Wat is er nieuw

Kaamlaag

Owenp

Active member
Lid geworden
20 februari 2019
Berichten
35
Leeftijd
55
Goedendag,
Ik heb per 1 maart een aquarium opgestart (250l).

Ik heb steeds een kaamlaag bovenin het aquarium. Ik heb een easytest gedaan van JBL. Alle waardes zijn binnen de norm. Ook mijn CO2 waarde meeting van Columbo is goed. Ik vervang wekelijks 40 tot 50 liter water.

Heeft iemand tips wat ik kan doen om de kaamlaag weg te krijgen? Met wat keukenrol doekjes haal ik het steeds weg maar het blijft maar terugkomen.

Groetjes,
Peter
 
Wat voor filter heb je? als eens nagezien? maart -a-mei- juni. 4 maanden.
 
Ik heb een Oase Biomaster 600
 
Hoe ontstaat nou eigenlijk een kaamlaag?
Allerlei oorzaken zijn er, oorzaken die leiden tot het massaal afsterven van de bacteriën in het aquariumwater. Bijvoorbeeld bij een intensieve grote onderhoudsbeurt aan het filter, waarbij het filter grondig wordt schoongemaakt. Zo zien wij dat schoonmaken van het aquarium is gebaad bij regelmaat, reinheid en discipline. Waardoor achterstallig onderhoud wordt voorkomen. Wees bij herinrichting ook alert op het ontstaan van een kaamlaag. Kienhout van slechte kwaliteit geeft een vergrote kans op rotting en kan dus een oorzaak zijn van een kaamlaag, net als een rottende bodem. Zuurstof wordt dan in een rap tempo verbruikt. De bacteriën die wij nodig hebben zijn juist de bacteriën die veel behoefte hebben aan zuurstof. Zuurstof wordt opgenomen door het contact welke de oppervlakte maakt met de lucht daarboven, de zogenaamde gasuitwisseling. Wees voorzichtig met medicijnen en bestrijdingsmiddelen, deze kunnen schadelijk zijn voor de bacteriën, waardoor deze afsterven. Daarom is het belangrijk om na te gaan wat de oorzaak is.
Het verwijderen van de kaamlaag?


Dit kan met keukenrol, met een maatkan waar je het oppervlaktewater in kan laten lopen en je het zo afschept van het water. Maar vaak is het zo ook weer terug. Een oppervlakte afzuiger als een Turbo-skimmer biedt dan uitkomst. Deze is redelijk onzichtbaar en het korfje vangt de kaamlaag weg en beweegt mee met het peil van het oppervlaktewater. De kaamlaag wordt zo het filter ingezogen en daar afgebroken. Een Juwel filter heeft dezelfde werking! Intern oppervlakte filtertje voor kleine aquaria van SunSun is een andere mogelijkheid.
 
Bedankt voor de reacties zo ver! Ik heb wel twee stukken kienhout erin liggen sinds een paar weken. Het water is daardoor ook sindsdien gelig maar dat schijnt normaal te zijn. Ik ga een en ander proberen.
 
Ik heb ook al bijna 4 maanden een kaamlaag (sinds de opstart) gelukkig begint ie nu iets af te nemen.
De verlichting voor 40 % minderen hielp in mijn geval ook, planten gaan meer afvalstoffen produceren als ze harder groeien, en als ze dan ook nog te weinig voedingstoffen krijgen wordt het nog erger.
 
Of zelf iets dergelijks maken. Dat kan zelfs al met een luchtpompje een petfles. Ik gebruik, indien nodig, dit:

IMG_20190124_132221.jpg
IMG_20190124_132236.jpg
 
Ik hevel het als het er is af met een lege ijsbak en het is vaal lastig om de oorzaak te achterhalen.
 
Ik heb ook al een tijdje een skimmer in de bak hangen, werkt op zich prima alleen is het symptoom bestrijding.
en het is vaal lastig om de oorzaak te achterhalen.
Ja, vertel mij wat😀
 
Ik heb ook al een tijdje een skimmer in de bak hangen, werkt op zich prima alleen is het symptoom bestrijding.

Ja, vertel mij wat😀
De grond om een dergelijk ding te maken was toen ik ooit eens mijn filter omtrapte toen ik sponsjes wilde uitspoelen. Tot grote vreugde van mijn vrouw, maar niet echt, lag de gehele inhoud over de vloer. Daarna had ik een poosje last van een kaam laag. Daarna eigenlijk nooit meer.
 
Ik heb de verlichting 11u aanstaan, zou het helpen deze te verlagen.
 
Proberen kan je het altijd, 11 uur is ook best lang, uurtje of 8 is meestal wel voldoende.

Ik begrijp dat je Co2 gebruikt? dan zou de 11 uur verlichting wel moeten kunnen, maar nodig is het niet. En hoe zit het met de plantenvoeding?
 
Ik heb de verlichting 11u aanstaan, zou het helpen deze te verlagen.
Proberen kan je het altijd, 11 uur is ook best lang, uurtje of 8 is meestal wel voldoende.
Alvorens deze antwoorden te geven: Lichtduur is niet hetzelfde als lichtintensiteit. Een lichtduur van 11 uur is helemaal niet erg, mijn verlichting staat van 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Maar de lichtintensiteit is gedurende die tijd variabel. Dus de vraag zou moeten zijn wat er bedoelt wordt wanneer de verlichting 11 uur aanstaat.
 
Ik doe er elke week professional plant pertilizer bij tijdens verschonen (1 ml per 10l). Is dat voldoende of zou ik dagelijks iets moeten toevoegen?
 
Dus de vraag zou moeten zijn wat er bedoelt wordt wanneer de verlichting 11 uur aanstaat.
Ja dat is waar, ik ging er vanuit dat de lamp dan 11 uur vol zou branden, maar hoeft niet zo te zijn idd.
 
Alvorens deze antwoorden te geven: Lichtduur is niet hetzelfde als lichtintensiteit. Een lichtduur van 11 uur is helemaal niet erg, mijn verlichting staat van 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Maar de lichtintensiteit is gedurende die tijd variabel. Dus de vraag zou moeten zijn wat er bedoelt wordt wanneer de verlichting 11 uur aanstaat.
Ik heb de verlichting erbij die standaard bij de eheim bak zit zonder standen.
 
Moet kunnen mits je voeding/Co2 in orde is.
 
En Fosfaat Nitraat? ik weet niet hoe sterk de verlichting is, maar als je veel planten hebt kom je al snel laag te zitten met deze twee stoffen.
 
En Fosfaat Nitraat? ik weet niet hoe sterk de verlichting is, maar als je veel planten hebt kom je al snel laag te zitten met deze twee stoffen.
De waardes op de foto vallen allemaal in de groene norm
 

Bijlagen

  • IMG_20190615_1635278.jpg
    IMG_20190615_1635278.jpg
    116.4 KB · Weergaven: 106
Nitraat (NO3) zou goed kunnen zijn volgens die test, maar heel betrouwbaar zijn ze niet.
Fosfaat (Po4) meet die test niet, en dat is toch wel een belangrijke voor goede plantengroei, wil niet zeggen dat daar de kaamlaag van komt, maar als je voeding voldoende hebt kan je dat iig afstrepen.
 
Laatst bewerkt:
Allen, we zijn een maandje verder. Ik denk dat het bij de opstart perikelen behoorde. Ik heb de verlichting 1 uur per dag korter gezet en sinds 2 weken geen last meer van een kaamlaag. Bedankt allen voor de reacties en tips.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan