Wat is er nieuw

Kaamlaag

KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Hallo allemaal,
Ik heb een kaamlaag zitten op mijn water. Ik lees nu veel dat het komt door slecht onderhoud etc. , maar ik doe elke week netjes onderhoud waarbij een waterwissel van 50%~
Ik heb een 70L aquarium met daaronder een extern filter. Ik heb wel oppervlakte beweging, dus dat kan het ook niet zijn. Ik las dat het iets te maken kan hebben met de groei van planten o.i.d. misschien dat iemand mij kan helpen

Heb je "groot" onderhoud gedaan kortgeleden (woelen in de bodem) of je filter schoongemaakt? Temperatuur omhoog geschoten door bv warmer weer?

Kaamlaag zijn in de meeste gevallen afgestorven bacteriën.

Breekt je oppervakte beweging de kaamlaag? Of blijft het 1 geheel?

Gr. Ed

Een kaamlaag is al jaren onderwerp van discussie hier op forum. Veel mensen denken dat het komt door te veel biologische en daardoor in een later stadium chemische belasting van het water. Het is in elk geval een combinatie van factoren.
Een kaamlaag is een kolonie bacteriën OP het wateroppervlak , maar ook erin. Een kaamlaag kan zomaar ontstaan in een emmer met alleen schoon water, en dan onder invloed van (zon)licht.

Nu het belangrijkste: Hoe kom je ervan af?
Dat is op een aantal bewezen manieren mogelijk,
Het makkelijkste is een skimmer op je externe filter in combinatie met een UV lamp ( te koppelen aan de inlaat van de filter) de bacterien IN de filter wteen wel raad met hun dode soortgenoten)

Verder kun je ook proberen het op een "natuurlijke"manier op te lossen:
Verander steeds één factor in je bak, bv de PH Hoger of juist lager, idem met Gh en Kh, Steeds een week laten lopen en kijken wat de kaamlaag doet.
Verlaag de frequentie van waterwissel, zet er een GROTE bos snelgroeiende planten in, Gebruik je plantenmest , verminder dat dan.Voer voortaan de helft van wat je eerder deed.
Verander het K(elvin) getal van je verlichting ( indien je kleurLED gebruikt), verander het aantal uren dat de verlichting op volle sterkte brandt, meer of juist minder.
Kijk eens kritisch naar je dierenbestand, zitten daar woelers bij? Gebruik je een voedingsbodem voor je bak?
Schrijf in een agenda wat je doet en wanneer en wat na 2 weken het resultaat is.

Is veel en langdurig werk, maar dat is juist het interessante van deze hobby!

Heb je "groot" onderhoud gedaan kortgeleden (woelen in de bodem) of je filter schoongemaakt? Temperatuur omhoog geschoten door bv warmer weer?

Kaamlaag zijn in de meeste gevallen afgestorven bacteriën.

Breekt je oppervakte beweging de kaamlaag? Of blijft het 1 geheel?

Gr. Ed
Ik heb de filter niet pas geleden schoongemaakt of in de bodem lopen woelen. De temperatuur zou wellicht omhoog gegaan kunnen zijn.
De beweging breekt niet echt de kaamlaag, maar het is ook 1 geheel dus de hele oppervlakte. Het is geen dikke kaamlaag.

Een kaamlaag is al jaren onderwerp van discussie hier op forum. Veel mensen denken dat het komt door te veel biologische en daardoor in een later stadium chemische belasting van het water. Het is in elk geval een combinatie van factoren.
Een kaamlaag is een kolonie bacteriën OP het wateroppervlak , maar ook erin. Een kaamlaag kan zomaar ontstaan in een emmer met alleen schoon water, en dan onder invloed van (zon)licht.

Nu het belangrijkste: Hoe kom je ervan af?
Dat is op een aantal bewezen manieren mogelijk,
Het makkelijkste is een skimmer op je externe filter in combinatie met een UV lamp ( te koppelen aan de inlaat van de filter) de bacterien IN de filter wteen wel raad met hun dode soortgenoten)

Verder kun je ook proberen het op een "natuurlijke"manier op te lossen:
Verander steeds één factor in je bak, bv de PH Hoger of juist lager, idem met Gh en Kh, Steeds een week laten lopen en kijken wat de kaamlaag doet.
Verlaag de frequentie van waterwissel, zet er een GROTE bos snelgroeiende planten in, Gebruik je plantenmest , verminder dat dan.Voer voortaan de helft van wat je eerder deed.
Verander het K(elvin) getal van je verlichting ( indien je kleurLED gebruikt), verander het aantal uren dat de verlichting op volle sterkte brandt, meer of juist minder.
Kijk eens kritisch naar je dierenbestand, zitten daar woelers bij? Gebruik je een voedingsbodem voor je bak?
Schrijf in een agenda wat je doet en wanneer en wat na 2 weken het resultaat is.

Is veel en langdurig werk, maar dat is juist het interessante van deze hobby!
Oh, dat wordt een beste zoektocht dan.. haha. Het kan gelukkig geen kwaad. een paar antwoorden:
- Ik gebruik poeders van Plantedbox en ik gebruik de hoeveelheid die aangegeven staat voor 50L.
- Er is best wel lang licht op de bak misschien wel 10 uur.
- 20x rasbora galaxy (ik denk dat ik er 2 ben verloren sinds het begin) en 10 Corydoras (WOELERS)
- Er zit een voedingsbodem onder, maar ik denk dat deze al verbruikt is, want de bak draait nu 2 jaar. Ik gebruik de extra voedingspillen van @ Tuinkabouter

Misschien valt hier meteen al iets aan op.

Ik ben het met BigSmoke eens dat het vaak een combi is en niet perse afgestorven bacterien. Het kan ook deels bestaan uit bv eiwitten. Als planten opeens sneller gaan groeien dan stoten ze meer afvalstoffen uit en de bak moet zich daaraan weer aanpassen.
Ik zou het met een ijsbakje of een skimmer afhevelen en de kans is groot dat het binnenkort weer weg is.

Bij een nog onstabiel, beginnend, aquarium zie je ook vaak een kaamlaag die bij een meer stabiele bak vanzelf wel verdwijnt. Voor mij is dit een reden om juist ook te pleiten voor stabiliteit in een bak! Geen wijzigingen telkens. Wanneer het ontstaan van een kaamlaag niet aanwijsbaar ligt in vervuiling, afstervende bladeren van planten bijvoorbeeld die te weinig verwijderd worden kan er ook nog een andere oorzaak zijn. Voedingstekort! Als de belichting hoog is en/of de CO2 toevoeging navenant is dan wordt er vaak vergeten dat het nodig is om de plantenvoeding te verhogen waardoor er een te hoge afvalproductie ontstaat. De grootte van het plantenbestand speelt ook een belangrijke rol. Meer planten kunnen bij tekorten een grotere vervuiling geven. Zorg dus voor een doeltreffend voedingspatroon in de waterkolom én ook in de bodem! Voor wat betreft je verlichtingsduur zou je 8 uur kunnen aanhouden op de hoogste lichtintensiteit (excl. eventuele dimtijdem). De lichtintensiteit is uiteraard afhankelijk van je plantenkeuze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan