Wat is er nieuw

Kaamlaag.

KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hey allemaal, Ik heb al een tijd mijn aquarium staan zoals jullie hieronder in mijn fotoalbum kunnen zien. Ik heb nu sinds een aantal weken een kaamlaag. Het lijkt gewoon een soort olie laagje. Ik las op internet verschillende oorzaken, maar ik kom er niet achter..
Ik doe mijn wekelijks waterverversingen en er weinig veranderd t.o.v toen ik geen kaamlaag heb. Het enige dat ik kan bedenken is omdat de Galaxy rasbora's het eten niet van de waterlaag pakken, maar ik heb geen idee of dat kan
 
Ik weet overigens dat ik de kaamlaag kan verwijderen met keukenrol.
 
Zou eventueel een eiwitlaagje kunnen zijn van ronddrijvend voedsel aan het wateroppervlak.
Probeer eens af te deppen met wat keukenpapier en dan kijken of het terugkeert.
Eventueel een skimmer, stromingspomp richten naar het oppervlak of een bruissteentje kan ook helpen.
Heb er ook een tijdje last van gehad en bij mij was het eerder een moment van komen en gaan. Plots was het er, maar is ook weer vanzelf weg gegaan.
 
Soms is de oorzaak lastig te achterhalen en komt en gaat het. Ik hevel het soms af met een lege ijsbak als het de kop opsteekt.
 
Ik had hem ook ineens. Een flinterdun olie-achtig laagje dat uiteengaat als bijv het voer op het wateroppervlak komt.
Allerlei laagdrempelige dingen geprobeerd: water verversen, vaak wegdeppen met keukenpapier, bodem schoner houden, filter schoonmaken etc.
Geen skimmer geprobeerd, vind ik al te veel moeite. Zo'n dun laagje is overigens totaal niet schadelijk voor zover ik weet. Heb m nu nog steeds dus.

De verhalen over wat het precies is zijn erg gevarieerd (misschien bestaan er ook wel meerdere soorten kaamlagen). Ik heb de volgende oorzaken voorbij horen komen:
- dode bacterien, die massaal gestorven zijn
- of levende bacterien, die zich nergens anders kunnen aanhechten
- of olie, die uit planten lekt (dat denk ik zelf dat het bij mij is)
En als je je handen invet en geregeld in de bak zit, kan dat ook de oorzaak zijn natuurlijk.
 
Ik ben het met Miro eens dat de oorzaak divers kan zijn en dus vaak lastig om te achterhalen.
 
Zelf merk ik dat mijn vlokvoer ook zo'n olielaagje geeft, maar door de waterrimpeling is dat de volgende dag weer weg.
Maar ook zonder dit vlokvoer merk ik af en toe een olielaagje, ik denk dat dit komt door het groeien van de planten, ook die scheiden stoffen uit.
Vaak gaan de sites , zoals Benvo in zijn antwoord neerzette, over het verwijderen van een dikke kaamlaag welke de gassenuitscheiding tegengaat, wat voor ernstige problemen kan zorgen. Zo lees je er ook dat bijna iedere bak eigenlijk wel een kaamlaagje heeft, maar vaak niet zichtbaar, of er uitziet als olielaagje, maar dun.
Ik heb net in je fotoalbum gekeken, erg mooi trouwens! En net als jij onderhoud ik mijn bak ook goed, dus zal het niet door vervuiling of slecht onderhoud komen, maar door je plantengroei... denk ik. Wellicht dat je daar je oplossing moet zoeken. Staat ook in de link die Benvo neerzet.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan