Juwel T8 Day-Lite?

K

KidNatsu

Guest
De verlichting in mijn aquarium is weggeraakt na de laatste grote schoonmaak (daarna geen vissen er meer in). Nu ben ik weer aan het opstarten maar ik heb geen tl-lamp. Ik heb een juwel rekord 600 met een monolux 60, met een timer (licht gaat 22:00 uit en 7:30 weer aan), dat houd in: 1 15watt t8 tl-buis aansluiting voor het hele aquarium.
Nu is mijn aquarium juwel, en snap ik dat de day-lite de standaard lamp is (ten opzichte van de colour, nature en blue), en ik denk dat het ook de lamp is die er al inzat. Ik wil graag weten of deze lamp goed is voor de vissen en de planten, en daarmee geschikt voor mijn aquarium. Het licht moet goed zijn voor de vissen, en ze niet irriteren (schaduw in het aquarium heb ik genoeg, het gaat om als ze wel in het licht zitten), ook moet het natuurlijk de plantengroei een beetje goed doen. Ik hoef geen proffessionele lamp, maar eerder gewoon een lamp die als enige in het aquarium kan en het aquarium ook goed doet.

Nu echt mijn vraag: Is de juwel t8 day-lite geschikt voor mijn aquarium (het klopt qua maten en watt)? Zo niet welke lamp raden jullie dan wel aan?
 
Ik zou gewoon een philips lamp van de bouwmarkt nemen,kost weinig en perfect voor je bak.
Zou wel de verlichtingstijd verkorten want 14.5 uur licht in je bak is veel te veel,rond de 10 uur is beter.
 
Ik zou niet gaan voor de originele juwel lampen, die zijn veel te duur. Je kunt gewoon Philips tl buizen kopen met hetzelfde aantal watt, dat past bij t8 ook gewoon. Volgens mij komt de kleur 865 overeen met de daylight van juwel.
 
Seabait zei:
Ik zou gewoon een philips lamp van de bouwmarkt nemen,kost weinig en perfect voor je bak.
Zou wel de verlichtingstijd verkorten want 14.5 uur licht in je bak is veel te veel,rond de 10 uur is beter.
Amarantha zei:
Ik zou niet gaan voor de originele juwel lampen, die zijn veel te duur. Je kunt gewoon Philips tl buizen kopen met hetzelfde aantal watt, dat past bij t8 ook gewoon. Volgens mij komt de kleur 865 overeen met de daylight van juwel.

Het gaat mij niet om de prijs, ik heb hem voor 11 euro inclusief verzendkosten op een site gezien waar ik vaker besteld heb. Daarbij zijn alle andere lampen die ik bij ranzijn zag veel duurder. Alsnog mijn vraag: Is deze lamp goed voor mijn aquarium? Is hij beter dan een gewone bouwlamp?

PS: waarschijnlijk zet ik het van 9 uur tot 9 uur
 
Amarantha zei:
Volgens mij komt de kleur 865 overeen met de daylight van juwel.
De highlife day is 9000 K. Dat is iets anders als de 6500 K van de 865.
 
Mascha&Ivo zei:
Amarantha zei:
Volgens mij komt de kleur 865 overeen met de daylight van juwel.
De highlife day is 9000 K. Dat is iets anders als de 6500 K van de 865.

Dus is de day-lite goed voor mijn aquarium?
 
Oh excuus ik ben in de war.
Day-Lite T8 is 6.500 K. Dat is wel hetzelfde als 865.
 
Seabait zei:
Ja hoor is prima!
Mascha&Ivo zei:
Oh excuus ik ben in de war.
Day-Lite T8 is 6.500 K. Dat is wel hetzelfde als 865.

Mijn ouders vinden de tl-lampen niet zuinig genoeg. Nu bestaan er ook led tl-lampen die vinden ze wel goed. maar is zo'n lamp gewoon uit de bouwmarkt ofzo wel een geschikte lamp voor een aquarium?

Edit: in dit geval gaat het om de philips LEDtube t8 corepro
 
Die is als ik het goed zie te lang voor je kap.
Een led buis van superfish past wel.
Retro fit T8
 
Dat had ik zelf ook ontdekt ja. Ik was nog op zoek naar een oassendw, dus bedankt daarvoor :). Is er geen probleem met led licht in aquariums? En met deze lamp?

Edit: ik kan deze alleen niet vinden op internet, en die ik vind zijn anderen die erop lijken met een erg hoge prijs, 40 euro ofzo
 
Die vind ik een beetje duur, ik moet nog even doorzoeken dus
 
Maikkiev zei:
Uiteindelijk is die goedkoper :)

Ja, maar ik betaal de stroom niet :)

Ik snap ook niet dat een iets kortere veel duurder is. Ik hoop dat ik er een vind van ~15 euro
 
Misschien is er 1 te vinden op www.budgetlight.nl? Die heeft bijna alle soorten en typen lampen, en 1 van de goedkoopste die ik heb gevonden op internet.
 
KidNatsu zei:
Het gaat mij niet om de prijs, ik heb hem voor 11 euro inclusief verzendkosten op een site gezien waar ik vaker besteld heb.

Een T8 tl van philips kost bij de site van mijn vorige reaktie nog geen 2 euro ;)
 
Zat net even te kijken op een site met betrekking tot Led buizen, maar gaat dit werken? Ik zie dat de ledbuizen worden geleverd met een ledstarter, maar uitgaande van mijn rio125 armatuur zie ik geen mogelijkheid om die starter ergens te plaatsen.

Wat doet die bijgeleverde starter? en heb je die nodig om je normale T8 buis te vervangen door een ledbuis?
 
Ik heb geen idee. Ik heb de rekord 600 met de monolux 60 kap van juwel. Bij mij zit er gewoon een standaard tl buis aansluiting in mijn kap, en met een led tl buis bedoel ik dus gewoon een standaard tl buis met led lichtjes erin met een standaard tl aansluiting

Edit: het probleem is de maat, ik moet 438 mm hebben, en de kleinste philips (de enige led tl op die site) is 600 mm. En de goedkoopste die ik tegenkom van 438 mm is 30 euro, en dat vind ik een beetje duur :/
 
Ik heb wel deze gevonden:http://m.zooplus.nl/shop/vissen/verlichting/t_8/dennerle/71321. Maar er staat bij warm licht voor het plantenaquarium, en ik wil gewoon wit licht dat goed is voor mijn vissen. Moet ik deze dan wel nemen?
 
Terug
Bovenaan