Wat is er nieuw

Juwel Rio 350 van DaveB86

DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Na een lange voorbereiding ben ik eindelijk zover om hier een foto-album te plaatsen van mijn nieuwe aquarium.

Begin februari werd de Juwel Rio 350 bij mij thuis afgeleverd en sindsdien ben ik bezig met de voorbereidingen.

Hierbij heb ik mij verdiept in de techniek (mijn doel was zoveel mogelijk techniek uit het aquarium te houden), ben ik bij Azaqua op bezoek geweest om een hardscape te maken en heb ik de dank aan de geweldige input van @Cornelius de dry-start methode gebruikt om een monte carlo tapijt en fissidens op het hout te groeien. Helaas is dat laatste mij niet gelukt, het eerste wel.
Mede dankzij de kennis en ervaring die @willem666 met mij heeft gedeeld ben ik erg tevreden met de eindopstelling die er nu staat.

De gebruikte techniek:
- Juwel Rio 350 aquarium
- Juwel Helialux spectrum led verlichtingsbalk incl. smart controller
- Oase biomaster 600 thermo filter met (op advies van @TonHageraats en @benvo ) een verlengde spray-bar om de doorstroming te verbeteren
- Co2 fles met inline CO2 atomizer van azaqua op de instroom

Hardscape:
- Power Sand Advance L
- Aqua Soil Amazonia light
- La Plata Sand
- Grey mountain stone
- Spiderwood

Beplanting:
- Anubias 'Petite'
- Cryptocoryne wendtii
- Cryptocoryne beckettii 'Petchii'
- Pogostemon helferi
- Staurogyne repens
- Helanthium 'Vesuvius'
- Hygrophila pinnatifida
- Rotala 'Vietnam H'ra'
- Rotala wallichii
- Ludwigia palustris
- Heteranthera zosterifolia
- Alternanthera reineckii 'Mini'
- Fissidens fontanus
- Taxiphyllum 'Spiky'

Zaken waar ik nu nog tegenaan loop:
- Het filter maakt nog wat herrie, mogelijk door de slangen die ergens tegenaan zitten, mogelijk door co2 die via het filter loopt. Dit moet ik nog verder onderzoeken.
- Los van andere algen tijdens de opstart-fase: Blauwalg dat ik sinds dag 1 van het volledig vullen zie ontstaan vanuit het zand. Ik ben bang dat dit in de dry-start weken daarvoor is ontwikkeld door het laagje water wat aanwezig moet zijn. Dit probeer ik nu dagelijks weg te halen. Hopelijk overwin ik het.

Bewoners moeten nog komen nadat de bak goed ingedraaid is. Wat er in ieder geval in gaat komen is een groep Crystal red garnalen A grade welke een kennis voor mij apart houdt. Verder ben ik nog aan het uitzoeken wat daar leuk bij gaat passen, liefst wat kleinere scholenvissen. Tips hiervoor zijn altijd welkom.

De foto's waar het uiteraard om gaat:

Hardscape.jpg
De hardscape

Filter.jpg
Het filter

Dry-start1.jpg
De situatie na de dry-start en voor het beplanten van de rest

Situatie 19-5.jpg
De huidige layout.

IMG_20190518_211543.jpg
IMG_20190519_110620.jpg
IMG_20190519_110648.jpg
IMG_20190519_110701.jpg
IMG_20190519_110720.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, of er nog tips zijn en wat jullie denken goede combinatie bewoners zijn bij de CR's

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de complimenten, dit is de eerste echte scape die ik heb proberen te maken en ik heb in de afgelopen maanden weer aardig wat bijgeleerd. Voor nu is het nog even veel waterwissels en algen verwijderen. Als de waardes volgende week ook nog stabiel zijn ga ik de CR's halen.

Prachtig!

Heb je een atomizer?
Hoe bevalt het? Zie je nog veel mist?

Ik heb de Inline atomizer van Azaqua.
Deze heb ik nu aangesloten op de inlaat van het filter, hierdoor heb ik geen mist en de continue test kleurt groen dus werken doet het.

Ik ben alleen nog niet tevreden, ik heb het idee dat er continue co2 ophoopt in het filter. Dus ik ga binnenkort ook nog proberen om de atomizer te verplaatsen naar de uitstroom om te zien hoe erg de mist is (die zie ik liever niet). Als alternatieve optie heb ik nog een oud JBL filter staan waar ik de atomizer wellicht nog naar kan verplaatsen. Dus een compleet antwoord op je vraag kan ik nog niet geven ;-)

Ik heb de Inline atomizer van Azaqua.
Deze heb ik nu aangesloten op de inlaat van het filter, hierdoor heb ik geen mist en de continue test kleurt groen dus werken doet het.

Ik ben alleen nog niet tevreden, ik heb het idee dat er continue co2 ophoopt in het filter. Dus ik ga binnenkort ook nog proberen om de atomizer te verplaatsen naar de uitstroom om te zien hoe erg de mist is (die zie ik liever niet). Als alternatieve optie heb ik nog een oud JBL filter staan waar ik de atomizer wellicht nog naar kan verplaatsen. Dus een compleet antwoord op je vraag kan ik nog niet geven ;-)

De jbl filters gaan "boeren" als je daar co2 door heen doet. Ik heb het al eens geprobeerd door een co2 diffuser bij de filterinlaat te hangen.

Hele gave scape! Mooie school kleine visjes zal zeker gaaf zijn. Hier op het moment een school sundadanio's bij mijn cr zwemmen. Gaat prima samen en heb meer dan voldoende kleintjes. Ook knallen de vissen echt uit de bak met de blauwe gloed die ze hebben. Galaxy's zouden ook gaaf zijn, alleen die zijn vaak wel wat prijziger

Mooie scape hoor! Hopelijk kun je de blauwalgen overwinnen.

De blauwalg is wel een dingetje hoor 🙁 Dat is inmiddels een dagelijkse uitdaging om te verwijderen maar we houden vol. De overige algen laat ik meer met rust omdat ik verwacht dat dit zijn draai wel gaat vinden wanneer de bak verder ingedraaid is. De waterwaardes zijn vanaf dag 1 goed, ik verwacht dat dit komt doordat er al een goed tapijt gegroeid was voordat de bak gevuld werd. Om de bak een klein zetje te geven heb ik een paar van mijn beste vrienden overgezet, de japonica garnaal, ze kunnen hun lol op!

Garnaal 1.jpg
Garnaal 2.jpg

Na een weekendje weg en de bak daarmee 2 dagen niet aangeraakt te hebben was ik gisteren blij verrast naar hoe het eruit zag. De bak draait goed, de blauwalg blijft aardig onder controle en de aanwezige Japonica's doen heel erg goed hun best.

De Fissidens slaat op verschillende plekken ook aan en daar ben ik, na de mislukte dry-start, erg blij mee 🙂

Wel heb ik een vraag aan jullie wat verstandig is m.b.t. de blauwalg. Het zandstrand is door het wegzuigen van de blauwalg erg verminderd, dit wil ik dus weer aanvullen met nieuw zand. Is het dan verstandiger om al het oude zand te verwijderen om alle restjes blauwalg die er mogelijk nog in zitten te verwijderen?

Fissidens.jpg
Top.jpg

Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn we een week verder en was ik genoodzaakt een uitstapje te maken in een ander topic.

Gelukkig lijken alle problemen nu opgelost en kan de bak weer stabiliseren met een goed niveau co2. Omdat het hier om een foto-album gaat is het weer hoog tijd voor een update. Hierbij een totaaloverzicht van zaterdag:

Totaal 20190601.jpg

Inmiddels ben ik zo goed als van alle algen af. Het blauwalg zie ik nog minimaal en haal het nog dagelijks weg, op een van de stenen zit het nog wel en dat krijg ik er niet echt lekker af. De garnalen hebben er inmiddels voor gezorgd dat het zand achterin bedolven is met soil, daar moet ik nog even wat aan doen maar dat komt wanneer ik het zand weer ga aanvullen.

Zondag heb ik rechts achterin de bak de Heteranthera zosterifolia vervangen voor een groepje Alternanthera reineckii 'Mini' om ook in het rechter deel wat meer rode planten te krijgen.

Alternanthera reineckii Mini.jpg

Goed om te horen dat je de problemen onder controle hebt :thumbs:

Even weer een kleine update, ik lijk een tekort aan voedingsstoffen te hebben, er zijn namelijk twee plantjes die het niet goed doen.

De Heteranthera zosterifolia en de Alternanthera reineckii 'Mini'

Ze krijgen gaten in de bladeren en breken af. Hieronder twee foto's ervan. Wat ik erover kan vinden is een fosfaat (po4) tekort en na testen met een nieuwe druppeltest hiervoor blijkt dat dit ook niet aanwezig is in mijn bak.

IMG_20190612_222527.jpg
IMG_20190612_222544.jpg

Mijn huidige waardes na 1 week geen waterwissel:

ph 6.5 - 7
no2 0.0
no3 5-10
po4 0.0
nh3 0.0
gh 7
kh 5

Getest met een testset van colombo druppeltest. Zien jullie hierin nog meer wat niet helemaal goed is voor een goede plantengroei?
Heeft iemand overigens een beeld bij waarom po4 niet aanwezig is in mijn bak? Meestal hoor je van een overschot en niet een tekort.

Ik denk dus zelf dat ik iets van easylife fosfo moet halen om de po4 te verhogen of zijn er andere opties?

In de overige planten zie ik geen gaten, de groei gaat echter niet bijzonder snel maar dat ligt uiteraard ook aan de planten die ik gekozen heb.

Voor bovenstaande even een apart topic gestart, dat lijkt me beter.
https://aquaforum.nl/threads/po4-tekort-bladeren-breken-af.163821/
Voor hier weer een mooi plaatje: Inmiddels heb ik de Crystal Reds opgehaald die ik gereserveerd had. Wat een prachtige beestjes zijn dat toch 🙂
50 stuks, op normale momenten zie je er ongeveer 10 als je de bak even snel scant, ze mogen dus nog even wat voortplanten!

Zoals ook te zien slaan er toch meer plekjes Fissidens mos aan op het hout (de kleine losse plukjes), waarschijnlijk toch resten uit de dry-start! Erg blij mee!

CR.jpg

Hoera momentje! Ik heb gisteren zowaar al twee zwangere CR garnalen gevonden :smitten:

Hierbij een op de foto, helaas een erg onduidelijke omdat ik deze snel gemaakt heb voor de schoonmaak, maar je ziet de eitjes zitten!

zwanger.jpg

Ben benieuwd hoe lang het nog zal duren voordat er kleintjes rondzwemmen.

Mijn voer is overigens bijna op, heeft iemand van jullie goede ervaring met voer voor CR garnalen? Welk merk/soort kan ik ze gaan geven?
Catappa bladeren zijn besteld via Ali zodat ik die ook kan geven.

Zelf koop ik vaak een paar soortjes en stamp deze wat met een vijzel en meng het waardoor er ook stofvoer bij zit en je gelijk een goede mix hebt.

Slim idee zo'n probeerpakket! Dan kan ik inderdaad zien waar ze wel en waar ze niet op afkomen. Fijnstampen doe ik nu inderdaad ook al deels zodat er altijd wat stofvoer meegaat de bak in.

Vandaag weer wat leuke foto's kunnen schieten, ik heb alleen maar mijn mobiel om ze mee te maken, moet nog eens uitzoeken of ik wat aan de instellingen kan doen om mooiere foto's te maken.

Een van de zwangere garnalen:
Zwanger.jpg

Een SS gradatie CR gevonden, volgens mij de enige:
SS gradatie.jpg

Het fissidens mos begint te groeien op een aantal stenen:
Fissidens op steen.jpg

En ook gaat het lekker op het hout:
Fissidens op hout.jpg

Ook is het probeerpakket voer binnen, het eerste voer (compleet) een beetje gegevens en de Japonica garnalen gingen er direct mee van door 🙂 pas nadat die er klaar mee waren konden de CR erbij (met uitzondering van een paar heldhaftige die er al eerder bij zaten) :thumbs:

Even weer een kleine update, ik lijk een tekort aan voedingsstoffen te hebben, er zijn namelijk twee plantjes die het niet goed doen.

De Heteranthera zosterifolia en de Alternanthera reineckii 'Mini'

Ze krijgen gaten in de bladeren en breken af. Hieronder twee foto's ervan. Wat ik erover kan vinden is een fosfaat (po4) tekort en na testen met een nieuwe druppeltest hiervoor blijkt dat dit ook niet aanwezig is in mijn bak.

Bekijk bijlage 274505 Bekijk bijlage 274506

Mijn huidige waardes na 1 week geen waterwissel:

ph 6.5 - 7
no2 0.0
no3 5-10
po4 0.0
nh3 0.0
gh 7
kh 5

Getest met een testset van colombo druppeltest. Zien jullie hierin nog meer wat niet helemaal goed is voor een goede plantengroei?
Heeft iemand overigens een beeld bij waarom po4 niet aanwezig is in mijn bak? Meestal hoor je van een overschot en niet een tekort.

Ik denk dus zelf dat ik iets van easylife fosfo moet halen om de po4 te verhogen of zijn er andere opties?

In de overige planten zie ik geen gaten, de groei gaat echter niet bijzonder snel maar dat ligt uiteraard ook aan de planten die ik gekozen heb.
Prima bak!
Er zijn poeders beschikbaar wanneer je fosfaat niveau verhoging wil. In jou geval mag er wel wat toegevoegd worden.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen

Kleine update, de Catappa bladeren die ik had gekocht zijn totaal niet in trek bij de garnalen. Ze kijken er niet naar om, eten er niet van, niks.
Komkommer werd ook totaal genegeerd, stokje spaghetti daar-en-tegen was zeer populair 🙂

eten1.jpg
eten2.jpg

Het droogvoer pakket wat ik heb gekocht bevalt ze ook goed, de ene smaak komen ze direct op af, de ander duurt wat langer. Sommige zijn erg eenvoudig te verpulveren tot stof, de ander niet. Dus al met al een perfect advies van jullie om dit te proberen, weet ik straks waar ik een grotere hoeveelheid van kan kopen.

Wat ik wel lastig vind is bepalen hoeveel ik moet geven. Als ik een staafje eten van zeg 1,5 cm kapot breek in 4 delen, gooi ik er 3 delen in en het laatste deel verpulver ik tot stof. Die 3 delen worden vaak snel door de Japonica garnalen gepakt en die zwemmen ermee weg de 'bosjes' in. Ik weet dus niet goed hoe snel het op is. Iemand advies hierin? :help:

Verder groeien alle planten goed, mooie kleuren en vormen. Erg tevraden tot nu toe. Het zandstrand is nog een uitdaging, gaatjes tussen de stenen opvullen om te voorkomen dat de soil ertussendoor valt... :juggle:

de Catappa bladeren die ik had gekocht zijn totaal niet in trek bij de garnalen. Ze kijken er niet naar om, eten er niet van, niks.
Komkommer werd ook totaal genegeerd, stokje spaghetti daar-en-tegen was zeer populair 🙂
Soms moeten ze het leren eten of is er lekkerder eten waar ze zich te goed aan kunnen doen, spaghetti en andere pasta's zijn niet goed voor ze, daar kunnen ze vervelling problemen mee krijgen door een teveel aan eiwitten !

daar kunnen ze vervelling problemen mee krijgen door een teveel aan eiwitten !
😳 dan was dat de eerste en laatste keer! Bedankt voor je reactie. Ik zal de bladeren blijven aanbieden, kijken of ze het leren eten. Verder voed ik dus om de dag een staafje van ong. 1.5 cm droogvoer.

Voeren is altijd een beetje een gok, goed kijken of er nog wat blijft liggen, en aanbieden zo groot de groep is, bladen kunnen altijd en daar eten ze vaak van, Cattapa is wat harder dus zullen ze pas later aan beginnen, maar laat het gerust altijd in de bak, zelf als ze er niet van eten is het goed voor ze.

Poeh, dat klinkt heftig. Hopelijk heeft die ene sliert in mijn aquarium niet zo'n groot effect. Vanavond is het weer tijd voor een waterverversing, schoonmaak, snoeibeurt en toevoeging van plantenvoeding. Ik zal nog even goed zoeken of ik nog resten kan vinden (waarschijnlijk al wel opgelost). Heeft het toegevoegde waarde (tegen de slechte effecten) als ik wat Easy-life filter medium toevoeg?

Deze week de onderkastjes voorzien van ikea led verlichting die aanspringt wanneer de deur opent. Erg handig in die donkere ruimtes, kan ik iedereen aanbevelen.
39368.jpg

Planten groeien verder goed, de nieuwe voeding lijkt zijn werk te doen, voor de liefhebbers hier een aantal foto's van de verschillende planten.
Als iemand tips heeft over iets in de foto's wat opvalt en beter kan hoor ik die graag!

- Micranthemum sp. Monte Carlo, zoals jullie zien is deze weer aan een goede snoeibeurt toe.
IMG_20190707_093515.jpg

- Anubias 'Petite' krijgt langzaam aan meer volume:
IMG_20190711_204123.jpg

- Cryptocoryne wendtii staat op een (gedeeltelijke) schaduwplek onder het hout en dat doet hem goed:
IMG_20190711_204211.jpg

- Cryptocoryne beckettii 'Petchii' groeit langzaam aan de rand van het aquarium maar hij doet het prima:
IMG_20190711_204057.jpg

Heel stom maar qua plantje haal ik bovenstaande twee misschien door elkaar, ze lijken erg veel op elkaar behalve dat de één een stuk kleiner is.

- Pogostemon helferi vind ik een van de leukste plantjes ertussen en begint nu in de hoogte te groeien. Deze staat op verschillende plekken door het aquarium:
IMG_20190711_204049.jpg

- Staurogyne repens staat rechts op de voorgrond, duurde even voordat die wat voller werd maar dat begint inmiddels ook dicht te groeien:
IMG_20190711_204133.jpg

- Hygrophila pinnatifida, erg mooie bladeren, deze worden echter behoorlijk lang waardoor ze op sommige voorgrond plekken wat minder goed passen, op deze foto links te zien.
- Rotala 'Vietnam H'ra' - groeit langzaam maar wel vol en met mooie rode punten, rechts van het midden op deze foto te zien.
- Taxiphyllum 'Spiky' mos groeit ook lekker vol op de "basisplaat" van de twee stukken hout. Dit hou ik bewust wat langer zodat de garnalen daar voedsel kunnen vinden.
IMG_20190711_204238.jpg

- Heteranthera zosterifolia groeit het snelste en is als achtergrondplant met zijn fel groene kleur een aanrader
- Ludwigia palustris, de rode linksachter, groeit ook snel en blijft mooi donker van kleur. Deze heb ik nu ook rechtsachter in de bak gezet:
IMG_20190711_204114.jpg

- Rotala wallichii heeft het nog wat moeilijker, groeit wel, maar nog niet zo vol rood als ik op sommige andere foto's tegenkom:
IMG_20190711_204215.jpg

- Alternanthera reineckii 'Mini', deze redt het niet goed met de huidige instellingen van verlichting en co2. Het beetje wat over is laat ik nog even zitten om te kijken of het met de nieuwe plantenvoeding nog aan slaat, anders zal ik dat moeten gaan vervangen.
IMG-20190712-WA0002.jpg

- Fissidens fontanus doet het fantastisch, langzaam aan begint het spiderwood en de stenen er mee vol te groeien, steeds meer plukjes zijn zichtbaar
IMG_20190711_204220.jpg

- Eleocharis acicularis /naaldgras blijft het ook aardig doen, geplaatst op een aantal plekken langs de stenen. Zoals te zien lijkt 1 deel met wortels boven de grond te zweven, dat is niet goed, ga ik na het snoeien van de monte carlo vanavond iets aan doen.
IMG_20190619_190908.jpg

- Helanthium 'Vesuvius', ook een leuke krullende spriet op verschillende plekken in het aquarium, op verschillende van bovenstaande foto's te vinden als je goed kijkt 🙂

Hopelijk heeft die ene sliert in mijn aquarium niet zo'n groot effect.
Denk het niet, zou me er niet te druk over maken. Heb zelf in het verleden regelmatig spaghetty aan m'n garnalen gegeven en nooit nadelige gevolgen gezien. Andere mensen kunnen hier natuurlijk andere ervaringen mee hebben.

Denk het niet, zou me er niet te druk over maken. Heb zelf in het verleden regelmatig spaghetty aan m'n garnalen gegeven en nooit nadelige gevolgen gezien. Andere mensen kunnen hier natuurlijk andere ervaringen mee hebben.
Een sliertje zal zeker geen kwaad kunnen, maar het zelfde als bij mensen, teveel is niet goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan