Wat is er nieuw

Kaamlaag(je) twijfel grotere filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jaap Zuyderduyn
  • Startdatum Startdatum
J

Jaap Zuyderduyn

Guest
Voor mijn scaperstank (35l) twijfel ik of het verstandig is een andere filter te nemen.
Nu zit de standaard binnen(hoek)filter in de bak en gebruik ik de standaard verlichting van Dennerle (5.0)

Vanaf het begin heb ik een kaamlaagje niet super dik, maar lijkt toch niet te verdwijnen.
Nu komt volgende week mijn nieuwe verlichting, die sterker is en denk ik beter past bij een goede plantengroei dan de huidige verlichting.
Ik merk toch dat veel blad soms moeite heeft. Voeden doe ik volgens de IE en vervang 50% water iedere week met RO water.
Verlichting brand 8,5 uur met toevoeging van CO2.
De bak is flink beplant.

Vissen zitten er nauwelijks in... een stuk of 8 tetra's en 3 ocodinges algenetertjes.
Verder garnalen.
Voeden doe ik 1x per dag een heel klein beetje dat binnen min. op is voor de vissen.
De garnalen krijgen iets meer tijd, maar die voer ik niet dagelijks. Meestal om de dag.
Waterwaardes kan ik nog niet geven, de test kit is onderweg en ik hoop vanmiddag de waardes te kunnen doorgeven.

Nu lees je dat filtercapaciteit een balangrijke factor is.
De vraag is daarom:
1. is die standaard hoekfilter van Dennerle genoeg voor de beschreven bak of is het toch beter om een externe filter te plaatsen?
Dit laatste heeft niet mijn voorkeur omdat ik de dekplaat ook op mijn bak heb zitten ivm springers... maar als het moet, moet het....

Gemeten waarde.*
PH 》6.5
KH 》3-4
CO2 》22mg/L
GH 》? Niet kunnen meten
NO2 》<0,025 mg/L
NO3 》10
NH4+》0,05
TDS 》278
temp.》23°C

*Morgen staat er een waterverversing gepland

Ik heb jaren die Dennerle hoekfilter in een 40L bakje gehad. Prima filtertje. Ik heb alleen die standaard filter cassettes vervangen voor een vulbare houder. Hierin biogranulaat gedaan. met een beetje fiterwatten aan de bovenkant. Merkte dat dit langer goede stroming hield en beter filterde. Die houder kun je er makkelijk uithalen om schoon te spoelen. Dat Biogranulaat he ik nooit vervangen, enkel de filter watten om de zoveel tijd.

Ik heb die voorfilter gevuld met biogranulaat, maar dat is niet veel😄
Ik heb zo'n vul ding ook liggen, misschien toch maar uit de kast halen...

Als je helemaal geen GH meet, heb je dus geen calcium en magnesium in je water, wat toch ook wel voedingsstoffen voor je planten is - voeg je iets van GH+ toe na waterwissel met RO water?. Je kaamlaag kun je in toom houden met afdoende wateroppervlaktebeweging, maar neemt de oorzaak niet weg. Wellicht toch wat veel plantafval in de bak?

Als je helemaal geen GH meet, heb je dus geen calcium en magnesium in je water, wat toch ook wel voedingsstoffen voor je planten is - voeg je iets van GH+ toe na waterwissel met RO water?. Je kaamlaag kun je in toom houden met afdoende wateroppervlaktebeweging, maar neemt de oorzaak niet weg. Wellicht toch wat veel plantafval in de bak?
Niet kunnen meten omdat deze in de test kit ontbreekt😏
Ik voeg remineral van dennerle toe tot ongeveer 175 ppm
Mijn tds was rond de 400, sinds een week of drie voeg ik pas ro water toe.
We hebben hier een water ontharder, dus daar ging het aanvankelijk al mis...
Ik merk dat bepaalde planten idd moeite hebben en blad onder aan de basis laten vallen.
Denk dat het vooral een licht gebrek is, vandaar dat ik al een andere lamp met meer power besteld heb....
Ben een beetje zoekende....

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet kunnen meten omdat deze in de test kit ontbreekt😏
Ik voeg remineral van dennerle toe tot ongeveer 175 ppm
Mijn tds was rond de 400, sinds een week of drie voeg ik pas ro water toe.
We hebben hier een water ontharder, dus daar ging het aanvankelijk al mis...
Ik merk dat bepaalde planten idd moeite hebben en blad onder aan de basis laten vallen.
Denk dat het vooral een licht gebrek is, vandaar dat ik al een andere lamp met meer power besteld heb....
Ben een beetje zoekende....
Aaah, die optie had ik nog geeneens rekening mee gehouden :DD Ik dacht niet kunnen meten omdat ie zo laag was. De Dennerle lampjes zijn erg mooi, en prima, maar als je boven een volle bos krijgt, dan ga je aan de wortel inderdaad wat blad verliezen. Wat voor moois heb je besteld?

Ik heb een chihiros a401 besteld (met dimmer/timer) schijn je wel nodig te hebben die dimmer😁.

Denk dat ik eerst het licht ff af wacht en daarna beslis over de filter. Het water is kraak helder, algen niet in overvloed aanwezig, dus daarvoor heb ik niet perse een externe filter nodig.

Maar inderdaad het verwerken van het bladafval pleit weer voor een sterkere/ grotere filter.
Maar dat is weer symptoombestrijding en niet de echte oplossing voor het probleem🤔

Ik heb een chihiros a401 besteld (met dimmer/timer) schijn je wel nodig te hebben die dimmer😁.

Denk dat ik eerst het licht ff af wacht en daarna beslis over de filter. Het water is kraak helder, algen niet in overvloed aanwezig, dus daarvoor heb ik niet perse een externe filter nodig.

Maar inderdaad het verwerken van het bladafval pleit weer voor een sterkere/ grotere filter.
Maar dat is weer symptoombestrijding en niet de echte oplossing voor het probleem🤔
Voor 35 liter is bijna 4000 lumen/24 watt best wat inderdaad, hoewel je met afdoende co2 en ferts dat prima aan moet kunnen. Mooie lamp, ben benieuwd of het je probleem oplost / helpt oplossen 🙂

Wees blij dat je een dimer erbij hebt, die lampjes zijn erg fel.
Blad afval haal je ook niet allemaal met een grotere filter weg, moet je vaak gewoon met de hand weghalen of afhevelen, als het kleine blaadjes zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan