Wat is er nieuw

Juwel Rio 290 van Juwelfan

juwelfan

New member
Lid geworden
16 mei 2025
Leeftijd
47
Hier wil ik mijn aanstaande Juwel Rio 290 foto album starten. Vanaf begin tot niet het einde 🙂

Een stukje historie:

We hebben al jaren aquarium's. En het zijn altijd soort van projectjes geweest.
Elk bakje een andere bodem om te kijken hoe dat ging. Wel altijd met Osmose water met een di filter.
Van al die projectjes vond ik het Crystal red bakje (30 liter) wel het leukste.
Daar ging de kweek ook geweldig in.

IMG_8759.jpg

Ook nog een paar jaar een zoutwater bakje gehad van Red sea. Hartstikke leuk, en hartstikke duur. En toen ging er een zeekomkommer hemelen en was het feest voorbij.
IMG_1051.JPG
De jongste dochter vond dat geweldig toen ze nog heel klein was.

IMG_2285.JPG

Uiteindelijk mee gestopt. Was toch ook een flink apparaat in de kamer en maakte best wat lawaai. En besloten dat we een zoetwater aquarium toch leuker vonden dan een blauwe bak in de kamer.
Toen is er een 30 liter bakje gekomen voor Crystal Red garnalen.
Begonnen met een 30 tal garnalen. En na een paar jaar waren dat er heul veul.

IMG_8759.jpg

Ik deed zo weinig mogelijk in dat bakje. Wel wekelijks de waardes testen van de testers die er in mijn sera koffertje zit.
(gebruik ik nog steeds). Hoewel ik relatief weinig waarde hecht aan de waardes op zich hechte ik wel waarde om de waardes constant te houden.

Garnalen vonden we allebei wel leuk. Dus een bakje erbij voor in de keuken.

4C646E0E-3F60-4E3E-8BED-DA88CDF9B0F1.jpg

Daar ging een Akadama bodem in om te testen met voeding pillen. Verder beetje hetzelfde
Bakje heeft het nooit echt heel goed gedaan. Dus na een paar jaar ging daar de stekker uit
Gingen panda garnaaltjes in. Hebben nooit gekweekt. Die voelden zich daar niet thuis blijkbaar.
IMG_6083.JPG

nog een paar keer aangevuld. Waardes leken allemaal op die van de Crystal red bak.
Echter nooit gekweekt. Dus daar zijn we mee gestopt. Kregen we weer ruimte in de keuken.
Zogezegd ritueel verbrand 🙂

IMG_2787.jpeg
(kinder vakantie week 🙂 )

Volgend project (nog steeds gaande as we speak in mei 2025) , de Sulawesi garnalen.
Een bodem die de ph niet naar beneden brengt, gezien deze garnaaltjes op een ph van rond de 8 moeten zitten.
Omose water met Dennerle shrimp king om wat je eerst uit het water haalt met het osmose apparaat weer toe tevoegen....
Na een jaar mee gestopt, en overgestapt naar gewoon leiding water wel met seachem prime om eventueel schadelijke stoffen eruit te halen.
En dat bevalt tot heden heel erg goed.

IMG_6089.JPG

IMG_6087.JPG

Bakje doet het best goed. De kweek gaat traag. Als ik moet schatten is de populatie in een jaar tijd iets meer als verdubbeld. Toch zien we regelmatig een speldenkop zitten die driftig met de witte voetjes eten bij elkaar harkt.
Hebben daar ook de Sulawesi slakken bij. Dat zijn de komieken van de bak. klimmen langs het glas omhoog om vervolgens naar beneden te storten.

IMG_1012.jpeg

Toch tijd voor een nieuw begin.

Ik ben zelf fan van de Juwel Lido uitvoering, hoog en relatief diep en niet te breed.
Dus de keuze was zo goed als gemaakt om voor de Juwel Lido 200 te gaan.
Op de Juwel website gaan kijken wat ze allemaal hebben, en daar zag ik staan dat er een nieuwe Rio was. De Rio 290.
1 meter x 50 x 66 (lxb.h). Dat zag er interessant uit. 1 meter is wel breed. Toch gaan kijken hoe die er in het echt uit ziet.
En eigenlijk waren we gelijk verkocht. Persoonlijk vind ik het meer een Lido dan een Rio om te zien. Zelfs de kast is zoals een Lido met 2 deurtjes.
Maar goed, ik doe de marketing niet bij Juwel.

Dus dan ga je wat onderzoek doen. En ik ben helemaal geen Lampen koning, totaal niet zelfs. Echter zit er hetzelfde licht in als in de Rio 180. De Rio 290 is 16cm dieper.
Overal lees je dat de standaard Juwel verlichting Mwah Mwah is. Makkelijke planten moet kunnen.
Dat doet me een beetje sturen naar een extra verlichting in de bak bij te plaatsen.

Verder wil ik de aquasoil van Ada. Hier heb ik zelf het beste resultaat mee behaald in de verschillende bakjes als ik het vergelijk met andere, zoals Dennerle soil, Akadama inclusief voeding tabletten. Heb op dit moment een testje draaien met potgrond (organische) en een laag zand in een 30 liter bak. Maar vind dat bijzonder tegen vallen. Planten groeien wel, maar vind dat de planten groei niet zo geweldig is. Wellicht door het matige licht van de superfijn Qubic. Dus dat ga ik zeker niet gebruiken in een volgende bak.

Dus dat maakt het hardware boodschappen lijstje zoals het nu is :

1 x JUWEL RIO 290 inclusief meubel
1 x Chihiro Universal WRGB 1000
3x 9 liter Ada Amazonia ver2

Ik vind het zelf leuk om elke keer wat te kopen en niet alles in 1 keer.
Budget technisch ook fijn 🙂

Wat heb ik ondertussen.

Het meubel

IMG_1020.jpeg

De aquasoil.

IMG_1021.jpeg

Aquarium + Licht nog te gaan.

Het filter van Juwel blijft in het aquarium. Ben zeer te spreken over de Juwel filters.

Kortom we hebben er zin in.

Laatst bewerkt:
En besloten dat we een zoetwater aquarium toch leuker vonden dan een blauwe bak in de kamer
Dat vind ik nou ook. Het is mooi maar je huiskamer wordt er niet sfeervoller op 😀

Met het aanstaande aquarium ga ik gebruik maken van de EI overbemesting methode.
Deze methode nooit gebruikt. Weer wat te leren. Gezien ik toch wel van het water testen ben blijf ik testen om te kijken wat het precies wel of niet doet.

Met onderstaand zou ik een jaar vooruit moeten kunnen.

IMG_1031.jpeg

Met de +/- 50% waterwissel in de week kan ik de tuinplanten mooi blij maken.

Ben benieuwd naar je plannen.
Ik kende de Juwel Rio 290 nog niet. Maar hij geeft een hoop opties!

Zit je op de zaterdagavond even rustig naar het garnalen bakje te kijken en dan zie je toch weer babies.
Die witte stippen is baby voer. Tima basic pasta.
IMG_1042.jpeg

tja inzoomen met een iPhone word het beestje niet mooier van 🙁

IMG_1041.jpeg

Ik dacht die 290 zal wel een typefout zijn ipv 240…maar dus niet😆 Leuk formaat iig. Succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan