Wat is er nieuw

Kaamlaag of Alg ? En wat is de oorzaak ???

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Sinds een 2-tal maanden ongeveer zit ik met iets raar. Er vormt zich een dikke kaamlaag op het water en als ik het afhevel met een potje vormen er zich groene luchtbellen op. Twee maal per week moet ik een emmer afhevelen en als ik het een week laat dan is het na 7 dagen uitgegroeid toch een dikke mist die op het water ligt.

Het aquarium zelf is kraakhelder. Ik blijf maar afhevelen zonder te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ook ligt erop 1 plaats in het aquarium een soort van houtschilfers (zie foto). Die hevel ik ook elke week deruit maar enkele dagen later vormt er zich opnieuw een serieuze hoop.
Er zitten 2 Ancistrus/pleco in die hout afknagen maar of zij hiervan de oorzaak zijn...geen idee...


20170408_205114[1].jpg
 
Hoeveel L-nummers heb je? Want dat bruine is geschraapt hout van de L nummers.

Kaamlaag, kan door de wisselende temperaturen zijn van de laatste tijd.

De planten zien er niet zo florisant uit. Heb je een goed bemrstingsplan?
 
Ik denk ook dat dat hout van de L nummers komt en zo te zien heb je de L397 zitten hebt of toch in ieder geval de Panaqolus soort en dat zijn grote vervuilers bij uitstek.
Je planten kunnen inderdaad wat vloeibare bemesting gebruiken.
Veel succes.
 
Ik ga met Marcel mee en dat hout komt door je L nummer(s). Ik zag hier ook bij wisselende temperaturen een kaamlaag en ik zou deze als het kan dagelijks afhevelen.
 
Er zit een ancistrus sp. gold in samen met die L397. Het licht staat 8 uur per dag op en ik bemest iedere week met Easy Life Profito (20 à 25 ml). De plantjes die je op de foto ziet heb ik nog niet zo lang geleden verplaatst en serieus uitgedund. Vandaar dat ze er een beetje slapjes bij staan.

Ik heb al gedacht dat die dikke kaamlaag met groene luchtbellen mss met al het voedsel gaat lopen en daardoor de rest van mijn planten een tekort hebben. Ook zijn sinds die kaamlaag er is al mijn drijfplanten kapot gegaan, zelfs de eendenkroes...
 
Profito is geen complete bemester. Alleen sporen.

Weet je wat de nitraat en fosfaat waardes zijn? Macro elementen.
Want deze mogen geen 0 zijn.
Als eentje 0 is, dan groeien de planten slecht, blijft de profito over.
En teveel profito, kan ook een kaamlaag geven.

Drijfplanten zijn echte nitraat vreters, dus als nitraat laag is, dan is dat een verklaring voor de sterfte.

Tevens geeft een laag nitraat (stikstof) gehalte een grotere kans op organische vervuiling (bodemvuil) wat blijft liggen.

Heb je bij de echinodorus ook een paar klei (voedingsbolletjes) gestoken? Dat hebben die graag.

Hieronder een heel goed artikel over dat organische vuil.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mineralisatie


Hieronder ook een goed artikel over nitraat en fosfaat. En ook dat het filtermateriaal en onderhoud hier invloed op heeft.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/biologisch-filteren

Zelf heb ik veel aan die artikelen gehad, en pas de theorie erachter ook toe.
 
Naast de planten hebben bacterien dacht ik ook nitraat en fosfaat nodig al zal dat in hele geringe hoeveelheden al genoeg zijn.
 
Sinds de massale vissterfte begin dit jaar door nitrietpiek en witte stip zitten er minder vissen in de bak en voeder ik ook minder. Wsl heb ik daardoor minder nitraat en fosfaat....ik zal deze namiddag beide eens meten.
 
Ik heb deze ochtend de metingen voor nitraat en fosfaat uitgevoerd.

No³ = 12,5

PO4 = 1,2
 
Ik heb deze ochtend de metingen voor nitraat en fosfaat uitgevoerd.

No³ = 12,5

PO4 = 1,2

Zijn toch nette waardes. Zelf zou ik fosfaat lager houden, 0,5 vind ik max.
Dan komen de planten toch wat sporen te kort denk ik.

Gebruik je de aanbevolen dosis of meer?

Profito is met zijn dosering aan de zuinige kant.
 
Tja, mijn fosfaat bij de EI ligt tussen de 3 en 4 mg en dat kan echt geen kwaad. Er zijn hele mooie showbakken waar men 5 mg of meer aan fosfaat meet. Maar als de bak weinig verbruikt dan zijn zulke waarden niet nodig, maar 1,2 kan geen kwaad. Je zou over een week weer kunnen meten om zo vast te stellen hoeveel er is verbruikt.
 
[QUOTE="biljoenblik, post: 1560123, member: 21204"

Gebruik je de aanbevolen dosis of meer?

Profito is met zijn dosering aan de zuinige kant.[/QUOTE]


Op de fles staat 10ml per 100l . Ik weet ook wel dat het aantal planten en soort planten die je in je bak hebt staan van belang is.

In theorie zou ik dan 26 ml der in mogen kappen maar de tank bevat geen 260l water.... Ik maak dan een schatting op 200 liter en voeg dus wekelijks 20ml toe aan de bak.
 
Ik zou zelf dan 30 ml toevoegen als de bak flink beplant is. Wat overdoseren kan geen kwaad en wat voeding in de bodem zullen veel planten ook wel waarderen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan