Wat is er nieuw

Juwel verlichting vervanging voor...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tim82
  • Startdatum Startdatum
T

Tim82

Guest
Ik wil graag een van de twee tl balken vervangen.
Ik heb op het moment 2 stuks Juwel High Lite t5 balken.

Ik zou er graag 1 willen vervangen voor een Special Plant of Color plus. Wat is wijsheid in deze?
De nieuwe lamp heeft ook een UV filter, is dit nuttig?
 
niemand ervaring hiermee?
 
Zijn verschillende meningen over het uv filter,sommige halen zelfs dat laagje van de dennerle lampen af.
Zit een heel verschil tussen de 2 lampen die je noemt,heb je veel planten zou ik de special plant nemen maar is dat niet het geval en wil je dat de kleuren in je bak mooier laten uitkomen neem je de color.
Ik heb zelf aan de achterkant de special plant en voor de color.
Als je het gaat veranderen niet tegelijk beide lampen doen.
 
En het uv filter is toch om algevorming tegen te gaan? Waarom haalt men dat weg?
 
Dat beweren de fabrikanten maar is niet zo dat je met filter geen algen kan krijgen en andersom,dus dat het zonder filter ook algvrij kan blijven.
Zou iets meer lichtopbrengst geven zonder uv laagje.
 
Het beste resultaat voor je geld, krijg je met de Juwel nature high light lampen..
 
Kan je daar meer over vertellen, er zitten nu wel high lite lampen in die er standaard bij zaten. Bij Romberg adviseerden ze color plus lampen met UV filter.
 
Wat heb je gevraagd dan omdat ze dat als advies gaven?
 
Niks gevraagd. Bij aanschaf gaven ze aan dat je de lampen beter direct kan vervangen.
Dit stuurden ze mij toen ik het via de mail na vroeg:

"Wij raden inderdaad 2 goede t5 lampen van Dennerle.

Color plus en een special plant.

Door de uv stop van deze goede lampen stopt algvorming direct."
 
Een en al reclame voor een lamp die zij toevallig goed vinden.
"stopt algvorming direct": vertrouw daar maar niet op.
"deze goede lampen": andere lampen zijn zeker slecht? Die hebben ze dus ook niet in hun winkel dan mag je toch veronderstellen.

~ Ivo
 
Lijkt af en toe wel op Gruwel uhhhhhhhhhh Juwel. Na de gebroeders Grimm de grootste sprookjesschrijvers ter wereld.
 
Oke, maar de standaard lampen zijn dus goed genoeg? De planten doen het er zeer goed op, echter ontstaat er wel een soort van groene gloed over het water, terwijl dit in het begin kraakhelder was. Vandaar dat ik dacht aan een UV filter.
 
Die groene gloed, is dat een laagje 'op' het water, of de kleur van het water?

edit: het belangrijkste zeg je zelf al, de planten doen het goed. Vind je zelf de kleur van de lampen mooi? Zo ja dan niets aan doen zou ik zeggen. Bespaar je die �20+ in dat geval.

~ Ivo
 
Kleur van het water. Er ligt niks op. De stroming loopt over het oppervlak.
 
Kun je er eens een foto van maken?
 
Geprobeerd, maar op de foto zie je het niet. Je ziet er ook niks in drijven ofzo. Als ik er een glas uithaal dan lijkt het water in het glas ook gewoon helder te zijn.
 
Kan het te maken hebben dat de koolspons is uitgewerkt?
 
Hoelang heb je de verlichting aan en wat is de watertemperatuur?
Koolspons lijkt me niet hoor.
 
26 graden en het licht staat aan van 11:00 tot 22:00
 
Zijn alvast ingredi�nten voor iets van algenbloei,heb je veel snelgroeiers in de bak?
 
Ja valesneria, javavaren en crypto's. Groeien zeer goed.
 
Tja lastige,straks is het iets van beginnende zweefalg oa vanwege het lange licht en de best hoge temperatuur.
Ben benieuwd wat anderen zeggen.
 
Wat voor visbestand heb je eigeniljk? Genoeg soorten die helemaal niet zo warm hoeven jaarrond.
 
Je zou even kunnen kijken wat er op je lampen zelf staat.
Als de planten er op groeien, moet je ze lekker laten zitten.
Verder is die mail alleen goed voor hun omzet.
 
Mascha&Ivo zei:
Wat voor visbestand heb je eigeniljk? Genoeg soorten die helemaal niet zo warm hoeven jaarrond.

2 Diamantgourami's
15 neon tetra's
5 Corydoras panda
1 jonge ancistrus
en wat vuurgarnalen

Het is een 190 liter bak.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan