Wat is er nieuw

Juwel Rio TL armatuur kapot

  • Onderwerp starter Onderwerp starter DavidT
  • Startdatum Startdatum
D

DavidT

Guest
Bij 1 van mijn rio's hield het licht er gisteren mee op. Geen paniek, zal wel gewoon een nieuwe TL in moeten (de eerste keer dat het gebeurde wel paniek omdat beide TL's uitgingen, maar dat hoort zo bij deze lichtbak).

TL's gecheckt, maar die deden het gewoon...

OK, dat is wel balen, dan moet het de VSA zijn, dacht ik. Dus ik begon vol goede moed het armatuur te openen, maar die moed zonk me al snel in de schoenen, wat een gruwelijke rotklus!

Nog wat verder gelezen, en toen kwam ik tegen dat het ook de schakelaar kon zijn, dus die eerst maar even doorgemeten, en dat leek inderdaad de boosdoener. Die er tussenuit gehaald, maar helaas, probleem toch nog niet opgelost.

Vervolgens nog een beetje met de TL buizen zitten klooien en ineens sprong hij aan! Terug op het aquarium, rest vd dag prima gebrand (uur of 4 schat ik). Vanmiddag sprong ie ook gewoon prima aan, maar een half uur later was het weer afgelopen. Weer op tafel gelegd en weer aan de TL buizen gedraaid en daar zit ergens het euvel. Doppen open gemaakt en het binnenwerk verwijderd zodat ik de contactjes wat bij kon buigen, ik dacht misschien dat het met meer druk is opgelost. Maar na een tijdje sprong ie weer uit. Weer eraf gehaald en aan de TL buizen lopen trekken en duwen. Hij ligt nu weer brandend op tafel, maar ja, stabiel is het niet. Iemand enig idee wat hieraan te doen is? Zijn die doppen los te bestellen? Kun je ze vervangen door standaard doppen, aangezien die juwel dingen niet standaard geschakeld zijn?

Edit: Om even te testen, de stekker eruit en weer erin, lampen springen niet aan. Ik draai 1 TL even uit het contact en weer erin, en ze springen aan. Ik snap er niets van, want als het alleen het contact zou zijn, zouden ze moeten branden als ik de stekker erin steek. Als het de VSA is, snap ik niet wat het met het bewegen van de TL buizen te maken heeft.

Hopelijk heeft iemand hier goed advies 🙂
 
Zitten er zwarte ringen in de buizen?
Dan branden ze even en gaan uit.
Dan is hij op zijn eind= geen neongas meer.

Kijk bij de Gamma voor buizen.
 
Ik denk niet dat het daaraan ligt, want heb ze gewisseld met buizen uit andere bak, die geen problemen heeft. Zal morgen voor de zekerheid nieuwe buizen halen, sowieso beter om er een paar op voorraad te hebben.
 
Als ze in die andere bak wel branden,en geen zwarte randen hebben,zijn ze nog goed.
Moet je aan de Vsa gaan denken.
Wil je meer zien,, Google op juwel lichtkap openmaken.
 
Morgen even naar de bouwmarkt voor nieuwe TL's en een busje WD40 om eventuele corrosie vd contacten te verwijderen. Ik heb al een voorzichtig beginnetje gemaakt met het openen vd lichtkap, maar ik hoop dat het niet nodig is, wat een rotklus 😛
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge Ed
      Terug
      Bovenaan