Wat is er nieuw

kaamlaag gaat niet weg + dooie vissen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter M.oot
  • Startdatum Startdatum
M

M.oot

Guest
ik heb nu al 6 weken een kamlaag die niet weg wilt.
ik heb 14 augustes mijn grind vervangen voor zand.

nu heb ik sinds dien erg last van een kamlaag, nu is het zo erg dat er onder de kaamlaag allemaal bubbles van co2 gaan vormen, en me ph zakt tot een ph van 6. me uitstroom staat op het opppervlak. dus rond om me uitflow zit er niks maar daarr omheen wel.

ik ben dagelijks met keukenpapier bezig geweest. als ik me bak verschoon is het 1 tot 2 dagen weg dan nog dikker dan eerst.

Help. en me planten gaan dood en ben nu al 1 corridora verloren afgelopen week.

waarde no2 0
no3 20
po4 20
ph schommelt dus erg door de kamlaag.
27 graden
 
een fosfaat van 20 lijkt me erg hoog, maar dat terzijde.

Als je pH ervan gaat schommelen en je zelfs CO2 onder de laag ziet ophopen dan zal je zuurstofuitwisseling ook niet best zijn. Dit zal je vissen niet ten goede komen getuige het hemelen van een van je cory`s.

Hoe staat het met de conditie van je filter? Die kaamlaag moet toch ergens vandaan komen. Meestal toch ergens een dysbalans. bacterieen die overlijden enz.
 
sorry po4 2 ofc type fout. filter wil ik vandaag nog schoonmaken laatste keer was 3 weken geleden. ik wou zo min mogelijk aan me filter komenomdat als ik het te erg schoonmaak gaan de goeie ook dood.
 
Nee oke. Filter inderdaad zo min mogelijk aanraken als deze nog goed doorstroomt. Maar wel dat je dit even nakijkt. Als dat ding helemaal vol zit met meuk waardoor er nauwelijks meer stroming door is dan heb je je oorzaak ook. als hij nog goed draait zou ik er vanaf blijven.
Is het ontstaan NA het evrvangen van de bodem? Het kan dan ook zijn dat daar een nieuwe cultuur in aan het vestigen is die aan het settelen is. Of dat er toch iets van (bodem) rot is.
 
ja na nieuwe bodem maar heb het bij 3 aquariums gedaan alleen deze geeft problemen rest niet
 
Nou is het ene aquarium het andere ook niet zoals je weet.
Maar goed, als je alles hebt nagelopen; alles wat kan/is aan het rotten verwijderd, filter check enz enz, en je bent ervan overtuigd dat er echt niets is wat die laag kan veroorzaken dan is het kennelijk toch een nieuw evenwicht wat zich aan het instellen is na verwijderen van die bodem. Misschien is de cultuur in je filter dan aan het veranderen/toenemen. Wellicht gaat dit gepaard met afsterven van een hoeveelheid nieuw gevormde collegae.

Persoonlijk heb ik bij opstarten ook problemen gehad met een kaamlaag door instellen van nieuw evenwicht. Uiteraard, een keukenpapiertje helpt wel. Maar ikw as het scheppen na een week ook wel zat. Eheim heeft een heel kleine compacte oppervlakteskimmer. Oppervlak was na 5 minuten kraakhelder!! Kost wel 35 euro en ik zou het ook alleen doen als je ervan overtuigt bent dat er geen ``te verhelpen`` oorzaak is voor de laag.
 
heb even me pomp schoongemaakt, hij zat tot ze strot toe aan planten afval onder in het filter, dit er uit gegooid (en perrongelijk 6 garnalen wist niet dat ik die uberhoud had) . die skimmer heb ik een tijdje geleend van een vriend. deze was na 3 dagen verstopt. ik heb nu me pomp schoon/leeg gehaald. ga volgende week me slangen uit schrapen.(na op nieuw uit doen regen van afval in me bak. nu hopen dat het af gaat nemen. ik heb wel 8 weken geleden nieuwe bacteriën toe gevoegd via zoon flesje van sera kan het overschot daar van geweest zijn ?
 
Ik gebruik persoonlijk nooit van die bacteriën in een flesje, al helemaal niet als je al een draaiende pomp heb. Opzich niet gek dat als je pomp zo vol zit je veel dode bacteriën en een kaamlaag krijgt hoor. Dikke kans dat het nu beter gaat.

Als tijdelijk oplossing kan een luchtpompje helpen, voor je vissen bedoel ik dan. Zeker als je zo veel Co2 in je bak hebt, dan stikken ze gewoon. (als kan het net zo goed aan het vervuilde filter hebben gelegen en dus veel afvalstoffen in de bak, maar een luchtpomp kan geen kwaad en better safe than sorry denk ik dan maar)
 
Kaamlaag ontstaat door een teveel aan voedsel voor bacterien ( kaamlaag is namelijk gewoon een laagje bacterien) Ze groeien extra hard door de HOGE temperatuur van 27*C. Heb je discussen of andere dieren die een zo hoge temperatuur nodig hebben? Zo nee dan terug met de temperatuur naar 24,5 *C.
Verder verdwijnt de kaamlaag ook bij gebrek aan licht ( dus een dag of 3 geen licht gebruiken) of het toepassen van (veel) drijfplanten, die halen het teveel aan voedsel weg.
 
Hoe zit het met de stroming? Overal in je bak moet het water bewegen, want in 'stilstaand' water groeit van alles wat je niet in je bak wilt..
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan