Wat is er nieuw

kalium test ervaring

janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
ervaring gezocht over easy life kalium test

wie heeft ervaring met deze test ?
ervaring met een andere test ?

mvrggr

jan

Volgens mij heeft @Dirk Bazuin deze in gebruik en wellicht kan die er iets over vertellen.

Ik gebruik die van JBL, maar daar heb je eigenlijk niet zoveel aan.
Je moet de witte vloeistof in een dun buisje gieten tot je het kruisje op de bodem niet meer ziet, weinig precies en gaat maar tot 15ppm.

Ik ben nog in afwachting van levering, kan er nog niets over vertellen op dit moment

welke had jij besteld steven ?

Ik had Salifert "besteld" Maar die is voor zee. Volgens mij gaan ze het omzetten naar Colombo, maar niet helemaal zeker

die van salifert voor zee heb ik gebruikt...bij zeewater. Wat dat een rot test.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik JBL maar met een klein pipet is deze test prima uit te voeren, alleen jammer dat ie stopt bij 15ppm

De test....
Niet lastig om te doen, verschillende stappen die elkaar opvolgen.
Aflezing is redelijk, verwacht niet dat ik verschil zou kunnen zien tussen 5 ppm en 10 ppm maar dat boeit mij in deze ook niet zozeer.
test drie keer gedaan, drie keer hetzelfde resultaat...reproduceerbaarheid is dus goed of de test geeft constant deze waarde aan LOL.
Zal dus moeten afwachten of ik een daling kan waarnemen.
Handlleiding...kleine letters, maar er is een goede YouTube film te vinden.
Opmerkelijk...in tegenstelling tot alle druppeltesters moeten de flesjes beslist onder een hoek van 45 graden worden gebruikt.
20200713_204134.jpg

20200713_204813.jpg

20200713_205101.jpg

20200713_205155.jpg

Ik heb zowel ervaring met die van easylife, jbl en nog een andere waarvan ik niet op de naam kan komen maar die was meer voor zeewater, het ging wel met zoetwater, maar de sprongen in concentratie per druppel (was wel titrimetrisch, dus op dat vlak beter) waren te groot.

Ik ben die van jbl blijven gebruiken omdat die me het meest beviel. Kleuren van easylife vond ik lastig te vergelijken en het was me toch een gedoe. En als 15 ppm niet genoeg is: gewoon de helft verdunnen (met gedemineraliseerd water uiteraard!) en het resultaat verdubbelen.

Deze test is dus naar nog 3 mensen verstuurd, dit omdat de metingen steeds dezelfde uitslag gaven en ik dit niet vertrouwde.
Correspondentie met easy life....kreeg spontaan een nieuwe set thuis gestuurd, en ook nog flesje kalium en profito gratis erbij.
Nieuwe test geprobeerd, wederom een veel te hoge uitslag....
Deze tester naar Raoul gestuurd, ook hij vind veel te hoge metingen....drinkwater hetgeen 1 ppm bevat, tester geeft dan 15 aan.
Raoul stuurde de test door naar Nanoe in kockenge....en daar was de test ook weer veel te hoog.
Je kunt nu wel een beetje stellen dat die test voor geen meter klopt, of bij het productieproces is iets fout gegaan ?????

de test van JBL gekocht, ook deze geijkt...weliswaar geeft deze ook iets te hoog aan maar dat is verwaarloosbaar in mijn ogen voor onze toepassing.
De test is inderdaad af te lezen via een kruisje dat verdwijnt agv vertroebeling...je zult dus geen verschil zien tussen 12 en 15 ppm.....maar nu maakt dit voor ons ook niets uit.
Wel laat de test duidelijk zien dat ik kalium heb toegevoegd en dat ik van 3 ppm verhoogd heb naar rond de 10 ppm ...en dat zou dan ook kloppen met wat ik toegevoegd heb.

jbl-k-test4-500x500.jpg

Om het topic af te handelen:
De easy life kalium test is naar @rjoemman gestuurd, de nieuwe testkit van easy life die zij mij hadden toegestuurd.
Resultaat was fout.
De test is nog eens doorgestuurd, nu bij @Nanoe en @Rebtor ....alleen het drinkwater getest en het resultaat daarvan was al zo erg afwijkend dat ze ermee stopten.

Ik heb easy life om een reactie gevraagd op de door ons bevonden waarden.
Helaas na 7 dagen nog steeds geen antwoord, mail beantwoorden zal dan ook geen sterk punt van ze zijn...zal corona wel schuldig aan zijn.

Helaas kan ik alleen maar voorlopig concluderen dat er of iets fout is met de kalium test van Easy life.
Wi je het Kalium gehalte bepalen van je aquarium is de testkit van JBL een betere optie, zo niet zelfs de enigste.

Geachte,

Ik heb van U een nieuwe testkit toegezonden gekregen, waarvoor dank.
Helaas, ook de nieuwe testkit klopt niet.
Om invloed van parameters uit te sluiten heb ik de testkit binnen een groepje aquariumliefhebbers door gestuurd.
Zowel in landgraaf, alsook Almere en Kockenge was de uitslag fout.
ICP testen en analyses van drinkwater gaven aan dat er 1 ppm kalium in zit, de easy life test geeft dan waardes aan die variëren tussen 15 en max 25.
Metingen aan aquarium water waren dan zelfs buiten de maximale limiet.
Zowel de eerste tester aangekocht alsook de door U geleverde tester geven dus een volstrekt foute waarde aan.
Spijtig van de hoge prijs die voor deze testkit betaald wordt als de waarde totaal niet klopt, online aankoop ben je toch als snel 22 euro kwijt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan