Wat is er nieuw

Kamerplant in aquarium

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

ik heb wat foto's gezien van mooie aquaria met kamerplanten erin, waarbij alleen de wortels in het water staan. Zijn alle planten hiervoor geschikt of zijn er planten die giftig zijn voor vissen? vind het een heel mooi zicht

Dat is voor mij altijd heel leuk om te zien, een open aquarium.
Groeit vanalles uit ook. Plant of hang chlorophytum/graslelie ook drakenplantvoet of klimop scindabsis ofzo, keukenkruiden wordt pas uitdagend dan kun je meteen proeven van je basilicum of je licht afdoende is.

Hier een lijstje van wat ik wel eens tegen ben gekomen en heb opgeschreven, alles op eigen risico dus check het nog even voor de zekerheid haha:
Eigenlijk de meeste van de Aracaea familie (Klikkerdeklik)
Aglaonema, Alocasia, Anthurium, Caladium, Monstera, Philodendron, Pothos, Spathiphyllum, Syngonium species enzo worden vaak gebruikt.

Maar ook:
Asperge varen (setaceus)
Hydrocotyle tripartita
Nephrolepsis
Adiantum Fragrans
Anubias (is ook araceae)
Fittonia
Polystichum varen
Hydrocotyle tripartita
Equisetum Japonica
Calathea

Oh en heel veel aquariumplanten groeien prima boven water en worden vaak ook zo op grote schaal gekweekt volgens mij, dus daar kan je ook veel in zoeken en kiezen.

Voor inspiratie kan je zoeken op riparium of paludarium.

Dit is mijn bakje, ik heb verschillende rassen Spathiphyllum wallisii, wat Alocasia zebrina, een calathea en 2 varianten Aglaonema pictum. Ik ben van plan binnenkort een grotere bak te nemen maar ik vind het altijd wel lastig om wat planten te combineren, met planten uit de Araceae familie ga je snel de jungle kant op, en dat vind ik wel lastig combineren met de varens wat weer meer een moerasgevoel geeft, ik vind zowel de varens als de grote jungle bladeren met bloemen mooi :DD
1724391882087.png

Laatst bewerkt:
Hier een lijstje van wat ik wel eens tegen ben gekomen en heb opgeschreven, alles op eigen risico dus check het nog even voor de zekerheid haha:
Aglaonema, Alocasia, Anthurium, Caladium, Monstera, Philodendron, Pothos, Spathiphyllum, Syngonium species enzo worden vaak gebruikt.

Maar ook:
Asperge varen (setaceus)
Hydrocotyle tripartita
Nephrolepsis
Adiantum Fragrans
Anubias (is ook araceae)
Fittonia
Polystichum varen
Hydrocotyle tripartita
Equisetum Japonica
Calathea

Oh en heel veel aquariumplanten groeien prima boven water en worden vaak ook zo op grote schaal gekweekt volgens mij, dus daar kan je ook veel in zoeken en kiezen.

Dit is mijn bakje, ik heb verschillende rassen Spathiphyllum wallisii, wat Alocasia zebrina, een calathea en 2 varianten Aglaonema pictum. Ik ben van plan binnenkort een grotere bak te nemen maar ik vind het altijd wel lastig om wat planten te combineren, met planten uit de Araceae familie ga je snel de jungle kant op, en dat vind ik wel lastig combineren met de varens wat weer meer een moerasgevoel geeft, ik vind zowel de varens als de grote jungle bladeren met bloemen mooi :DD
Bekijk bijlage 378879
Ik hou ervan! Als mijn kat er niet meer is ga ik ook een open bak proberen.
Die lijst sla ik alvast op.😊

SSupermooi plaatj

Maar ook:
Asperge varen (setaceus)
Hydrocotyle tripartita
Nephrolepsis
Adiantum Fragrans
Anubias (is ook araceae)
Fittonia
Polystichum varen
Hydrocotyle tripartita
Equisetum Japonica
Calathea

Bekijk bijlage 378879
Supermooi plaatje opgezocht nilo, denk je dat het zo echt in bedrijf is.
Je gaat toch niet iemand tot een verkeerde padje leiden??
Of staat die bak bij jou thuis😁😀

Deze staat hier in de woonkamer @Edwin68

Maar het blijft altijd oppassen, ook met bestrijdingsmiddelen enzo, altijd goed afspoelen en alle grond van de wortels enzo

Kun je ook aan vleesetende planten denken? Heeft iemand dat weleens geprobeerd?
Ik heb in mijn vorige waterpartij buiten in een oeverzone winterharde bekerplant gehad. Vleesetende planten hebben eigenlijk alleen maar (voedselarm) water nodig, beetje steun en voorzien verder zelf in hun voedsel.
Maar voor een aquarium is winterhard niet nodig, dus dan kun je uit het volledige gamma kiezen: zonnedauw, venusvliegenval, bekerplanten....

@F. Je hebt ook bakjes om de planten in te hangen, deze gebruik ik: Plantenhouders (KLIK)

@Lysia geen idee, zolang de wortels geen giftige stoffen uitscheiden en van natte voeten houden moet dat denk ik geen probleem zijn, maar weet niet hoe je kan testen of er giftige stoffen van de wortels komen... Uiteindelijk is het een soort hydroponics of aquaponics waar veel voedselgewassen ook erg goed op groeien. Winst van voedselrijk water bij de wortels en CO2 rijke lucht bij de bladeren. Ik denk daarom ook niet dat het per se een voordeel is voor vleesetende planten dat die normaal in arme bodems kunnen groeien.

Ik vind vleesetende planten vaak wel mooi, en vooral bekerplanten met hun hangende bekers lijkt me een erg mooie toevoeging aan een aquarium. Maar inderdaad moet je ze niet nemen voor de afvoer van voedingsstoffen.

dankjullie wel voor de tips!

@nilo1804 : super mooi aquarium met die planten zo!! binnenkort maar eens naar een tuincentrum voor leuke planten, veel om uit te kiezen zo te zien. Handig dat er speciale bakjes voor zijn, was al bang dat mijn sluierstaart aan de wortels zou kunnen knabbelen, maar met de bakjes moet het goed komen 😀

Ik heb mijn eerste plant gekocht voor mijn aquarium! Het is een Spathiphyllum geworden. Heeft iemand tips voor het schoonmaken van de wortels en goed het zand eraf halen? Ik heb horror verhalen gelezen van mensen die pothos in hun aquarium hebben gedaan en vervolgens al hun vissen stierven :O

Bijlagen

• IMG_20240831_131712.jpg
    IMG_20240831_131712.jpg
    355.9 KB · Weergaven: 91
Kun je niet met de straal van douche dat eraf spoelen?

Ik heb mijn eerste plant gekocht voor mijn aquarium! Het is een Spathiphyllum geworden. Heeft iemand tips voor het schoonmaken van de wortels en goed het zand eraf halen? Ik heb horror verhalen gelezen van mensen die pothos in hun aquarium hebben gedaan en vervolgens al hun vissen stierven :O
Dat is inderdaad bij mij gedeeltelijk gebeurt. Niet als mn vissen, maar wel een aantal en de oorzaak bleken kamerplanten in het aquarium.
Giftige planten kunnen misschien gif afgeven als de wortels beschadigen. Dat was mijn hypothese.

Kun je niet met de straal van douche dat eraf spoelen?

goed idee!

Dat is inderdaad bij mij gedeeltelijk gebeurt. Niet als mn vissen, maar wel een aantal en de oorzaak bleken kamerplanten in het aquarium.
Giftige planten kunnen misschien gif afgeven als de wortels beschadigen. Dat was mijn hypothese.
heftig. Welke planten had je? Ik heb ook gelezen dat het met pesticiden te maken kan hebben.

Ik zag dat Spathiphyllum ook als aquariumplant verkocht wordt, bij bijvoorbeeld aquastorexl.nl

Wellicht had t met pesticiden te maken, maar mn discussen hadden er geen last van en mn kleine scholenvissen wel.
Ik had dezelfde als jij hebt, een monstera en pothos.

Wellicht had t met pesticiden te maken, maar mn discussen hadden er geen last van en mn kleine scholenvissen wel.
Ik had dezelfde als jij hebt, een monstera en pothos.
heb je een idee welke plant de boosdoener was? en heb je de planten er vervolgens uitgehaald ?

Nee, ik denk zelf dat gif uit geknakte wortels de boosdoener was, omdat ze er al langer inzaten en dit opeens gebeurde. Ik heb alles eruit gehaald, grote waterwissel en direct hield het sterven op en waren de overlevende vissen weer ok.
Als ik het ooit weer zou proberen, dan met een niet giftige plant en alle wortels intact.

oke ik maak me nu wel een beetje zorgen😕

Als je het wilt proberen, gewoon goed in de gaten houden. Mocht het niet goed gaan, grote waterwissel 80-90%. En eventueel daarna nogmaals. Dan verdun je wat irriteert.

Dit is maar 1 ervaring. Ik lees ook regelmatig dat t wel goed gaat.

ja zo zal ik het maar doen dan., ik ga de wortels wel nog even met waterstofperoxide behandelen voor de zekerheid

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan