bij het schoonmaken van het filter. Een extern filter kan je gemakkelijker en zonder rotzooi schoonmaken.

Ik heb zelf ook altijd nog de binnenfilter er in zitten.Voldoet prima wat mij betreft.

Sjeff zei:
lowie1960 zei:
Azerox zei:
Hallo,

Ik zou lekker een buitenfilter doen, als je een Juwel nieuw koopt kunnen ze hem zonder filter bestellen geloof ik. Anders kan je altijd makkelijk met een plamuurmes of fileermes het filter er uitsnijden.

Binnenfilter van Juwel zorgt voor veel vervuiling bij het schoonmaken van het filter. Een extern filter kan je gemakkelijker en zonder rotzooi schoonmaken.

waarom koop je een RIO 240. als je het buitenfilter eruit wil halen ?? moet zijn waarom koop je een RIO 240. als je het binnenfiltte eruit wil halen

als je het binnenfilter schoonmaakt tijdens een waterwissel van bijvoorbeelt 50 % valt dat echt wel mee je haalt namelijk alleen eruit wat droog staat , das trouwens altijd beter dan alles eruit

Juwel aquaria zijn niet zo heel duur (Vergeleken met andere merken), daarom kiezen mensen waarschijnlijk voor een Juwel aquarium.

Ik heb zelf ook een Juwel aquarium en heb daar ook het binnenfilter uitgehaald (Heeft wel 1 jaar gedraaid). Ik vond het filter toch niet toereikend genoeg en aangezien ik een visbestand had met zware vervuilers (L-nummers) koos ik voor een extern filter, de JBL 1500. Prima filters die JBL filters. Ook is zo'n intern filter een beetje lelijk en neemt het ruimte in beslag.

Als ik jou was zou ik gaan voor een pomp die 1500 liter per uur pompt (Bijvoorbeeld de JBL e1500). Wanneer het filter vol zit met filter materiaal en een beetje vervuild is pompt hij al lang niet meer 900 liter per uur, ik denk dat de stroming dan echt te min is. En mocht je in de toekomst toch nog eens een zwaarder bestand houden dan heb je een goed filter, een beetje overkill is helemaal niet erg.

Is ook maar subjectief, dat een interne filter lelijk is. Ik kan me er niet aan storen, aan een interne filter.

Dus eigenlijk is een buitenfilter niet echt nodig voor mijn bestand?

Ben natuurlijk een beginner, en als ik niet 100eu extra hoef uit te geven doe ik dat niet.

Als het echt nodig is voor de welvaart van de vissen oke, maar overbodige luxe is niet nodig.

Als ik alles uitreken zit ik nu al op de 600+ euro, met een filter erbij zit ik dan op 700+.

Een extern filter is best makkelijk,wil het ook niet overbodig noemen maar is zeker niet noodzakelijk.
Als je zelf tevreden bent over de rondstroming en de bak raakt niet vervuilt is het toch goed.

Ik vind van niet.Als je geen vol bestand hebt en gewoon regelmatig water ververst kan je primaEn ande volstaan met een binnenfilter, vind ik dan. Overigens, een reserve filter is altijd wel handig voor je weet maar nooit.

Azerox zei:
Dus eigenlijk is een buitenfilter niet echt nodig voor mijn bestand?

Ben natuurlijk een beginner, en als ik niet 100eu extra hoef uit te geven doe ik dat niet.

Als het echt nodig is voor de welvaart van de vissen oke, maar overbodige luxe is niet nodig.

Als ik alles uitreken zit ik nu al op de 600+ euro, met een filter erbij zit ik dan op 700+.

verstandig

voor de 100 euro koop je vele planten

zou zelf marktplaats goed in de gaten houden of je daar niet
een naar jouw zin aquarium kunt vinden

het aanbod is daar erg groot

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... distance=0

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

denk trouwens dat de 600+ de + wel wat groter word

Kijk eerst aan hoe je het met een interne filter vindt gaan. Bevalt het niet, dan kan je altijd nog voor extern kiezen.

Het zal tegen de 700 aan komen, dat klopt.

http://www.romberg.nl/producten/aquaria ... o-240.html

Niet op voorraad op dit moment, maar dat geeft niks komt binnenkort weer.

En ik heb nog even wat tijd om alles te verzamelen.

Tevens zal de bak eerst 3 weken draaien voordat er uberhaupt een vis in komt.

En daarna gaat het in stappen van weken dat ik bodem/mid/top toevoeg.

Komt helemaal goed, ga het dan ook eerst met de binnenfilter proberen.

Heb hier een zaak om de hoek die de eheim pro 3 heeft liggen, dus komt goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan