350 liter Zuid-Amerika van sander058


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
Hallo allemaal, eindelijk kan ik weer!! Ik heb in april vorig jaar mijn aquarium verkocht omdat we gingen verhuizen. Nu de drukte voorbij is en mijn opleiding ten einde loopt kan ik eindelijk weer bezig met de hobby! ik heb altijd een Juwel RIO 180 gehad en een garnalen bakje maar de garnalen heb ik verkocht. de bak heb ik nog wel maar is momenteel leeg.

ik heb erg getwijfeld tussen de RIO 350 van juwel en de aquatlantis fusion. Die laatste wordt niet meer gemaakt en is een nieuwe lijn voor terug gekomen. iI de kwaliteit zijn ze beter dan de juwel maar hiervoor heb ik ook een juwel gehad en altijd veel plezier van gehad. die kwaliteit is ook te zien in de prijs maar uiteindelijk toch besloten om voor de RIO te gaan omdat deze ook mat zwart is en de aquatlantis allemaal in hoogglans tenzij je voor een "patroon" gaat.

ik hoop dat het aquarium vrijdag bezorgd wordt vanuit de LFS want heb gelijk alles weer in huis gehaald. Ik kon het niet laten

Ik heb diverse stukken hout besteld en dragon stone. Ik wil het aan de linkerzijde wat dichtbegroeid hebben met takken die hier uitschieten met mos erop dit mos wil ik dan laten doorgroeien op de dragon stones. Ook heb ik gelijk maar weer een nieuwe druppel testkit besteld en alle andere benodigdheden.

De filters had ik nog staan het gaat hier om een JBL greenline E701 en E902. hiervoor heb ik voor de zekerheid alle rubbers besteld en deze ga ik vervangen. Misschien dat ik in de toekomst nog de E701 vervang voor een Eheim maar wil eerst eens zien hoe dit gaat. Ook heb ik nog een CO2 installatie maar moet de fles hier nog even voor vullen.

Ik kan niet wachten om op te starten en zal jullie op de hoogte houden. Wat ik nog niet weet is een mogelijk visbestand. heb je goede suggesties voor een aquarium van 350 liter met de maten 120 x 50 x 60 dan hoor ik het graag :)
 
suggesties heb ik genoeg maar de vraag is wat jij wil
gezeldschapsbak met planten
malawi
biotoop
..
welke vissen vind je mooi, interessant...?
 
suggesties heb ik genoeg maar de vraag is wat jij wil
gezeldschapsbak met planten
malawi
biotoop
..
welke vissen vind je mooi, interessant...?
ik heb voorheen een Zuid-Amerika biotoop gehad. Zelf vind ik maanvissen erg mooi maar ik lees veel verhalen over koppeltjes vormen uitselecteren etc. en weet niet of ik daar heel veel zin in heb. Ik vond zelf de pauwooggrondels erg leuk en de roodkopzalmpjes. Ik hou wel van kleur maar ook dat het niet allemaal wild door elkaar zwemt ik heb liever dat de bak wat minder vol zit en dat het rustig oogt dan de bak maximaal vol met vis.

Malawi erg mooie vissen maar ik vind de sfeer van de bak met weinig planten niet zo. dus ik denk dat het meer richting een gezelschapsbak gaat met een mooie aquascape.
 
ik heb erg getwijfeld tussen de RIO 350 van juwel en de aquatlantis fusion. Die laatste wordt niet meer gemaakt en is een nieuwe lijn voor terug gekomen. iI de kwaliteit zijn ze beter dan de juwel maar hiervoor heb ik ook een juwel gehad en altijd veel plezier van gehad. die kwaliteit is ook te zien in de prijs maar uiteindelijk toch besloten om voor de RIO te gaan omdat deze ook mat zwart is en de aquatlantis allemaal in hoogglans tenzij je voor een "patroon" gaat.

Het wordt toch een Aquatlantis, de RIO350 was gister nog op voorraad maar vandaag niet meer. als compensatie wouden ze de Aquatlantis Volga 350 (nieuwe lijn van Aquatlantis) aanbieden. Ook nog tegen een zeer scherpe prijs en geen bezorgkosten! Het mooie van deze bak is ook nog dat ik waarschijnlijk de led verlichting kan aansturen met een TC420!
 
Heb je een link Sander want ik kan hem niet vinden.
 
Zelfs op Aquatlantis hun site niet en daar staat de Fusion nog bij. Mag ik vragen bij wie je hem koopt?
 
Ja ik zie hem maar die is niet in zoveel kleuren te koop als de Fusion. Wat me ook opvalt is de led want ik heb de Fusion 120 met 2x 52W led. Ik ben geen expert maar jij hebt 2x19W en dat is zeg maar 38W dus net over de 10W per liter en of dat voor wat moeilijkere planten genoeg is weet ik niet. Ik heb hier de led half ongeveer dus al met al zo n 52W en dat is al geen zee van licht. Misschien moet je eens hier informeren of 2x19W voldoende is. Vooral ook omdat de bak net als de mijne vrij hoog is.
Frits bezorgt ook en geeft goede service en persoonlijk zou ik dan daar kopen en hij gaat mee met internetprijzen van elders.
 
Ja ik zie hem maar die is niet in zoveel kleuren te koop als de Fusion. Wat me ook opvalt is de led want ik heb de Fusion 120 met 2x 52W led. Ik ben geen expert maar jij hebt 2x19W en dat is zeg maar 38W dus net over de 10W per liter en of dat voor wat moeilijkere planten genoeg is weet ik niet. Ik heb hier de led half ongeveer dus al met al zo n 52W en dat is al geen zee van licht. Misschien moet je eens hier informeren of 2x19W voldoende is. Vooral ook omdat de bak net als de mijne vrij hoog is.
Frits bezorgt ook en geeft goede service en persoonlijk zou ik dan daar kopen en hij gaat mee met internetprijzen van elders.
bedankt voor de input! ik ga hier zeker even naar kijken. Ik had de juwel rio ook besteld via frits kuiper zij kwamen met dit alternatief omdat die niet voorradig was. nu blijkt alleen wel dat deze ook niet meer voorradig is en dat het dus wachten wordt tot begin maart voor ik kan opstarten :( ik vind het design wel mooier dan die van juwel en de kleuren maken me niet zoveel uit omdat ik toch voor de zwarte was gegaan :LOL:
 
Ok, ja zelf zou ik voor Frits gaan want als er iets is dan zit je dichtbij en die komen hem ook brengen en installeren als je dat wil. Ik zou er ook wel een Luminus controller bij lospeuteren want de heb ik er destijds ook gratis bijgekregen;)).
 
De eerste spulletjes zijn binnen. Ik ben van plan om de filters aan de sluiten met een heel kleinstukje flexibele buis en de rest allemaal vast met een aftakking om waterwissels te doen door een tuinslang met een gardena koppeling. Ik heb dit bij verschillende mensen gezien op het forum en lijkt me er makkelijk en netjes. Ook heb ik een "grind" raster gehaald waar ik de stenen op zet en 75kg filterzand, ik hoop dat dit genoeg gaat zijn anders wordt het in deze tijd weer een bestelling doen en wachten

IMG_20210210_171421.jpg
IMG_20210210_171336.jpg
 
Inmiddels het hout ook al binnen, staat mooi water op te nemen in een bak en alvast even wat geprobeert en proef stukjes gemaakt

16131627466121509499350298494796.jpg
 
Ja ik zie hem maar die is niet in zoveel kleuren te koop als de Fusion. Wat me ook opvalt is de led want ik heb de Fusion 120 met 2x 52W led. Ik ben geen expert maar jij hebt 2x19W en dat is zeg maar 38W dus net over de 10W per liter en of dat voor wat moeilijkere planten genoeg is weet ik niet. Ik heb hier de led half ongeveer dus al met al zo n 52W en dat is al geen zee van licht. Misschien moet je eens hier informeren of 2x19W voldoende is. Vooral ook omdat de bak net als de mijne vrij hoog is.
Frits bezorgt ook en geeft goede service en persoonlijk zou ik dan daar kopen en hij gaat mee met internetprijzen van elders.

Het aquarium staat inmiddels op de site van aquatlantis en in de handleiding staat dat deze geleverd wordt met 2x 52 Watt dus dat moet goed komen!
 
het aquarium is nog niet binnen maar wel volop aan het voorbereiden. inmiddels is de CO2 reactor gemaakt en heb ik alle koppelingen en scape materialen binnen. ook is het visbestand bekend en deze wordt als volgt met dank aan een AF lid!
1615326222001.png

1615326251162.png

1615326284363.png

1615326306784.png
 
Die Nannostomussen heb ik ook en dat is een echte aanrader!
Geweldig mooie visjes en interessant gedrag
Succes met je bak!
 
Die Nannostomussen heb ik ook en dat is een echte aanrader!
Geweldig mooie visjes en interessant gedrag
Succes met je bak!
ik ben benieuwd, als ik zo de filmpjes van alle vissen bekijk moet het een erg leuk bestand gaan worden :D
 
ik ben benieuwd, als ik zo de filmpjes van alle vissen bekijk moet het een erg leuk bestand gaan worden :D
Zeker, als ze het een beetje naar hun zin hebben kleuren de mannetjes mooi rood en gaan ze met elkaar 'strijden'. Ik heb in m'n thread ook een filmpje van m'n bak en daar zijn ze ook wel te zien. Ze zijn bijna meer een 'eye catcher' dan m'n maanvissen.
 
Gister ineens gebeld dat het aquarium binnen was en dat ze hem in de middag al konden bezorgen! Na het in elkaar zetten en waterpas zetten met ringen een slachtoffer gevonden die met mij de bak erop kon tillen. Wat een zwaar ding 😅

En zie hier het resultaat:
IMG-20210408-WA0017.jpeg


De volga lijn is echt een super mooi aquarium lijn! De afwerking is tof! Ook was ik bang dat ze de 19 watt led balken bij leverde zoals ze op veel sites te koop staan. Gelukkig hebben ze de bak geleverd met 2 x 52 watt. Nu kan het inrichten en buizen plaatsen beginnen
 
Mooie bak Sander en veel plezier ervan natuurlijk.
 
Ja daar kun je wel wat mee 😁 . Wel oppassen zo te zien dat niet iemand ooit de deur erachter hard opengooit. Verder veel succes, benieuwd wat je ervan gaat maken.

Gr
Stefan
 
Ja daar kun je wel wat mee 😁 . Wel oppassen zo te zien dat niet iemand ooit de deur erachter hard opengooit. Verder veel succes, benieuwd wat je ervan gaat maken.

Gr
Stefan
Ik zag het vandaag ook inderdaad, heb gelijk een deurstopper besteld 😅
 
Gave bak! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
 
Heel gaaf! Mooie pasmaat tegen die muur! Toeval of?
Haha de muur is 129 en links zit een stopcontact dus er past precies een 1,20 tussen. Mocht van de vriendin geen 1,50 werd te breed dus ben de hoogte in gegaan voor de liters 😅 ze komt er net bovenuit
 
Eerste leidingen verlijmd voor het eerste filter en de co2 reactor. Alleen de verkeerde beugels gehaald voor de reactor. Gevalletje verkeerde zakje in het verkeerde schap 😅
IMG20210411130935.jpg
 
Het hout zit erin en er zijn 2 nieuwe filters gekomen. De oude lekte en de andere was te klein. Ondertussen het hout erin met mos erop het lijkt nog erg kaal maar de planten moet ik nog bestellen en dan kan het echte indraaien goed beginnen.
IMG20210418171727.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welke filters komen of zitten er nu op Sander?
 
Daar waren de plantjes dan! een heleboel. alles is geplant en de plantenvoeding is weer gemaakt dus het echte wachten kan nu gaan beginnen. ik hoop dat de achterste planten mooi op lengte komen en ga ze dan trapsgewijs snoeien van rechts naar links. Ook ga ik nog wat dragon stone stuk slaan om het wat natuurlijker te doen ogen dan alleen het zand.
1.jpg
2.jpg


ook ben ik denk ik wel tevreden met mijn co2 reactor die de bubbels ongeveer 10 cm naar beneden voert met de stroming mee en daar blijven rond dwarrelen tot ze opgelost zijn. ik heb er even een filmpje bijgevoegd voor de ervaringsdeskundigen.
 
Flinke hoeveelheid! Nu geduld tot het allemaal gewend is. Bewoners blijven hetzelfde? Of ga je daar ook in wisselen
 

Terug
Bovenaan