Wat is er nieuw

Juwel Vision 180 van Brandzai

• Onderwerp starter Onderwerp starter brandzai
  • Startdatum Startdatum
B

brandzai

Guest
Voorlopig valt hier nog geen vis te zien hoor 😀

20141206_123152_zps890264be.jpg

Onlangs dit tweedehands bakje overgenomen (bedankt zus. En zwager, ook. :z ). Bruin hout is verschrikkelijk mijn kleur niet, dus om te beginnen heb ik de kast en de sierlijsten om het glas in de witte verf gedompeld.

20141207_222733_zps17dfbd8d.jpg

Zo staat de boel er nu bij.

Morgen of overmorgen, als het wit lang genoeg heeft kunnen uitharden, ga ik het achterraam (en wellicht ook de zijkanten maar daar ben ik nog niet uit) in de schoolbordverf zetten. �ls ik de zijkanten doe, gaat er over het zwart ook nog een laag wit. Gewoon voor de mooi.

Ondertussen over de inrichting aan het nadenken, natuurlijk, en ik wil het graag een beetje sober houden. Geen hout, wel stenen, weinig planten. Zandbodem, denk ik nu, maar dat kan morgen weer anders zijn.

Nieuwe bewoners komen voorlopig nog niet ter sprake omdat ik in een klein bakje hier nog wat restanten heb rondzwemmen en -kruipen en ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daar mee aan moet. Misschien verhuizen ze mee, misschien blijft het kleine bakje wel gewoon door draaien. Meer daarover dus (veel) later.

Over twee aquaria gesproken: klopt het dat water of filtermateriaal uit het draaiende aquarium het indraaien van een nieuw aquarium bevorderd of versneld? En ben ik beter af met nieuw filtermateriaal in de Juwel of kan ik hetgeen nu nog in het filter zit gebruiken?

Tips, truuks, op en/of aanmerkingen, opbouwende (en gefundeerde) kritieken zijn allen welkom 🙂

Bedankt voor het lezen!

[stommiteitsedit] Titel aangepast, bedankt Seabait, het was een lange dag. [/stommiteitsedit]

Dat ziet er op de foto mooi strak uit iig!
Filtermateriaal gebruiken dat uit een lopend filter komt geeft zeker een voorsprong op het indraaien maar is ook afhankelijk van het volume natuurlijk.
Van 1 sponsje uit een klein binnenfiltertje bv moet je geen wonderen verwachten mbt het indraaien van deze bak.

Ben benieuwd wat het gaat worden,succes.

Het is trouwens of een Rio of een Vision van Juwel maar een Rio Vision klopt niet om precies te zijn 😉

Je hebt helemaal gelijk, Seabait, stom van mij. Bedankt voor het opmerken, ik heb het meteen aangepast.
Heb trouwens vanavond het grootste gedeelte van jouw Vision 180 topic zitten lezen, machtig! En mooie foto's.
Morgen de laatste 20 pagina's en dan ben ik helemaal bij 🙂

Haha die is gek,heel dat topic lezen! :stars: 😉
Grapje hoor,leuk dat je dat doet!
Is zo stiekempjes al aardig wat van inrichting veranderd zoals je kunt zien 😉

Ik ben benieuwd wat dit gaat worden, lijkt iig weer strak in de witte verf zo!

Oud "ingedraaid" filtermateriaal gebruiken geef idd een boost aan de nieuwe bacteriecultuur, dus dat is altijd handig om te gebruiken. ander water uit een aquarium helpt echter niet zo veel, de bacteriecultuur zit voornamelijk in de bodem en je filter.

als je de bak eenmaal gevuld hebt is het ook handig om wat droogvoer te verkruimelen in het aquarium, kunnen de bacterien ook weer lekker aan de gang.

ik zou niet beide zijkanten verven, dat beperkt het zicht toch wel heel erg. mocht je ooit een keer kleintjes oid hebben die zich verstoppen is het wel leuk om die ook te kunnen zien.

Bedankt Zwits 🙂
Ik heb het zelf ook al besloten: alleen de achterwand is langzaamaan zwart aan het worden, de tweede laag gaat er eind vd middag op.
Ik ga niks van filtermateriaal van het draaiende bakje overzetten naar het "nieuwe" filter maar start hem gewoon op als een volslagen nieuwe bak. Al het goede komt langzaam, zegt men.

Zojuist 25 kilo filterzand besteld voor op de bodem, dat komt als het goed is morgen. Qua inrichting denk ik momenteel aan wat basaltsteen, leisteen, wat mos, Javavaren, drijfplantjes. Sober, dus, zoals gezegd. Maar alles staat open voor bedenkingen 🙂

Ondertussen toch ook maar eens mijn gedachten over een bestand laten gaan. Ik ga denk ik niet meteen voor een specifieke biotoop, dat komt door de eerder genoemde restanten in het kleine bakje. Wat leeft daar in momenteel? Het volgende:

1x Ancistrus cf. cirrhosus
2x Caridina multidentata (inmiddels een jaar of 4 oud
happy_cry_by_trivas-d3h5rul_zpsa7bf30d4.gif
)
2x Hyphessobrycon Amandae
1x Paracheirodon Innesi
7(?)x Anetome helena

Die arme Neontetra. Het is de "laatste der Mohicanen" die er van het begin af aan al wat vreemd uitzag. Scoliose en een bochel. Toch heeft hij als enige een schooltje van 7 overleefd en is inmiddels 3 jaar oud. Ook de vuurtetra's waren met meerdere maar de helft heeft zich klem gezwommen achter het losse binnenfilter toen ik ze pas had en van de 4 die toen nog zwommen leven er nu dus nog maar 2.

Er zwemt dus nog maar weinig, en ik wil ze eigenlijk allemaal een plek in de Vision geven. Een nieuw bestand zal daar dus op moeten worden afgestemd. Idee�n? Ik ben bijvoorbeeld momenteel erg gecharmeerd van het idee van een schooltje Rouwtetra's. Maar volgens mij zwemmen die het liefst in wat koeler water dan de huidige veestapel?

Ik zou ook best wat meer garnaaltjes willen, eigenlijk.

Kortom, ik ben er nog lang niet uit.

brandzai zei:
Maar volgens mij zwemmen die het liefst in wat koeler water dan de huidige veestapel?
Nee hoor. Misschien is je huidige temperatuur voor je huidige bewoners al wel hoger dan nodig.

~ Ivo

Staat ergens tussen de 25 en 26 graden C.

Ik ben weer een stapje verder:
20141211_151355_zps954c6495.jpg

De stenen die ik wil zijn hier in de omgeving nergens te vinden dus voorlopig liggen er wat grote Lavarotsen in. In het voorjaar doe ik wel weer een rondje tuincentra.

Morgenmiddag gaan de plantjes er in (de mosbollen had ik al, zitten er meer voor de foto in dan om enige andere reden 😉 ) , en dan laten we de boel voorlopig lekker met rust.

Dan kan nu het grote wachten (lees: indraaien) beginnen! 😉

In de tussentijd kun je dan mooi je bestand fine-tunen, was je al mee bezig. Daarover:
brandzai zei:
Staat ergens tussen de 25 en 26 graden C.
Dat mag gerust omlaag gebracht worden naar bijvoorbeeld 22 graden C.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Dat mag gerust omlaag gebracht worden naar bijvoorbeeld 22 graden C.
Die 25/26 graden heeft betrekking op het kleine, draaiende bakje. De Vision staat inderdaad op een 21, 22 in te draaien.
Of bedoel je te zeggen dat die kleinere bak ook op 22 zou kunnen?

Dat had betrekking op de bewoners die je noemde. De temperatuur is dan ook prima voor de rouwtetra.

Okee, bedankt voor de tip, Ivo. Ik had destijds gelezen dat die Caridina multidentata's op 26 moesten, dus had ik de temperatuur opgevoerd van 23 graden, hahaha.
Ga ik hem nu weer langzaam terugschroeven.

Ik deel je mening over de het bruin, wit is veel mooier! Wat je zegt over de zijkanten, ben benieuwd hoe het zou uitpakken met twee lagen in verschillende kleur. Heb dat nog nooit gezien namelijk.

Zo staat het er sinds vrijdag bij:
20141215-IMG_2285_zpsd4a2c67e.jpg

En nu blijven we voorlopig overal met onze vingertjes vanaf :-D

Is mooi helder geworden.
Ik zou nog een plantje (Vallisneria oid) voor het filter zetten.

staat er mooi bij! lekker laten groeien.
en zoals John al zei, ik zou het filter ook wat meer wegwerken met plantjes

Klein leed in huize Brandzai:
Tijdens het verhuizen vorige week van het kleine aquarium om plaats te maken voor de Vision is er blijkbaar iets mis gegaan, want toen ik water wilde gaan verversen viel me een natte plek op de grond op, naast het meubel waar het bakje op staat...
Er zit ergens een lekje in de kitrand tussen de zij- en de onderkant.

Ben dus maar van mijn goede voornemen afgestapt, nood breekt wet, en heb rustig de bewoners voortijdig (minstens 2 weken te vroeg) in hun nieuwe onderkomen gezet. Ik weet qua waterwaardes van de Vision momenteel niet meer dan dat het nat is en 22 graden dus het is maar hopen dat ze het er allemaal levend vanaf brengen.
Behalve die sijpelende verrassing was er ook nog een leuke: Toen ik de planten en leistenen er uit haalde om wat meer manoeuvreerruimte te hebben met het netje kwamen m'n twee Kuhli's tevoorschijn! Die had ik al h��l lang niet meer gezien en dacht eigenlijk dat ze dood waren
happy_cry_by_trivas-d3h5rul_zpsa7bf30d4.gif
.

Visbestand in het Vision 180 aquarium d.d. 19-12:
1x Ancistrus cf. cirrhosus
2x Caridina multidentata)
2x Hyphessobrycon Amandae
1x Paracheirodon Innesi
6x Anetome helena
En m'n twee verloren schaapjes 🙂

Volgende week komen er nog wat plantjes in, dan zal ik weer een foto maken.

Duim voor de vissen...

Update:
Totaaltje met nieuwe plantjes, staan erbij sinds vandaag.
20141223-IMG_2342_zps6fb51cc1.jpg

Een close-upje van Elvis d'Ancistrus, die zich redelijk op d'r gemak lijkt te voelen:
20141221-IMG_2291_zps25ad269e.jpg

En meneertje Vuurtetra:
20141221-IMG_2301_zps6e7693cd.gif

Dat was het voor vandaag 🙂

Mondeo zei:
Mooie scherpe foto,s :thumbs:
+1

Heb zelf twee Ancistrus zwemmen, deze kunnen mooie kleur schakeringen maken.

Say hello to my little friend 😀
20150101-IMG_2456_zps5f29920d.jpg

Een harempje (1 x ♀ en 2 x ♂) Apistrogramma Cacatuoides "Double Red" fleurt de boel op. Wat een grappige beestjes. Het mannetje heeft z'n draai al aardig gevonden en cruised op z'n gemak de hele bak door. De dametjes zijn wat schuchter en blijven het liefst een beetje scharrelen tussen de plantjes, en laten zich derhalve wat lastig vastleggen op de foto, maar ze zijn wel mooi bijgekleurd, van zilvergrijs naar geel met zwart.
Ik heb wat schuilruimtes voor ze gecre�erd en ik vond nog een halve kokosnoot, mochten ze willen dan is er dus ruimte genoeg om zich te verstoppen of een nestje te maken.

De twee vuurtetra's hebben gezelschap van 10 soortgenootjes. Ik zeg soortgenootjes, maar er zwemmen er drie tussen die �f maar niet op kleur willen komen �f gewoon een heel ander soort zijn:
20150102-IMG_2570_zpsd9de2754.jpg

Qua bouw wijken ze ook iets af, ze zijn wat 'dikker'. We zien wel, ze zwemmen in ieder geval vrolijk mee, net als de Neon Tetra die als een soort erelid in de school is opgenomen.

Als het vanavond donker is zal ik nog even een totaalplaatje schieten.

wat leuk, caca's! :thumbs:
een stuk of 2 holletjes per vrouwtje is geen overbodige luxe.. en omdat je bak vrij open is denk ik dat het nog wel even duurt voordat ze zich helemaal op hun gemakje voelen..

Ik heb eerder vanavond wat keramieken schuilplekjes besteld, Zwits, als ik die eenmaal in de bak heb kom ik uit op een holletje of 6. Waarschijnlijk zal de Ancistrus er ook wel eentje inpikken 😉

Hier het beloofde totaaltje:
20150102-IMG_2628_zps9b580d8a.jpg

Wat ik nog wel zou willen is iets wat de bovenste zwemlaag bewoond. De vuurtetra's komen overal maar de caca's blijven in de onderste laag, met af en toe even een nieuwsgierig tochtje naar boven, heb ik het idee.
Maar ik vermoed dat met het huidige bestand de bak al aardig vol zit (ook al zijn er momenten dat het alleen een bak water met wat planten lijkt, dan is er geen vis te zien 😀).

Leuk 🙂

Zou persoonlijk de holletjes wegmoffelen tussen de stenen stapels, cre�ert meteen ook wat extra natuurlijke holen.
Wat denk je van een laagje bladeren wat meer bij de bodem? Doe je Apistogramma's een groot plezier mee.

Qua visje voor de bovenlaag: Nannostomus eques.

~ Ivo

Al lijk het misschien zo: ik heb niet echt stenen'stapels', tenminste: als je twee stenen op elkaar een stapel noemt dan heb ik er ��n. Wat je links ziet zijn twee stenen, de onderste is dusdanig gestold dat het er twee lijken, maar het is er maar ��n. 🙂

Ik heb van die schuilholletjes modelletje-kokosnoot-maar-dan-kleiner besteld, de bedoeling is dat er eentje links achteraan komt, waar ik de Javavaren heb staan (die zal er bovenop worden gebonden), eentje komt achter het hout in het midden van de bak en de laatste komt naast of achter de rechter steen, waar nu een mosbal zit.

De bladeren: ik vermoed dat je doelt op beuk, eik, catappa etc?

Nannostomus eques. Leuk visje, ik zal me eens inlezen.

Bedankt voor het meedenken, in ieder geval, ik waardeer het zeker 🙂

altijd leuk om te zien wat andere mensen met een zelfde aquarium doen.. 🙂
prachtige vissen die caca's. lkkr fel van kleur en zoals alle apisto's interessant gedrag.
vrouwtjes van de Hyphessobrycon amandae hebben wat minder kleur. als ze dan ook nog niet helemaal op hun gemak zijn zullen ze vrij bleek zijn, als ik het zo bekijk is het wel gewoon hetzelfde soort.

leuk begin van je aqua ben benieuwd wat je er van ga maken. (die bladeren lijken me ook wel een goed idee)

wesdejong zei:
vrouwtjes van de Hyphessobrycon amandae hebben wat minder kleur. als ze dan ook nog niet helemaal op hun gemak zijn zullen ze vrij bleek zijn, als ik het zo bekijk is het wel gewoon hetzelfde soort.
Inmiddels krijgen ze heel langzaam al wat meer kleur, bedankt voor je reactie 🙂

De Apisto's doen het erg goed, en vertonen af en toe hilarisch gedrag. Zo werd ik gisteravond 'versierd' door een van de dames. Gelukkig had ik de camera paraat:
20150115-IMG_5963_zpsb607c5e2.jpg

Nog n�t niet naar me knipogen 😀

Meneer zat ondertussen jaloers te zijn in de deuropening...
20150115-IMG_5962_zpsd8c55c25.jpg

Hij hoeft zich echter geen zorgen te maken: ik val niet op geel.

Na de tip van Mascha&Ivo heb ik me suf gelezen over, en me daarna suf gezocht naar:
20150116-IMG_2695_zps3af4a7b6.jpg

9 stuks Nannostomus eques vormen een mooi schooltje in de bak. Het lijkt wel de aquariumversie van een lavalamp: Heel rustig glijdt het schooltje door de bak, laat zich wat zakken, stijgt weer op, valt wat uit elkaar en versmelt weer tot ��n. Ik heb nog overwogen om ipv deze te kiezen voor een school marmerbijlzalmpjes maar ik ben blij dat ik hiervoor ben gegaan.

Voor de rest staat de bak er eigenlijk nog net zo bij als op het laatste totaaltje, maar voor de lol toch even een nieuwe gemaakt.
20150116-IMG_2696_zps1abfcbec.jpg

Merci Crash 🙂

Mausalicious zei:
erg mooie visjes
Ze lijken zich stuk voor stuk aardig thuis te voelen, dus dan zien ze er al snel mooi uit 😉
Bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan