Juwel verlichting.

Loeck

Member
Lid geworden
12 januari 2021
Berichten
15
Leeftijd
25
Hoi allemaal!

Gister begonnen mijn nieuwe rio 125 in te richten. Tot ik begon te denken over de lampen. De standaard leds zitten er nog in. Day&nature.... Is met deze 'felle' lampen een plantenbak te maken...?

Tot mijn oog viel op de helialux lamp. En daarbij de smart controller. Samen ruim 300 euro. Hoe is jullie ervaring met deze beide lampen en wat raad je mij aan?


Co2 word toegevoegd van plantedbox en daarvan ook de all in one voeding.

Vis bestand in gedachten: 10 kardinaal tetra 10 roodkopzalm 10 vuurtetra


Hoor graag van jullie!!
 
Ik zit ook te denken aan de helialux spectrum. Maar ik vraag me af of we dat controllertje nodig hebben per se? Dingetje is super duur šŸ˜¬
 
Ik heb geen ervaring met de standaard verlichting van juwel. Maar wel met de Helialux Spectrum. Ik ben er tevreden over. Alle kleuren kun je apart instellen. Eigen schema's maken etc. Het is handig dat je de juwelbak niet hoeft om te bouwen, want de ledbalk past tussen de kleppen.

Ik weet niet wat voor soort plantenbak je voor ogen hebt, maar hier groeien de planten prima onder de Helialux Spectrum.

Een controler is zeker aan te raden, want alles op 100% is best fel. Het zou wel kunnen, maar als je zo'n dure lamp hebt, wil je deze ook in kunnen stellen lijkt me :)
 
Ik heb een week of 2-3 geleden de Juwel-verlichting (Rio 240) vervangen door HVP Aqua balken (1 goldline en 1 extra RGB). Het was even wennen, maar ben er nu blij mee.
 
Ik heb een week of 2-3 geleden de Juwel-verlichting (Rio 240) vervangen door HVP Aqua balken (1 goldline en 1 extra RGB). Het was even wennen, maar ben er nu blij mee.
Kun je dan nog de kleppen gebruiken of moest je dingen aanpassen?
 
Kleppen kun je gewoon gebruiken, ik hoefde niets aan te passen.
 
De witte schroefdop schuif je over het uiteinde en dan draai je hem vast op het andere witte gedeelte (eigenlijk dus hetzelfde als de standaard buizen).

Knipsel.JPG
 
En waar krijgt die.dan zijn voeding vandaan?

Heb het gevonden op hun site

Mvg ronald
 
Laatst bewerkt:
De witte schroefdop schuif je over het uiteinde en dan draai je hem vast op het andere witte gedeelte (eigenlijk dus hetzelfde als de standaard buizen).

Bekijk bijlage 333364
Oh helaas heb ik de standaard verlichting niet meer. Maar goed om te weten dat hvp er in kan šŸ‘šŸ»
 
Hoi allemaal!

Gister begonnen mijn nieuwe rio 125 in te richten. Tot ik begon te denken over de lampen. De standaard leds zitten er nog in. Day&nature.... Is met deze 'felle' lampen een plantenbak te maken...?

Tot mijn oog viel op de helialux lamp. En daarbij de smart controller. Samen ruim 300 euro. Hoe is jullie ervaring met deze beide lampen en wat raad je mij aan?


Co2 word toegevoegd van plantedbox en daarvan ook de all in one voeding.

Vis bestand in gedachten: 10 kardinaal tetra 10 roodkopzalm 10 vuurtetra


Hoor graag van jullie!!
Wanneer ik verlichting nodig zou hebben zou mijn blik zeker niet richting Juwel gaan. M.i. werkt men te graag met een veel te hoge Kelvinwaarde. Deze zie ik het liefst, voorop gesteld dat je planten in je bak zou willen, zo rond 5000 kelvin. Daar waar Juwel meestal al rond 7000 tot 9000K zit. Volgens mij is dit meer een marketing dingetje, wit licht met veel blauw erin lijkt feller voor onze ogen. Maar planten "zien" het licht toch liever anders. Je kan denken aan Daylight, HVP of JBM, maar er zijn er meer, die prima verlichting maken en waar wƩl gedacht aan Kelvin waardes.
 
Ik ben het helemaal met Ben eens. Als je graag mooie planten wil houden: kies dan een lamp uit die de planten nodig hebben om goed te groeien.
Als je alle merken en mogelijkheden "aan het werk zien" : bezoek dan over 4 weken de VIVARIUM beurs te Rosmalen!
 
Ik ben het helemaal met Ben eens. Als je graag mooie planten wil houden: kies dan een lamp uit die de planten nodig hebben om goed te groeien.
Als je alle merken en mogelijkheden "aan het werk zien" : bezoek dan over 4 weken de VIVARIUM beurs te Rosmalen!
Dat laatste is sowieso een goed idee!
 
Mijn planten groeien met de standaard juwel led verlichting als kool. Icm Lean dosing en ada soil. Eerste paar weken wat alg gehad, maar nu alleen elke week wat green spot algae op het raam. Dus blij met hoe het doet (zonder 300 euro extra uit te geven ;))

Enige wat ik mis, is het rustige opbouw van het licht, nu flitst het aan. Maarja
 
Mijn planten groeien met de standaard juwel led verlichting als kool. Icm Lean dosing en ada soil. Eerste paar weken wat alg gehad, maar nu alleen elke week wat green spot algae op het raam. Dus blij met hoe het doet (zonder 300 euro extra uit te geven ;))

Enige wat ik mis, is het rustige opbouw van het licht, nu flitst het aan. Maarja
Heb je er foto's van?
Mvg ronald
 
Zoals ik elders ook al had vermeld ga ik puur vanwege het grote prijsverschil een Nicrew proberen, ik was op de Lido120 aangenaam verast over de kwaliteit en mogelijkheden van deze Nicrew (DRGB)

Bevalt hij op de langere termijn toch niet wordt het (helaas pindakaas) toch de Helialux Spectrum en ja met controller anders mis je toch de ongelofelijke mogelijkheden van de lamp
Ik ken de Spectrum (niet verwarren met de Multilux) van een kennis van mij, en de lamp is wel echt perfect, er staan bijvoorbeeld allerlei licht profielen (met uitleg en motivatie) op internet die je zo op je smartphone kunt zetten om heerlijk mee te pielen

Je kunt de Spectrum met geen enkele andere Juwel Gruwel vergelijken
 
Ik maak me een beetje zorgen over de kleur wit van de lamp: 9000 kelvin is aan de hoge kant. Waterplanten zijn gebaat bij een verlichting van ongeveer 5000 kelvin. Vooral in diepe aquaria is het een uitdaging om voldoende "rood" licht op de bodem te krijgen.
 
Ik zou zeggen kijk even hier wat de controller voor je kan doen, W R G B zijn los van elkaar in te stellen van 0 tot 100% over verschillende tijden per dag, per verschillende dagen per week,
Dus kun je bijv, in het weekend andere tijden gebruiken dan door de week
Elke instelling is zowat mogelijk, dus die 9000K wit, is alleen als je wit op 100% zet, wil je minder dan zet je hem op 90 of 60 of 72 of elk ander getal onder de 100 (uiteraard geldt dat ook voor de andere kleuren)
Het is een pracht set, alleen wel wat kostbaar anders had ik em wel gelijk gekocht samen met de Rio, dus vandaar even kijken of die Chinees bevalt

Voor alle duidelijkheid, dit betreft de Helialux Spectrum + Helialux Smartcontrol

 
Laatst bewerkt:
Je kan de intensiteit van wit - rood - groen en blauw met behulp van de controller, los van elkaar , dimmen of versterken.
Maar het spectrum dat de witte lamp kan je niet veranderen. Dat blijft 9000 kelvin.
En mijn inziens is 9000 kelvin veel te hoog voor een zoetwater planten aquarium.
De RGB gebruik je voor de sfeer van bijvoorbeeld de zon opkomst,- of zonsondergang.
Op de VIVARIUM beurs heb je de mogelijkheid om diversen merken verlichting te zien en je voor te laten lichten door de vele standhouders.
 
Heb je er foto's van?
Mvg ronald
 
Je kan de intensiteit van wit - rood - groen en blauw met behulp van de controller, los van elkaar , dimmen of versterken.
Maar het spectrum dat de witte lamp kan je niet veranderen. Dat blijft 9000 kelvin.
En mijn inziens is 9000 kelvin veel te hoog voor een zoetwater planten aquarium.
De RGB gebruik je voor de sfeer van bijvoorbeeld de zon opkomst,- of zonsondergang.
Op de VIVARIUM beurs heb je de mogelijkheid om diversen merken verlichting te zien en je voor te laten lichten door de vele standhouders.

Haha.. zat ik gevoelsmatig dus toch goed en dus zonder diepgravend onderzoek

Ik heb het nu even opgezocht, die Nicrew geeft aan voor Wit = 65K
Best genoeg dus
 
Ik heb in mijn aquarium (Rio 450) een jaar de 'standaard' verlichting gehad (day + nature).
Heb geen 'plantenbak' maar alles wat ik er in heb (heel veel anubias, vallisneria, e.e.a. aan drijvers) groeit er helemaal prima onder.
Een aantal weken terug heb ik de 'day' lamp gewisseld voor een color led lamp (ook van juwel, 4425 kelvin).

Dat heb ik gedaan omdat ik het licht iets te fel vond ogen m.b.t. de vissen, niet vanwege de planten.
Voor mij een perfecte keus, vanwege mijn regenboogvissen, en vanwege mijn portemonnee want zo'n losse lamp is veel goedkoper dan het helialux systeem (voor een rio 125 is dat al nieuw te vinden voor 30 euro).
Die dus gecombineerd met de nature lamp (6500 kelvin).

Nog steeds groeit alles hard. Heb geen voedingsbodem of co2, maar wat ik in de bak heb tiert welig, om het zo te zeggen.
Heb recent een Hydrocleys nymphoides er bij in gezet, die is in een week of 2, 3 denk wel minstens 40 cm gegroeid.

Een andere ervaring met de standaardverlichting zit in mijn quarantainebak (ook een juwel, van 60 cm). Twee best wel felle ledlampen, wit licht, wat er al standaard bij zat.
Daar merk ik dat het braziliaans klimop wat ik er in heb zitten (nog zelfs aan het terracotta ringetje) super goed groeit. In mijn rio 450 groeit dat minder goed.

Het zal ongetwijfeld te maken hebben met wat er verder nog allemaal in die bakken gebeurt (vis- en slakkenmest, aantal lichturen, plaatsing van de planten, etc).
Maar verlichtingsgewijs is mijn ervaring met de standaardlampen dus helemaal prima. En met de colorlamp nog beter.
 
Never change a winning team :)
 
Zoals ik elders ook al had vermeld ga ik puur vanwege het grote prijsverschil een Nicrew proberen, ik was op de Lido120 aangenaam verast over de kwaliteit en mogelijkheden van deze Nicrew (DRGB)

Bevalt hij op de langere termijn toch niet wordt het (helaas pindakaas) toch de Helialux Spectrum en ja met controller anders mis je toch de ongelofelijke mogelijkheden van de lamp
Ik ken de Spectrum (niet verwarren met de Multilux) van een kennis van mij, en de lamp is wel echt perfect, er staan bijvoorbeeld allerlei licht profielen (met uitleg en motivatie) op internet die je zo op je smartphone kunt zetten om heerlijk mee te pielen

Je kunt de Spectrum met geen enkele andere Juwel Gruwel vergelijken
De Nicrew is niet waterdicht!
En gegvens zoals het aantal lumen per watt en cri waarde van de led verlichting kan ik niet vinden.
Bedenk dat je ongeveer 25-30 lumen per liter nodig hebt.
 
1632335750953 (1).jpg


Ja kweenie hoeveel lumen dat is maar zo op het oog is het zat (ohja dit is 75% van de sterkte)
 
Heb zelf sinds een paar weken de nicrew led verlichting en die bevalt prima, planten groeien goed, drijvers doen het beter dan ooit, ik had altijd last van algen op de ramen na ik ben overgestapt op de nicrew niet meer gezien. Ik heb wel een low tech bak enkel wat kleibolletjes bij de wortels.
 
Ik had het effect dat achterin de bak de planten het niet deden. De nature LEDbalk heb ik vervangen door een tweede day. Planten groeien goed op dit licht.
 
Terug
Bovenaan