kan deze alg niet vinden op google of in dit forum

A

aran

Guest
Hoi,

Wie kan mij vertellen om welke alg dit gaat.
sommige gedeeltes zijn paars en andere meer donker blauw.

Ikzelf kom na zoeken op penseelalg, maar weet het niet zeker.

Gr Ron

paarse_alg.jpg
 
Is dit zoetwater?? Ik heb deze kleur nog nooit gezien moet ik zeggen.
 
Hoi
Het is een zoetwater aquarium.
Discus 29 graden.
 
Wel een hele mooie kleur maar ja ik begrijp dat je er liever af bent.
 
Als je zeker wil weten of het roodalg is, neem dan een stukje eraf en leg dat in een glas
Giet er een bodem spiritus overheen. Kleurt dit rood dan is het idd roodalg of baardalg.

Neem in dat geval een 3 tal (crossocheilus of puntius of barbus od nog een andere naam) siamensis en dan ben je er binnen een maand vanaf. Deze visjes vinden deze alg heel erg lekker!

Greetzz BigSmoke
 
Als het ook op de planten zit is het beter de oorzaak op te lossen.
 
Hoi,

Allereerst bedankt voor de eerste reactie.

Moet wel zeggen, dat de alg op de foto er veel lichter van kleur uit ziet als in het aquarium.
In het aquarium is het meer donker paars. Hoe dit komt op de foto geen idee.
Zal nog eens een foto proberen, maar dan niet met de mobiel.

Dat van die spiritus ga ik proberen.

Naar mijn gevoel, is het opgekomen nadat ik ben begonnen ( ong 4 maanden geleden)met de Estimative Index, waar ik intussen even mee ben gestopt, omdat ik mij afvraag of dit wel zin heeft met hoofdzakelijk echinodorus planten die hoofdzakelijk voeding via de wortels opneemt.


Gr Ron
 
Planten die van oorsprong moeras/landplanten zijn, nemen idd voor 60 % hun voeding op via de wortels ook als ze geheel submers groeien. Dat betekent ook dat ze graag wat kleikogels aan de wortels hebben en ook dat de waterbemesting veel minder zwaar hoeft te zijn dan bij snelgroeiende echt waterplanten.

De (rode) baard algen groeien idd uitstekend op het door hen voorgezette dieet van de EI, en zeker als een groot deel daarvan niet door planten wordt geconsumeerd.

Probeer dit eens:

Neem alle dode inrichtingselementen uit je bak en leg deze 5 minuten in een pan met KOKEND water, de cellen van de alg en ook de sporen zullen zo gedood worden.
Bij hout zorg je ervoor dat het water net NIET meer kookt (geen waterdampbellen) en dan ook 5 minuten erin.

Dan afschrobben en even koelen in koud water. dan terug in je bak.

Waterwissel 50 % en na 3 dagen weer 50 %. Gebruik bij het wisselwater een gewone vaste plantenmest ( bv Duplaplant) maar slechts in de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.

Voer de helft van wat je eerst voerde aan je dieren.

De alg zou dan na een week of 2 geheel moeten zijn verdwenen.

Greetzz BigSmoke
 
Zover mij bekend geeft een overschot geen alg. Tekorten geven algen in de bak.
Zit de alg ook op de planten?? Ik zit met de EI meestal voor het verversen nog op zo n 30/3 dus er is niet heel veel opname maar dat geeft geen algen hoor.
Als het roodwieren zijn kun je ze ook inspuiten met carbo. Hier kun je een link lezen over het ontstaan van algen door voedingsstoffen:
http://www.aquascaping-blog.com/486/voe ... n-aquarium
 
Een overdaad aan voedingsstoffen leidt altijd tot alg problemen. Dat gebeurd zelfs al als er van 1 stof te veel is in je bak en de planten kunnen dat niet aan.

Algen willen ook graag groeien en zijn veel sneller tevreden met hun milieu en groeiomstandigheden dan de veel verder ge�volueerde planten...!

Greetzz BigSmoke
 
Hoi,

Na verder te hebben gelezen op het forum, ben ik eerst maar een begonnen met het makkelijkste. Ik heb de toevoer van Co2 gestopt en ben een overdoses kuur begonnen met
easy carbo. Ik zie dat het nu aan het verdwijnen is. Daarnaast doe ik twee maal per week een flinke water verversing. Ook heb ik Ph 8, Kh 7,Po4 0.5, No2 lager als 0.3 en Co2 20 mg
gemeten wat volgens mij niet echt slecht is. De verlichting bestaat uit 3 led strips van een meter. 1 kleur en 1 daglicht en 1 warm wit, deze branden ongeveer 8 uur per dag op volle sterkte en in de nacht alleen maan verlichting. Aquarium is trouwens 120x50.

Nu dus eerst wachten tot alle alg verdwenen is en vervolgens alles goed in de date houden en als het terug komt, de oorzaak zien te achterhalen.

Gr Ron
 
Met een PH van 8 en een KH van 7 kun je spreken van water dat als alkalisch en hard geldt.
De waterwaardes zouden niet misstaan voor een bak met Chicliden uit de grote Afrikaanse meren, maar voor een Zuid-Amerika bak ( daar komen de Discussen vandaan) zijn dat echt geen goede waterwaardes.

Ik ga niet met een vingertje wijzen, maar raad je aan om eens hier op AF en elders op I-net rond te neuzen wat de ideale waterwaardes voor Discussen zijn. Dan zul je zien dat dat sterk afwijkt van jouw waardes.

Dat is ook meteen een goede verklaring voor het optreden van de algen die in jouw bak zo welig tieren.

Ik hoop dat ik je zo een beetje op het geode spoor heb gezet.

Greetzz BigSmoke
 
Er zijn hier voldoende leden die goede ervaring en kennis hebben van Discusvissen.
Wat Bigsmoke aanraad is dus een goede tip en je kan ook altijd iemand als Mondeo vragen hoe hij het een en ander aanpakt.
 
Terug
Bovenaan