Juwel rio 350


C

Caedmon88

Guest
Hallo allemaal!

Na een aantal jaar met veel plezier van mijn 60 liter aquarium genoten te hebben, ben ik nu overgeschakeld naar een Juwel Rio 350 met bijbehorend meubel. In eerste instantie wou ik er een Malawi aquarium van maken maar het ging zonde zijn om mijn huidige vissen niet mee over te kunnen zetten (kleine maanvis, guppies, 2 zwaarddragers en een cory). Daarom hebben we gekozen voor een semi-malawi setup (rotsen) maar toch met voldoende planten, om eventueel later nog gemakkelijk naar malawi's te kunnen overstappen. Het is de eerste keer dat ik een dergelijk groot aquarium met extra techniek heb. Hieronder een overzicht van de componenten:

  • aquarium: Juwel Rio 350
  • pomp: Juwel eccoflow 1000 (standaard)
  • filter: standaard toebehoren, wordt in toekomst nog uitgebreid maar moet ik nog in verdiepen
  • verlichting: juwel multilux ledbalk (standaard) met day en nature ledbuizen (standaard)
  • CO2: JBL Proflora M503 met PH touch (stond niet op mijn planning maar bij toeval goedkoop tweedehands kunnen aankopen). Ondertussen al extra taifun tussenstokken gekocht aangezien de verkregen taifun reactor slechts 19cm was.
  • bodem: filterzand 0,4-0,8 met op de bodem een grindmat van 3cm hoog type Nidagravel (gewichtsverdeling rotsen)
  • stenen: Ardenner breuksteen en rivierkeien van bij lokale tuinhandel

Momenteel is het aquarium reeds 3 dagen aan het indraaien met de standaard Juwel Bioboost, ik denk er aan om eind deze week nog extra bacteriën (Dennerlo Bacto Elexir) aan toe te voegen samen met wat visvoeder om alles goed op te starten.

Wat betreft de CO2: momenteel staat dit overdag (via tijdschakelaar)open en is het systeem nog niet aangesloten op de PH touch. Momenteel heb ik me nog niet verdiept in bellen tellen en CO2 meten (alhoewel de CO2 voldoende zou zijn volgens continumeter) aangezien er nog geen vissen in het aquarium zitten. Daarom denk dat het wel OK is om genoeg (of teveel) CO2 toe te voegen zolang alles voldoende oplost.

De PH touch heb ik geïnstalleerd en de PH sensor is gekalibreerd volgens de handleiding en instructies op het toestel zelf. We hebben zeer hard leidingwater (KH=17,5) dus ik heb dit ook zo ingegeven. Echter meet ik nu via de PH touch een PH van rond de 7 ('s ochtends na 12u zonder CO2) terwijl ik met een teststrip een PH van 7,5 heb. Dit lijkt me toch een groot verschil? Volgens de tabel van JBL zou ik voor een KH van 17,5 een PH van 7,3 moeten hebben om het correcte CO2 gehalte te hebben. Dat lijkt me straf dat ik geen CO2 dien toe te voegen, of moet ik kijken om de KH naar beneden te krijgen? Ik ben niet van plan om met osmose te werken dus zou in dat geval een additief moeten toevoegen.

Vanaf vanavond gaan we ook wat vloeibare plantenvoeding toevoegen.

Binnen een maand zullen we kijken voor vissen maar voorlopig is dit ons wenslijstje: maanvissen (5), corys (4); tetra's (15); L-nummer (2); killivis (2); kleine regenboogvis (5) en 10-15 garnalen.

De volgende twee weken zijn we op verlof dus ik hoop dat de plantjes er mooi uit zien tegen dat we terug zijn. Laat gerust weten als er opmerkingen/aanvullingen/correcties zijn op hetgeen ik momenteel al geïnstalleerd heb.



Hierbij enkele sfeerfoto's: 20200917_212501.jpg20200919_193238.jpg20200920_111247.jpg20200920_143514.jpg20200921_185214.jpg20200922_094007.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig, gefeliciteerd met deze tegoedbon voor jarenlang aquafun..
Ben stiekum wel een beetje jaloers..

Het enige wat ik direct gedaan had was dat interne filter eruit slopen, niet dat ze niet goed zijn, maar ik vind ze echt niet mooi en kosten weer zoveel liter water kijk plezier..

Met zo'n hoge kh zou het misschien wel toch niet onverstandig zijn om nog eens een Osmose setje te heroverwegen, is eigenlijk een volledig veilige manier om zonder chems je waardes op nivo te houden
De investering is éénmalig op een sporadische filterwissel na dan, ik heb de Dennerle simpele van 66 euro en daar kwamen nog 3 jerrycans met kraantje van 10 euro ps bij om makkelijk te vullen
(in mijn gedachtengang doe ik 3 x 20 osmose en 1 x 20 leidingwater verversen, dat is ongeveer mijn halve bakje)

IMG_20200830_145918.jpg

Opgelost met een stalen Ikea rek uit de kringloop voor 7,50

Die PH controll is super die verdient zichzelf wel terug :)

Succes
 
Ik heb inderdaad getwijfeld om de filter eruit te halen maar om de kosten wat te verspreiden hebben we ervoor gekozen om dit op ons lange termijn wenslijstje te zetten, samen met de Helialux Spectrum verlichting.

Bedankt voor de tip voor de osmose set, ik zal me hier toch eens verder in verdiepen!
 
Dat filter moet je echt geluk bij hebben..
Sommigen snijden hem er zo uit, anderen zijn een dag aan het klooien
 
Ik zie bij ZooMania een wel heel erg goedkope osmose set staan..


Dat is wel hééél erg goedkoop, iig dat is de set die ik heb, beetje langzaam maar het werkt voldoende en het water kun je bewaren he
 
Ik zie bij ZooMania een wel heel erg goedkope osmose set staan..


Dat is wel hééél erg goedkoop, iig dat is de set die ik heb, beetje langzaam maar het werkt voldoende en het water kun je bewaren he
Maar daarvan waren de recensies niet best van die webshop meen ik me te herinneren
 
Die prijs van dik 28 euro is enkel voor 1 koolcartridge en niet voor de hele set. Ik zou eens kijken bij osmoseapparaat.nl.

 
Bedankt voor de verduidelijking en voor de verwelkoming!
 

Terug
Bovenaan