Kalibreren PH elektrode

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
572
Locatie
Gelderland
Ik wil morgen mijn elektrode kalibrereren. Is een tijd geleden dat ik zo een ding gebruikt heb.
Hij staat nu in KCL vloeistof te rusten.
Moet ik em voor het kalibreren afspoelen met demi water? En dan een minimum aantal minuten in de kalibratiebloeistoffen houden?
Of hoe werkt het?
 
Voordat ik ga kalibreren reinig ik de probes eerst 15 minuten in speciale reinigings vloeistof.
https://www.agrotools.nl/Reinigingsvloeistof-voor-elektroden

Het gaat om deze probe.

Tussen (voor en na) elke vervolgstap probes reinigen met demi water.
(Zelf maak ik gebruik van water uit een luchtontvochtiger)
Aanhangende druppels dep ik heel voorzichtig iets weg met een (niet vette) watje, nooit droog wrijven.

De buffervloeistoffen heb ik in grote 0.5L flessen en gebruik altijd ca. 20ml in een klein bekertje voor eenmalig gebruik.

Probe enkele minuten stil in buffervloeistof houden alvorens de kalibratie bij te stellen.
In mijn kalibratie opstelling hangt de probe altijd vrij in de buffervloeistof, de beschermkap (normaal over glazen bol/membraam in aquarium) verwijder ik en hou 10 minuten aan alvorens de kalibratie te wijzigen.


Afhankelijk van type controller de volgorde van kalibratie uitvoeren.
Mijn controller(s) hebben een 2 punt kalibratie met PH4 en PH7, ik kies er altijd voor om eerst de PH7 te kalibreren (weet dan de afwijking die ik noteer in logboek) dan de de PH4 kalibreren en vervolgens nogmaals te PH7 ter controle.

De temperatuur correctie van de buffervloeistof neem ik wel mee in mijn kalibratie maar zal voor een normale controller/probe vaak niet relevant zijn gezien de standaard afwijking.

En zoals eerder aangegeven probe ook reinigen/afspoelen bij wisselen buffervloeistof.

Ik moet wel toegeven dat dit dure probes zijn en een speciale zelfgebouwde controller beiden met een zeer hoge nauwkeurigheid, mijn kalibratie ritueel duurt zeker een uur.
 
Laatst bewerkt:
Dit voorbeeld voldoet natuurlijk ook voor de meeste gebruikers maar zou wel wat “schoner tap” water gebruiken of liever demi ofzo
Ook de hoeveelheid buffervloeistof in deze zakjes zal wel voldoende zijn maar heb liever wat meer in een klein plastic maatbekertje,

 
Laatst bewerkt:
Dit voorbeeld voldoet natuurlijk ook voor de meeste gebruikers maar zou wel wat “schoner tap” water gebruiken of liever demi ofzo
Ook de hoeveelheid buffervloeistof in deze zakjes zal wel voldoende zijn maar heb liever wat meer in een klein plastic maatbekertje,


Bedankt voor het delen. Ik heb ook de Milwaukee controller, maar zakjes met oplosbaar poeder. We gaan het zien.
 
Gebruik de PH/KH-tabel aan als richtlijn voor jouw uiteindelijk gewenste CO2 hoeveelheid maar hou rekening dat een KH druppeltest ook een behoorlijke afwijking kan hebben.
Bouw CO2 liever langzaam op eventueel i.c.m. CO2 drop-checker
 
Gebruik de PH/KH-tabel aan als richtlijn voor jouw uiteindelijk gewenste CO2 hoeveelheid maar hou rekening dat een KH druppeltest ook een behoorlijke afwijking kan hebben.
Bouw CO2 liever langzaam op eventueel i.c.m. CO2 drop-checker
KH test ligt klaar. DC hangt in de bak. Ben dus optimaal voorbereid😎
Ben niet zo van langzaam opbouwen met de CO2 en overige voeding.Liever direct volle bak. Heb er ook nog geen levende have in zitten.
 
Met co2 zou ik met opbouwen toch wat voorzichtig zijn want ik weet niet wat je bedoeld met volle bak. Als je nog niet weet hoeveel bellen er nodig zijn dan zou ik in zo n geval niet volle bak gaan;)
 
Beetje off-topic maar wel grappig hoe ooit een goedbedoelde actie heel anders uitpakte.

Wij gebruiken thuis sodastream (bruiswater systeem) voor onze drankjes.
De sodastream CO2 cylinders (425gr) hervul ik zelf door hevelen van uit een moederfles (een 6kg reserve cylinder van mijn aquarium)
Met een zelf gevulde sodastream cylinder (bijna 400gr) halen wij ruim 40L flink bruizend water.

Heel lang geleden (toen nog) een 120L aquarium wilde ik na een 25% waterwissel het CO2 niveau sneller op niveau brengen.....
....het toevoegen van een 1/2L bruiswater leek mij een goed idee.

Echter al na enkele minuten zaten alle vissen naar lucht te happen.
Oppervlakte flink in beweging brengen hielp niet, pas na een 50% waterwissel ging het weer de goede kant uit.

Waarom ging het mis:
Met een bijna volle cylinder (400gr) halen wij 40L bruiswater, dat is 400 / 40 = 10gr CO2 per liter (koolzuur wat vervliegt reken ik effe niet mee)
Ik had een halve liter bruiswater toegevoegd dus 5gr CO2.
De hoeveelheid water in 120L aquarium (exclusief bodem/hout) schat ik op 100L
Dus resulteerde in 5gr / 100L= 50mg/L bovenop de nog aanwezige CO2, dit is ver in de gevaren zone voor vissen.
 
Ja we maken als mensen allemaal vergissingen en soms kan dat slecht uitpakken.
 
Met co2 zou ik met opbouwen toch wat voorzichtig zijn want ik weet niet wat je bedoeld met volle bak. Als je nog niet weet hoeveel bellen er nodig zijn dan zou ik in zo n geval niet volle bak gaan;)
Bellen zijn niet relevant toch? Ik heb niets voor niets de PH controller erop zitten.😉
Ik heb wel naar je geluisterd; Heb em eerst ingesteld op PH7, hij mag uiteindelijk uitkomen op 6,7.
Zit nu op 7,4. Staat net te draaien.
 
Bellen zijn niet relevant toch?
afhankelijk van de wijze van co2 oplossen (diffusor/reactor/flipper/taifun o.i.d.) wil je het co2 verlies (onopgeloste co2 in water welke aan oppervlakte ontsnapt) beperken.
Een reactor (bijvoorbeeld https://www.aquanaturetec.com/aquarium-producten) kan veel meer co2 oplossen dan overige systemen zoals een kleine flipper (https://www.aquaplantsonline.nl/dennerle-nano-flipper.html) om maar eens uitersten met elkaar te vergelijken.
Ik zou zeker eerst de specificaties doorlezen/opvolgen van de door jou gebruikte methode en in een later stadium kijken tot in hoeverre je de bellen kan opvoeren.
 
Nee met een controller maakt dat niet uit want dat regelt de controller dan voor je.
 
Met een dropchecker kun je mooi de kleur zien en dan rustig opbouwen tot lichtgroen.
 
Om je een indicatie te geven:
Mijn controller schakelt CO2 in principe in tijdens lichturen (12-22 uur) alleen dan wordt CO2 verbruikt (heb natuurlijk altijd wel iets verlies door uitwisseling met oppervlakte beweging)

NOTE: eerder had ik een veel hoger CO2 verbruik/verlies en schakelmomenten doordat de streamer/skimmer altijd aan stond. nu zeker 50% CO2 bespaart.

zie screenshot

sample PH controller.png


In een ander dashboard registreer ik hoeveel (CO2 minuten) de magneetventiel open staat, dus CO2 wordt toegevoegd.
Momenteel is dat rond de 200 minuten per dag, ik zit rond de 160dr CO2 naar mijn reactor.
Tussen 12-22 uur schat ik hooguit 8 lichturen dat planten daadwerkelijk CO2 opnemen

De getalletjes heb ik natuurlijk een beetje gemanipuleerd om een mooie rekensom te krijgen.

Een rekensom levert op:
(200min x 160 dr CO2) / 8 lichturen = 4000 druppel CO2 per uur wat rond de 67 druppels CO2 per minuut uitkomt (vrijwel volledig opgelost door reactor)

Zou ik geen gebruik maken van een controller maar enkel een schakelklok dan zou ik hiermee (~60 dr/min) globaal goed zitten echter wel met schommelingen (dus geen strakke 7.00 +/- 0.01PH zoals nu)
 
Laatst bewerkt:
Ik wil morgen mijn elektrode kalibrereren. Is een tijd geleden dat ik zo een ding gebruikt heb.
Hij staat nu in KCL vloeistof te rusten.
Moet ik em voor het kalibreren afspoelen met demi water? En dan een minimum aantal minuten in de kalibratiebloeistoffen houden?
Of hoe werkt het?
Om je kalibratievloeistoffen zo zuiver mogelijk te houden moet je vooraf je electrode spoelen in demiwater. De duur van je kalibratie proces hangt af van de snelheid hoe je meter e.e.a. alles oppikt.
 
Om je een indicatie te geven:
Mijn controller schakelt CO2 in principe in tijdens lichturen (12-22 uur) alleen dan wordt CO2 verbruikt (heb natuurlijk altijd wel iets verlies door uitwisseling met oppervlakte beweging)

NOTE: eerder had ik een veel hoger CO2 verbruik/verlies en schakelmomenten doordat de streamer/skimmer altijd aan stond. nu zeker 50% CO2 bespaart.

zie screenshot

Bekijk bijlage 377820

In een ander dashboard registreer ik hoeveel (CO2 minuten) de magneetventiel open staat, dus CO2 wordt toegevoegd.
Momenteel is dat rond de 200 minuten per dag, ik zit rond de 160dr CO2 naar mijn reactor.
Tussen 12-22 uur schat ik hooguit 8 lichturen dat planten daadwerkelijk CO2 opnemen

De getalletjes heb ik natuurlijk een beetje gemanipuleerd om een mooie rekensom te krijgen.

Een rekensom levert op:
(200min x 160 dr CO2) / 8 lichturen = 4000 druppel CO2 per uur wat rond de 67 druppels CO2 per minuut uitkomt (vrijwel volledig opgelost door reactor)

Zou ik geen gebruik maken van een controller maar enkel een schakelklok dan zou ik hiermee (~60 dr/min) globaal goed zitten echter wel met schommelingen (dus geen strakke 7.00 +/- 0.01PH zoals nu)
Zelf zou ik altijd, bij gebruik van een automatisch systeem, alles dacht en nacht aan laten staan. Schommelingen worden dan inderdaad voorkomen en het CO2 verbruik wordt, althans bij mij, nauwelijks aantoonbaar hoger.
 
Mijn controller schakelt CO2 in principe in tijdens lichturen (12-22 uur) alleen dan wordt CO2 verbruikt
Zelf zou ik altijd, bij gebruik van een automatisch systeem, alles dacht en nacht aan laten staan.
@benvo, mijn PH-controller staat ook 24/7 aan, ik wilde hiermee aangeven dat hij in principe alleen de CO2-magneetventiel schakelt tijdens lichturen bij een te hoge PH, een te hoge PH buiten lichturen komt in principe niet voor omdat er geen verbruik is
 
Terug
Bovenaan