Kaliumnitraat


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Hebben meer van jullie er last van dat het kaliumnitraat poeder slecht oplost?
Een week geleden heb ik een nieuwe fles gemaakt, maar toen ik deze vandaag pakte zaten er behoorlijke brokken onderin de fles.

Dus heb ik hem maar leeggegooid en een nieuwe gemaakt, nu valt het me op dat het erg slecht oplost.

Voorheen had ik de zakjes van Aquariumbemesting.nl, en nu heb ik de bakjes van aquaplantsonline.nl.
Dit zou toch geen verschil moeten maken, Kno3 is Kno3 toch?

Het gedemineraliseerde water maak ik altijd warm in de magnetron (90 sec)
 
Laatst bewerkt:
Snap er niets van, de nieuwe fles is ook niet goed, weer veel klonten op de bodem, en het water wordt ook niet helder, lijkt wat op melk.

Normaal is het na een paar minuten (en even goed schudden) opgelost en het water gewoon helder
 
Laatst bewerkt:
Is de hoeveelheid kno3 hetzelfde? Is het hetzelfde aantal grammen in de verpakking? Lees namelijk dat je eerst zakjes had en nu bakjes.
 
Ja de stockoplossing is hetzelfde, 82 gram los ik altijd op in 500 liter water

het aantal grammen in de verpakking maakt ook niet uit, het gaat erom hoeveel je ervan pakt
 
Hmm zou goed moeten oplossen. Verwarmen van het water is zelfs niet eens nodig. Uhh maar wacht even. Hoe verwarm jij 500 liter water in een magnetron?
Bijgevoegd de fysische eigenschappen van kno3.

A2766906-7AA7-43E4-9514-AFE5581B96F6.png


ADC220D7-AB79-4F23-9FD3-485B7EA6F83B.png
 
Het water (500 ml) verwarm ik in een plastic literfles zonder het poeder, dat voeg ik later pas toe,het water zal dan zo'n 40 graden zijn schat ik
Ik heb dit ook nog nooit zo meegemaakt, doe het al jaren zo namelijk.
 
Ja snap ik. Bedoel je niet 500 milliliter water? Want 500 liter water proppen in een magnetron heb je wel een Heule grote magnetron nodig.
Wanneer een poeder wat normaal makkelijk oplost in water en er ontstaan nu brokken dan is de oplossing verzadigd. Dan zit er teveel gram van de stof in de hoeveelheid water waarin je het wil oplossen en slaat het teveel neer.
Heb je wellicht een rekenfout gemaakt? Of misschien is het product toch anders wat je nu besteld hebt.
 
Het water (500 ml) verwarm ik in een plastic literfles zonder het poeder, dat voeg ik later pas toe,het water zal dan zo'n 40 graden zijn schat ik
Ik heb dit ook nog nooit zo meegemaakt, doe het al jaren zo namelijk.

Dus je lost 82 gram op in 500 ml water. Zou goed moeten gaan. Bij 20 graden is de oplosbaarheid van kno3 316 gram per liter water. Bij 0.5 liter of 500 ml is dit 316/2= +/- 160 gram.
 
Bedoel je niet 500 milliliter water? Want 500 liter water proppen in een magnetron heb je wel een Heule grote magnetron nodig
Haha, ja 500 ML,, en ik heb geen idee waarom het nu zo moeilijk oplost, vind het wel erg toevallig omdat ik nu bij een een winkel besteld heb.
 
Erg raar want hier is het na het schudden ook mooi helder.
 
Ja dat was bij mij ook altijd, even gaat het schuimen en dan klaart het op, waar heb jij het vandaan als ik vragen mag?
 
Aquariumbemesting.nl of Floratop. Ik heb beide in huis nog als het goed is maar nooit enig verschil bemerkt.
 
Oké,

Ik probeer het vanmiddag nog 1 keer, gaat het weer mis dan bestel ik ook weer bij aquariumbemesting.nl ipv aquaplantsonline

Zou geen verschil moeten maken, maar dit is wel erg toevallig, ik zal ook eens een mailtje doen.
 
Ja ik vind het ook erg vreemd hoor en gebruik het al jaren maar herken het niet. Ik los het altijd op in lauw water van ik denk 25 graden.
 
Snap het ook niet, misschien hebben ze het verkeerde poeder in de bakjes gedaan??

Onopgelost heeft het ook een andere structuur lijkt het, normaal klontert het iets (in het zakje) en deze is heel fijntjes, echt poeder zeg maar.
 
Ik zou er een mail aan wagen en kijken wat hun reactie is.
 
Ja dat zal ik eens doen straks, en anders maar naar aquariumbemesting....

Hoe is hun plantenvoeding trouwens? dan bestel ik daar ook meteen een fles van mee, om de verzendkosten enigszins te drukken voor anders alleen de zakjes poeder.
 
Kaliumnitraat is inderdaad goed oplosbaar in water en die brokken zou je dus ook niet mogen zien. Misschien toch een andere stof? Heb je de oplossing al eens gemeten of je daar wel nitraat in meet?
 
Ja dat zal ik eens doen straks, en anders maar naar aquariumbemesting....

Hoe is hun plantenvoeding trouwens? dan bestel ik daar ook meteen een fles van mee, om de verzendkosten enigszins te drukken voor anders alleen de zakjes poeder.

Ik heb altijd de csm gekocht en zelf opgelost. Bevalt me prima en nu hebben ze een nieuwe (Tenso) maar daar moet je het dubbele van doseren.
 
Oké, dat gaat per gram zie ik, hoeveel gram heb je dan nodig voor een 500 ml fles?

Ook 50 gram denk ik?
 
Zover ik weet zijn de hoeveelheden die je moet oplossen gelijk.
 
Oké, dat gaat per gram zie ik, hoeveel gram heb je dan nodig voor een 500 ml fles?

Ook 50 gram denk ik?
Dit is van aquarium bemesting, weet niet of die van de link van john hetzelfde is.
20181206_094139.jpg
 
Ik weet van lid Cornelius dat die daar ook besteld en dat het goed is om te gebruiken. Daar heb ik het ook van doorgekregen overigens.
 
weet niet of die van de link van john hetzelfde is

Dat hoeft idd niet hetzelfde te zijn, maar er staat verder niet bij hoeveel toe te voegen.

Ooh, net nog even gekeken en ze hebben daar een calculator voor zie ik.
 
Ze verkopen meerdere soorten en ook die aquariumbemesting. nl nu verkoopt (Tenso).
Ja dat zag ik, maar je hoeft daarvan juist minder te doseren toch, ipv meer wat je eerder aangaf?

(2 ml op 50 liter water lees ik)
 
@Patrix. Ik denk dat het product dan ook niet hetzelfde is als wat je eerst had.
Wellicht kun je foto maken van de etiketten van beide producten. Of zitten er misschien product informatie bladen bij?
 
Dat hoeft idd niet hetzelfde te zijn, maar er staat verder niet bij hoeveel toe te voegen.

Ooh, net nog even gekeken en ze hebben daar een calculator voor zie ik.

Er staat in de gebruikte aanwijzing; los de inhoud van het zakje op in 500 nl lauw water.
Onderaan staat dat de netto inhoud van het zakje 50 gram is. Dus 50 gram oplossen in 500 ml water.
 
De Tenso moet je meer doseren. Bij veel licht en co2 8ml per 100 liter en van de oude csm is dat 4 ml.

Even voor de goede orde; ik gebruik geen CSM maar Micromix+:thumbs:

Ok welke je precies had wist ik dus niet. Wat is het voordeel van deze boven de csm+b?
 
Er zijn zoveel sporenelementen. Ik heb nu csm+b en dat werkt prima. Met een fles (1 zakje) doe ik ruim een jaar dus iets groter verbruik zou ik niet perse erg vinden. Dan blijven de stoffen ook wat stabieler. Ik denk dat ik als deze fles op is over ga op tenso, alleen eveb navragen of het veel hogere koper gehalte niet schadelijk is voor garnalen.
 
Er staat in de gebruikte aanwijzing; los de inhoud van het zakje op in 500 nl lauw water.
Onderaan staat dat de netto inhoud van het zakje 50 gram is. Dus 50 gram oplossen in 500 ml water.
Ja dat is ie van aquariumbemesting, het ging even over de poeders uit de link Jessicapilon
 
Ok welke je precies had wist ik dus niet. Wat is het voordeel van deze boven de csm+b?
Het voordeel voor mij is dat de Micromix meer verschillende chelaten voor Fe aanwezig zijn. Maar dat is eigenlijk alleen maar interessant voor high light aquascape bakken en niet zozeer voor aquariumhouders.
 

Terug
Bovenaan