Juwel Vision 180 van Leon L.


Leon L.

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2020
Berichten
380
Locatie
Vlaardingen
Ik ben al een poosje lid van het forum, maar het is er nooit van gekomen een foto-album te maken.
Hoewel het toch wel leuk is om soms eens terug te kijken, daarom bij deze alsnog.

November 2018 ben ik overgestapt van een SuperFish Home 60 naar mijn huidige Juwel Vision 180. Aangezien ik in een appartement woon met niet hele stabiele en rechte vloeren was dit nog wel een uitdaging. Een standaard kast ging het hier niet worden. Ook wilde ik graag een kast die paste bij de rest van het meubilair en daarom heb ik er zelf één gemaakt.

De eerste inrichting heeft er tot begin dit jaar ingezeten. Maar was toch niet helemaal wat ik wilde. Een relatief vlakke bodem en met planten over de hele breedte een beetje van het zelfde. Omdat wij altijd schuin vanaf de bank naar het aquarium kijken wilde ik meer van hoog (links) naar laag (rechts) werken.

Na veel inspiratie op internet en YouTube te hebben opgedaan wist ik aardig wat ik wilde. Ook wilde ik al een lange tijd die filter slangen achter mijn aquarium vandaan hebben, dus dan maar door de bodem. Ook de techniek moest zo min mogelijk in het zicht en dat is redelijk gelukt. Alleen een stromingspomp om de juiste flow te krijgen door het aquarium hangt behoorlijk in het zicht.

Nog even een overzichtje van alles in en rondom het aquarium.
Techniek:
Juwel Vision 180 wit
Juwel achterwand stone granit
Helialux spectrum + controler
SuperFish bright 85cm + controler
Oase BioMaster Thermo 250
Dennerle quantum 300 CO2 set
Dennerle ph controller
Zelfbouw CO2 reactor
Sicce nano voyager 1000l/h

Planten:
Microsorum pteropus Windelov
Bacopa sp. colorata
Ludwigia sp. Mini Super Red
Hygrophila difformis
Lilaeopsis novaezelandiae
Rotala rotundifolia/ green
Cryptocoryne walkeri
Limnobium laevigatum

Vissen:
Kardinaaltetra
Honing Goerami
Eilandbarbeel
Otocinclus vittatus
Japonica garnalen

DFD4EA40-B428-477F-A1AE-27BEDF95BFB0.jpeg


732C99A0-D825-4D64-B10A-914E9C867D43.jpeg


9C1BE1F5-50AD-445C-858A-E7312137EF87.jpeg
 
Leuke plantenbak en een erg net ingerichte onderkast. Maar je hebt een gat gemaakt in je aquarium voor de filterslangen?

Gr
Stefan
 
Prachtig zeg!!! Heel mooi! En leuk om je verhaal te lezen
 
Leuke plantenbak en een erg net ingerichte onderkast. Maar je hebt een gat gemaakt in je aquarium voor de filterslangen?

Gr
Stefan
Ik heb inderdaad 2 gaten in mijn aquarium geboord, alles in het aquarium is PVC.
Onder het aquarium zitten 2 kogelafsluiters, vanaf hier ga ik verder met slang naar het filter en CO2 reactor.
Hierdoor kon het aquarium nog wat dichter tegen de muur aan staan en kan het deksel op het aquarium ook gewoon dicht.
Ook wilde ik de aanzuig voor in het aquarium hebben, dat ging een stuk makkelijker zo.

57D47BBB-58CB-45E5-A588-66692A35760A.jpeg
 
Gedurfd, naja het is ook meer het idee. Geloof heus wel dat het veilig en degelijk kan ;). Wel mooi weggewerkt inderdaad.
 
Het was ook wel spannend hoor :rolleyes:
Ik heb op marktplaats eerst een oude Vision 180 gekocht om te oefenen met boren.
Hierin kon ik gelijk mijn hout laten inweken en kijken of alles goed ging passen.
 
Een paar weken geleden heb ik op het forum een bericht geplaatst welke vis is dit.
Al snel kreeg ik de reactie dat het om de eilandbarbeel ging.
Een week later heb ik er 10 gehaald, echt een heel leuk visje!

51EC615E-EC19-4CA4-A551-F824E20EE6CF.jpeg

35B87AC0-67F7-4597-A0E2-84632AF1AA3F.jpeg
 
Leuk visje Leon en ik kende deze nog niet dus.
 
Werken je flowpomp en outflow elkaar nu niet tegen? Wel netjes gemaakt zo

Edit; waarom dan geen gat voorin? Had dat niet flink gescheeld in de afstand aanzuigkorf-filter?
 
Werken je flowpomp en outflow elkaar nu niet tegen? Wel netjes gemaakt zo

Edit; waarom dan geen gat voorin? Had dat niet flink gescheeld in de afstand aanzuigkorf-filter?
De outflow gaat van links boven naar rechts. De flowpomp blaast over de bodem van rechts naar links.
Hiermee blaas ik het vuil naar de aanzuigkorf en blijft de oppervlakte stroming beperkt voor mijn gourami’s.
De zuigleiding heb ik achterin gehouden om deze onderin de kast niet voor het deurtje te hebben.
Nu kan ik later eventueel ook de aanzuig nog naar rechts verplaatsen.
En het PVC is voldoende dik ten opzichte van de slangen die aan de pomp zitten.
Ook heeft het nu niet meer bochten dan als ik hem buitenom over de rand heb hangen.
 
Afgelopen zondag het aquarium weer eens een grote snoeibeurt gegeven.
Vooral de “Microsorum pteropus Windelov” lekker uitgedund.
Staat er weer fris bij. Nu weer even wachten tot de achtergrondplanten weer iets meer hoogte hebben.

EB930E04-5ED1-4A7C-BC4F-4BF56C58741B.jpeg


C0FAC6C3-0FAB-4ECF-A9D4-7641DFB60136.jpeg
 
echt een prachtige bak!! Ik zou er lekker voor gaan zitten en genieten van het uitzicht!
 
mooie bak! ziet er strak uit. En ook ik vind 't gedurft, de gaten in je bak, maar t resultaat mag er zeker zijn! Wat voor kast heb je er onder? Eigenbouw?
 
mooie bak! ziet er strak uit. En ook ik vind 't gedurft, de gaten in je bak, maar t resultaat mag er zeker zijn! Wat voor kast heb je er onder? Eigenbouw?
Hey @Kikkervis, bedankt voor je leuke comment.
De kast is inderdaad een eigenbouw.
Ik had nog een salontafel over waarvan ik de helft van het blad gebruikt heb als blad.
Het onderdeel heb ik in de zelfde stijl gemaakt als mijn andere meubels.
A9FE40A3-5391-4403-BD9E-D62DB0834718.jpeg

71523A69-A62C-4CDA-B2DD-678C646FEEEB.jpeg

93A4725E-A8CF-46C5-97CC-AEF6FD117A55.jpeg
 
Niks mooiers dan zelf dat soort dingen maken!
 
Vannacht teruggekomen van een anderhalve week vakantie.
Rustig met een kop koffie op de bank en het licht in het aquarium gaat langzaam aan.
Dan ben ik toch wel erg blij mee hoe het er nu bij staat.

Morgen maar weer een onderhoudsbeurt doen.

2C7578C6-990B-4A95-90E9-1238010CA0E1.jpeg
 
Een erg leuk, sfeervol aquarium hebben jullie @Leon L. Maar een vraagje. De stromingspomp gebruik je die 24 uur op een dag? Is die mede aanwezig voor een goede distributie van bijvoorbeeld CO2?
 
Een erg leuk, sfeervol aquarium hebben jullie @Leon L. Maar een vraagje. De stromingspomp gebruik je die 24 uur op een dag? Is die mede aanwezig voor een goede distributie van bijvoorbeeld CO2?
De stromingspomp draaid inderdaad 24 uur per dag.
Het is de kleinste versie van Sicce (1000 ltr/uur).
Zoals de pomp nu hangt heeft hij meerdere voordelen:
- Goede waterdistributie door heel de bak.
- Blaast het vuil naar de zuigleiding van mijn buitenfilter.
- Vuil hoopt zich niet op tussen het gras.
- Door meer stroming over de bodem heb ik minder stroming bovenin, wat mijn Goerami’s zeker waarderen.
Het is misschien niet een geweldig mooi gezicht, maar komt het hele aquarium zeker ten goede.
 
je hebt er een prachtige onderwatertuin van gemaakt :)
 
Bewuste keuze om de stromingspomp te verhangen?
 
Bewuste keuze om de stromingspomp te verhangen?
Scherp opgemerkt. Ik ben toch nog een beetje zoekende omdat ik merkte dat de andere vissen het iets te veel vonden.
Ik ben nu zelfs weer terug gegaan naar mijn oorspronkelijke setup met 2 uitstromen op mijn filter en de stromingspomp uit.
De vissen lijken hier wel blij mee te zijn, alleen kijken hoe mij planten het gaan vinden.
 
Vandaag weer een kleine uitbreiding in de technische ruimte gedaan. Een doseer pomp voor de plantenvoeding geïnstalleerd. Veel meer kan er nu niet meer bij :).

B2865395-6E63-4137-B003-48C0DC26F873.jpeg

05DB2F51-5972-406D-9C0B-3EE4EC860A84.jpeg
 
zeer mooie bak en professioneel afgewerkt, dit is iets wat ik later ook wel zou willen :) daarvoor zal ik wrs wel iets handiger moeten zijn :p
 
Een paar weekjes een garnalensoort toegevoegd aan mijn aquarium.
Ik had al Japonica garnalen, maar nu dus ook Blue Dream garnalen.
Wat zijn deze dan klein in vergelijking met de Japonica’s :)

09D8C6AF-34B1-4CCB-B10F-71439D54B7D3.jpeg
4E6E478E-AA9A-44E2-A550-F67C2B38EDA7.jpeg
0177B500-D300-4984-A25C-280584B8B14E.jpeg
 

Terug
Bovenaan