Wat is er nieuw

Kaamlaag in nieuwe bak

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
583
Locatie
Gelderland
In mijn Rekord 800 heb ik sinds gisteren een flinke kaamlaag. Bak is vrijdag opgestart en heb 8 bacterieballetjes van Pure Aquarium toegevoegd. Hebben de bacterieen wellicht niets te eten waardoor ze afsterven? Even geen bacterien meer toevoegen?
 
Als ik me niet vergis is dat normaal in een nieuwe bak. Gewoon even afwachten en als het goed is verdwijnt hij vanzelf weer. Eventueel de uitstroom van je filter iets meer het wateroppervlak laten bewegen als dat nog niet het geval is. Kan geen kwaad iig
Daarbij twijfel ik over het levend aankomen van bacteri�n in bolletjes/flesjes. Volgend mij is dit gewoon een verkooptruc. Wellicht dat deze dood het water in zijn gegaan en nu een laag vormen. Qua opstart kun je het beste 4 weken de bak met rust laten en gewoon ingericht laten draaien met planten enzo. Eventueel een heel klein beetje voer verkruimelen zodat de bacteri�n iets te eten hebben, maar verder zul je wss toch gewoon geduld moeten hebben
 
Geduld heb ik gelukkig wel. M'n Aqua 40 is al 7 weken aan het indraaien 😛
Wilde een keer wat nieuws proberen met bacteri�n toevoegen, omdat het toch best vaak gedaan wordt volgens mij.
Ik stop nu even met toevoegen in ieder geval.
 
Het toevoegen van bacteri�n zal vaker gedaan worden, maar als ik me niet vergis gaat het dan om het enten van een filter. Het toevoegen van filtermateriaal van een draaiend filter in een nieuw filter
 
Een luchtsteentje helpt ook vaak heel goed,
 
Maar die verdrijft wel weer de co2 uit het water als je pech hebt.. Tenzij je het pompje slechts even aanzet om de kaamlaag te verbreken. Dan nog kun je beter de oorzaak aanpakken ipv het gevolg..
Maar met het geduld zal dat vast gaan lukken 😀
 
O oke, dat wist ik niet.
Weer wat geleerd.
 
Ik verwijder het inmiddels met velletjes keukenrol en dat werkt best goed.
 
In opstartende bakken is een kaamlaag niet ongewoon hoor. Na verloop van tijd verwijnt het vanzelf CQ blijft ht wel weg.
 
Je kunt de uitstroom van het filter ook wat meer naar het oppervlakte richten waardoor het oppervlakte water wat meer in beweging komt.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan