Kan dit bij discus vissen


P

peter22stad

Guest
Wij hadden een vraag kan ik dit beeldje in mijn discus bak doen?

Hij word met blanke lak bewerkt of is dat ook giftig?

Alvast bedankt voor het reageren.

Mvg peter

IMG_20170217_093511.jpg


IMG_20170217_093520.jpg
 
Van welk materiaal is het beeldje gemaakt?
Blanke lak zou ik zeker niet aanraden, het kan mogelijk gifstoffen bevatten, beter om epoxy te gebruiken.
 
Buiten het feit dat smaken verschillen, zou ik onderzoeken of het kalk afgeeft, middels een zoutzuur oplossing (eikenextract) of azijn. Verder zou ik het eens in een emmer stoppen en kijken of je water helder en schoon blijft of dat het troebel wordt. Lastig om feitelijk te beoordelen of het kan, maar heel persoonlijk zou ik het niet doen.
 
Materiaal is polyresin

En de blanke lak is op acryl basis
 
Gezien dit artikel (http://imhofstevens.nl/wat-is-polystone-of-polyresin/) zitten er gifstoffen in het materiaal, dus goed met epoxy behandelen lijkt mij geen overbodige bescherming.
In acryl zitten ook allerlei gemische stoffen welke voor vissen mogelijk schadelijk kunnen zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Acryl, epoxy word vaak in de aquaristiek gebruikt en is onschadelijk, wel even op de verpakking kijken het ene middel is het andere niet.
 
Ben benieuwd wat je van plan bent. Zal een uniek aquarium worden verwacht ik :). Geen amazone biotoop o.i.d. :).
 
Welke lak/beschermspul raden jullie aan liefst zo goedkoop mogelijk.
 
Welke lak/beschermspul raden jullie aan liefst zo goedkoop mogelijk.

Je kunt beter wat extra besteden en zeker weten dat de vissen die je koopt niet dood gaan. Want dan kost het nog meer. Mr Boat wordt vaak gebruikt en is bewezen veilig in een aquarium..
 
Als je twijfelt over de gezondheidsrisico's voor je vissen moet je er zeker niet aan gaan beginnen. Je moet geen enkel risico wlllen lopen met de gezondheid van je vissen. Het zal vast te behandelen zijn zodat er geen " schadelijke stoffen" vrijkomen maar hoe lang blijft dat goed gaan in je aquarium? Richt je aquarium in zodat de discusvissen zich zo prettig mogelijk voelen zet het beeldje maar op de lichtkap en niet in je aquarium. Geen risico's lopen!

Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan