Wat is er nieuw

Juwel Rio Vision en alg.

Leentje

New member
Lid geworden
2 maart 2024
Berichten
3
Leeftijd
66
Ik heb nu mijn 2e Juwel Rio Vision 180, en voer een gevecht tegen de alg. Heb al minder sterke led-lampen, lichturen gereduceerd en plantenvoeding toegevoegd. Ik let op dat ik niet teveel voer geef.
Zou het de bolle ruit kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • 20231206_113622.jpg
    20231206_113622.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 56
Welkom en ik zou bij de sectie algen je vraag stellen samen met de waterwaarden en wat je doet aan onderhoud en wat je toevoegt.
 
Welkom op het AF.
 
Welkom, en het zal wt puzzelen worden, maar uiteindelijk zal het wel lukken.
 
Het witte grind maakt het niet makkelijker ivm lichtweerkaatsing.
Daarnaast heb je er een aantal vissen inzitten die op termijn te groot worden voor 180l wat de belasting, en daardoor de algen niet ten goede komt.
 
Hoi @Leentje

Welkom op het forum.
Je hebt idd grote vissen zoals de clownbotia. De bolle ruit is geen oorzaak van algen.
Wat is je waterwissel beleid en wat voor filter gebruik je?
Wat voor verlichting gebruik je? Welk merk?

Kun je wat foto's maken en plaatsen van de algen? Waar zie je die op?
 
En niet te vergeten wat voor plantenvoeding gebruik je, wat is de rest van je bezetting, wat zijn je waterwaardes?
 
Ik heb nu mijn 2e Juwel Rio Vision 180, en voer een gevecht tegen de alg. Heb al minder sterke led-lampen, lichturen gereduceerd en plantenvoeding toegevoegd. Ik let op dat ik niet teveel voer geef.
Zou het de bolle ruit kunnen zijn?
Ik denk dat het in de bodem kan huisen omdat in dat grove grind niet veel worteld maar er blijft veel tussen hangen.
 
Om welke alg gaat het en kun je vorige vragen van mij nog beantwoorden?
 

Bijlagen

  • 20240303_135701.jpg
    20240303_135701.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 32
  • 20240303_135634.jpg
    20240303_135634.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 30
  • 20240303_135628.jpg
    20240303_135628.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 31
Volgens mij zie ik groene alg en baardalg en dan heb ik het vermoeden dat je co2 tekort hebt. Wat voeg je toe en wat zijn je waterwaarden?
 
Ik heb nooit getest. Een keer per maand schoonmaken en verversen was genoeg. Nu doe ik het minstens elke 14 dagen.
Ik voeg floragrow carbo toe, omdat ik deze Rio recent heb opgestart. Het aquarium ernaast gaat prima, geen problemen (Eheim, ander lichtsysteem).
 
Leentje, de carbo opzich is geen vloeibare CO2 ook al wordt dit geschreven. Persoonlijk kan ik je druppeltesten aanbevelen die je kunnen helpen om wat meer inzicht te krijgen in de waterwaardes.
Behalve vloeibare plantenvoeding hebben planten ook baat bij voeding bij de wortels.

Persoonlijk pleeg ik wekelijks onderhoud en waterwissel.

Hoelang heeft de bak ingedraaid?
 
Stukje van Cornelius over de carbo:

als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: redelijk, we zijn allebei doodmoe van het gedoe van de verhuizing, de schapen, verdriet over...
      Terug
      Bovenaan