Wat is er nieuw

Kalibratievloeistof hergebruiken ?

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Ik ben aan het kijken naar een digitale Ph-meter. Mijn vraag is zoals boven aangegeven: Kan je kalibratievloeistof hergebruiken? Dus na gebruik terug doen in het flesje en op een later moment weer gebruiken? Of moet je het na gebruik weggooien?

Alvast bedankt!

Je kan het hergebruiken als je er voor zorgt dat het zoveel mogelijk rein blijft.
Echter, bij ieder gebruik zal het toch wel meer en meer onrein worden waardoor de juistheid zal veranderen.

Heb het vroeger lang gedaan. Gebruikte soms 10 ijkingen hetzelfde flesje.
pH 7 kon dan wel 7.1 zijn en pH4 kon 4.2 zijn.
Voor aquaria niet zo erg.

Maar op die manier ben je nooit zeker van uw ijking.

Ijken doe je normaal iedere 6-8 weken.
Daarvoor heb je telkens zo'n 20ml nodig.
500ml kost zo'n 15� als je wat rond kijkt.

Je kan u dus af vragen of het wel zin heeft.

Daar heb je ook een punt. De meter waar ik nu naar aan het kijken ben (Eutech eco-testr Ph1) heeft alleen Ph7 nodig (ook al begrijp ik waarom vaak met 2 waardes getest wordt) dus dat scheelt ook al.

Bedankt!

Voor dat geld kan je er ook 1 kopen , waar de testpen in een flesje wordt bewaard, met vloeistof.

Deze heb ik ook. Voltcraft. met 4 en 7.vloeistof.
782579_0_82_127745_bb_00_fb.jpg

Flesje zie je hier niet. !!
Ik doe de dop los draaien, die blijft op de pen.
Doe de testen ,,, maak hem schoon, terug in het flesje, en dicht draaien.

Ik betaal er ook zeker geen nieuwprijs voor Bertus. Ben met een tweedehandse bezig. Wel bedankt voor je tip!

Zou ik nooit doen, 2e hands.
Zoiets koop je beter nieuw, dan dat je bijna opgebruikte koopt.

Daar zit ook mijn twijfel op dit moment. Ik denk dan ook dat ik hem over laat gaan.

Apparaten die met een 1 punts calibratie werken kun je beter al helemaal niet nemen.

Daarvoor moet je het priciepe van een pH electrode kennen.

In onderstaande link wordt op een redelijk makkelijke mannier uitgelegd wat een pH meter doet.
Hoe deze dat doet. Waarom je calibreed. Waarom 1 punts calibratie niet werkt.

Link: http://www.deltaohm.nl/home/ph-meetprincipe-en-faq

Zoals jurgen al aangeeft. Je kunt de oplossing meerdere keren gebruiken, maar je moet wel heel schoon werken.

Succes.

Hergebruiken doe ik zelf absoluut niet. Ik heb een houdertje waar je een heel klein beetje vloeistof in kan doen precies voldoende voor een meting, zodat je zo min mogelijk verspilt. De vloeistof gooi ik weg na gebruik. Je kunt daardoor heel lang doen met 2 flesjes.

Als je vloeistof terug giet, giet je ook residu weg wat op de probe zit en mogelijk ook algenmateriaal wat aan de probe hangt. Die kan nadelig zijn voor de vloeistof.

EDIT:
Zo'n bekertje:
LBNSHB9l2YOEtdWEoizKgt5kbY-3jopw.jpeg

Voor calibratie eerst bolletje reinigen ,he.

En tussen het ijken ook. in demi water.

Dan pas in de calibratie, dus kan ik het weer terug doen.
Is het schoon.

Bertus hoe reinig jij het bolletje?
Ik heb eigenlijk nooit meer gedurfd dan het afspoelen, want ik weet niet hoe breekbaar het ding is en waarmee ik hem mag aanraken (wattenstaafje met alcohol? Of uit den boze?).

Ferry Heibrink zei:
Hergebruiken doe ik zelf absoluut niet. Ik heb een houdertje waar je een heel klein beetje vloeistof in kan doen precies voldoende voor een meting, zodat je zo min mogelijk verspilt. De vloeistof gooi ik weg na gebruik. Je kunt daardoor heel lang doen met 2 flesjes.

Als je vloeistof terug giet, giet je ook residu weg wat op de probe zit en mogelijk ook algenmateriaal wat aan de probe hangt. Die kan nadelig zijn voor de vloeistof.

EDIT:
Zo'n bekertje:
hcQnXgIB_PYRtb0QkyHs9wG7Blc4JfNT.jpeg

Tja, ook slim ,ja.

Misschien voor ons allen ?
pH kalibratie | Delta Ohm Benelux B.V.

https://www.deltaohm.nl/home/ph-kalibratie

pH meter kalibratie Kalibreren: een onderwerp waarover veel wordt ... Altijd verstandig is het om een elektrode eerst goed te reinigen voor pH kalibratie.

Gebruik nooit meerdere keren dezelfde vloeistof bij de kalibratie van een pH meter, de kans op verontreiniging van de vloeistof is dan groot. Met verontreinigde vloeistof is het niet mogelijk om een goede pH kalibratie uit te voeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan