DaveB86
Well-known member
- Lid geworden
- 21 september 2012
Na een lange voorbereiding ben ik eindelijk zover om hier een foto-album te plaatsen van mijn nieuwe aquarium.
Begin februari werd de Juwel Rio 350 bij mij thuis afgeleverd en sindsdien ben ik bezig met de voorbereidingen.
Hierbij heb ik mij verdiept in de techniek (mijn doel was zoveel mogelijk techniek uit het aquarium te houden), ben ik bij Azaqua op bezoek geweest om een hardscape te maken en heb ik de dank aan de geweldige input van @Cornelius de dry-start methode gebruikt om een monte carlo tapijt en fissidens op het hout te groeien. Helaas is dat laatste mij niet gelukt, het eerste wel.
Mede dankzij de kennis en ervaring die @willem666 met mij heeft gedeeld ben ik erg tevreden met de eindopstelling die er nu staat.
De gebruikte techniek:
- Juwel Rio 350 aquarium
- Juwel Helialux spectrum led verlichtingsbalk incl. smart controller
- Oase biomaster 600 thermo filter met (op advies van @TonHageraats en @benvo ) een verlengde spray-bar om de doorstroming te verbeteren
- Co2 fles met inline CO2 atomizer van azaqua op de instroom
Hardscape:
- Power Sand Advance L
- Aqua Soil Amazonia light
- La Plata Sand
- Grey mountain stone
- Spiderwood
Beplanting:
- Anubias 'Petite'
- Cryptocoryne wendtii
- Cryptocoryne beckettii 'Petchii'
- Pogostemon helferi
- Staurogyne repens
- Helanthium 'Vesuvius'
- Hygrophila pinnatifida
- Rotala 'Vietnam H'ra'
- Rotala wallichii
- Ludwigia palustris
- Heteranthera zosterifolia
- Alternanthera reineckii 'Mini'
- Fissidens fontanus
- Taxiphyllum 'Spiky'
Zaken waar ik nu nog tegenaan loop:
- Het filter maakt nog wat herrie, mogelijk door de slangen die ergens tegenaan zitten, mogelijk door co2 die via het filter loopt. Dit moet ik nog verder onderzoeken.
- Los van andere algen tijdens de opstart-fase: Blauwalg dat ik sinds dag 1 van het volledig vullen zie ontstaan vanuit het zand. Ik ben bang dat dit in de dry-start weken daarvoor is ontwikkeld door het laagje water wat aanwezig moet zijn. Dit probeer ik nu dagelijks weg te halen. Hopelijk overwin ik het.
Bewoners moeten nog komen nadat de bak goed ingedraaid is. Wat er in ieder geval in gaat komen is een groep Crystal red garnalen A grade welke een kennis voor mij apart houdt. Verder ben ik nog aan het uitzoeken wat daar leuk bij gaat passen, liefst wat kleinere scholenvissen. Tips hiervoor zijn altijd welkom.
De foto's waar het uiteraard om gaat:
De hardscape
Het filter
De situatie na de dry-start en voor het beplanten van de rest
De huidige layout.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, of er nog tips zijn en wat jullie denken goede combinatie bewoners zijn bij de CR's
Begin februari werd de Juwel Rio 350 bij mij thuis afgeleverd en sindsdien ben ik bezig met de voorbereidingen.
Hierbij heb ik mij verdiept in de techniek (mijn doel was zoveel mogelijk techniek uit het aquarium te houden), ben ik bij Azaqua op bezoek geweest om een hardscape te maken en heb ik de dank aan de geweldige input van @Cornelius de dry-start methode gebruikt om een monte carlo tapijt en fissidens op het hout te groeien. Helaas is dat laatste mij niet gelukt, het eerste wel.
Mede dankzij de kennis en ervaring die @willem666 met mij heeft gedeeld ben ik erg tevreden met de eindopstelling die er nu staat.
De gebruikte techniek:
- Juwel Rio 350 aquarium
- Juwel Helialux spectrum led verlichtingsbalk incl. smart controller
- Oase biomaster 600 thermo filter met (op advies van @TonHageraats en @benvo ) een verlengde spray-bar om de doorstroming te verbeteren
- Co2 fles met inline CO2 atomizer van azaqua op de instroom
Hardscape:
- Power Sand Advance L
- Aqua Soil Amazonia light
- La Plata Sand
- Grey mountain stone
- Spiderwood
Beplanting:
- Anubias 'Petite'
- Cryptocoryne wendtii
- Cryptocoryne beckettii 'Petchii'
- Pogostemon helferi
- Staurogyne repens
- Helanthium 'Vesuvius'
- Hygrophila pinnatifida
- Rotala 'Vietnam H'ra'
- Rotala wallichii
- Ludwigia palustris
- Heteranthera zosterifolia
- Alternanthera reineckii 'Mini'
- Fissidens fontanus
- Taxiphyllum 'Spiky'
Zaken waar ik nu nog tegenaan loop:
- Het filter maakt nog wat herrie, mogelijk door de slangen die ergens tegenaan zitten, mogelijk door co2 die via het filter loopt. Dit moet ik nog verder onderzoeken.
- Los van andere algen tijdens de opstart-fase: Blauwalg dat ik sinds dag 1 van het volledig vullen zie ontstaan vanuit het zand. Ik ben bang dat dit in de dry-start weken daarvoor is ontwikkeld door het laagje water wat aanwezig moet zijn. Dit probeer ik nu dagelijks weg te halen. Hopelijk overwin ik het.
Bewoners moeten nog komen nadat de bak goed ingedraaid is. Wat er in ieder geval in gaat komen is een groep Crystal red garnalen A grade welke een kennis voor mij apart houdt. Verder ben ik nog aan het uitzoeken wat daar leuk bij gaat passen, liefst wat kleinere scholenvissen. Tips hiervoor zijn altijd welkom.
De foto's waar het uiteraard om gaat:
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, of er nog tips zijn en wat jullie denken goede combinatie bewoners zijn bij de CR's
Laatst bewerkt: