Juwel Vision 450

Rayslu

Well-known member
Lid geworden
6 november 2019
Berichten
57
Hallo iedereen,

Heb mij eerder vandaag voorgesteld en kreeg het advies in dit topic mijn vraag te stellen.

Recentelijk een tweedehands aquarium aangeschaft via marktplaats. Het betreft een Juwel Vision 450. Normaliter is het een prijzige aquarium, alleen mocht ik hem overnemen voor 230 euro (inclusief levering).

Wat niet in de omschrijving stond was de grote hoeveelheid krassen op het glas, 1/4 van de verlichting die niet werkt, een stuk uit het achterwand dat ontbreekt en de deksel/bovenkant beschadigd is waardoor het niet stabiel is (de kleppen zitten los).

Maar wat mij het meest heeft verbaasd is dat ik het water had gevuld tot 1/4 van het aquarium om te testen op lekken (vanwege verhuizing) en vanochtend bleek het leeg! Het water is nergens te vinden. Kan het zijn dat de achterwand al dit water heeft geabsorbeerd?

Mvg,
Ray
 

Bijlagen

  • 74395477_414199579272546_7692680533335080960_n.jpg
    74395477_414199579272546_7692680533335080960_n.jpg
    36.6 KB · Weergaven: 171
  • 77229174_722001278320244_5373149965860208640_n.jpg
    77229174_722001278320244_5373149965860208640_n.jpg
    136.4 KB · Weergaven: 167
  • 74482458_561277948007814_821442731929763840_n.jpg
    74482458_561277948007814_821442731929763840_n.jpg
    56.8 KB · Weergaven: 174
Nee, dat water kan niet in de achterwand zitten.

Maar waarom heb je dit aanvaard met zo veel problemen....
Die krassen zijn toch echt zeer storend, en die krijg je er nooit uit.

Dat het water weg is betekent simpelweg dat het aquarium lek is, of het is via je tuinslang terug weggeheveld naar buiten.

Neem je verlies, doe die bak weg, en zoek iets beter.
Ik heb er ook aan gedacht om iets tweedehands te kopen, maar ...
2 keer gaan kijken naar een bak.
- de eerste stond leeg in een kelder, helemaal onder het stof en de kalk. Alle mogelijke spullen er bij, maar niks had nog gedraaid in de laatste 5 jaar. Dan ben je eerst een week bezig met alles controleren, poetsen, en ontbrekend spul bijkopen, om dat nog met oude rommel te zitten die mogelijk onbetrouwbaar is.
- de tweede draaide met een afgrijselijke decoratie, en een totale mismatch aan vissen die ook mee moesten (hoorde ik pas ter plaatse).

Een tweedehands bak is goed als je die gewoon als kweekbak of bioloog wil gebruiken of om verder aan te knutselen, maar niet als "woonkamerbak" vind ik.
 
Hoi, wat zonde zeg. Heb je dat water nergens terug gevonden dan, op de vloer of zo.
Ik moet toegeven dat mijn juwel vision 180 ook een tweedehands bak is met wat krassen maar die draait prima en er zat een prima pomp bij
 
Dat is balen zoveel mankementen, compleet verkeerde start. Ik zou wat Tommie1 al zegt mijn verlies nemen voordat je nog meer investeringen doet in deze mankementen bak. 2e hands moet je geluk mee hebben en zeker live gaan kijken ipv op laten sturen.
Wat wel raar is dat het water weg is dat moet ergens gebleven zijn.
 
jeetje wat vervelend. Zou nog maar eens een laagje erin doen en dan aan de onderkant keukenpapier ertegen aan plaatsen zodat je kunt zien of hij lekt en waar. Als water weg is is niet goed. Misschien onder het laminaat :oops:

Zit er niet een overloop gat in bodem ofzo. Weet niet precies hoe dit heet maar sommige met zulk grote aquariums maken een gat erin om filtering op aan te sluiten.

Als hij lek is heb je er niets meer aan. de kap, flappen en lampen kun je zo los kopen dat is niet heel ernstig.

Krassen is inderdaad niet leuk hier kun je niets aan doen.

Tja 230 euro voor een complete goede vision 450 met bezorgen vind ik geen hele hoge prijs maar als hij lek is is weg gegooid geld. Je zou een poging kunnen wagen om contact te zoeken en trachten geld terug maar dit zal hoogst ws moeilijk liggen maar misschien tref je iemand die het niet wist en het ook vervelend vind. In dit geval niet geschoten altijd mis. Zou wel enigzins tactisch beginnen met verkoper. Het schelden kan altijd nog als blijkt dat degene reageerd met bekijk het maar :engel:
 
Zou wel enigzins tactisch beginnen met verkoper. Het schelden kan altijd nog als blijkt dat degene reageerd met bekijk het maar :engel:
Schelden op de verkoper...
Als het van privé naar privé is, dan is het garantie tot aan de deur. Als je dan gewoon op basis van een foto de koop sluit en de zaak laat leveren, dan kan je beter schelden op jezelf.

Iets met onderzoeksplicht etc.
 
Over dat water zit er niet een afvoer in het lijkt erop dat de binnenfilter eruit gehaald is, misschien is er dan ook wel een doorvoer gemaakt voor een eventuele bioloog dan had je het alleen wel moeten horen kletteren.
 
Schelden op de verkoper...
Als het van privé naar privé is, dan is het garantie tot aan de deur. Als je dan gewoon op basis van een foto de koop sluit en de zaak laat leveren, dan kan je beter schelden op jezelf.

Iets met onderzoeksplicht etc.

Ja snap ik maar het zou ook mogelijk zijn dat aquarium al een jaartje in de garage staat en verkoper ervan uit ging dat hij niet lek is/was. Dat als je contact zoek dat degene dit ook een hele vervelende situatie vind. Ik heb ook me vision van uit de garage verkocht en zou heel vervelend hebben gevonden als degene zou bellen dat het lek blijkt te zijn.

Je kan ook iemand hebben getroffen die het wel wist en je dan willens en wetens een lek aquarium verkoopt. Ik noem dan zo iemand een oplichter en mag je dan best even uit schelden. ;)

We weten niet in hoeverre TS heeft en is geinformeerd over de staat van het aquarium. Vind ook wel dat als je op MP iets koop je niet moet verwachten dat het een nieuwstaat aquarium is.

Denk dat TS nu nog op zich zelf zit te schelden stommerik :D
 
Krassen uit glas halen is wel mogelijk volgens mij ik weet alleen niet of dat zonder schadelijke stoffen kan. Even googelen
 
Misschien boirb krassenverwijderaar? Heb er zelf geen ervaring mee
 
Hallo iedereen,

Heb mij eerder vandaag voorgesteld en kreeg het advies in dit topic mijn vraag te stellen.

Recentelijk een tweedehands aquarium aangeschaft via marktplaats. Het betreft een Juwel Vision 450. Normaliter is het een prijzige aquarium, alleen mocht ik hem overnemen voor 230 euro (inclusief levering).

Wat niet in de omschrijving stond was de grote hoeveelheid krassen op het glas, 1/4 van de verlichting die niet werkt, een stuk uit het achterwand dat ontbreekt en de deksel/bovenkant beschadigd is waardoor het niet stabiel is (de kleppen zitten los).

Maar wat mij het meest heeft verbaasd is dat ik het water had gevuld tot 1/4 van het aquarium om te testen op lekken (vanwege verhuizing) en vanochtend bleek het leeg! Het water is nergens te vinden. Kan het zijn dat de achterwand al dit water heeft geabsorbeerd?

Mvg,
Ray

Aan de achterwand te zien mis je ook het binnenfilter…?
 
Wat niet in de omschrijving stond was de grote hoeveelheid krassen op het glas, 1/4 van de verlichting die niet werkt, een stuk uit het achterwand dat ontbreekt en de deksel/bovenkant beschadigd is waardoor het niet stabiel is (de kleppen zitten los).
Ik hoop dat je niet ontmoedigd raakt en alsnog een doorstart gaat maken met een ander aquarium!
Als er daadwerkelijk niet in de advertentie omschreven stond dat de bak deze grote hoeveelheid krassen en andere mankementen had heb je wel degelijk recht op 'garantie'. Maar je recht daadwerkelijk halen is praktisch niet te doen. Ook ik zou je adviseren om er met de verkoper uit te komen als dit lukt.

De tuinslang die je gebruikt lijkt zo'n tuinslang te zijn die uitzet en inkrimpt. Daar zitten erg veel weekmakers in die schadelijk zijn in je aquarium. Deze tuinslang zou ik dan ook niet meer gebruiken voor je aquarium. Dat kan je flink wat vissen kosten. @jessicapilon heeft hier een erg slechte ervaring mee gehad een aantal jaren geleden. :help:

Een tweedehands bak is goed als je die gewoon als kweekbak of bioloog wil gebruiken of om verder aan te knutselen, maar niet als "woonkamerbak" vind ik.
In dit geval wel. Maar verder ben ik blij dat je er bij vermeld dat jij dat zo vindt. Want ik vind dat bijvoorbeeld absoluut niet waar. Je kunt prachtige tweedehands aquariums kopen. Soms voor een zeer aantrekkelijke vraagprijs!

Tja 230 euro voor een complete goede vision 450 met bezorgen vind ik geen hele hoge prijs maar als hij lek is is weg gegooid geld. Je zou een poging kunnen wagen om contact te zoeken en trachten geld terug maar dit zal hoogst ws moeilijk liggen maar misschien tref je iemand die het niet wist en het ook vervelend vind. In dit geval niet geschoten altijd mis. Zou wel enigzins tactisch beginnen met verkoper. Het schelden kan altijd nog als blijkt dat degene reageerd met bekijk het maar :engel:
Het was inderdaad een prachtige prijs geweest als de bak helemaal in orde was geweest. Jouw advies is eigenlijk ook het advies dat het juridisch loket geeft in dit soort gevallen. Ik hoop ook dat ze er uit gaan komen! :)


Aan de achterwand te zien mis je ook het binnenfilter…?
Dat viel mij ook al op inderdaad.
 
Bedankt voor de reacties!

- Tommie, Bob, Trotse Mama:

Het ziet er naar uit dat het via de tuinslang uit het aquarium is geheveld. Merkwaardig dat er maar een klein plasje in de keuken was, aangezien er zo’n 100 liter water in het aquarium zat! Misschien merk ik het later wel, haha.

Heb besloten het aquarium toch te houden aangezien ik voor vijf clown loaches, maar vooral voor een snelgroeiende Leopard Pleco op korte termijn zo’n groot aquarium nodig heb. Ik denk dat de schade mee valt als ik investeer in spullen die mee zouden kunnen naar een ander aquarium in de toekomst.

- Michelle, Tommie, Hoogheid, Benvo

Ja klopt, het was een goede deal geweest voor die prijs als het minder kuren had. Maar ik ben zeker niet ontmoedigd geraakt en ben evenmin gemotiveerd om de hobby door te zetten. Ik heb contact gehad met de verkoper en zij hebben voorgesteld het aquarium tegen vergoeding van een meerprijs en verzendkosten te “vervangen” wanneer zij eventueel een soortgelijk aquarium beschikbaar zouden hebben.

In alle eerlijkheid heb ik liever niets meer met hun te maken na dit gebeuren, maar ben er nog over aan het nadenken. Bedankt voor de tip over de tuinslang. Gelukkig heb ik mijn kleinere aquarium nog met de emmer gevuld tot nu toe!

Het aquarium kwam los van het achterwand met niets verder. De verkoper adviseerde mij een Eheim filter aan te schaffen toen ik te kennen gaf een externe filter te willen. Ik heb begrepen dat dit over het algemeen beter is, klopt dat?

- Bov, Keesvd

Ja, heb hier veel online naar gezocht, maar kon niet echt een voorbeeld vinden die mij het vertrouwen gaf om het zelf te proberen. Blijkt een lastige/bijna onmogelijke opgave te zijn om het uit een glazen aquarium te halen. Acryl aquarium schijnt het wel gemakkelijk bij te kunnen!

Mvg,
Ray
 
Bedankt voor de reacties!

- Tommie, Bob, Trotse Mama:

Het ziet er naar uit dat het via de tuinslang uit het aquarium is geheveld. Merkwaardig dat er maar een klein plasje in de keuken was, aangezien er zo’n 100 liter water in het aquarium zat! Misschien merk ik het later wel, haha.

Heb besloten het aquarium toch te houden aangezien ik voor vijf clown loaches, maar vooral voor een snelgroeiende Leopard Pleco op korte termijn zo’n groot aquarium nodig heb. Ik denk dat de schade mee valt als ik investeer in spullen die mee zouden kunnen naar een ander aquarium in de toekomst.

- Michelle, Tommie, Hoogheid, Benvo

Ja klopt, het was een goede deal geweest voor die prijs als het minder kuren had. Maar ik ben zeker niet ontmoedigd geraakt en ben evenmin gemotiveerd om de hobby door te zetten. Ik heb contact gehad met de verkoper en zij hebben voorgesteld het aquarium tegen vergoeding van een meerprijs en verzendkosten te “vervangen” wanneer zij eventueel een soortgelijk aquarium beschikbaar zouden hebben.

In alle eerlijkheid heb ik liever niets meer met hun te maken na dit gebeuren, maar ben er nog over aan het nadenken. Bedankt voor de tip over de tuinslang. Gelukkig heb ik mijn kleinere aquarium nog met de emmer gevuld tot nu toe!

Het aquarium kwam los van het achterwand met niets verder. De verkoper adviseerde mij een Eheim filter aan te schaffen toen ik te kennen gaf een externe filter te willen. Ik heb begrepen dat dit over het algemeen beter is, klopt dat?

- Bov, Keesvd

Ja, heb hier veel online naar gezocht, maar kon niet echt een voorbeeld vinden die mij het vertrouwen gaf om het zelf te proberen. Blijkt een lastige/bijna onmogelijke opgave te zijn om het uit een glazen aquarium te halen. Acryl aquarium schijnt het wel gemakkelijk bij te kunnen!

Mvg,
Ray
Suc6 met je doorstart!
 
Fijn dat je jezelf niet uit het veld laat slaan door deze kleine tegenslag. Het is een prachtige hobby waar je erg van kunt genieten.
Ik ben heel erg benieuwd naar de voortgang van dit aquarium. Blijf je regelmatig foto's plaatsen in dit topic van je aquarium?

Ik denk dat de schade mee valt als ik investeer in spullen die mee zouden kunnen naar een ander aquarium in de toekomst.
Het is inderdaad altijd verstandig om te investeren in spullen die je mee kunt nemen naar een eventueel volgende aquarium. Ik heb zelf met regelmaat ervaren dat goedkoop duurkoop kan zijn. Maar het is niet altijd nodig de duurste spullen in huis te halen. En het eerste aquarium waar ik mee begonnen ben zat ook vol met krassen. Maar ondanks dat heb ik er toch jaren plezier van gehad!

Bedankt voor de tip over de tuinslang.
Graag gedaan! :)

De verkoper adviseerde mij een Eheim filter aan te schaffen toen ik te kennen gaf een externe filter te willen. Ik heb begrepen dat dit over het algemeen beter is, klopt dat?
Ik heb zelf erg goede ervaringen met eheim filters. Ik heb wel altijd het filter in een bak staan. Mocht een van de rubberen ringen uitdrogen en zorgen dat hij gaat lekken wordt het eerste beetje opgevangen in de bak. Ik heb dit een keer meegemaakt, de pomp was ruim 12 jaar oud en er waren enkele ringen versleten. Ik heb deze allemaal los kunnen aanschaffen en ieder onderdeel is zo'n beetje los te koop. Dus ze zijn eigenlijk niet stuk te krijgen. Ik las zojuist wel een topic waarin besproken wordt dat de Pro-serie bekend is met lekken en een vastlopende start-knop. Ik heb hier toevallig ook een Pro staan die al enkele jaren oud is. Maar ik herken geen van de genoemde klachten. Naar mijn inzicht zijn het degelijke producten met een goede fabrieksgarantie en anders is alles dus los te koop.

Ik wens je veel plezier met deze prachtige hobby! :petjeaf:
 
Bedankt voor de reacties!

