Kaamlaag gaat niet weg

V

Vinz26

Guest
Hallo,

Sinds een week heb ik een kaamlaag
Heb t water al ververst, filter schoongemaakt
Afgedept met keukenpapier, minder voeren etc.

Het blijft maar terug komen.
Kunnen jullie mij helpen?

Dit is mijn vis bestand en filter

Aquarium

Juwel rekord 800
Bioflow super 500 filter

Afmetingen:
81 x 35 x 45

12 kardinaaltjes ( midden onder )
5 Indische glaswelsen ( midden onder )
3 betta vrouwtjes ( kempvis ) ( overal )
1 betta man ( kempvis ) ( overal )
3 pangasius haaitjes ( midden boven )
1 cacatouide ( dwergciclide ) ( midden onder )
2 cacatouide vrouwtjes ( midden onder )
1 algeneter ( overal )
1 kuhli ( bodem )
3 kreeften ( 2x clarkii 1x Florida ) ( bodem )


Daarnaast heb ik 2 planten:
Anubis nana
Enchodorus

Mvg.
 
Mensen wat een bestand voor zo'n bak,is echt een te zware belasting en een aantal vissen die totaal niet geschikt zijn.
Vandaar die kaamlaag en zal moeilijk weg te krijgen zijn maar dan moet je vooral niet teveel aan het filter schoonmaken.
Zou mee eens in je bewoners verdiepen want dat gaat geheid voor meer problemen zorgen vrees ik.
 
Ik sluit me helemaal bij mn naamgenoot aan.
 
Je hebt ook nog eens erg weinig planten die normaal veel stoffen opnemen. Als je de filter hebt schoongemaakt dan hoop ik niet dat die TE goed is schoongemaakt.
 
Je hebt een serieus probleem in je aquarium waarbij ik je graag wil helpen.

Wat is er aan de hand:
-Je hebt veel teveel vissen en geen zuurstofplanten. Twee moerasplanten die langzaam groeien .
-Met al deze vissen zal je flink moeten voeren en krijg je veel afvalstoffen. Die zorgen er bij jou voor dat je een kaamlaag krijgt. Als dat een tijdje duurt krijg je blauwe alg. Deze alg vergiftigt het water . Dit geeft in jouw geval dan massale vissterfte. Het is een tikkende tijdbom!

Wat moet je doen:
-Je zal je Pangasius haaitjes niet kunnen houden: ze worden zeker een meter lang! Is een vis voor dierentuinen en Wokrestaurants. Daar kan je ze eten.
-Lees over je vissen en kreeften en kijk hoe groot ze worden, wat hun gedrag is en welke verdere eisen ze stellen.
-Daarna zal je zien dat je meer dan de helft, maar liever meer, van je dieren uit je aquarium moet halen.
-Zorg er voor dat je echte waterplanten in je aquarium krijgt, zo verbeter je het milieu in je aquarium.

Succes met je aquarium!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hoe groot is die bak? 1.80 m???

O,nee, 0,80 cm. met haaitjes??? die enorm groot kunnen worden.


3 betta vrouwtjes ( kempvis ) ( overal )????
1 betta man ( kempvis ) ( overal )???

Zitten in rijstvelden, met een territorium van 40 cm.
 
Jos Hut zei:
Je hebt een serieus probleem in je aquarium waarbij ik je graag wil helpen.

Wat is er aan de hand:
-Je hebt veel teveel vissen en geen zuurstofplanten. Twee moerasplanten die langzaam groeien .
-Met al deze vissen zal je flink moeten voeren en krijg je veel afvalstoffen. Die zorgen er bij jou voor dat je een kaamlaag krijgt. Als dat een tijdje duurt krijg je blauwe alg. Deze alg vergiftigt het water . Dit geeft in jouw geval dan massale vissterfte. Het is een tikkende tijdbom!

Wat moet je doen:
-Je zal je Pangasius haaitjes niet kunnen houden: ze worden zeker een meter lang! Is een vis voor dierentuinen en Wokrestaurants. Daar kan je ze eten.
-Lees over je vissen en kreeften en kijk hoe groot ze worden, wat hun gedrag is en welke verdere eisen ze stellen.
-Daarna zal je zien dat je meer dan de helft, maar liever meer, van je dieren uit je aquarium moet halen.
-Zorg er voor dat je echte waterplanten in je aquarium krijgt, zo verbeter je het milieu in je aquarium.

Succes met je aquarium!

:thumbs:

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Je hebt een serieus probleem in je aquarium waarbij ik je graag wil helpen.

Wat is er aan de hand:
-Je hebt veel teveel vissen en geen zuurstofplanten. Twee moerasplanten die langzaam groeien .
-Met al deze vissen zal je flink moeten voeren en krijg je veel afvalstoffen. Die zorgen er bij jou voor dat je een kaamlaag krijgt. Als dat een tijdje duurt krijg je blauwe alg. Deze alg vergiftigt het water . Dit geeft in jouw geval dan massale vissterfte. Het is een tikkende tijdbom!

Wat moet je doen:
-Je zal je Pangasius haaitjes niet kunnen houden: ze worden zeker een meter lang! Is een vis voor dierentuinen en Wokrestaurants. Daar kan je ze eten.
-Lees over je vissen en kreeften en kijk hoe groot ze worden, wat hun gedrag is en welke verdere eisen ze stellen.
-Daarna zal je zien dat je meer dan de helft, maar liever meer, van je dieren uit je aquarium moet halen.
-Zorg er voor dat je echte waterplanten in je aquarium krijgt, zo verbeter je het milieu in je aquarium.

Succes met je aquarium!

Hobbygroet,
Jos Hut

Hallo Jos,

Ik heb naast die twee moerasplanten nog 3 bosjes waterpest drijven
+ ik heb een zuurstofpompje.
Dus zuurstof genoeg.

Ik voer nooit flink maar om de dag juist om de kaamlaag te voorkomen
Daarnaast ververs ik 1x per week de filter en 1x per week 1/3 water.

Ik heb me zeker ingelezen over de vissen in mijn bak en het is redelijk goed
Verdeeld de bak. Midden onder boven.

Alles is nog heel klein bijv. De pangasiatjes zijn nog geen 2cm..

Indien mogelijk ga ik zsm naar een 1 meter of 1 meter 20 bak. Dus dat zit wel goed.

Ik moet gewoon van die kaamlaag af.!!
 
Ik heb me zeker ingelezen over de vissen in mijn bak en het is redelijk goed
Verdeeld de bak. Midden onder boven.?

Ja, maar er staat niet met zoveel soorten.
En zoveel vis.
Ik moet gewoon van die kaamlaag af.!!

Kaamlaag op wateroppervlakte - Visaquarium



https://www.visaquarium.nl/a/kaamlaag-o ... ppervlakte



Bestrijding van een kaamlaag bovenaan het wateroppervlakte. Een kaamlaag zijn afgestorven bacteri�n door vervuiling. Het water neemt minder zuurstof op.

Heb je er een zuurstofsteentje in,die de laag openbreekt.
Anders zuurstof gebrek in de bak.
 
Ondanks dat je enkel op de reactie van Jos reageert zal je de rest vast wel gelezen hebben dus ik probeer nog een poging.

Vraag me af waar je je hebt ingelezen maar zal vast niet op het forum zijn want dan weet je dat je bestand verre van ideaal is.
Pangasius van nog geen 2 cm geloof ik totaal niet,die zijn al groter als ze net uit het ei komen ;)
Je snapt hopelijk toch ook wel dat een vis die met gemak een meter kan worden in een bak van 1.20 ook geen leven heeft?

Wees verstandig en pak je bestand aan want gaat anders helemaal fout zo.
 
en zelfs al is alleen het bericht van Jos gelezen: daaruit moge toch duidelijk de ernst van de situatie blijken.
en ook: we weten allemaal dat op een gegeven moment de bom zal barsten en de lol van het aquarium houden er dan knetterhard vanaf gaat, dus het gaat hier ook om een vorm van zelfbeschermin: ervoor zorgen dat het allemaal leuk blijft.

de Pangasiussen zullen overigens eenmaal op formaat de ongelukkige combinaties wel oplossen: hap, slik, weg andere visjes.
 
De filter wekelijks doen is niet nodig want dan spoel je vast veel goede bacteri�n ook weer weg. Alleen aanpakken als de stroming minder wordt.
 
Ik probeer de topicstarter hiervan te helpen, net als de anderen die reageren. Het is dan een de topicstarter om iets met die aanbevelingen te doen of niet. De formulering van deze adviezen is zo duidelijk als het maar enigszins mogelijk is.
Als de topicstarter deze adviezen niet opvolgt garandeer ik dat het absoluut fout gaat met dit aquarium. Verschillende voorgangers hebben hun bakken al op marktplaats staan. Staat deze er over vier weken ook of worden de adviezen opgevolgd?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hoe is nu de stand van zaken?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Terug
Bovenaan