- Tommie, Bob, Trotse Mama:

Het ziet er naar uit dat het via de tuinslang uit het aquarium is geheveld. Merkwaardig dat er maar een klein plasje in de keuken was, aangezien er zo’n 100 liter water in het aquarium zat! Misschien merk ik het later wel, haha.

Heb besloten het aquarium toch te houden aangezien ik voor vijf clown loaches, maar vooral voor een snelgroeiende Leopard Pleco op korte termijn zo’n groot aquarium nodig heb. Ik denk dat de schade mee valt als ik investeer in spullen die mee zouden kunnen naar een ander aquarium in de toekomst.

- Michelle, Tommie, Hoogheid, Benvo

Ja klopt, het was een goede deal geweest voor die prijs als het minder kuren had. Maar ik ben zeker niet ontmoedigd geraakt en ben evenmin gemotiveerd om de hobby door te zetten. Ik heb contact gehad met de verkoper en zij hebben voorgesteld het aquarium tegen vergoeding van een meerprijs en verzendkosten te “vervangen” wanneer zij eventueel een soortgelijk aquarium beschikbaar zouden hebben.

In alle eerlijkheid heb ik liever niets meer met hun te maken na dit gebeuren, maar ben er nog over aan het nadenken. Bedankt voor de tip over de tuinslang. Gelukkig heb ik mijn kleinere aquarium nog met de emmer gevuld tot nu toe!

Het aquarium kwam los van het achterwand met niets verder. De verkoper adviseerde mij een Eheim filter aan te schaffen toen ik te kennen gaf een externe filter te willen. Ik heb begrepen dat dit over het algemeen beter is, klopt dat?

- Bov, Keesvd

Ja, heb hier veel online naar gezocht, maar kon niet echt een voorbeeld vinden die mij het vertrouwen gaf om het zelf te proberen. Blijkt een lastige/bijna onmogelijke opgave te zijn om het uit een glazen aquarium te halen. Acryl aquarium schijnt het wel gemakkelijk bij te kunnen!

Mvg,
Ray



Citaat hieruit: "Maar ik ben zeker niet ontmoedigd geraakt en ben evenmin gemotiveerd om de hobby door te zetten." Hopelijk ben je wél gemotiveerd om de hobby door te zetten?
 
Fijn dat je jezelf niet uit het veld laat slaan door deze kleine tegenslag. Het is een prachtige hobby waar je erg van kunt genieten.
Ik ben heel erg benieuwd naar de voortgang van dit aquarium. Blijf je regelmatig foto's plaatsen in dit topic van je aquarium?

Zal dat zeker doen. Ik vind aquascaping ook erg leuk, maar het is vrij prijzig. Zal de tijd ervoor nemen en als het eenmaal zo ver is foto's plaatsen!

Het is inderdaad altijd verstandig om te investeren in spullen die je mee kunt nemen naar een eventueel volgende aquarium. Ik heb zelf met regelmaat ervaren dat goedkoop duurkoop kan zijn. Maar het is niet altijd nodig de duurste spullen in huis te halen. En het eerste aquarium waar ik mee begonnen ben zat ook vol met krassen. Maar ondanks dat heb ik er toch jaren plezier van gehad!

Heb het vermoeden dat ik ondanks dat het bekrast in mijn woonkamer staat nog zeker wel ervan zal genieten, haha!

Ik heb zelf erg goede ervaringen met eheim filters. Ik heb wel altijd het filter in een bak staan. Mocht een van de rubberen ringen uitdrogen en zorgen dat hij gaat lekken wordt het eerste beetje opgevangen in de bak. Ik heb dit een keer meegemaakt, de pomp was ruim 12 jaar oud en er waren enkele ringen versleten. Ik heb deze allemaal los kunnen aanschaffen en ieder onderdeel is zo'n beetje los te koop. Dus ze zijn eigenlijk niet stuk te krijgen. Ik las zojuist wel een topic waarin besproken wordt dat de Pro-serie bekend is met lekken en een vastlopende start-knop. Ik heb hier toevallig ook een Pro staan die al enkele jaren oud is. Maar ik herken geen van de genoemde klachten. Naar mijn inzicht zijn het degelijke producten met een goede fabrieksgarantie en anders is alles dus los te koop.

Dankjewel voor het advies. Vroeg me ook af of je het af zou raden om een tweedehands (eheim) filter aan te schaffen. Ik zit daar over na te denken en op Mplaats rond te kijken..

Citaat hieruit: "Maar ik ben zeker niet ontmoedigd geraakt en ben evenmin gemotiveerd om de hobby door te zetten." Hopelijk ben je wél gemotiveerd om de hobby door te zetten?

Haha, verkeerd verwoord! Zeker net zo gemotiveerd. Ik laat zo een incident de pret niet bederven natuurlijk :)
 
Zal dat zeker doen. Ik vind aquascaping ook erg leuk, maar het is vrij prijzig. Zal de tijd ervoor nemen en als het eenmaal zo ver is foto's plaatsen!

Heb het vermoeden dat ik ondanks dat het bekrast in mijn woonkamer staat nog zeker wel ervan zal genieten, haha!

Dankjewel voor het advies. Vroeg me ook af of je het af zou raden om een tweedehands (eheim) filter aan te schaffen. Ik zit daar over na te denken en op Mplaats rond te kijken..

Haha, verkeerd verwoord! Zeker net zo gemotiveerd. Ik laat zo een incident de pret niet bederven natuurlijk :)
Ja het is geen goedkope hobby inderdaad. Fijn dat je er toch van denkt te gaan genieten. Dat moet helemaal goedkomen dan! En een tweedehands filter zou ik zelf wel kopen. Let wel een beetje op de kwaliteit en de prijs, ze hoeven tweedehands niet heel duur te zijn. Veel plezier en met vragen ben je altijd welkom!
 
Tweedehands bak is geluk hebben.
Ik heb toentertijd mijn rio 300 tweedehands gekocht.
Prachtige bak! Vele jaren plezier van gehad!
Afgelopen tijd was ik voor een 110 liter tweedehands gaan kijken en dat was een grote teleurstelling!
Bakken met stukken eruit, filters waar de koppelingen van afgebroken waren ed.
Ik ben dus maar voor een nieuwe gegaan.

Ik zou de bak is geheel vullen en kijken wat aan krassen opvalt, leeg zie je er altijd meer dan vol.
Als ze niet pontificaal op de voorruit zitten zal je met aankleding van stenen, hout wen planten ook veel kunnen bereiken.

Filter kan je ook eens kijken of er acties zijn.
Als je die tweedehands wil kopen, ga kijken en weet hoe hij er nieuw uit hoort te zien, om te voorkomen dat je iets over het hoofd ziet en er iets af is wat erop hoort te zitten.

Wel zou ik de sponzen goed schoonmaken en nieuw filtermateriaal in plaatsen (of filtermateriaal uit je andere bak, omdat ik lees dat je vanwege vissen snel over wil stappen).
Bacteriën zijn na een paar uur dood als de filter stilgezet wordt.

Succes!
 
Bedankt voor de tips! Heb het tot nu toe een keer helemaal gevuld met water en ik schat zo in dat het nog te overzien is als het aquarium eenmaal goed gevuld is inderdaad.

Viel mij op dat het enigszins scheef liep (het wateroppervlakte). Heb het daarom nu half leeg staan. Ik denk dat ik de scheefstand met een kleine verplaatsing kan beperken. Ik vroeg mij af in hoeverre dit eigenlijk wezenlijk uitmaakt allemaal?
 
Bedankt voor de tips! Heb het tot nu toe een keer helemaal gevuld met water en ik schat zo in dat het nog te overzien is als het aquarium eenmaal goed gevuld is inderdaad.

Viel mij op dat het enigszins scheef liep (het wateroppervlakte). Heb het daarom nu half leeg staan. Ik denk dat ik de scheefstand met een kleine verplaatsing kan beperken. Ik vroeg mij af in hoeverre dit eigenlijk wezenlijk uitmaakt allemaal?
Ik ben geen grote technicus, maar je aquarium moet geheel waterpas staan, dis is heel erg belangrijk omdat er anders teveel druk op de ruit komt en kan klappen.
 
Terug
Bovenaan